Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 14:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
http://mmm.mitego.dk/

Citat:
Medier Mod Medielicens er en kreds af medier, som ikke mener staten bør have noget som helst at sige i formidling af nyheder, underholdning, sport og nyhedsstof generelt. Vi mener ikke, at Danmark bør have et statsdrevent medieapparat – det er noget, der normalt kendetegner et rendyrket diktatur.

Når vi har fået spredt vores budskab og fået opbakning fra diverse medier, vil vi opkræve vores egen medielicens af DR, da de har adgang til vores medier. Præcis ligesom vi har adgang til DR. Vores mål er et fuldstændigt privat finansieret og drevet DR, uden tvang og offentlig kontrol.

Aviseksemplet
En måde at vise det urimelige i den kollektive tvangs betaling for DR er at skabe en fiktiv licens på postkasser. Et scenario kunne lyde som følgende: Fra i morgen skal alle danskere betale licens, hvis de har en postkasse eller brevsprække. Det skal vi, da staten har nationaliseret avis X, da de mener at kunne drive en avis bedre end markedet (!!). Du kan fravælge at have en postkasse (og dermed ikke få andre aviser eller breve leveret), og dermed ikke betale den nye postkasselicens. Dette er præcis sådan DR fungerer: Du får et valg, der reelt ikke er et valg, for som de selv siger i deres sortseer-kampagner, så bliver lidt kedeligt uden TV, internet, mobiltelefon eller radio. Vil du finde dig i et valg mellem alt eller intet?

De virkelige nassere
De virkelige nassere er ikke dem, der har et TV og ikke betaler licens. Nej, de virkelige nassere er dem, der vil havde andre til at betale for deres medier. De virkelige nassere er dem, der gerne vil se DR, men vil have alle andre til at betale for det. Vil du finde dig i at betale for andres TV?

Dansk kultur
Et ofte hørt argument er, at Danmarks Radio sikrer den danske kulturs trivsel. Argumentet om at dansk kultur kun kan trives med store subsidier fra staten er det samme som at sige, at man ønsker den danske kultur skal antage en bestemt form, nemlig i form af DR og andre statsstøttede kulturinstitutioner. Tilhængere af statsstøttet kultur er ikke bange for, at den danske kultur falder bort. Nej, de er bange for den ikke kommer til at se ud, som de selv ønsker det. De er bange for, at danskerne ikke mener det samme som dem, så derfor skal vi oplyses. Men dansk kultur bør ikke styres af en lille kulturelite. Den bør skabes af danskerne.

Objektiviteten
Objektiv nyhedsformidling findes ikke. Udvælgelsen af nyheder, redigeringen af dem, billederne, fokusområder samt ordvalg gør alt sammen, at en objektiv formidling af nyheder, debat, kultur og videnskab er en umulighed. Derfor vil der altid være nogen, der er uenige i DR's formidling, så hvorfor skal alle betale for det?

DR vil også have en generel tendens til at værre mere venstreorienteret end frihedsorienteret. Det følger af, at hele deres indtægtsgrundlag sikres af staten, og det netop den stat, som de fleste frihedsorienterede ønsker formindsket. Det er ikke uden grund, at støtten til statsmedier fortrinsvis skal findes blandt venstreorienterede.

Alsidigheden
Men når statsmedierne ikke kan besidde en objektivitet, kan den så sikre en alsidighed, som det private marked ikke kan sikre? Nej, det kan den ikke. Der er mange grupper i Danmark, som føler sig overset af DR, deriblandt mange borgerligt orienterede mennesker. Kan det frie marked sikre alsidigheden? Bestemt! Se på det private udbud af aviser på tryk og på internettet, hvor bredden er langt større. Enhver kan starte deres egen hjemmeside og vise deres syn på verden, enhver kan forfølge de historier som interesserer dem.

Kvalitets TV
Et andet argument for DR, man ofte hører, er, at vi mister alt det gode TV, som DR laver. Men hvis DR's TV er så godt som det påstås, vil det jo ikke have det mindste problem med at overleve på det frie marked. Tiltaler den pågældende udsendelse kun en meget lille målgruppe, som kræver, at alle andre skal betale for deres præferencer, så er de nassere og udtryk for et menneskesyn, hvor det er legitimt for nogle at leve på andres bekostning.

Uafhængighed fra staten
Der har været en del kritik af kulturministeren og andre i regeringen for at presse DR. DR skal være uafhængigt hedder det, men DR bliver aldrig uafhængig af staten. Bestyrelsen udpeges af folketinget og finansieringen vedtages af folketinget. Så derfor kan DR aldrig blive uafhængigt af staten. Folketingets magtsyge begær efter at kontrollere de danske medier og holdninger er åbenbart så stort som hos en anden Chavez eller Putin. Vil du finde dig i, at staten skal bestemme over dit medieudbud?

Et udmærket initiativ. Man kan tilmelde sin egen hjemmeside eller blog, hvis man har sådan en.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg kom lige til at se, hvordan det foregår med licens i resten af verden. Se her. Meget interessant.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener, at et af staten støttet projekt, der sigter mod en holdningsneutral og velbalanceret nyhedsformidling klart er i befolkningens interesse.
Det er korrekt, at der altid foregår en hvis vinkling, i valg af nyheder, ordvalg osv.. Det er også nogle gode pointer, der er i afsnittet om "Uafhængighed fra staten". Imidlertid må eventuelle problemer omkring objektivitet og afhængighed kunne søges afhjulpet - konkret hvordan, er nok rigtig nok lidt besværligt :wink: ... alternativet med kun private TV-stationer, vil dog under ingen omståndigheder afhjælpe problemet - men her vil folk jo så selvfølgelig også kunne vælge TV-station efter vinkling.

Citat:
DR vil også have en generel tendens til at værre mere venstreorienteret end frihedsorienteret. Det følger af, at hele deres indtægtsgrundlag sikres af staten, og det netop den stat, som de fleste frihedsorienterede ønsker formindsket. Det er ikke uden grund, at støtten til statsmedier fortrinsvis skal findes blandt venstreorienterede.

Følger man denne tankegang, må man kunne konkludere, at de "frihedsorienterede" ( :roll: ) private TV-stationer, med deres rødder i storkapital, vil have en tendens til at være drejet mod et liberalt verdenssyn. Vil dette så ikke blot betyde uretfærdighed for de venstredrejede i stedet for de borgerligt orienterede mennesker?

At reducere det til et spørgsmål om, at nogen "vil havde andre til at betale for deres medier" er en poppet forsimpling. Almeninteressen i en objektiv (dvs. så tæt på som muligt) nyhedsformidling er stor - bevarelse af demokratiet er bl.a. en ting, der klart støttes af et objektivt og alsidigt medie.

Citat:
Men dansk kultur bør ikke styres af en lille kulturelite. Den bør skabes af danskerne.

Haha, det var da ironisk. Vil det blive lettere for danskerne at øve indflydelse på TV-stationerne, når disse ejes af økonomiske eliter i stedet for kulturelle? Selvfølgelig vil man kunne påstå, at vi som forbrugere på det fri marked besidder magt i kraft af vores valg og fravalg, men ikke desto mindre vil et bevidst-politisk medie næppe opgive sine kæpheste eller lade sig overraske af dette.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Din udlægning er forkert. DR er IKKE holdningsneutral i sine udsendelser. Desuden skal private medier jo også være til at stole på, hvilket du ser at aviser f.eks. er. Hvorfor er et dagblad som Arbejderen (der er en venstreorienteret avis) ikke et der citeres fra ofte eller købes i stor stil?

Det er fordi det ikke er pålideligt, da det vinkler sine historier for skarpt.

Du slutter forkert og opsætter et stråmandsargument når du siger at private medier vil have en særlig holdning. De vil have lige præcis den holdning som forbrugerne synes de skal have, ellers kan de ikke sælge deres produkt og overleve.

Hvis du mener der er behov for et produkt med en særlig holdning og neutralitet, så kan DU vælge at betale for det, i stedet for at tvinge folk til at betale for det. Hvorfor kan det ikke betales frivilligt? Hvorfor skal det styres af staten og pålægges som en skat på TV-modtagere, computere og andre apparater som vi kan bruge til kommunikaton?

Reelt er det du støtter her en skat på opsøge information. Det er IMO helt uacceptabelt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Du slutter forkert og opsætter et stråmandsargument når du siger at private medier vil have en særlig holdning. De vil have lige præcis den holdning som forbrugerne synes de skal have, ellers kan de ikke sælge deres produkt og overleve.

Hvis du mener der er behov for et produkt med en særlig holdning og neutralitet, så kan DU vælge at betale for det, i stedet for at tvinge folk til at betale for det. Hvorfor kan det ikke betales frivilligt? Hvorfor skal det styres af staten og pålægges som en skat på TV-modtagere, computere og andre apparater som vi kan bruge til kommunikaton?

Hvis jeg forstår det du skriver ret, så er problemet altså, at man med et
statsstøttet DR får et venstredrejet medie - og at ikke-venstredrejede skal betale for dette produkt er ikke i orden?

Men er du ikke enig i, at et (tænkt) neutralt medie er nødvendigt og gavnligt til information af borgerne, for at ruste dem til at deltage i demokratiet? Vil et sådan medie ikke være i alles interesse - selv hvis du ikke selv bruger det, har demokratiets velbefindende vel en værdi...?

Desuden, hvis
Citat:
er sandt, så er
jeg skrev:
de "frihedsorienterede" ( ) private TV-stationer, med deres rødder i storkapital, vil have en tendens til at være drejet mod et liberalt verdenssyn.
vel også sandt, ikke :?:
Og som privat firma vil man vel have en stor interesse i at opretholde den bestående økonomiske liberalisme, med en lille stat osv., og følgeligt vil man vel vogte sig for vinklinger, der står i modsætning til dette. At tænke sig at kapitalen skulle ville arbejde mod sit eget grundlag, det frie marked, i jagten på seere er vel ikke realistisk?

Jeg tror en holdningsneutral public service kanal er mulig. DR er rigtigt nok ikke repræsentant for noget sådan i dag, men det er et mål man bør kunne nå vha. ændringer, f.eks. i valget til bestyrelsen, og så selvfølgelig et reelt ønske fra de involverede parter, om at skabe et neutralt medie.
Jeg er naturligvis klar over, at dette er et meget svært projekt, men principielt finder jeg det absolut værd at arbejde for.

Det kan være jeg tager fejl mht. de private medier, men en opgave som neutral nyhedsformidling er så gavnlig, at staten bør yde støtte.

Men ha' en god lørdag - nu skal jeg ud og leg'! :joint:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Homo Superior skrev:
Hvis jeg forstår det du skriver ret, så er problemet altså, at man med et
statsstøttet DR får et venstredrejet medie - og at ikke-venstredrejede skal betale for dette produkt er ikke i orden?

Du forstår det ikke helt, nej. Det der er problemet er at man ikke har noget valg. Jeg er lige glad med om mediet er det ene eller det andet, enige med mig eller ej. Folk skal SELV vælge hvad de vil betale til, og det er absurd at staten skal drive medievirksomhed.

Citat:
Men er du ikke enig i, at et (tænkt) neutralt medie er nødvendigt og gavnligt til information af borgerne, for at ruste dem til at deltage i demokratiet? Vil et sådan medie ikke være i alles interesse - selv hvis du ikke selv bruger det, har demokratiets velbefindende vel en værdi...?

Nej, det er jeg ikke enig med dig i. For det første er et "neutralt" medie en illusion. Den objektivitet findes ikke. Men OK, du skriver "tænkt", så det ved du nok godt :)
For det andet er INTET i alles interesse. Der kan være tusinde grunde til at nogle ikke vil have et eller andet som du eller politikere påstår er i "alles" interesse" Det er netop i sagens kerne at alle folk er forskellige, og derfor er det vigtigt at de selv kan vælge, i stedet for at de skal tvinges til at betale 2000 kr om året fordi du synes det er enormt vigtigt at der er en klamphuggeragtig TV-Avis og så sender de "krøniken" eller hvad ved jeg.

Citat:
TV-stationer, med deres rødder i storkapital, vil have en tendens til at være drejet mod et liberalt verdenssyn.
vel også sandt, ikke :?:
[/quote]

Jeg ved ikke hvar storkapital er. Men nej, det vil de ikke. private medier kan have en hvilken som helst holdning.

Citat:
Jeg tror en holdningsneutral public service kanal er mulig. DR er rigtigt nok ikke repræsentant for noget sådan i dag, men det er et mål man bør kunne nå vha. ændringer, f.eks. i valget til bestyrelsen, og så selvfølgelig et reelt ønske fra de involverede parter, om at skabe et neutralt medie.
Jeg er naturligvis klar over, at dette er et meget svært projekt, men principielt finder jeg det absolut værd at arbejde for.

Det projekt er umuligt. Du har aldrig arbejdet for medier kan jeg læse. Desuden er "Public Service" begrebet et tomt begreb. Læs de diskussioner der har været i DR de sidste mange mange år. Hvad er Public Service? Nogle mener det er at levere The Voice-agtig radio, andre at sende røvssyge programmer om pileflet, nogle noget helt tredje. Her er kernen i problemet: folk vil have forskellige ting. Derfor: lad dem selv vælge.

Citat:
Det kan være jeg tager fejl mht. de private medier, men en opgave som neutral nyhedsformidling er så gavnlig, at staten bør yde støtte.

Jeg bruger ALDRIG DRs ydelser. Ikke engang deres hjemmeside. Jeg er bedre orienteret end de fleste. Hvorfor skal jeg betale for deres lort? Hvad skal jeg med det? Jeg læser gratis nyheder på nettet, jeg har ikke noget TV, og jeg abonnerer på aviser og tidsskrifter. Hvad er det lige der er så vigtigt som jeg ikke kan få andre steder?

Citat:
Men ha' en god lørdag - nu skal jeg ud og leg'! :joint:

God lørdag til dig også :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]