Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 02:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

Alright, fighters-and-lovers dommen idag ka' måske også bruges til andre ting?
Jeg lavede lidt research, og her er hvad jeg fandt:

Østre landsret dømte således idag:

østre landsret skrev:
Landsretten fandt, at de tiltalte ved at tilvejebringe penge ved salg af T-shirts med henblik på økonomisk støtte til FARC og PFLP har gjort sig skyldige i forsøg på overtrædelse af straffelovens § 114 b, nr. 2, jf. § 21, der omhandler direkte eller indirekte støtte til grupperinger, der begår eller har til hensigt at begå terrorhandlinger.

kilde-link: http://www.domstol.dk/oestrelandsret/nyheder/Pressemeddelelser/Pages/Pressemeddelelse(T-shirt-sag).aspx

Straffelovens § 114 handler sammenfattet om at man ikke må udøve eller støtte terrorisme på nogen måder, hverken direkte eller ind-direkte.

Det var punkt #1, nu kommer punkt #2:

Avisen "Guardian" skrev i 2005 følgende:

Citat:
From a distance of 70 metres and through the sight of his machine gun, Assaf could tell that the Palestinian man was aged between 20 and 30, unarmed and trying to get away from an Israeli tank. But the details didn't matter much, because Assaf's orders were to "fire at anything that moved".

Assaf, a soldier in the Israeli army, pressed the trigger, firing scores of bullets as the body fell to the ground. "He ran and I started shooting for a few seconds. He fell. I was a machine. I fire. I leave and that's that. We never spoke about it afterwards."

It was the summer of 2002, and Assaf and his armoured unit had been ordered to enter the Gaza town of Dir al Balah following the firing of mortars into nearby Jewish settlements. His orders were, he told the Guardian, "'Every person you see on the street, kill him'. And we would just do it."

It was not the first time that Assaf had killed an innocent person in Gaza while following orders, but after his discharge he began to think about the things he did.

"The reason why I am telling you this is that I want the army to think about what they are asking us to do, shooting unarmed people. I don't think it's legal."

kilde-link: http://www.guardian.co.uk/world/2005/sep/06/israel

Det vil vel sige at israel ka' kaldes for terrorist og den danske stat, som bakker op om israel, dermed ka' klandres for at ind-direkte give støtte til terrorisme?

Paragraffen fighters-and-lovers blev dømt på si'r helt præcist:

Citat:
§ 114 b. Med fængsel indtil 10 år straffes den, som

1) direkte eller indirekte yder økonomisk støtte til,

2) direkte eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler til eller

3) direkte eller indirekte stiller penge, andre formuegoder eller finansielle eller andre lignende ydelser til rådighed for

en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a.

kilde-link: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113401

Og det er vel det samme den danske stat gør overfor israel? Måske ikke direkte at de samler penge ind via t-shirt salg, men ihvertfald at ethvert samarbejde mellem den danske stat/regering og israel er stærkt problematisk ifølge dagen's dom idag?

Vi har udtalelser der angiveligt kommer fra israelske soldater, ifølge den engelske avis, og som derfor formentlig må ku' tages som gode varer. De ka' ihverfald efterprøves ved at spørge avisen, så det er ihvertfald mere end påstande taget fra den blå luft.

Udtalelser som klart antyder at israel er en terror-stat, eller i det mindste bruger terrorist-metoder mod en selvstændig befolkning, palestinenserne, og som derfor er omfattet af § 114.

Vi har en dansk stat/regering der åbent erkender at stå på israels side, og ihvertfald moralsk støtter dem hvis ikke økonomisk på nogen måder.

Hvad mener i andre? Er det helt problem-frit?

Og hvis der ingen problemer er i dette forhold mellem danmark/danmark's regering og israel, så er der ihvertfald mellem selvsamme og usa, eftersom vi ikke bare retorisk støtter usa men direkte støtter med militære og økonomiske midler:

Citat:
U.S. Attack on Taliban Kills 23 in Pakistan

ISLAMABAD, Pakistan — Five missiles fired from an American pilotless aircraft on Monday hit a large compound in North Waziristan belonging to one of Pakistan’s most prominent Taliban leaders, two Pakistani intelligence officials and a local resident said.

The missile attack, about 10:20 a.m., killed 23 people, including 8 children, and wounded at least 18, according to accounts of the intelligence officials.

kilde-link: http://www.nytimes.com/2008/09/09/world/asia/09pstan.html?hp

Og samme historie på sky:

Citat:
US soldiers were accused of killing up to 20 civilians - including women and children - in a pre-dawn raid inside Pakistan.

kilde-link: http://news.sky.com/skynews/Home/World-News/Pakistan-US-Soldiers-Accused-Of-Killing-Civilians-In-Cross-Border-Raid-From-Afghanistan/Article/200809115092142?lpos=World_News_Article_Related_Content_Region_11&lid=ARTICLE_15092142_Pakistan%3A_US_Soldiers_Accused_Of_Killing_Civilians_In_Cross-Border_Raid_From_Afghanistan

Danmark støtter altså aktivt handlinger der direkte dræber civile, hvilket vel er langt værre end at trykke t-shirts?

Så ka' paragraf 114 på nogen måde bruges mod danmark eller regeringen?
(Jvf dommen mod fighters-and-lovers.)
Eller har regeringen endnu engang intet ansvar for noget som helst?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er absolut en trist nyhed, at Fighters and Lovers er blevet dømt :(

De er blevet dømt fordi retten har fundet det bevist, at FARC og PFLP er terrororganisationer. Jeg tror problemet i din idé, bli'r at få rettens ord for, at den israelske og amerikanske stat udøver terror - det ka' godt være det ville gi' nogle diplomatiske sammenstød, hvis en dansk ret nåede frem til det :)

Men jeg er selvfølgelig helt enig med dig i, at det er et himmelråbende idiotisk, at man kan blive dømt for at støtte en organisation som FARC, der fører en fuldt ud berettiget militær kamp mod et styre, der vha. paramilitære grupper dræber politisk aktive, fagforeningsfolk og kvindesagsforkæmpere.
FARC har begået forbrydelser, og jeg har ikke lyst til at forsvare disse, men i kampen mod det Columbianbske styre, der f.eks. i vid udstrækning benytter sig af tortur, har jeg al mulig sympati for gruppen, og jeg er ikke i tvivl om berettigelsen af deres væbnede modstandskamp.

Den columbianske udenrigsminister påstår at ha' haft en finger med i spillet, i forbindelse med at den første dom blev appelleret :?

Lidt om menneskerettighedskrænkelser i Columbia

Relativistisk båthorn

Tak for linket. Den historie kendte jeg ikke.

Jeg så en eller anden ekspert-kvinde sige i tv2news for nogle timer siden at det var iorden at støtte pflp og farc moralsk, bare man ikke ga' dem nogle penge (jeg ved ikke om det kun er rå kapital der er problemet i den forbindelse, eller om feks at donere kød og fødevarer også ville konstituere illegal økonomisk hjælp)

Men pointen er, at hvis hun har ret, så ka' fighters-and-lovers stadig sælge deres t-shirts, og folk stadig gå rundt med dem på gaden, bare de ikke donerer pengene til farc eller pflp (såvidt jeg forstod blev deres t-shirts dog beslaglagt, hvilket jeg ikke lige forstod hvorfor skete hvis det ikke er dém der er den illegale komponent i denne sag)

Og det samme ka' alqeida-sympatisører jo så også gøre, hvis man trækker linien videre ud af samme tangent.

Jeg ved ikke om dét også ville føre til rets-sager, at lave bin-laden helte-support-trøjer og sælge sålænge man bare ikke gi'r alqeida pengene. Det er jo snart Umuligt at gennemskue det danske "rets"-system efterhånden, så pil-råddent og vennetjeneste-agtigt som det er blevet under fogh/bush (synonymer med krig og økonomisk kaos, godt gået i 2 idioter!)

Men paradoksalt nok så må fogh's kapitalist-venner stadig godt helt frit købe aktier i de våben-firmaer der laver de våben pflp og farc bruger i deres konflikt?!!??!? Hvordan hænger dét lige sammen?

Og israel, der er invasions-agressor i palestina, må dræbe civile ikke-bevæbnede der forsøger at forsvare deres område (og usa må dræbe civile i pakistan som det passer dem), og danmark må støtte disse agressorerer, mens det er blevet gjort Ulovligt at forsvare sig og sin frihed?

Det er alt andet end retfærdighed, de overgreb på ret og rimelighed som der foregår i kapitalismen's navn i disse år.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Det er alt andet end retfærdighed, de overgreb på ret og rimelighed som der foregår i kapitalismen's navn i disse år.

Helt enig. Utroligt, at den brede befolkning ikke fatter, at det er ris til egen røv, når de hopper med på den nyliberale bølge der hærger i hele Europa (med EU som spydspids). Populisme løber amok... :(

Jeg tillader mig lige at linke endnu en artikel fra modkraft.dk :)

Colombias hærchef anklaget for massakre

Udsnit:
Citat:
Der ligger en række anklager mod hærchefen, general Mario Montoya. En handler om en massakre i oktober 2002 mod civile i landsbyen Comuna 13, begået af hærens 4. brigade, som Montoya dengang havde kommandoen over.
[...]
Og der er tilsyneladende grund til at tro, at anklagerne holder vand. I hvert fald har senator Patrick J. Leahy i Washington i sin egenskab af formand for den komité, der styrer bevillingerne til Colombias hær, besluttet at tilbageholde 72 millioner dollars – næsten 400 millioner kroner – på grund af disse og andre oplysninger om at Colombias hær har dræbt hundredevis af bønder og bagefter udstillet ligene som om det var guerillaer, der var faldet i kamp, skriver Washington Post.

Medlem

Nu har jeg slet ikke sat mig ind i noget somhelst, men hvis man støtter PFLP så skal man da straffes. :)

Det er jo nogle af de tunge drenge, som virkelig har skabt ravage igennem tiden. Især i Tyskland har de været RAF behjælpelige med flere af de store aktioner. Fyfy til dem der støtter sådan nogle mennesker. Det er der ikke meget PLUR over. PLFP is bad m'kay.

Insane psychedelia user!

det er i mine øjne fuldstændig forrykt. -udfaldet af retsagen.
der er krig, både i columbia og palestina, så selvfølgelig har både FARC og PFLP, brugt "ufine" metoder. men målet helliger midlet, det har vi set gang på gang at det gør når fx danmark og storebror går i krig..

når jeg nu efter alle de smøger jeg har røget, stensikkert om et par år, får konstateret lunge-cancer. vil jeg på indkøb.

Tjekliste:
20.000heksehyl
8m Ø10cm jernrør

så skal jeg satme vise det danske system hvad terror er... :D

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Jeg synes ikke man skal straffes for at give penge til terrorister. Men på den anden side så synes jeg heller ikke om Homo Superiors hvidvaskning af en modbydelig svinsk rødfascistisk organisation som FARC, der dræber uskyldige, bedriver afpresning og i det hele taget er en flok kommunistiske gangstere. I ved, den samme form for mennnesker som Lenin og Stalin og Mao, de diktatorer der har dræbt flere end nogle andre i verdenshistorien.

Bevares, Columbias styre er noget lort, men det skal jo ikke retfærdiggøre at andre OGSÅ er nogle fascistoide svin.

I starten synes jeg heller ikke, at de burde blive straffet, fordi jeg vist havde hørt nogle af de anklagedes forsvarende udtalelser og nok så lidt mere large på det, fordi de var ''røde''. Dog når jeg tænker nærmere over det, finder jeg det faktisk ikke i orden, da terrorister jo slår mennesker ihjel, og det bør man da ikke støtte. Selv om man godt kan have forståelse for, at oprørerne kan være desperate over for deres undertrykkere. Jeg ved godt, at selv om regeringerne i nogle af de lande er onde over for deres befolkning, så retfærdiggør det ikke, at man tyr til samme grufulde metoder. Men på den anden side; DK er jo i krig, og der bliver også slået civile ihjel, og det betaler vi vel også til via. skatten? Så det er faktisk et vanskeligt spørgsmål.

Nu har begge parter vel begået uhyrligheder mod hinanden i lige den konflikt mellem Palæstina og Israel, så det er svært at finde ud af, om der egentlig er en ''bedre part'' i den sag.

Insane psychedelia user!

Illusinoa skrev:

Nu har begge parter vel begået uhyrligheder mod hinanden i lige den konflikt mellem Palæstina og Israel, så det er svært at finde ud af, om der egentlig er en ''bedre part'' i den sag.

kan ikke rigtigt se det svære idet..
israel er en besættelsesmagt, som med støtte fra USA gør som det passer sig i palestina..

bare fordi de blev uretfærdigt behandlet tilbage i fordums tid(sjovt nok også med USA´s hjælp) giver det dem sku da ikke ret til at slå sig ned i palæstina, og skille folk ad på den måde...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Hmm.. hvad skal man vælge skruppelløse gangstere med rød terror som baggrund eller en flok gangstere med facistoid terror som baggrund! FARC og PFPL er ikke ædle på NOGEN måde.. det virker så latterligt at glorificere dem som nogle på venstrefløjen helt blændet af ideologi har tendens til. i sær i lyset af hvor lidt vi entelig ved om terror og voldelig revolution her hjemme.
Det virker som at hvis bare man fortæller at de kæmper de undertryktes kamp kan alt tillades.
Til hvilken grad helligere målet midlet? er det okay at bruge terror for at vinde den gode sag?
Flykapringer og kidnapninger af ude stående mennesker er ikke ting nogen af dem viger fra.

Psychedelia Gay Overlord

psycofanten skrev:

kan ikke rigtigt se det svære idet..
israel er en besættelsesmagt, som med støtte fra USA gør som det passer sig i palestina..

bare fordi de blev uretfærdigt behandlet tilbage i fordums tid(sjovt nok også med USA´s hjælp) giver det dem sku da ikke ret til at slå sig ned i palæstina, og skille folk ad på den måde...

Hvis det var så enkelt, så var der nok fred i mellemøsten i dag. Desværre er det en anelse mere kompliceret end som så. Du burde nok læse en bog om områdets historie, så ville du måske forholde dig mere nuanceret til problemet :)

Relativistisk båthorn

Så burde man måske gå helt væk fra at bruge den såkaldte terror-liste til at definere hvem man ikke må støtte økonomisk, og istedet lave en lov der helt klart si'r at alle og enhver der ligger i væbnet konflikt ikke må støttes økonomisk.

På den måde ka' man enkelt og simpelt undgå at komme til at favorisere visse terrorister frem for andre (som feks nu hvor man favoriserer israel fremfor palestina blaa)

Ville det ikke være en langt mere retfærdig vej at gå?

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
Er der nogle af jer som har hørt om JESUS som hærgede palæstina? han var jøde og fredelig og sådan var palæstina i 6-700 år indtil TEGNINGEN kom og halshuggede de jøder som ikke frivilligt ville skride! de havde kun gjordt sig skyldige i ikke at tro på sværdets vej!
TEGNINGEN skar personligt hovedet af 700 jøder.....fredelig tegningereligion hva´.....pas på med hvem i støtter! for i kender jo sjældent hele historien! fuck islam ad helvede til!!!

Psychedelia Gay Overlord

cloud9 skrev:
Er der nogle af jer som har hørt om JESUS som hærgede palæstina? han var jøde og fredelig og sådan var palæstina i 6-700 år indtil TEGNINGEN kom og halshuggede de jøder som ikke frivilligt ville skride! de havde kun gjordt sig skyldige i ikke at tro på sværdets vej!
TEGNINGEN skar personligt hovedet af 700 jøder.....fredelig tegningereligion hva´.....pas på med hvem i støtter! for i kender jo sjældent hele historien! fuck islam ad helvede til!!!

Hvad har det med diskussionen at gøre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cloud9 skrev:

Wow! Folk der dræbte hinanden pga. religion, i det 7. århundrede!? Det jo fuldstændig uhørt! :roll:

Dedikeret medlem

cloud9 skrev:
pas på med hvem i støtter! for i kender jo sjældent hele historien!

I lige måde.

Medlem

Rent jurisk behøver man da overhoved ikke forholde sig til FARC og PLFP(som fx driver mange skoler og krisecentre i dag). F&L er blevet dømt på at støtte nogle organisationer på terror-listen og den er udelukkende politisk som USA beviste forleden da man på grund af nye handelstiltag fjernede Nordkorea. Det er fuldstændig forrykt at det kan betyde straffe til danske borgere at USA har bestemte politiske interesser.

Mvh.
Anarkrig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]