HopIFjordeN skrev:
Smart med, at alle problemer i heeele verden, fordamper hvis lige præcis 90% af klodens befolkning dør... Håber din blinkende smiley gælder for hele dit indlæg Opis!
Det gør den
Jeg har bare meget svært ved at tage den slags dommedagsfrygt alvorligt, spæcielt når man sidder bag ved en computer og føler sig skyldig.
Det burte været gået op for de flæste der ikke er huleboer at vi er skyldige, alle hver og en af os, bare ved at blive født er vi skyldig.
Når man så sætter sådan en op:
der er 3 ting jeg vil gøre:
kun spise fisk fra dambrug
spise vegetarisk, økologisk og lokalt producerede fødevarer
lade være med at få børn
skifte elforbrug til vedvarende energi
ikke købe bil
ikke købe nyt tøj eller nye møbler
Så tænker jeg.. ok hvilken af de 3 ting vælger du så at ville gøre af de 6 der er blevet opstillet
Spise fisk fra et dambrug.. ja flot. Prøv lige og undersøg hvor meget vand sådan et dambrug bruger og du så selv filmen om hvor vigtit det er at spare på vandet. Så er det lige forureningen af det mad fiskene får som siver ned i grundvandet. Hvis du skal spise opdræt så spis fra hav opdræt. Det sviner også og ødelægger habitatet omkring men det renser sig selv hurtigere og bliver flyttet omkring så man minimerer skaderne, det kan man ikke man dambrug, der fylder man hullerne op.
At spise vegitarisk hjælper jo heller ikke langt, for så skal der langt flere grøntsager og frugt til at klare opgaven ved brødfødning. Og skal man have dækket hele behovet som kroppen har kan man ikke holde sig til danske produkter.
Lade være med at få børn.. ok den godtager jeg, men den er ret uden betydning hvis der alligevel kun er ti år tilbage da ungene alligevel ikke når at få flere.
Ikke købe nye møbler eller tøj... man kunne også gå efter mærker, rigtige mærker, hvor du giver en formue, men så samtidig køber et produkt der er lavet med skånehensyn til miljøet. Og man kan også få møbler af den slags. Det er faktist rigtit godt at købe fra disse mærker da de giver rigtit arbejde og gør meget for de nødlidende rundt omkring. Så samtidig med at man køber nyt tøj gør du noget for miljøet.
Men ellers er det ikke så svært at finde disse ting i genbrugsforretninger. Men det er ikke tøj og møbler der er det største belastning for miljøet, det er elektronisk udstyr, som for eks det personen sidder og skriver indlægget på. Så det ville være mere realistisk at ikke købe nyt elektronisk udstyr og undgå ting der bruger battarier.
Så jeg blev bare meget optemistisk over at der ikke skulle mere til for at få god samvittighed igen over at være en del af en pest på jorden.