Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 01:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Irak-krigen (og den i afghanistan) er næsten ikke blevet nævnt her i valg-kampen, men en artikel i en amerikansk avis peger på et stigende problem krigs-landende kommer til at stå med de næste år:

Jeg ska' lige komme med en generel advarsel om at artiklen indeholde nogle mere eller mindre sublime narko-forskræmte kommentarer der ikke er relevante for det øvrige indhold. Feks slynges det lige ind et sted at narko er farligt for krigs-veteraner, som om narko og krigs-veteraner havde noget særligt med hinanden at gøre, udover bare at være en generel del af samfundet for alle. Jeg ska' beklage på avisen's vegne at den ikke er sober på dette punkt :(
Men hjemløse-situationen er såvidt jeg ka' vurdere ordentlig beskrevet, for såvidt at problemet altså opstår som de forudser

http://www.nytimes.com/2007/11/08/us/08vets.html skrev:
WASHINGTON, Nov. 7 — More than 400 veterans of the Iraq and Afghanistan wars have turned up homeless, and the Veterans Affairs Department and aid groups say they are bracing for a new surge in homeless veterans in the years ahead.

De skriver at det vil udvikle sig som en 'tsunami' ligefrem:

http://www.nytimes.com/2007/11/08/us/08vets.html skrev:
“We’re beginning to see, across the country, the first trickle of this generation of warriors in homeless shelters,” said Phil Landis, chairman of Veterans Village of San Diego, a residence and counseling center. “But we anticipate that it’s going to be a tsunami.”

Nu har danmark selvfølgelig ikke særlig mange styrker i hverken irak eller afghanistan (vi _har_ i det hele taget ikke mange styrker :) ), men hvis billedet er det samme på danske personer, som på de nævnte amerikanere, så har den siddende regering ikke alene skabt kaos i irak og afghanistan, men også i en række danske familier (og de tilfældige som nogle fremtidige psykotiske soldater måske vil overfalde (det ku' være _din_ nabo der var hjem-sending fra irak, og måske går amok med sit milits-våben i næste uge!! Regeringen har dermed skabt en Uhyggeligt Ustabil situation med denne illegale krig, selv for de af os der ikke delta'r i den)).

Debatten her er hvad danmark bør gøre, hvis billedet også gælder for danske soldater (og medierne har bragt enkelte græde-historier løbende om soldaterne's tilstand når de vendte tilbage til danmark, men aldrig noget der har fået politikere til at sige andet end det sædvanlige "vi beklager"-pis, så det er ikke til at vide hvor de står mht det her)

Bør der laves en sær-lov der tilgodeser de hjemvendte soldater/krigs-udsendte, eller bør de kanaliseres igennem de normale sociale ordninger (ka' de overhovedet rumme den slags?)?

Eller er det slet ikke relevant for danmark? Er danske soldater anderledes på nogen måder, og dermed måske ikke udsatte for denne veteran-effekt på samme måde som de amerikanske er? (personligt ville jeg mene det ville være naivt at tro de danske krigs-deltagere sku' være særligt bedre stillet mht hvordan de håndterer krigen når de er færdige med den, men det vil tiden jo ihvertfald vise). Eller er der bare for få danske soldater med til at samfundet lægger mærke til det hvis nogle af dem går amok?

Anyway, den amerikanske artikel lægger ihvertfald op til at vi vil se en del problemer med soldater i de kommende år. Ska' politikerne reagere på det, og måske også gøre noget? Eller er det en wait'n'see-historie?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Danmark har jo ikke nær så mange soldater i hverken irak eller afghanistan som fx USA, og har desuden procentvis færre hjemløse, så det ser jeg ikke som noget problem. Er man soldat er der en risiko for at man kommer ud for nogle ubehagelige oplevelser. Nogle kan takle disse på en fornuftig måde; andre kan ikke, og det er der ikke så meget at gøre ved. Personligt har jeg ikke ondt af traumatiserede soldater; hvis man tager afsted med en riffel i hånden, er det kun rimeligt at man kommer hjem med en kugle i panden.

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg har heller ikke ondt af frivillige angrebs-soldater (angriber man har man selv bedt om følgerne, det er klart nok), men af de civile der måske kommer til at opleve soldater der går amok i de kommende år.
Hvis der feks bor en eks-soldat på din vej eller i din opgang som pludselig en dag flipper ud og måske skyder nogen omkring dig (ligesom skud-episoden på skolen i finland for nogle dage siden feks)

I usa la'r man dem jo tilsyneladene sejle deres egen sø, så de blaa bli'r hjemløse og måske også senere går amok, det er ihvertfald hvad artiklen lægger op til vil ske (med sin 'tsunami-advarsel'). Og selv om forholdende for soldater i usa og danmark nok er ret forskellige, så vil eventuelle krigs-traumer jo gælde _både_ danske og amerikanske soldater, og dermed gøre problemet reelt for danmark også.

Så det jeg tænkte på var om danmark derfor burde gøre noget særligt for at undgå en potentielt kommende 'soldater-hændelse' (for at sikre de civile først og fremmest)? Eller bare håbe at ingen danske soldater går amok?

Du må ikke ta' fejl og tro jeg støtter angrebet i irak, for det er jeg klart imod :) Og jeg har heller ingen forståelse eller respekt for soldater der delta'r i angrebs-krige uden åbenlys berettigelse (hvilket irak-krigen aldrig har haft).
Min bekymring går udelukkende på at disse traume-soldater (skabt af regeringen's imperialistiske invasions-politik) måske ka' finde på at gå amok og dermed påføre mig og andre civile Uønskede skader. Og netop med en regering der si'r den vil gøre alt for at stoppe terror, må det jo være væsentligt at se på hvilken risiko de hjemvendte soldater indebærer for de civile. Hvem ville egentlig føle sig tryg ved siden af en soldat med krigs-traumer? Og det bør regeringen vel forholde sig til når nu den har sendt dem i krig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]