JEL skrev:
God Machine skrev:
Nu hiver jeg lige den her del ud af dit indlæg. Jeg har ikke læst resten endnu, men skal nok gøre det.

No rush

(edit: ved nærmere eftertanke bør man vist ikke sætte en smiley på udtalelsen 'no rush', hehe, men det er en anden snak)
God Machine skrev:
Demokratiet afspejler ikke nødvendigvis (og næppe) den økonomiske fordeling i samfundet. Jeg har aldrig i min familie (jeg er lægesøn), min families (meget store) omgangskreds eller mine egne venner (som for 90 % vedkommende nu efterhånden tjener temmelig pænt) oplevet tanken om, at man sætter sin stemme udfra, hvad man bedst selv kan drage økonomisk nytte af.
Dine forudsætninger for at angribe demokratiet virker ikke helt gennemtænkte.
Jeg 'angriber' ikke demokratiet, jeg stiller bare spørgsmål omkring det (for at undgå 2-delingen af samfundet, som jeg mener er meget skadelig)
At 90% af jer tjener temmelig pænt, som du si'r, antyder at de fleste af jer tilhører samme klasse, og derfor måske tanke-mæssigt ikke udfordrer hinanden ligesåmeget som hvis i mødtes på tværs af klasserne og oplevede tingene (feks hvad det vil sige ikke at ha' råd til mad den sidste uge af måneden måske) fra forskellige vinkler (det er altså ikke for at virke fornærmende på dig at jeg si'r det, så sådan må du ikke læse det. Men jeg nævner det fordi du si'r i alle tjener godt, og måske derfor betragter samfundet ud fra en bestemt syns-vinkel hvor i måske ikke kender til mangel på samme måde som trængte mennesker gør. Det er selvfølgelig kun en antagelse fra min side, og det er også derfor jeg si'r du ikke ska' blive fornærmet)
Vil du ikke gi' mig ret i at magt-haverne (og dem der stemmer på dem) som regel er dem der tjener mest? Og at dem der tjener mindst som regel også har mindst indflydelse?
Du ska' lægge mærke til at jeg si'r det formentlig ikke sker for bevidst at genere andre, at man stemmer som man gør, men fordi man Ubevidst primært ser samfundet fra sin egen position (og derfor tolker hvad der er behov for ud fra dét, og ikke ud fra hvad feks hjemløse har behov for)
Og der er det så jeg generelt ser en tendens til at love og regler i et '51/49' demokrati centrerer sig omkring de behov den mest vel-bjergede halvdel har.
Efterløn kommer mest de fattige til gode (eftersom de ikke har anden kapital at trække på), og den ønsker man afskaffet.
Pension kommer mest de fattige til gode (eftersom de ikke har anden kapital at trække på), og den ønsker man ska' være lavere.
Kontant-hjælp kommer mest de fattige til gode (eftersom de ikke har anden kapital at trække på), og den ønsker man ska' være lavere.
Flad skat kommer mest de rige til gode (eftersom de har den højeste løn), og den ønsker konservative indført.
Privat sundheds-væsen kommer mest de rige til gode (eftersom de har bedre råd til at betale dyre læger), og det ønsker VK også.
Osv osv, sådan at samfundet Ubevidst tilgodeser dem der har magten, ved at indrette samfundet så det passer dem bedst (hvilket selvfølgelig kun ka' ske på bekostning af den anden side (de 49%))
Er det ikke en logisk korrekt tendens i ethvert '51/49'-demokrati?
Det er ikke 90 % af min omgangskreds, som tjener fint. Jeg er selv studerende, og mere end halvdelen af min omgangskreds er i nogenlunde samme økonomiske og sociale situation situation. At min vennekreds så for 90 (eller måske er det kun 80) % vedkommende tjener udmærket er en anden ting, og den detalje skulle jeg selvfølgelig ha' gjort opmærksom på. Min kæreste har i knap det seneste års tid været i behandling for misbrugsproblemer (og er det stadig). Hendes økonomiske såvel som sociale status er ikke helt oppe at ringe.

For 6 år siden var jeg selv helt ude at skide. Jeg røg ind i en voldsom depression, som bl.a. resulterede i, at jeg i godt et år ikke havde nogen indtægt. Jeg blev smidt ud fra min daværende bolig pga, manglende huslejebetaling, Herefter levede jeg et par måneder på gaden uden at afsløre min forfærdelige situation for nogen. Jeg mødte så en pige, som jeg ret hurtigt flyttede ind hos, og så var rammerne på plads igen, og jeg kunne fortsætte maskespillet uden de store afsløringer for familie og venner. Men facaden krakelerede selvfølgelig.
Jeg har altså været der. Jeg var heldig at ha' familie og venner, som ubetinget stod mig bi, da verden var ramlet om mine ører, og i dag er jeg på fode og godt på vej. Så jeg vil ikke give dig ret i, at jeg ikke ser tingene fra andre perspektiver end den privileredes. Men jeg forstår udmærket din tanke. Det var min fejl ikke at bidrage med denne erfaring med det samme.
Min erfaring (fra min venne- og omgangskreds) er, at man er villig til at bidrage økonomisk eller/og at give sin arbejdskraft til de, der er dårligere stillet. Det betyder jo ikke, at de udligner deres egen indtægt til at matche de økonomisk dårligst stillede.
Når du stiller et 51/49-regnskab op, så tror jeg ikke, det stemmer overens med virkeligheden. Og her synes jeg så også, det mere er en diskussion om vores velfærdsstat, end det er en diskussion om demokratiet. Demokratiet kan resultere i andet end vores velfærdssamfund, hvor 51/49-fordelingen måske nok kan være et resultat.
Det var lidt en smøre, jeg egentlig ikke havde planlagt, og jeg tager lige en pause for at få et lidt bedre overblik.