Badblindboy skrev:
Hvilket menneskesyn/politisk overbevissning ligger der bag ved at narkomanen som røver en bank skal have længere eller samme straf som rigmanden der begår økonomisk kriminalitet.
Bankpersonalet bliver selvfølgeligt skræmte og det kan give psyke men.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad det egentlig er, at du vil diskutere. Er det hvorfor bankrøveri og økonomisk kriminalitet straffes forskelligt, eller om NARKOMANER, der begår bankrøveri, straffes mere end økonomisk kriminalitet?
Umiddelbart bliver en narkoman-bankrøver ikke på nogen måde straffet hårdere end bare en "bankrøver", så jeg vil ignorere hele narkoman-aspektet i mit svar.
Sociologer har længe forsket i disse spørgsmål, og de er kommet frem til at visse handlinger sommetider oplever at blive udsat for en såkaldt "moralsk panik" (moral panic). Jeg skal nævne lidt fællestræk her.
Der er et eller andet, som har en reelt kerne af farer/ulemper, f.eks. stoffer, bankrøverier, knivstikkerier, knivbesiddelser, rockere, terrorister, etc. Men pludselig stimler massemedierne og diverse professionelle sammen om at anlægge et overdrevent fokus på den bemeldte ting.
I nogle tilfælde er selve problemkernen utroligt lille, og næsten ingen har førstehåndskendskab til det konkrete emne - f.eks. bankrøverier, knivstikkerier eller stoffer. Derfor har folk intet andet valg end at forlade sig på massemediernes fremstilling af emnet, samt de vandrehistorier, som præger den folkelige small-talk.
Ikke alle emner kan blive til moralske panikker, for der skal være en kerne af ægte problemer, og selve adfærden skal give genklang hos befolkningen. Men det er netop også, hvad sensationelle og usædvanlige ting gør, især hvis der er et fareelement, som folk kan forholde sig til. Kig på sådan noget som moderne vandresagn (urban legends), og det er klart at disse fortællinger har en helt bestemt opbygning, der som virus spreder sig i fortællerkunsten: ofte er truslen lige netop ude i periferien, det er altid "én, der kender én", der har oplevet det, og så er der ofte en moralsk pointe om at vi skal frygte det ukendte/syndere bliver straffet/at verden er farlig/etc. Folk tænker "det kunne ske for mig".
RESULTATET af en moralsk panik er, at alle - borgere som politikere - overvurderer størrelsen af problemet, og de kommer derfor også med en overdreven strafferetslig løsning på problemet. Samtidig kan den konstante fokus på problemet i pressen faktisk gøre problemet større end det ville have været ("nåja, jeg kunne jo røve en bank", "shit mand ... måske skulle jeg prøve at lave sådan noget TATP, for der er jo allerede totalt mange terrorister, som har succes med det", "eftersom alle går med kniv, så må jeg også hellere bevæbne mig" ...)
Moralske panikker har endda engang imellem den effekt, at man simpelthen får konstrueret et nyt problem, som simpelthen slet ikke blev anset for at være et problem tidligere. F.eks. havde Danmark simpelthen IKKE et "narkoproblem" i første halvdel af 1900-tallet - men det blev
konstrueret omkring 1950-1970. Typisk hjælper det, hvis den objektive virkelighed bliver trængt i baggrunden for sociale konstruktioner, der ikke har en specielt målbar natur.
Så hvorfor er bankrøveren så udskældt? Hvorfor får en smugler af hash mere straf end ægte mordere (hvilket er sket for nyligt i DK's største sag om hashsmugling)?
Fordi der er pisket en stemning op, og fordi befolkningen ikke pga. et tilstrækkeligt førstehåndskendskab til emnerne har de "bremser", der gør at de stopper op og mærker efter, som de nu også vurderer risikoen nøgternt og rationelt. Jo mere moralsk panik, jo mere sort-hvide fremstillinger af problemet. Tingene bliver mere som den middelalderlige panik over hekse.
Den amerikanske forbudstid var en moralsk panik, men den var også speciel og kortvarig, fordi der simpelthen var et massivt flertal i befolkningen, der havde prøvet alkohol og som blev ved med at efterspørge stoffet. Løgnehistorier om alkoholens farer havde simpelthen det sværere ved at bide fast, da flertallet udmærket vidste, at de IKKE blev til morderiske, vilde dyr af alkohol. Derimod var det nemmere at skælde ud på cannabis, som fåtallet havde kendskab til, og det faktum at stoffet blev brugt af etniske minoriteter med et allerede blakket ry, gjorde det nemt at fokusere sin panik og vrede mod disse befolkningsgrupper.
Læg bare mærke til panikken over tobak. Den begyndte at opstår da anti-tobaksrygerne ALLEREDE havde sejret. Tobakken var og er på retræten, og det er gået strålende med regulering. Nu er der så mange færre brugere, og så bliver det nemmere at sprede panik over alle mulgie ting - så som at "sofaen uddunster farlige stoffer i månedsvis, og du får kræft". Nu hæver de vel også aldersgrænsen til 18 for tobak. Hvis det forårsager store yderligere fald i forbruget af tobak, så vil vi sikkert se nogle deciderede tiltag i retning af kriminalisering.
"Corporate crime" er svær sådan rigtig at panikke over. Truslen er diffus og rammer sjældent enkeltpersoner. Man kan ikke se sig selv som et "stakkels offer for rigmændene". Eller rettere - det kunne man engang, og det var givetvis medvirkende til at kommunisme og marxisme blev så udbredt i en periode. I dag er det bare sværere.