Mikkel skrev:
Det er korrekt, at man faktisk pådutter en anden person sin egen moral. Vi har et sæt spilleregler, når vi skal omgås hinanden i det, vi kalder samfundet. En af reglerne lyder at vi ikke må gøre andre skade. Og jeg tror, det er en regel, som alle fornuftige mennesker kan støtte op om.
Hvis man bryder denne regel, kan man vel sige, at man selv mister sin status som borger i samfundet, hvorefter en sanktionsmulighed er frihedsberøvelse.
Det ideelle bør altid være kun at sanktionere mindst muligt, og højst så længe som det er absolut nødvendigt.
Friheds-berøvelsen ska' jo kun ske for at forhindre gentagen forbrydelse, ihvertfald efter min mening, og ikke for at straffe (straf-delen erstattes istedet af erstatning til, og restitution af, og måske også yderligere kompensation til, forurettede (ka' det passe det er det man kalder vold-gifts afgørelser, eller civile søgs-mål?). Den slags tror jeg gavner det generelle samfund langt mere end den mentalitet der kommer ud af et fængsels-ophold (og som du selv si'r ikke gør folk mere lov-lydige))
Altså et samfund der opfører sig mere som en blød våd gren, bøjer fleksibelt uden at ta' skade, istedet for en stiv tør gren, der knækker under belastning.
Det er selvfølgelig let at tale over-ordnet og generelt om den slags, mens den butiks-ejer der får sin nys indrettede fascade smadret selvfølgelig nok vil ønske punkere langt ind i helvede og sige de aldrig igen bør få et hus.
Men ligesom mange mennesker vil opleve mindst 1 gang i deres liv at få en måge-klat på sig, og ydmygt må stå tilbage og se mågen flyve ligeglad videre og slippe godt fra sin skedne gerning, må en butiks-ejer også indimellem ty til sin forsikring og smile alligevel. Som bekendt siges det jo at ingen kommer igennem livet uden skrammer, så det må man altså nok bare trække på skuldrene af (nu snakker vi ikke om person-vold selvfølgelig, men om ting som feks de gade-kampe der skete i kbh. Jeg fik feks selv engang stjålet en knallert jeg havde, men der var ingen der græd eller kæmpede for mig dengang, eller ga' mig erstatning, så sådan er det, og jeg endte med bare at måtte købe en ny og glemme Uretfærdigheden så godt som muligt)
Mikkel skrev:
Det er muligt, at det ikke er den bedste løsning, og et fængselsophold gør ikke internerede til lovlydige mennesker efterfølgende. Man kunne godt argumentere for, at forlængede straffe faktisk virker, da de kriminelle derfor ville være ude af stand til at begå ny kriminalitet i en længere periode.
Det er et af problemerne med den form man har i dag, hvor fængsel gi's som straf, istedet for som ren forbrydelses-forhindrende foranstaltning.
Det ville sandsynligvis også være billigere for samfundet, hvis forbrydere kun sad indespærret i den tid de ønsker at begå nye forbrydelser.
Mikkel skrev:
Hvis man siger, at det er samfundets skyld, at volden stiger - hvilket jeg faktisk ikke tror den gør lige pt - så fratager man også gerningsmandens ansvar. Det vil til en hver tid være forbryderens pligt at stå til ansvar for sine egne handlinger. I den forbindelse har samfundet intet ansvar. Ingen af os kan undsige os at være påvirket af den tid, vi lever i, og de indtryk vi danner vores beslutningsgrundlag på, men derfor er det stadig mig som person, der skal stå til ansvar for mine handlinger. Ellers ville det jo betyde, at det var samfundet, der skulle straffes, når nogen blev slået ned.
Jeg er ikke helt enig. En forbryder har ingen pligter i forbindelse med et samfund's hævn-angreb (altså at samfundet feks si'r: "nu ska' du bures inde så du ka' mærke smerten fra {indsæt forbrydelse her} på egen sjæl og/eller krop"), hvis moral ska' holdes individuel.
Den gyldne regel begge parter ska' overholde i det perfekte samfund (som jeg naturligvis godt er klar over vi ikke har (sultne eller undertrykte mennesker ka' feks ikke fortænkes i at ville kæmpe sig til frihed og overlevelse, nogle egenskaber de ellers ville være sikret i det perfekte utopia)), er at afstå fra angreb (fordi den regel er så dejlig simpel at hvis den overholdes vil al vold forsvinde). En forbryder's pligt består udelukkende i erstatning til, og restitution af, forurettede (at gøre skaden go' igen, skade's neutralisering, gen-oprettelse, osv af den gren, istedet for at skabe 2 skader som en Unødig straf (hævn) jo blot med-fører (at putte folk i fængsel svarer i bund og grund til at sige "du slog mig, så nu må jeg også slå dig" og det mener jeg er universelt grundlæggende forkert da jeg mener man slet ikke må slå (selv-forsvar undtaget)))
Mikkel skrev:
At tro at folk bliver mere aggresive, fordi skolen eller socialsystemet ikke har tid og resurser nok, er fuldstændigt idiotisk. Hvis det vitterligt var sådan, ville Danmark have været hærget af vold op gennem det meste af 20. århundrede, hvilket ikke var tilfældet. Vores skoler og socialsystem har aldrig haft flere resurser end nu, og det ser ikke ud til, at volden er forstummet af den grund - nærmere tværtimod. Kig på volden omkring ungdomshuset, og jeg vil faktisk sige, at den opstod som en konsekvens af velfærdssamfundet, men det er en helt anden diskussion.
Hvis du mener at øget velstand for dele af et samfund fører til øget kamp om denne velstand, har du formentlig ret. Jo mere der er at kæmpe om, jo mere vil forskellige grupper sikkert kæmpe.
Grunden til man ikke kæmpede så meget i de fattige samfund, er nok fordi der ikke var så meget at kæmpe om (dengang fandt man jo bare en mark der lå et par hundrede meter længere væk fra høvdingen's lang-hus istedet for at udfordre ham til tve-kamp)
Men hvis det _er_ det du mener, så mod-si'r du dig selv når du si'r resourcer ikke er relevante for hvordan folk opfører sig. Ta'r du en stor forvirret klasse elever og sætter Usystematisk forskellige og løbende udskiftede nye tilfældige halv-uddannede lærere på dem, så får du let en støjende klasse hvor ingen lærer noget. Ta'r du en mindre klasse elever og sætter et hold faste lærere på dem, så får du lettere en klasse med ro og go' stemning hvor der så læres langt mere. Så selvfølgelig er resourcer vigtige, og jeg synes ikke jeg hører lærere sige at skole-systemet er så rigt som aldrig før (har du en let-overskuelig kilde fra skole-systemet selv, der klart si'r at det offentlige's forbrug på 'effektiv-real-undervisning-per-elev-per-time' (justeret for tiden's krone-kurs osv) er procentuelt større nu end nogensinde før?)
Snakker vi om balladen i kbh i marts, så er det nok ikke kun skolen man ska' se på

(eftersom punkere ikke generelt har en skole for sig selv, men går de samme steder som også afføder kapitalister)
Ska' skolen bære ansvaret, ska' det være for egenskaber der findes bredt generelt hos dem der gik samtidig i den skole (og jeg ved ikke lige hvilke egenskaber punkere og kapitalister har tilfælles, men måske nogen har et godt bud?)