JEL skrev:
Jeg har stemt nej. Jeg synes vi ska' koble os på dollaren istedet og få det overstået. Dollaren er alligevel den mest gang-bare valuta på verdens-plan, og det naturlige næste skridt i harmoniseringen's navn (før eller siden vil man jo også sige at det vil hjælpe business hvis usa og eu harmoniserer deres markeder, ligesom man pt si'r om landene i europa. Så først at bruge en masse millioner på at omstille DK til euro-valuta, og så om 10-20-50 år igen bruge en masse millioner på at omstille den til dollar, virker bare som en dyr omvej for mig at se. Vi ka' ligeså godt ta' den lige linie og åbent erklære med det samme at vesten er 1 nation. På den måde ka' vi også tryne både rusland og kina og dermed undgå de resource-konflikter der ligger og venter i fremtiden (når olien bli'r _rigtig_ dyr))
For mig at se er det en logisk udvikling når man ser på hvordan vi har udviklet os globalt indtil nu (hele tiden større og større konglomerater og sammen-smeltninger af interesser)
Den anden grund til jeg stemmer nej er fordi jeg er imod eu generelt (som det er konstrueret nu ihvertfald), da det er alt for kapitalistisk- og forretnings- styret og ikke har meget præg af folkelighed. Eu er ofte mere et irritations-moment for folk end det er et symbol vi glæder os over. Alt for tit hører man at folk føler eu bli'r presset ned-over folk og er Uigennemsigtigt og ta'r selv-bestemmelsen fra folket og overlader den til en kapital-stærk elite, og det er ikke lige dén slags fællesskab jeg tror på man får noget godt ud af. Der er jo heller ikke mange danskere der flager med eu-flaget feks, så det virker ikke som noget vi seriøst er interesseret i at underkaste os (og det kommer man jo til i større og større grad hvis man stemmer ja til at fjerne forbeholdende og dermed lægge mere magt udenfor danmark (dvs mindre selv-bestemmelse til det danske folk))
Og sidst, men ikke mindst, så steg forbruger-priserne på stort set alt ret kraftigt i alle de lande der indførte euro, og gjorde det dermed dyrere at leve for den enkelte borger (der altså dermed defacto blev relativt fattigere)
Om man overhovedet ka' finde nogen reel vækst der er kommet alene pga euro'en, og som ikke ville være kommet alligevel hvis hvert land havde beholdt sin egen valuta, ved jeg ikke.
Og allersidst; før eller siden vil eu nok kræve harmonisering af holland's mere fri-sindede indstilling til marijuana, og det falder næppe ud til det gode.
Så et stort NEJ til det nuværende eu på business-præmisser.
Lige præcis samme holdning jeg har med hensyn til Holland (amsterdam) Red light district er allerede stort set tomt for ludere så vidt jeg ved på grund af nye særregler som kun gælder i hovedstaden og ikke uden om Amsterdam. Og den frie hash på coffe shops dernede er nok en af de bedste idéer med hensyn til ulovlige rusmidler i nyere tid. Vi bliver bare generalliseret ved at være en del af EU og det ender sikkert med en eller anden klovn som f. eks de fleste politiske ledere ligesom vores egen kommer til at styre hele EU og så kan vi godt sige velkommen til tredje verdenskrig med os i spidsen bare fordi vi vil føle os som en del af selskabet? hvad blev der af vores kultur og mangfoldighed? vi bliver snart til maskiner af at være så moderne og økonomiske bevidste. Jeg kan da godt lide store biler men de kan ikke hamle op med det vi ikke får for penge, så hvorfor ikke selvom det måske er lidt konservativt så lige tage og sige stop en gang og se på hvor vi egentlig er ved at udvikle os hen imod.
Og til det med dollaren er det nok ikke den bedste idé for tiden da USA har gjort alt dårligt for sig selv som overhovedet kan lade sig gøre både politisk og økonomisk. Mener egentlig at Kina har dollaren som reserve hvilket ikke er godt da Kina også er temmelig ustabilt at satse på selvom der er mange mennesker