Moonage daydreamer skrev:
Jeg siger skam heller ikke at jeg er modstander af demokratiet. Jeg påpeger bare en grundlæggende svaghed ved vores system som vi i vores selvtilfredshed normalt ser fuldstændkig bort fra, mens vi derimod er utrolig dygtige til at finde fejl og mangler ved andre systemer.
Når man relativiserer sandheden frigører man sig fra sin etik.
I et diktatur findes der kun diktatoren's sandhed, og det er vel ikke bedre?
Hitler troede sikkert et eller andet sted at han gjorde det rigtige da han slagtede millioner af mennesker for 50 år tilbage, ligesom amerikanerne i dag ikke kan se noget galt i at dræbe 200.000 irakere og frarøve de resterende alt hvad de ejer og har. I deres hykleri bilder de sig ind at de har gjort noget godt. Eller rettere magthaverne bilder befolkningen og muligvis sig selv ind at de har gjort noget godt. Tænk at se sig selv som helten efter at have lemlæstet en halv million mennesker

Det sker når man ikke i tilstrækkelig grad definerer sine værdier og holdninger efter ens egen fornemmelse for hvad der er rigtigt og forkert, men skal have anvist af fx medierne hvad man skal tænke og mene. Det som du kalder at "lære af andre".
Jeg tænkte mest på opdragelse, og ikke så meget på medierne's version af 'sandheden'. Men det er da klart at jo yngre mennesker er når de udsættes for masse-medier, jo større opdragende effekt vil masse-medierne nok ha' på dem. Feks de mange børne-udsendelser og tegne-film børn måske fyldes med, vil jo i en eller anden grad nok påvirke børnene (ikke nødvendigvis negativt)
Jeg ved faktisk ikke hvad hitler's motivation var, eller om han selv følte han gjorde noget forkert ved at gasse jøder. Men Uanset hvad
han tænkte rent etisk, så ændrer det jo ikke ved at du og jeg synes det var forkert. Så her er det at vi har en anden moral end hitler jo kun en god ting

Hvis han havde siddet på sandheden sku' vi 2 jo også pludselig til at begynde at gasse jøder for at være på linie med den gældende etik.
De nærmset sofistiske tendenser der hersker i medierne, og i det øvrige samfund også, hvor "hvis man kan argumentere godt for noget, så passer det"- tanken er gældende og grundlæggende forståelse af right/ wrong er nærmset betydningsløs, vil i fremtiden medfører forfærdelige forbrydelser, som så dekoreres og danses omkring som et juletræ. Noget stygt kan gøres smukt, noget smukt kan gøres stygt; det handler altsammen om hvordan man pynter det op, eller sviner det til; for alt er lige godt og lige dårligt, sålænge man kan hykle ting om til det man ønsker sig.
I virkeligheden er der ikke andet end dekoration og Sandheden findes ikke.
Kan det passe at det er det du mener?
Du si'r noget smukt ka' gøres stygt og noget stygt ka' gøres smukt, og ja det er jeg helt enig i. Jeg har feks haft nogle meget smukke oplevelser med narko, narko som regeringen kalder noget stygt. Hvem har så ret? Det er
mig der har hands-on experience på dette område, og
ikke regeringen, men det gi'r vel ikke mig ret til at sige regeringen
skal følge min moral og være mere positive overfor narko? Hvis jeg forlanger det, så ka' de jo også forlange at jeg
skal være imod narko. Jeg foretrækker klart at enhver
selv får lov til at danne sig sin egen mening om narko (Uanset om de ender med at være positiv eller negativ overfor det. Det er det frihed betyder for mig; retten til selv at danne sig sin mening uden at blive tvunget eller manipuleret af andre. Og uden at blive set ned på, eller hånet og latterlig-gjort, af andre, bare fordi man ikke mener det samme som dem)
I et land med religions-frihed må det være frit hvilken gud man vil ha' eller ikke ha'. Ellers ka' man jo også spørge om det ska' være dem der tror gud hedder joshua, eller dem der tror gud hedder allah, der har mest ret? Hvordan ka' man afgøre det? Hvilken sandhed mener du man ka' finde mht gud's navn og hvem gud er? Hvilken religion er den stygge og hvilken den smukke? Begge 'bibler' indeholder jo mange af de samme vers, som de 2 nylige internet-film viste (først wilder's film der sagde islam var barbarisk, og derefter en anden film der var næsten ens, men som bare tog sine citater fra joshua's bibel istedet for koranen)
Hvornår er noget stygt og hvornår er det smukt? Er det ikke 'in the eye of the beholder'? Din kæreste feks, er hun styg eller smuk? Sådan ka' man vel slet ikke stille det op, for hvis du elsker hende er hun vel smuk? Og dermed må skønhed vel være noget personligt vurderet, og ikke en objektiv ting man ka' sige er udtryk for en rigtig sandhed for alle mennesker*
*jeg ved godt man si'r der findes et gennemsnitligt skønheds-ideal som si'r noget i retning af at folk med bestemte træk oftest bli'r bedømt som smukke (noget med proportioner i ansigtet og den slags), og det tror jeg sådan set er rigtigt nok. Men det forbinder jeg mere med vores instinkter, på samme måde som det oftest er medlemmer af egen race man forelsker sig i. Altså at vi genetisk er præ-defineret til at synes mennesker, og oftest af det modsatte køn, er mest attraktive (fordi det er dem vi ska' ha' børn med)
Så en eller anden grad af genetisk defineret skønhed ka' man måske godt tale om, og måske derfor også en gennemsnitlig moral. Men jeg tror bare ikke man dermed ka' finde en endelig facit-liste der gi'r svar på alle spørgsmål om skønhed eller moral (altså at der sku' findes en reel liste med 10 bud der automatisk gælder for alle mennesker Uanset kultur eller opvækst eller øvrig baggrund)
Et eksempel på det du si'r med dekoration og sandhed:
Hvis jeg hjælper en person i rullestol over et lys-kryds, er jeg så et godt menneske?
Og hvis personen i rullestolen var hitler eller osama bin laden, er jeg så stadig et godt menneske?
Som eksemplet tydeligt viser, så ka' moralen her ikke bestemmes før man ved alt om situationen. Og selv da ka' der være tvivl, for taliban vil jo sikkert sig man er en helt hvis man hjælper bin laden mens bush vil sige man er det modsatte, og nazisterne vil sige man er en helt hvis man hjælper hitler mens jøderne vil sige det modsatte.
Så sandheden om moralen i selve handlingen; at hjælpe en person i rullestol over et lys-kryds, ka' jeg ikke se hvordan ka' afgøres, for den er jo kun god indtil man opdager det er hitler eller bin laden der sidder i den. Dvs moralen relativerer til hvem der sidder i rullestolen (og til millioner af andre ting også, afhængig af hvad man selv synes er rigtigt og forkert i livet. Jeg ville feks aldrig hjælpe policen med at fange dem der sælger hash på CA, fordi jeg mener det er en Umoralsk kamp man fører mod narko. Er jeg så uden moral i livet? Eller er politikerne med deres narko-krig de Umoralske. Jeg synes naturligvis politikerne står for det onde når de tillader sig at bruge vold, stress og hetz mod fredelige narko-brugere, og dermed er sandheden afgjort for
mig selvom de naturligvis ser den lige omvendt. Så vi har hver vores sandhed, men intet sted i naturen at finde en facit-liste. Derfor må sandheden, som jeg ser det, nødvendigvis være åben for personlig vurdering og bestemmelse. Naturen har, mig bekendt, aldrig lavet nogle ler-tavler eller lister med bud vi ska' følge. Det er kun mennesker der laver den slags lister. Og hvis alle mennesker er skabt i samme gud's billede, som jeg anta'r du muligvis mener, så må alle mennesker også være lige gode til at opstille den slags moral-lister (da alle jo ligner gud lige meget), og dermed ka' ingen moral-liste siges at være mere sand end andre. Og så er der kun åbenheden og relativiteten tilbage. Men det er jo ikke det samme som at sige alle moral-lister er lige gode
for dig. Den moral eller sandhed du vil følge ska' du jo først og fremmest selv tro på; hvis du tror på gud, eller hvis du ikke tror på gud, det ka' vel kun være en personlig vurdering og ikke en objektiv gældende sandhed for alle mennesker?)
Nu handler tråden jo om menneske-rettigheder, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at de fleste synes det er forkert at udøve tortur. Jeg synes det er forkert. Men jeg ka' ikke
bevise at det er forkert. Jeg ka' ikke
bevise at naturen har bestemt at tortur ska' være forkert. Så selvom jeg naturligvis ikke vil støtte et regime der bruger tortur, hverken når det er usa på guantanamo, eller når det er taliban i afghanistan, så må jeg anerkende at naturen er ligeglad. Mennesker der udøver tortur dør ikke oftere af feks cancer end folk der ikke udøver tortur. Så fra naturen's side ser der ikke ud til at være defineret nogle regler hverken for eller imod brugen af tortur. Dermed må det være op til mennesker selv at vurdere. Og så er vi ved det personlige igen; at moralen kommer til at relatere til det menneske der prædiker den.
Og det gælder også omkring brugen af narko. Naturen har stillet narko'en til rådighed i form af planter og molekyler. Så ska' man endelig sige noget ka' man jo sige at naturen åbenbart ikke har noget forbud mod at lave narko. Planterne bli'r ikke sat i fængsel af naturen. Solen skinner lige meget på cannabis-planten, på opiums-valmuen, som på rosen i statsministeren's have. Solen må derfor være ligeglad med narko, ka' man vel udlede. Eller ihvertfald har den ingen moralske skrupler mod at gi' lys og vækst til cannabis-planter

Har solen ingen moral? Eller jorden planterne vokser i? Er jorden udtryk for dårlig moral siden den ikke la'r narko-planter visne af sig selv?
Jeg ka' simpelthen ikke se hvordan moral ka' defineres af andre end os mennesker selv?
Menneske-rettigheder er jo feks retten til liv, men den ret gi'r man jo ikke alle. Afrikanerne har jo feks ingen
ret til mad fra vesten's mad-kammer. Og bistands-klienter ka' nægtes al hjælp hvis de ikke gør som sags-behandleren forlanger, så de har heller ikke engang
ret til at ku' leve.
Så hvad er menneske-rettigheder dybest set, andet end den stærke's ret?