Mikkel skrev:
er der tale om nogen elite, når mængden udgør 8% af Danmarks befolkning?
Ja, der er tale om en elite. Her er hvorfor:
Det handler om hvor meget de ejer, hvilket er langt over 8 procent.
De har derfor de fleste økonomiske fordele, som jo altså gi'r magt.
Dem der besidder magten er automatisk en elite.
Mikkel skrev:
Hvor er takken henne til denne elite?
Hvorfor ska' de takke's for at være rige? Det er da noget underligt noget at sige. Hvad glæde har den hjemløse i kbh af at de er rige i nordsjælland?
Mikkel skrev:
De betaler faktisk over halvdelen af deres indkomst i skat
Gu' gør de da ej. De trækker det meste fra igennem økonomisk spekulation og udbytning.
Og det de endelig betaler i reel skat, har de stadig magten over da det jo er dem selv der sidder i alle de indflydelses-rige positioner.
Mikkel skrev:
Og bliver de "fattige", hvis man kan tale om sådanne i dagens Danmark, ikke lige så isolerede i deres trummerum, hvor de aldrig møder direktøren eller personen med den lange uddannelse? JO! Men man ser jo kun sagen fra en side.
Men du glemmer lige at de fattige ikke har adgang til de rige's klubber/bestyrelser/direktioner/osv. Det er de rige der stiller adgangs-betingelserne, og derfor de rige der lukker de fattige ude. Ikke omvendt.
Mikkel skrev:
vi ser et "stigende pres på de svage grupper" - hvad er det for et pres?
Feks det økonomiske pres gennem de begrænsninger man har indført på feks kontant-hjælp.
Eller feks pensionister der kun har pensionen og som pludseligt har fået en masse ekstra-udgifter til mad og rengøring. Ting der før var inkluderet gennem staten. Deres netto-inkomst er faldet.
Og så er der det sociale pres som opstår som følge af Uligheden. Når feks fattige forældre ikke har råd til at gi' deres børn de samme smarte mærke-varer som de rige forældre (feks tøj, cykel, mobil-tlf, ferier, osv). Det skaber mobning i skoler feks.
Mikkel skrev:
Du kommer frem til, at den "nedladende" attitude fra "de rige" avler mere vold - hvordan pokker kom du frem til den konklusion?
Det troede jeg ellers jeg gjorde klart da jeg sagde:
JEL skrev:
når folk mister empati bli'r de arrogante, hovne og ned-ladende ... Og den attitude fører til mindre dialog, og mindre dialog fører til alternative sprog (som feks vold)
Og de mister empatien fordi de mister tilhørs-forholdet. Og de mister tilhørs-forholdet fordi der er Ulighed imellem dem.
Det er mere eller mindre de samme mekanismer som når muslimer slås med anti-kristne. De slås fordi der er Ulighed imellem dem.
Mikkel skrev:
Ulighed fører ikke partout vold med sig. Ulighed er en naturlig ting, og det er decideret menneske-krænkende at påtvinge lighed.
Nej ikke partout, men oftest. Det er nemlig en fysisk grund-regel (dvs en natur-lov) at spændings-forskelle forsøger at udligne sig selv. Det eneste der afholder udligninger fra at finde sted i visse tilfælde, er når Uligheden er tilstrækkelig kraftig til at den ene part effektivt ka' undertrykkes med magt.
Ulighed er ikke en naturlig ting, mere end lighed er en naturlig ting (endnu en fysisk grund-regel)
Mikkel skrev:
At UgebrevetA4 underbygger dine påstande dokumenterer ingenting.
Det er jeg squ godt klar over

Men det er nu engang sådan debat-præmissen er i dagen's danmark. Det er ikke anderledes end når regeringen bruger pressen til at underbygge _deres_ påstande.
Mikkel skrev:
Det er med al tydelighed dæmonisering af dem, som man som udgangspunkt ikke kan lide - og man kunne frækt stille spørgsmålet, hvem er det, der er med til at fremme splittelsen med sådan en retorik?
Du er gået helt galt i byen her

Jeg har personligt intet imod rige mennesker generelt, og min retorik er en _følge_ af Uligheden.
Hvis jeg dæmoniserer nogen, så er det dem der ønsker at _fremme_ Uligheden yderligere (feks rige der ønsker flere skatte-lettelser til sig selv)
Mikkel skrev:
Afslutningsvis vil jeg henlede opmærksomheden på det eneste kloge, der er blevet sagt i denne sag, nederst i Ugebrevet4As artikel:
"»I et frit samfund må folk altså være venner og naboer med dem, de har lyst til. En stat skal være ekstremt tilbageholdende med at blande sig i borgernes liv, og det virkeligt bekymrende i denne debat er, at der findes uliberale mennesker, der ikke vil holde sig tilbage fra at bruge tvang for at blande grupper. Det er da meget nemmere at snakke med og omgås mennesker, der ligner én selv. Det skal man da have lov til,« siger Henrik Dahl."
'At UgebrevetA4 underbygger dine påstande dokumenterer ingenting.'

Den quote du kommer med her har intet med sagen at gøre. Selvfølgelig ska' folk ha' frihed, det er jo hele pointen!!
Problemet med Ulighed er jo netop at det går udover friheden.
Den der har de fleste midler har den største magt. Og når magten ikke er ligeligt fordelt, så er friheden heller ikke ligeligt fordelt.
Mikkel skrev:
Tak, jeg får stadig lov til selv at vælge mine venner, selvom der er folk som dig, Jel, der gerne ville tvinge mig til at vælge "de rigtige venner".
Nu er du jo idiot at høre på. Du må jo ikke selv vælge dine venner! Det bestemmer regeringen jo for dig. Er du venner med nogen de ikke ka' li', så støtter du automatisk illegal terror-virksomhed.
I dagen's danmark er det kun tilladt at være venner med sleske korrupte kapitalister fra V og K. De fleste andre har de allerede fået blacklistet og sat under døgn-overvågning og chikanerier af deres private politi. Netop fordi Uligheden er stor nok til at de ka' slippe afsted med det.