Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 12:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

jeg vidste ikke om det her skulle i politik, videnskab eller offtopic.

http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

det er deprimerende, men skal ses

jeg ved ikke med jer andre, men jeg render rundt med en konstant skyldfølelse over bare at være i live. hele vores samfund er bygget på et uholdbart fundament, og jeg kan ikke i se den vej igennem livet som ikke tjener til at holde dette vandvidsapparat kørende.

der er 3 ting jeg vil gøre:
kun spise fisk fra dambrug
spise vegetarisk, økologisk og lokalt producerede fødevarer
lade være med at få børn
skifte elforbrug til vedvarende energi
ikke købe bil
ikke købe nyt tøj eller nye møbler

er i pessimister eller optimister. verdens befolkning vil blive ved med at stige og jeg ser ærlig talt ikke nogen vej uden om katastrofen...

Medlem
Brugeravatar

Har selv gået rundt med samme tanker og det endte med at jeg blev en smule menneskefjendsk med en snert af terror'idealisme!
Til sidst efter perioden med pseudodepression gik det op for mig at der ikke var noget at gøre indtil vi - menneskeheden, begyndte at føle kærlighed overfor hinanden og naturen istedet for den egoisme og falske idé om økonomisk vækst der florerer i massivt flertal idag! !

Så jeg vil sige at jeg er pessimist med henhold til situationen idag men optimist i forhold til at menneskeheden på et tidspunkt - forhåbentlig snart - indser at deres levevis er baseret på et uholdbart fundament!

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Jeg er optimist, jeg satser på en omgang luxus (sæt selv et dyrenavn ind her) influenza og mig som en af det få overlevende sammen med mine unger, helt sikkert optimist...

Indtil da går jeg ind for genbrug af tøj, møbler og andet brugbart, men for at kunne følje med og leve så må jeg bare leve med at jeg er et miljøsvin når det kommer til varme og andre luxusting der forsøder livet. Hvis vi alligevel kun har ti år tilbage og der intet er at gøre så kan man ligeså godt nyde 7 af dem i steden for at leve elendige 10 år mere.

Hvis du virkelig vil gøre noget godt for jorden så gør selvmord da det største problem er overbefolkning. Hvis 90 % af verdens befolkning kunne overtales til det, er alle problemer løste for de resterende, som så bare må indføre to barns politik for at holde befolkningen ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Du lyder da som en virkelig ubehagelig person, hvis du bare går og håber på at alle andre mennesker dør?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Smart med, at alle problemer i heeele verden, fordamper hvis lige præcis 90% af klodens befolkning dør... Håber din blinkende smiley gælder for hele dit indlæg Opis!

Dedikeret medlem

HopIFjordeN skrev:
Smart med, at alle problemer i heeele verden, fordamper hvis lige præcis 90% af klodens befolkning dør... Håber din blinkende smiley gælder for hele dit indlæg Opis!

Det gør den :lol:

Jeg har bare meget svært ved at tage den slags dommedagsfrygt alvorligt, spæcielt når man sidder bag ved en computer og føler sig skyldig.
Det burte været gået op for de flæste der ikke er huleboer at vi er skyldige, alle hver og en af os, bare ved at blive født er vi skyldig.

Når man så sætter sådan en op:
der er 3 ting jeg vil gøre:
spise vegetarisk, økologisk og lokalt producerede fødevarer
lade være med at få børn
skifte elforbrug til vedvarende energi
ikke købe bil
ikke købe nyt tøj eller nye møbler

Så tænker jeg.. ok hvilken af de 3 ting vælger du så at ville gøre af de 6 der er blevet opstillet :stupid:

Spise fisk fra et dambrug.. ja flot. Prøv lige og undersøg hvor meget vand sådan et dambrug bruger og du så selv filmen om hvor vigtit det er at spare på vandet. Så er det lige forureningen af det mad fiskene får som siver ned i grundvandet. Hvis du skal spise opdræt så spis fra hav opdræt. Det sviner også og ødelægger habitatet omkring men det renser sig selv hurtigere og bliver flyttet omkring så man minimerer skaderne, det kan man ikke man dambrug, der fylder man hullerne op.
At spise vegitarisk hjælper jo heller ikke langt, for så skal der langt flere grøntsager og frugt til at klare opgaven ved brødfødning. Og skal man have dækket hele behovet som kroppen har kan man ikke holde sig til danske produkter.
Lade være med at få børn.. ok den godtager jeg, men den er ret uden betydning hvis der alligevel kun er ti år tilbage da ungene alligevel ikke når at få flere.
Ikke købe nye møbler eller tøj... man kunne også gå efter mærker, rigtige mærker, hvor du giver en formue, men så samtidig køber et produkt der er lavet med skånehensyn til miljøet. Og man kan også få møbler af den slags. Det er faktist rigtit godt at købe fra disse mærker da de giver rigtit arbejde og gør meget for de nødlidende rundt omkring. Så samtidig med at man køber nyt tøj gør du noget for miljøet.
Men ellers er det ikke så svært at finde disse ting i genbrugsforretninger. Men det er ikke tøj og møbler der er det største belastning for miljøet, det er elektronisk udstyr, som for eks det personen sidder og skriver indlægget på. Så det ville være mere realistisk at ikke købe nyt elektronisk udstyr og undgå ting der bruger battarier.

Så jeg blev bare meget optemistisk over at der ikke skulle mere til for at få god samvittighed igen over at være en del af en pest på jorden.

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes vi skal glæde os og opføre os som idioter, lige til verden går under!

Medlem

den film har jeg set med min klasse
vi alle sammen sov i løbet af ingen tid

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Booty-Lone skrev:

Dambrug forurener i ekstrem grad og er IKKE bæredygtigt. Det ville være langt bedre at fiske med mådehold så bestanden blev holdt oppe.

Medlem
Brugeravatar

der ser du. man kan ikke røre en finger uden at føle dårlig samvittighed medmindre man er totalt uoplyst. ja det ville være fint hvis alle fiskede med mådehold, men sådan foregår det ikke og i den henseende er vi som forbrugere totalt magtesløse.

oruspo skrev:
den film har jeg set med min klasse
vi alle sammen sov i løbet af ingen tid

well, i er alle sammen nogle snothvalpe. men i vågner jo op til realiteterne en dag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Okay har ikke set filmen endnu, men vil gøre det når jeg har tid.
Men min vegetarmyte alarm blinker så kraftigt at jeg bliver nød til at skrive noget :peace:

Opis skrev:
At spise vegitarisk hjælper jo heller ikke langt, for så skal der langt flere grøntsager og frugt til at klare opgaven ved brødfødning. Og skal man have dækket hele behovet som kroppen har kan man ikke holde sig til danske produkter.

Det er altså ikke sådan at du behøver at spise flere gram mad end når du spiser kød, selv nu hvis det er tilfældedet er grøntsager stadig mest bæredygtigt.
Citat:
husdyrindustrien bruger, hvad der svarer til en gallon benzin (3,8 liter, red.) for at producere et pund kornopfedet kødkvæg i USA
For at opretholde den årlige kødefterspørgsel for en gennemsnitsfamilie på fire - omkring 260 pund kød - skal der altså bruges 1.000 literfossile brændstoffer. .

http://www.information.dk/137419
det er bare 1 ting, ud af mange andre ubæredygtige ting ved kød som du kan læse om i denne sammenfattende kronik.

Desuden findes der 100 vis af planter med et højt protein indhold. De fleste danskere der spiser kød flere gange dagligt spiser flere proteiner end de behøver i virkeligheden specielt også fordi vi er så inaktive. Det er utroligt nemt at dække dit proteinbehov som vegetar. Jeg vil da gerne vide hvad det er man mangler som vegetar som den danske muld ikke kan give?
At sige at det at blive vegetar ikke hjælper særligt meget på milijøet er forkert, i følge en rapport fra FN er kødindustrien en større milijømæssig katastrofe end transportsektoren, det er bevist at kødspisning er unødvendigt proteinmæssigt og det er også bevist at opdrætte slagtedyr er spild af mad og at verden har et problem med at give mad til alle.
Citat:
Det kræver lidt over ni pund foder at få en kalv til at tage et pund på, hvor de seks pund består af korn og foder-biprodukter og de tre pund af plantefibre. Det betyder, at blot 11 procent af foderet går til at producere kalvekoteletten selv, mens resten enten forbrændes som energi i stofskifteprocessen, anvendes til at opretholde normale kropsfunktioner, udsondres som ekskrementer eller afsondres i de dele af kroppen, der ikke fortæres - såsom hår eller knogler.

Kød er gammeldags, grøntsager er fremtiden hvis vi alle skal være her.

Dedikeret medlem

Kød er gammeldags, men hvis den film er rigtig skal vi snart alle til at arbejde hårdt for at få vores mad, så kommer vi til at behøve kød til de hårtarbejdende folk. hvis hårtarbejdende folk skal læve uden kød skal der en ernom masse grønt til at klare protin behovet. Dersuden er det andet end protoiner vi skal have fra kød. For eks B12 som er meget vigtig for vores nervesystem.
Men jo som tingene er nu, har du ret i at en vegetar indstillning er mest fornuftigest, men hvis man tager den film seriøst er det ikke det man skal satse på.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du lyder som min mormor ;) det er stadigt forkert, hårdarbejende folk har på ingen måde brug for kød.
Der findes massere af prof veganske athleter og de spiser ikke engang æg og mælkeprodukter som som indeholder vildt meget protein. Det med at man SKAL have kød hvis man arbejder hårdt er og bliver en myte de fleste danskere tror på. Der er altså ingen gode grunde overhovedet til at spise kød. Jeg ved ikke hvor du har det der med at det besværligt at dække sit protein behov som vegetar, jeg taler af erfaring det er det IKKE. Jeg har kontakt med veganere der for lavet medicinske tjek for at lukke munden på kødspisere og de er alle sammen sunde.
Ost, peanuts og linser har alle sammen højere protein inhold pr. kg end kød så mad der ikke er dræbt slår faktisk kødområdet på det punkt. så hvorfor så spise kød? Omega 3 kan fås fra nødder og hørfrø fx. så fisk behøver vi heller ikke engang for at være sunde.
Og b12 kan altså også godt skaffes fra andre ting en kød??? De mængder b12 kroppen skal bruge er utrolig små og mælkeprodukter og æg er også rigtige gode b12 kilder så hvorfor så kød?
Men der findes endda også forskellige typer af plantemad der indeholder b12. Som Marca rødder og nogle bestemte alger og bær. Så nævn mig 1 god grund til at spise kød når vi kan få vores behov dækket uden?

Senest rettet af Soma Juice 15 jun 2009 15:03, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem

Der er en god grund til at spise kød, nu snakker jeg om med udgangs punkt i den film, og det er at der er meget mere arbejde i at lave grøntsager. Hvis man skal spise hvad man selv får op af jorden og ikke har moderne opbevaring og sprøtemidler får du et gevaldigt problem om vinteren, spæcielt efteråret.
Det kræver meget mere at brødføde vegitarer en kødspisere hvis du ikke har adgang til moderne teknologi.
Produkter som mælk ost og æg bliver til luxusprodukter og kommer ikke til at kunne fås i de mængder som kræves for at dække det samme som kødet giver.
Men du har ret så længe man har de moderne ting som vi har nu, men forsvinder den er der mange ting der ændres, blant andet hvad slags man man kan opbevare og få fat i med så få recurser som muligt, da der skal mange recurser til at brødføde sig selv med eget arbejde.

Insane psychedelia user!

Som jeg har skrevet i tidligere vegetardiskussioner, så giver det ingen mening at tale om mængden af protein i kød kontra mængden i grønt. Det er aminosyre-sammensætningen af proteinerne som betyder noget, og der er der altså store forskelle. De rigtige aminosyremængder er nødvendige både for at få dækket behovet for de uundværelige aminosyrer og nitrogen. Aminosyren lysin findes i lavere mængde i ALLE plantegrupper som vi spiser. Generelt er der lavere mængder af svovlholdige aminosyrer i planterne, men de findes i ret høje koncentrationer i visse typer frø og nødder. Der er også generelt mindre threonin, selvom der ikke er nogen kæmpe forskel mellem kød og grønt. Slå evt. PDCAAS op for mere om proteiners diætere værdi.

Man kan bruge en masse tid på at sætte en vegatarisk diæt sammen som opfylder ens behov, eller man kan spise kød og spare sig for bekymringerne. Og det ser jeg som en stor fordel ved kød.

Det er et dårligt argument at skrive at der findes meget af noget, uden at at give et eneste eksempel. Lad mig demonstrere: Der findes tusinder af atleter som kun lever af Big Macs.

Dedikeret medlem

Dr. Phibes skrev:
Som jeg har skrevet i tidligere vegetardiskussioner, så giver det ingen mening at tale om mængden af protein i kød kontra mængden i grønt. Det er aminosyre-sammensætningen af proteinerne som betyder noget, og der er der altså store forskelle. De rigtige aminosyremængder er nødvendige både for at få dækket behovet for de uundværelige aminosyrer og nitrogen. Aminosyren lysin findes i lavere mængde i ALLE plantegrupper som vi spiser. Generelt er der lavere mængder af svovlholdige aminosyrer i planterne, men de findes i ret høje koncentrationer i visse typer frø og nødder. Der er også generelt mindre threonin, selvom der ikke er nogen kæmpe forskel mellem kød og grønt. Slå evt. PDCAAS op for mere om proteiners diætere værdi.

Man kan bruge en masse tid på at sætte en vegatarisk diæt sammen som opfylder ens behov, eller man kan spise kød og spare sig for bekymringerne. Og det ser jeg som en stor fordel ved kød.

Det er et dårligt argument at skrive at der findes meget af noget, uden at at give et eneste eksempel. Lad mig demonstrere: Der findes tusinder af atleter som kun lever af Big Macs.

Tak Dr. Phibes det var lige de ord jeg manglede at få sat ord på da jeg kan huske selve mekanikken men bare ved hvorfor man skal spise det ene eller det andet i forhold til hviket formål.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ved da godt at aminosyre-sammensætningen er vigtig ville bare påpege at man ikke behøves at spise mange flere grøntsager rent vægt mæssigt i det at mange indeholder store mængder protein og man derfor ikke skal spise og spise og spise for at få det dækket. Det eneste der er andledes for en vegetar er variation. Men det er som sagt heller ikke noget problem at spise varieret, det kræver altså ikke særligt store planlægnings evner.
I kan jo ikke komme uden om at er et egoistisk valg at spise kød så længe kødindustrien forurener på den måde den gør. skal man bare være ligeglad med den KÆMPE forurening kød skaber fordi det er nemmest? Fordi man er for doven til at sammensætte et sundt vegetarisk måltid og hellere vil spise kød og spare sig for besværet?

Selvom man ikke gider og spise varieret kan man sagtens få dækket kroppens behov af amino-syre UDEN kød.
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =6/menu=8/
http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=35 ... p=8&menu=3
man kan foreksempel bare spise spirula-algen der indeholder alle 8 amino-syre så ikke engang argumentet om at det er nemmere holder.

Det er ligesom at et heller ikke et argument der holder jeg kan da finde et langt nemmere alternativ til kød hvor du ikke behøves at spise varieret.vælge den mest forurende bil fordi den er mest lækker istedet for at tage en der er god for milijøet

Senest rettet af Soma Juice 15 jun 2009 17:19, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem

Soma Juice skrev:
Ved da godt at aminosyre-sammensætningen er vigtig ville bare påpege at man ikke behøves at spise mange flere grøntsager rent vægt mæssigt i det at mange indeholder store mængder protein og man derfor ikke skal spise og spise og spise for at få det dækket. Det eneste der er andledes for en vegetar er variation. Men det er som sagt heller ikke noget problem at spise varieret, det kræver altså ikke særligt store planlægnings evner.
I kan jo ikke komme uden om at er et egoistisk valg at spise kød så længe kødindustrien forurener på den måde den gør. skal man bare være ligeglad med den KÆMPE forurening kød skaber fordi det er nemmest? Fordi man er for doven til at sammensætte et sundt vegetarisk måltid og hellere vil spise kød og spare sig for besværet?

Selvom man ikke gider og spise varieret kan man sagtens få dækket kroppens behov af amino-syre UDEN kød.
http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=35 ... p=8&menu=3
man kan foreksempel bare spise spirula-algen der indeholder alle 8 amino-syre så ikke engang argumentet om at det er nemmere holder.

Det er ligesom at et heller ikke et argument der holder jeg kan da finde et langt nemmere alternativ til kød hvor du ikke behøves at spise varieret.vælge den mest forurende bil fordi den er mest lækker istedet for at tage en der er god for milijøet

Vagetarer sviner sku da også, der går en masse gødning og utøjsbekæmpelse ved dyrkelse af grønt. Skal alt være økologisk, bliver det kæmpedyrt og ringe udbytte. Det er på grund af moderne taknologi at du kan få en varieret nok kost som vegetar. Det bliver jo fragtet land og rige rundt med fly og både for det meste, de forurener også for sin del. hvis du kun skal leve af det du kan få rundt omkring dig, får du alvorlige problemer som vegitar. Ja, jeg går ud fra at vi stadig debatterer ud fra oplægget...
Som jeg ser det tager du ikke udgangs punkt i selve filmen men tænker kun miljømessig som at miljøet bare bliver sig selv igen hvis alle bare blev vegetarer. Men hvis nu verden går under, hvilken den vil ifølje den der, for mennesker vil ikke give afkald på al den moderne teknologi, så får vegetarer alvorlige problemer med skørbug og andre ældgamle sygdomme vi er kommet af med i takt med at der ikke længere er et problem at få en varieret kost. Men prøv og varier den hvis du ingen fly har, ingen maskiner, men kun hesten og ploven og koen der giver den daglige mælk, velbekommen siger jeg bare...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Soma Juice skrev:
Du lyder som min mormor ;) det er stadigt forkert, hårdarbejende folk har på ingen måde brug for kød.
Der findes massere af prof veganske athleter og de spiser ikke engang æg og mælkeprodukter som som indeholder vildt meget protein. Det med at man SKAL have kød hvis man arbejder hårdt er og bliver en myte de fleste danskere tror på. Der er altså ingen gode grunde overhovedet til at spise kød. Jeg ved ikke hvor du har det der med at det besværligt at dække sit protein behov som vegetar, jeg taler af erfaring det er det IKKE. Jeg har kontakt med veganere der for lavet medicinske tjek for at lukke munden på kødspisere og de er alle sammen sunde.
Ost, peanuts og linser har alle sammen højere protein inhold pr. kg end kød så mad der ikke er dræbt slår faktisk kødområdet på det punkt. så hvorfor så spise kød? Omega 3 kan fås fra nødder og hørfrø fx. så fisk behøver vi heller ikke engang for at være sunde.
Og b12 kan altså også godt skaffes fra andre ting en kød??? De mængder b12 kroppen skal bruge er utrolig små og mælkeprodukter og æg er også rigtige gode b12 kilder så hvorfor så kød?
Men der findes endda også forskellige typer af plantemad der indeholder b12. Som Marca rødder og nogle bestemte alger og bær. Så nævn mig 1 god grund til at spise kød når vi kan få vores behov dækket uden?

Hej Soma Juice
Du har ret i at man som vegetar ikke har noget problem med at få dækket sit proteinbehov; dog spiser de fleste vegetarer jeg kender stadig alt for lidt protein og fedt og alt for mange kulhydrater.
For lige at slå en ting fast, så kan B12 IKKE optages af mennesker fra andet end animalske kilder. Jeg ved ikke hvad du har læst, men det passer ikke. Veganere vil få mangelsymptomer hvis de ikke får noget B12, fx. anæmi. Andre vitaminer findes også kun i meget begrænset mængde i planter, fx. vitamin D3 og K2.
Du har ret i at omega-3 fedtsyrer kan fås fra nødder og hørfrø, problemet er bare at planter KUN indeholder alpha-linolensyre (ALA), ikke EPA og DHA som findes i fisk, kød, æg og mælk. Kroppen kan til en hvis grad omdanne ALA til disse, men slet ikke nok til at dække behovet. Et andet problem er at hvis man kun får sit fedt fra plantekilder vil man få en alt for høj ratio af omega-6 i forhold til omega-3, hvilket generelt er et problem i vores samfund.

Der er som sådan ikke noget i vejen med at være vegetar, det er muligt at leve nogenlunde sundt hvis man tænker sig om, men veganisme vil jeg mene er direkte skadeligt. Især for børn og unge, hvis udvikling vil hæmmes mangel på vitaminer og især essentielle fedtsyrer som spiller en rolle i opbygningen af hjernevæv.

Der er altså masser af gode grunde til at spise kød og animalske produkter. Din krop er faktisk tilpasset til at spise langt mere end vi gør i dag.
I øvrigt har økologisk kød, æg og mælk langt højere ernæringsværdi end ikke-økologisk, så du kan gøre noget godt for dyrene og dig selv samtidig.

EDIT: Har du i øvrigt prøvet at smage spirulina? Det lort smager så afskyeligt at jeg hellere ville kvæle en kaninunge med de bare næver for at få dækket mit proteinbehov.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja self forurener grøntsager men det vand i forhold til hvad kød gør. produkktion af kød vil ALTID være det mest ubæredygtige. Hvad er det lige de fleste dyr vi avler til kød spiser? Vegetabilsk foder! Så hvis vi vil undgå alle de negative ting der følger med grøntsags dyrkning skal vi jo netop IKKE spise kød.
Du har helt misset min pointe... lad mig forklare det igen.
For at opdrætte kødkvæg (eller andre dyr) skal man bruge en masse hektar jord til at dyrke plantefoder til de dyr. Når du fodre et kvæg med plantefoder bliver 11% af energien fra den mad omdannet til kød resten bliver brugt på at holde dyret i live. Dvs. 89% af de opdyrkede planter går til spilde! og desuden er de afgrøder som dyr spiser meget ringere proteinmæssigt end de afgrøder mennesker spiser "En hektar kornafgrøder til menneskeføde producerer fem gange mere protein end en hektar anvendt til kødproduktion. Bælgplanter producerer 10 gange så meget protein og bladgrøntsager som salat 15 gange så meget protein pr hektar."
så det vil ALTID være bedre at droppe kød mellemregningen og spise proteinerne uden de skal igennem maven på en ko først. Vi ville kunne mætte så mange flere mennesker på samme antal hektare.

Opis Igen fordomme.... på hvilken måde ville jeg få problemmer hvis der ingen fly var? hvad er det jeg vil mangle? som man ikke kan dyrke i danmark? Helt ærligt det giver ingen mening det du siger.
Du bragte jo b12 op før men det kan jo sagtens skaffes uden kød så det er ude af billedet.
Hvilket amino-syre sammensætninger er det så liiiiiige jeg ikke kan få? Hvilke vitaminer?

Nødder, grønne bladgrøntsager, korn, kartofler, bælg grøntsager, solsikkefrø OSV OSV. det er fandme nemt at skaffe ting der er danske eller i hvertfald kan dyrkes i danmark hvis nu at verden blev enig om at det var bedre at satse på lokalt dyrket produkter.

Du bliver ved med at påstå at vi vegetare ikke kan få dækket vores behov men ikke et ord om hvorfor. Du påstår at vi SKAL have fløjet det ind fra udlandet, hvilke ting er det vi ikke kan dyrke i DK? Nu påstår du at vi vil få problemmer med gamle sygdomme som skørbug.. Det viser virkelig hvor lidt har sat dig ind i emnet. Skørbug skyldes mangel på C-vitamin???? hvor er de liiiiige vi skaffer os gode mængder c-vitamin? Grøntsager og frugt IKKE kød.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 168 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]