Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 01:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

http://www.berlingske.dk/article/200903 ... 706060007/

Citat:
SF vil have en hash-kommission

En bønne-kommission. Ja, det kan blive virkeligheden, hvis SF kommer i regering. Den skal undersøge, hvordan man afkriminaliserer brug af hash. 59 procent af danskerne støtter afkriminalisering.

Af Bjarne Steensbeck
Sidst opdateret Søndag den 8. marts 2009, 21:56

Midt i bandekrigen, der i høj grad handler om hashmarkedet, melder et flertal af danskerne temmelig overraskende, at vi bare skal ryge løs. Lidt à la Holland, skal vi have Coffee Shops, hvor det er muligt at komme ind og ryge sig en bønne.

Undersøgelsen bliver offentliggjort i dag af Gadejuristen på Vesterbro i København, som har fået den lavet af måleinstituttet Synovate Vilstrup.

Af 1.122 adspurgte Hele 59 procent svarer ja til at »regulere og beskatte cannabis« og »afkriminalisere« brugerne.

»Det er den hollandske model, som danskerne svarer, at de er tiltrukket af,« siger psykolog Liese Recke fra Gadejuristen.

De borgerligte politikere på Christiansborg er gået i den stik modsatte retning med lukningen af Pusher-Street, men de nuværende meningsmålinger lover et pænt rødt flertal og holder det, så vil SF arbejde for en kommission. En bønne-kommission.

»Vi vil have afkriminaliseret brug af hash. Også i den nuværende situation, hvor der er et kæmpe marked, og folk nærmest skærer hovederne af hinanden på grund af dette. Samtidig vil vi godt sende signalet om, at dette er ikke bare er noget, man tager. Derfor vil vi have oplysning, og så vil vi have, at behandlingsgarantien kommer til at fungere. I dag ser vi, at den ofte bliver overtrådt, og så foreslår vi en kommission, som skal kigge på forskellige modeller. Selve problemstillingen er for vigtig til, at vi bare kan komme med en let løsning. Det er det,« siger SFs socialordfører, Özlem Sara Cekic.

Hun vil ikke tale om legalisering, men sværger i stedet til den hollandske model.

Sender bønner til himlen

Den konservative Tom Behnke glæder sig nu endnu mindre til at se SF i regering.

»En bønne-kommission?« spørger Behnke og tilføjer straks, at han vil sende sine bønner til himlen for at få SF tilbage på oppositionsbænkene igen.

»Vi ved, at det ene tager det andet. Det er noget frygtelig noget.«

Ahhhhhh, en enkelt bønne! Befolkningen er åbenbart vilde med en afkriminalisering.

»Det Konservative Folkepartis politik er ikke afhængig af meningsmålinger. Man får store psykiske problemer, så det kan vi da slet ikke forsvare,« siger Behnke.

»Og så skal vi i den grad få danskerne gjort opmærksomme på, hvor alvorligt dette er. Samtidig må jeg sige, at det er hashen, som er den væsentlige årsag til, at vi har gadekrig i København. Så alle de mennesker, som synes, at det er forfærdeligt, de skulle begynde med at stoppe med at købe hash.«

Debat mangler

Partiernes ungdomsorganisationer er mere friske. Både Radikal Ungdom og Venstres Ungdom foreslår, at hashmarkedet, som begge partier mener er en væsentlig årsag til bandekonflikten, skal legaliseres. VUs formand Thomas Banke kalder det »uhensigtsmæssigt«, at politikerne udelukkende fokuserer på flere forbud, mere overvågning og flere politiressourcer, når der i stedet – ifølge Banke – mangler debat om legalisering af hash. Socialdemokraternes ungdom, DSU, mener direkte, at køberne af hash har det direkte ansvar for situationen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Behnkes argument med at "Man får store psykiske problemer, så det kan vi da slet ikke forsvare" er da for PLAT!
Som om alkohol, diazepam, "lykkepiller" mv ikke giver store psykiske problemer...

Dekrimminalisering nu!

:joint:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Tom Behnke er en snotdum, tidligere politibetjent. Danskerne er nok ikke så dumme, at de lytter til den omgang bræk han lukker ud.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
"Man får store psykiske problemer" hold da kæft, hvor har den mand fået sine informationer henne? Vi burde lave en meningsmåling hvor alle hashrygere uden undtagelser kan fortælle om deres stoooreee psykiske problemer, altså hvem har hørt om en hashryger uden psykiske problemer? Hans svar må vel være ingen siden han sætter alle hashrygere i bås på den måde. Endnu et bevis på vores politikeres inkompetance og uvidenhed over for nogle af de største spørgsmål i dansk politik. de gider ikke engang sætte sig ind i emnet inden de udtaler sig, hvad bygger de så deres politik på kan man spørge sig selv om? hvis det ikke er på baggrund af statistikker og urokkelig fatkuel viden, hvad fanden kan man så bruge som grundlag for disse meningsløse følelsesudbrud?
Men jeg må ikke glemme at lykønske SF for deres humane synspunkter. Bandekrige verden over bliver aldrig stoppet, så længe de styre verdens 4. største økonomi, uden nogen andre end dem selv til at lave reglerne.

Til helvede med uvidenhedens røgslør.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Hvad med det der var fremme på et tidspunkt om at cannabis-brug kunne fremkalde skizofreni hos nogle mennesker? Jeg har ikke selv læst beviserne for den påstand, men måske nogen af jer andre har, og kan fortælle mig om det er helt ude i skoven eller hvad? Ikke at jeg mener, at det skulle være et argument for fortsat kriminalisering, men det ville jo sådan set underbygge Behnkes påstand hvis det er sandt.

Medlem

dankdawg skrev:
Hvad med det der var fremme på et tidspunkt om at cannabis-brug kunne fremkalde skizofreni hos nogle mennesker? Jeg har ikke selv læst beviserne for den påstand, men måske nogen af jer andre har, og kan fortælle mig om det er helt ude i skoven eller hvad? Ikke at jeg mener, at det skulle være et argument for fortsat kriminalisering, men det ville jo sådan set underbygge Behnkes påstand hvis det er sandt.

Hvis folk bare gad google lortet inde de udtaler sig slipper vi for disse meningsløse sidedebatter.
Jeg fandt dette efter ca. 1,5 sekunds søgning på google:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=has ... =&aq=f&oq=

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 ... /index.xml

Hash er ikke årsag til skizofreni.

Psychedelia Gay Overlord

TheRagingPussy skrev:
dankdawg skrev:

Hvis folk bare gad google lortet inde de udtaler sig slipper vi for disse meningsløse sidedebatter.

Tal dog lige ordentligt, når jeg spørger pænt, tak. I artiklen står der:

Citat:
»Konklusionen er derfor, at mennesker, der rammes af hashpsykoser, sandsynligvis også ville udvikle skizofreni, selv om de ikke røg hash,« siger Mikkel Arendt.

Han vil dog ikke udelukke, at hashmisbrug kan udløse skizofreni.

»Der findes syv gode langtidsstudier, som viser, at hashrygning øger risikoen for at udvikle skizofreni, og derfor er vi forsigtige i vores konklusioner, men vores resultater peger i en anden retning,« siger han.

Det er jo ikke så klokkeklart som det du siger, vel? Men tak for link. Artiklen var meget interessant :) En anden gang kan du måske hjælpe med info på en mere venskabelig måde. Det var jo ikke fordi jeg spillede smart og foregav at vide en masse om emnet, vel?

Medlem

dankdawg skrev:
TheRagingPussy skrev:
dankdawg skrev:

Tal dog lige ordentligt, når jeg spørger pænt, tak. I artiklen står der:

Citat:
»Konklusionen er derfor, at mennesker, der rammes af hashpsykoser, sandsynligvis også ville udvikle skizofreni, selv om de ikke røg hash,« siger Mikkel Arendt.

Han vil dog ikke udelukke, at hashmisbrug kan udløse skizofreni.

»Der findes syv gode langtidsstudier, som viser, at hashrygning øger risikoen for at udvikle skizofreni, og derfor er vi forsigtige i vores konklusioner, men vores resultater peger i en anden retning,« siger han.

Det er jo ikke så klokkeklart som det du siger, vel? Men tak for link. Artiklen var meget interessant :) En anden gang kan du måske hjælpe med info på en mere venskabelig måde. Det var jo ikke fordi jeg spillede smart og foregav at vide en masse om emnet, vel?

Jeg undskylder min fjendtlige atityde, det var ikke en pæn måde at svare på.
Jeg synes også vi skal have en venskabelig tone herinde, så jeg skal nok være mere venlig næste gang sådan en situation opstår :) Jeg håber du blev klogere på emnet. Det var måske helder ikke helt korrekt at kalde det den endelige konklusion, men det er til gengæld det mest sandsynlige med den viden vi har indtil videre.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hørte også lige nyheden i radioen i dag, men der snakkede de om en decideret legalisering, ikke afkriminalisering. Er der nogen der kan klargøre for mig, om SF støtter en legalisering eller en afkriminalisering, for der er da en væsentlig forskel...? :?

Psychedelia Gay Overlord

TheRagingPussy skrev:
Jeg undskylder min fjendtlige atityde, det var ikke en pæn måde at svare på.
Jeg synes også vi skal have en venskabelig tone herinde, så jeg skal nok være mere venlig næste gang sådan en situation opstår :) Jeg håber du blev klogere på emnet. Det var måske helder ikke helt korrekt at kalde det den endelige konklusion, men det er til gengæld det mest sandsynlige med den viden vi har indtil videre.

Det er OK :) Du gav mig jo trods alt et interessant link.

Moderator
Brugeravatar

Ambient skrev:
Hørte også lige nyheden i radioen i dag, men der snakkede de om en decideret legalisering, ikke afkriminalisering. Er der nogen der kan klargøre for mig, om SF støtter en legalisering eller en afkriminalisering, for der er da en væsentlig forskel...? :?

Som jeg har forstået, ønsker de at indfører den hollandske model, altså en afkriminalisering. At det i så fald højst sansynligt bliver indvandrebander, der kommer til at forsyne potentielle coffeshops, er så en side, der ikke virker til at være repræsenteret i debatten. Ønsker man at lukke/beskærer de kriminelle organers indtjeningskilde, vil man komme langt længere med en legalisering.

De siger nok legalisering eftersom de fleste nok ikke bider mærke i forskellen på afkriminalisering og legalisering.

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
@ Dankdawg ang. hash brug og psykiske lidelser mener jeg (min hukommelse er ikke den bedste - så tag det med et gran salt) at man kan se den sammenhæng at der er en større koncentration af skizofrene blandt hashbrugere, men at det ligesåvel kan skyldes selvmedicinering. Peter Ege har skrevet omkring det for, jeg tror det er, 2-3 år siden.

Junior medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af absence 15 apr 2014 01:15, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

absence skrev:
Problemet med hash (ligesom det også kan være med fx. alkohol), er mangel på kontrol. Specielt i teenageårene kan hash være en demotiverende faktor ang. uddannelse m.m.
Og det er denne mangel på aktivitet, der ofte fører til et negativt forhold til hash.
Man diskuterer stadig om hash kan medfører en direkte psykose, da psykoserne ofte er i forbindelse med indtagelse af hårdere stoffer, altså - hvis man har taget hårde stoffer, eller gør i ny og næ, er der større chance for at få en psykose når man indtager hash.

Derudover kan hash i ekstreme mængder medfører hjertekrampe, forringet fertilitet, angst og depressioner.

//Absence

Disk venligst op med en kilde for dine påstande om hjertekrampe, forringet fertilitet, angst og depressioner.

Junior medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af absence 15 apr 2014 01:15, rettet i alt 3 gange.

Psychedelia Gay Overlord

Jeg er altid meget interesseret, så du må da meget gerne diske op med kilder, absence. Tak.

Junior medlem
Brugeravatar

Mission accepted :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Altså nogle højdosis eksperimenter og nogle udtalelser fra brugere... Hmmm

Lyder ligeså troværdigt som MK 801's neurotoksiske relation til Ketamin, N2O og DXM.

Men jeg vil virkelig også gerne se de der beviser der... Har nemlig flere venner som virkelig ryger den fede i ekstreme doser og de har ingen probs med at knalde deres damer fede....

Junior medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af absence 15 apr 2014 01:14, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Ham behnke er da ikke pisse intellegent. Jeg kender en der har psykiske problemer der evt. har noget at gøre med weed. Og jeg kender egentlig ret mange bong hoveder. Mange af mine forældres venner boede eller bor i thy lejren, christiania og hesbjerg (og var med til den hashrygning der er foregået disse steder). Der er heller ikke mange af dem der har psykiske problemer. Nogle er måske efterhånden blevet lidt skadet men det er dem af dem der har røget hver dag siden 70erne. At sige man får store psykiske problemer er ihvertfald en lodret løgn. Der er en lille chance for efter stort brug at få psykiske skader men det behøves ikke at ske og store skader kommer sjældent.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]