I go' kobmands-ånd (jeg faldt over en konkurrence på DK4, hvor erhvervs-livet havde en slags 'Bodil' eller 'Oscars' uddeling (hvor de fik en statuette for bedste nye virksomheder, mest innovative, og den slags), og det var ellers en meget sjov ide

, som fik mig til at tænke på det der med go' købmands-skik (hvor begge parter jo får noget ud af handlen)), _hvis_ regeringen nu går med til en legalisering af narko til personlig-brug (det nærmere lov-forslag i detaljer har jeg ikke selv gennemtænkt fuldt endnu, men det ka' i nok godt begynde at spekulere over), _hvad_ er vi så villige til at 'betale' for det?

Regeringen har magten i danmark for tiden, demokratisk valgt og dermed lovlig. Vi er et mindre-tal (os der ønsker en legalisering (tror jeg da ihvertfald)), eller en minoritet (hvilket ikke er det samme som at vi er ligegyldige eller at flertallet må overhøre os. Det betyder bare at vi ikke ka' gennemtvinge en lov-ændring lovligt (for en minoritet ka' lave en lov-ændring ska' de bruge vold, og det er jo ikke nogen go' løsning hvis man gerne vil bo i et fredeligt og fremgangs-rigt land (og det håber jeg de fleste af os vil. Jeg vil ihvertfald))), og er selvfølgelig, i demokratiet's ånd, kun istand til at få legaliseringen gennemført ved at lave en eller anden form for handel eller aftale/kontrakt med regeringen. Det er der vist ikke noget nyt eller underligt i, sådan har det vist altid været

Så en stude-handel, som man så smukt kalder det, hvor regeringen gør noget for os og hvor vi gør noget for regeringen, er nok den mest realistiske vej frem. De ka' jo ligeså godt la' vær' med at legalisere, og hvis de intet får ud af det så har de jo ingen motivation til at gøre det.
Så hvad vil vi ku' være parate til at 'betale', i go' købmands-ånd?
En legalisering er en stor mundfuld for regeringen, og den vil sikkert skabe noget røre på den verdens-politiske scene, så vores del af aftalen ska' selvfølgelig også være betydelig. Noget for noget, som jeg tror statsministeren vist engang har sagt

Så jeg vil meget gerne høre hvad i hver især mener vi ka' 'tilbyde' regeringen for at begge parter, dem der er imod legalisering og os der er for, ka' føle der er tale om en fair handel som begge reelt vinder på. Hvad ka' vi 'give dem hånden på' som gør at vi ka' ende stridighederne og begynde at samarbejde for en bedre fremtid for danmark i al almindelighed?
Et meget vigtigt aspekt af en sådan 'stude-handel' er at _ingen_ føler sig snydt eller dårligt behandlet, så vi _ska'_ 'diske' op med noget som gør det reelt værd for regeringen at gennemføre en legalisering. Og vi ska' ta' en sådan aftale meget seriøs, så vi viser at vi er en minoritet der ka' respekteres (at vi ikke bare er en flok gede-kneppere)
I denne forbindelse ka' i også sige noget om hvordan i synes en eventuel 'aftale' mellem os bør ser ud (altså hvordan loven bør udformes, hvordan legaliseringen ska' være i praksis omkring regler og forhold osv), for at _vi_ også ka' være tilfredse og har lyst til at ville stå ved aftalen på længere sigt (og det _skal_ selvfølgelig være holdbart, for ellers vil legaliseringen jo nok blive ophævet igen, så tænk seriøst over det og tænk på at tilfreds-stille _begge_ parter)
Det her handler ikke om at vinde over regeringen, eller at få-dem-ned-med-nakken, det handler om at skaffe et samfund hvor _vi_ og hvor _de_ ka' leve i fred og fremgang. Hvor vi ka' opnå harmoni og sikkerhed for os alle. Og hvor livet ka' være godt for både dem og os. Og hvor vi i så hvid udstrækning som muligt ka' undgå at være en belastning for hinanden, men istedet være til gavn for hinanden. Det er jo det der er hele pointen

Så vær realistiske og seriøse og lang-sigtede når i tænker over dette.
Er vi ordentlige mennesker, så laver vi en ordentlig aftale. Og laver vi en ordentlig aftale, så ka' vi klappe os selv og hinanden på skulderen bagefter og sige: "fuck, det lykkedes squ'

. Danmark _er_ virkelig et bedre land

. Vi _kan_ godt finde ud af at leve i fred sammen med hinanden". Og vigtigst af alt; vi ka' så bruge vores energi på andet end konflikt; nemlig på opbygning og på at få 'hjulene til at køre bedre'

Så en go' købmands-aftale, som er go' for os og som er go' for dem, på en _holdbar_ facon, ka' vi finde ud af det?
Jeg tror _ja_, men hva' si'r i? (forslag, tanker, osv. La' os få gang i nogle debatter der har en reel legalisering teknisk pg praktisk for øje, og som ikke er science-ficion)
La' os hjælpe dem til at hjælpe os! Altså; begge ska' ha' noget ud af det.