Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Skal købesex forbydes?
Ja 9%  9%  [ 9 ]
Nej 91%  91%  [ 93 ]
Afgivne stemmer : 102
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1830923.ece

Citat:
"Vi mener, der er tale om symbolpolitik uden at tage hensyn til de negative konsekvenser, et forbud vil medføre," siger Ellen Trane Nørby (V). Foto: Torben Stroyer
Relaterede artikler
Købesex-forbud møder politisk modstand
S stemmer ja til forbud mod sexkøb
Købesex splitter Socialdemokratiet
Se alle >>
Socialdemokratiet kan få svært ved at få gennemført forslaget om et forbud mod købesex.

Venstres socialordfører, Ellen Trane Nørby, melder sig også på banen som modstander af et forbud. Dermed står V, K og DF sammen om ikke at støtte Socialdemokratiets omdiskuterede købesex-forbud.

"Vi mener, der er tale om symbolpolitik uden at tage hensyn til de negative konsekvenser, et forbud vil medføre," siger Ellen Trane Nørby (V).

Flytter til lyssky miljøer
Her refererer hun til, at der ikke er noget, der tyder på, at et forbud vil mindske prostitution. I stedet vil prostitutionen flytte ind i mere lukkede og lyssky miljøer, der vil skade de svage prostituerede.

I går besluttede S ellers at gå ind i kampen for at forbyde købesex. Efter en ophedet debat og splittelse i partiet endte et flertal med at stemme for et forbud. Men det forslag ser ikke ud til at kunne få politisk flertal i denne valgperiode, da både V, K og DF er imod at forbyde køb af sex.

"Socialudvalget har tidligere været i Sverige og kigget på deres lovgivning, og der er prostitutionen ikke blevet mindre siden indførelse af et forbud - tværtimod," fortæller Ellen Trane Nørby.

Hun mener, man i stedet skal finde en dansk løsning, hvor man ikke kriminaliserer køberne, men i stedet hjælper de prostituerede, der gerne vil ud af miljøet. Samme holdning har både K og DF.

Medlem
Brugeravatar

dumme socialdmokrater. et forbud mod prostitution er lige så åndsvagt som et forbud mod stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes det er så ekstremt grinagtigt at nogle af de samme mennesker som støttede en legalisering af hash, er imod prostitution...
Det handler ikke en skid om logik, demokrati (hvad folket vil) eller folkets bedste... Det handler om at være populær og om ikke at blive et mål for alt for mange modargumenter... Føj det er ulækkert...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Citat:
"Vi mener, der er tale om symbolpolitik uden at tage hensyn til de negative konsekvenser, et forbud vil medføre," siger Ellen Trane Nørby (V).

Her refererer hun til, at der ikke er noget, der tyder på, at et forbud vil mindske prostitution. I stedet vil prostitutionen flytte ind i mere lukkede og lyssky miljøer, der vil skade de svage prostituerede.

Ingen paralleller at drage her? Anyone?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Debatterne om og situationen omkring købesex og stoffer minder ekstremt meget om hinanden:

1) Både narkobrugere og prostituerede må kun være i to roller: OFFERET, der er ude i stand til at tage vare på sig selv, og derfor skal hjælpes (med forbud). Eller SKURKEN, der med sine samfundsundergravende aktiviteter ødelægger alt hvad der er moralsk og godt, og bør fordømmes, fjernes, fortrænges, spærres inde, etc.

2) Hverken narkobrugere eller prosituerede må have lov til at have en fri vilje. Hvis narkobrugeren mener at det er OK det han/hun gør, er det i virkeligheden et selvbedrag der dækker over det virkelige misbrug. Hvis den prostituerede mener at det er OK det hun gør (for debatten gælder af en eller anden grund kun kvinder, mens mandlige prostituerede eller transpersoner ikke problematiseres - kvinder ses som svage og mænd som stærke, et forældet og forkasteligt syn på kønnene), så er hun selvfornægtende, har falsk bevidsthed etc. - alternativt kan hun svines til for at være en kynisk udnytter af mænd, en fremmer af utroskab og spreder af kønssygdomme (og så er vi tilbage i den påduttede skurkerolle). Kønssygdomsspredningen foregår i øvrigt primært i det alkoholiserede natteliv - prostituerede har lavere forekomst af kønssygdomme end gennemsnittet, fordi de er ekstremt bevidste om prævention og tager regelmæssige tests.

3) Begge brancher baseres på frivillige handler, men de fremstilles i debatten ofte som om de ikke var frivillige: Den prostituerede er TVUNGET (ganske få er, men det er en anden problemstilling og ALLEREDE FORBUDT), sexkøberen er SEXAFHÆNGIG, narkokøberen er NARKOAFHÆNGIG, og pusheren er selvfølgelig en KYNISK UDNYTTER blottet for moral, der leder ungdommen i fordærv og nærmest tvivnger stoffer ned i halsen på de sagesløse, viljesløse købere.

4) Begge debatter svælger i dobbeltmoral. Det er forbudt at købe hash, men helt OK at drikke alkohol, selv om det er farligere og mere usundt. Det er ikke ok at købe sex, men det er helt ok at gå i byen og købe 10 drinks til en pige, hvorefter man går hjem og har sex. Generelt er det helt fint at kvinder leger diverse fordækte julelege med mænd, hvor de ikke "giver" sex før opvasken er taget, eller alverdens andre situationer hvor de spiller på seksualiteten for at opnå noget, men hvis det drejer sig om en klar og kontakt handel, den mest ærlige og direkte udveksling af ydelser man kan forestille sig, så er det pludselig dybt moralsk forkasteligt og udnyttelse af kvinder, selv om det i øvrigt er kvinderne der sætter prisen, definrerer ydelsen og bestemmer reglerne.

5) Både narko og prositutionsmiljøerne bliver chikaneret af politiet i tide og utide, selvom ingen gør nogen fortræd.

6) Både narkolovgivningen og et evt. kommende købesexforbud løser ingen problemer, men skaber derimod en masse nye. Disse nye problemer bliver dog ikke set som en konsekvens af forbudet, men bliver istedet brugt som argument for hvor forfærdeligt narko/købesex dog er, og bliver årsag til yderligere stramninger, der selvfølgelig bare gør det hele endnu værre.

7) I begge situationer (narkoforbud/købesexforbud) er det altid de svageste der bliver ofre. De narkoprostituerede er jo stjerneeksemplet, da de bliver ramt af begge lovgivninger så de kommer så langt ned i skidtet at de dårligt kan få det værre: De er afhængig af et stof, og da forbudet tvinger dem til at skaffe stofferne meget dyrt på det illegale marked, bliver de af nød og af pengemangel tvunget til at prostituere sig (som alternativ til kriminalitet) for at skaffe pengene. Når så sexkøbsforbudet evt. kommer får det det ENDNU værre, fordi miljøet bliver mere stresset. Mændende vil i sagens natur gerne hurtigst muligt samle pigerne op og komme væk af angst for politiet, hvilket frarøver de narkoprosituerede de få minutter de ellers havde til at se kunden an, og fornemme om han kunne være en voldelig/ubehagelig type. Dette er i øvrigt ikke noget jeg finder på, men noget flere debattører med kendskab til branchen påpeger, og som allerede er et problem i Sverige. Derudover vil flere kunder skifte fra at opsøge gadeprositution til at opsøge indendørsprositution, fordi det er langt mere diskret og dermed mindre risikofyldt. Således får de narkoprosituerede færre kunder (hvilket forbudstilhængerne sikkert synes er fantastisk, en sejr for lovgivningen og et eksempel på hvor pisse gode og moralsk ophøjede de er med deres forbud), selv om det selvfølgelig i praksis betyder at prisen på ydelserne falder da efterspørgslen falder, så de dermed tjener færre penge, SAMTIDIGT med at flere piger kommer til at føle sig presset til at gå med til ydelser de ellers ville afvise, som fx. sex uden kondom, da konkurrencen mellem pigerne bliver hårdere.

...Og så har jeg vist også gjort min holdning til spørgsmålet rimeligt klar.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Thumbs up Drupe... So well put!

Medlem
Brugeravatar

hvor meget tid bruger du i gennemsnit på dine indlæg, Drupe? det ville tage mig en halv dag at skrive noget så velartikuleret, men måske kommer det helt naturligt for dig? en fornøjelse at læse i hvert fald, og jeg kunne ikke være mere enig.

Wiki Admin
Brugeravatar

Booty-Lone skrev:
hvor meget tid bruger du i gennemsnit på dine indlæg, Drupe? det ville tage mig en halv dag at skrive noget så velartikuleret, men måske kommer det helt naturligt for dig? en fornøjelse at læse i hvert fald, og jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg tror det indlæg tog en 15-20 min at skrive, plus 10 min til at rette det igennem. Jeg har lidt et skrivegen - når der er noget jeg brænder for, så vælter det bare ud af mig :). Og så har jeg faktisk længe tænkt på at oprette et emne om de mange ligheder mellem mediernes og politikernes behandling af købesex- og narkomarkedet. Nu fik jeg muligheden. Det er en debat jeg følger nøje med i, fordi jeg finder at begge områder lider under befolkningens fordomme og en inkompetent lovgivning, der taber de svageste på gulvet og krænker den ansvarlige borgers grundlæggende rettigheder, altsammen i (dobbelt)moralens hellige navn, baseret på en virkelighedsfjern tro på at det faktisk hjælper de involverede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Drupe skrev:
Debatterne om og situationen omkring købesex og stoffer minder ekstremt meget om hinanden:

....

...Og så har jeg vist også gjort min holdning til spørgsmålet rimeligt klar.

Må jeg ikke printe det ud og hænge det op?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det er iøvrigt også mærkelig inkonsekvent at forbyde køb af en "vare", men ikke salg. Det er tilladt at vise varer frem og tilbyde køb, men er der en der fristes og køber, så er det en kriminel handling. Det virker umiddelbart som en tåbelig inkonsekvent tankegang, der bærer præg af det ensidige offer fokus.

Desuden er umyndiggørelse en udbredt og farlig tendens. Den bygger på en antagelse om, at "jeg" ved hvad der er det rigtige for alle andre. Det er heller ikke alle, der har lyst til, eller kan finde ud af, at fungere indenfor "normalitetens" begrænsende rammer og de finder så de veje, der virker rigtigst for dem i den situation de nu befinder sig i. Handler det virkelig om at hjælpe, så kunne man jo starte med at spørge, hvem der mener de har brug for hjælp og så hjælpe dem så godt man kan, herunder tale om realistiske alternativer.

Idealisme kan være farligt fordi det netop indebærer en idé om det rigtige og dermed også en idé om det forkerte, der så skal bekæmpes.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 22 okt 2009 09:56, rettet i alt 1 gang.

Wiki Admin
Brugeravatar

@Lille Rødhætte: Det må du da gerne.

Til alle der er interesseret i problemstillingen anbefales http://www.s-i-o.dk og http://www.luder.smartlog.dk (blog).

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry fields
Meget skarpt observeret Drupe; koblingen mellem to så stigmatiserede befolkningsgrupper.

Mht. købesex-debatten, er det som om det hele handler om undertrykkelse. Hvem der undertrykker hvem, hvem der har magten. Når det i stedet handler om en simpel magtudveksling. Sex for penge, penge for sex.

Ved altid at tale om tvang og undertrykkelse, gør man manden til undertrykkeren, og kriminaliserer hans naturlige drifter. Samtidig umyndiggøres kvinden som et offer, uden selvstændighed, intelligens og retten/evnen til at bestemme over sin krop og sit liv.
I en debat der skulle forestille at tage kvindens parti, bliver kvinden dobbelt undertrykt, umyndiggjort af samfundet, eller lagt for had.
Enten er hun forsvarsløst offer, der undertrykkes og tvinges af den fysisk og psykisk overlegne mand, eller også er manden offer, fordi den onde forføreriske lokker den ellers hæderlige mand væk fra kone og børn, og direkte i fordærv.

Hele den snak er forfejlet, og fuldstændig formålsløs.

Det værste er, når man i debatten forsøger at gøre det til et spørgsmål om at være civiliseret menneske. Udvikle os væk fra det dyriske. Især rettet mod mænd, med en ”nu må de da lige tage sig lidt sammen” -holdning.
Det er da tvært imod civiliseret at anerkende og acceptere sine drifter, og derpå tæmme dem i den grad det er nødvendigt, for at man kan fungere i samfundet og følge dets regler. Dette misforstås desværre bare ofte som at fornægte deres tilstedeværelse. Og det kommer der aldrig noget godt ud af. Det at være moden nok til at se dem for hvad de er, en stor del af det at være menneske, og så samtidig tage ansvar for at styre dem – det er hvad det vil sige at være civiliseret.
Fornægter vi fysiske og seksuelle behov, skal der ikke nogen Freud til at regne ud, at det går galt på et eller andet tidspunkt.

Det er tankevækkende, hvor stor fokus der er på købesex, modsat den forsvindende lille mediedækning af problemerne med trafficking. Meget uhyggeligt… Forudsiger i øvrigt ikke ligefrem færre tilfælde af sidstnævnte, samt voldtægter, ved et forbud mod købesex.

Hvis folk lige gad at vågne fra deres lyserøde drømme et øjeblik, og indse at alt i verden i forvejen handler om sex.
Jeg brækker mig over debatten om købesex, når den er sideløbende med den offentlige blåstempling af reklamebranchens skamløse brug af sexløfter, når de forsøger at sælge os produkter vi ikke har brug for. Det hele kører jo kun rundt pga. liderlige mænd og kvinder med seriøse ”low self-esteem problems”.

Købesex er i virkeligheden bare en alt for ærlig forretning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er kun en ting samfund og regering kan gøre for at hjælpe sexarbejdere, og det er at anerkende deres eksistens og hjælpe dem til at organisere sig på lige fod med alle andre arbejdere. Dette vil udover at øge arbejdernes livskvalitet betragteligt bekæmpe alle de ting hjernedøde moralister hævder at et forbud vil løse, såsom trafficking, voldtægt og misbrugs-relateret prostitution.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Jeg syndes det er godt der finde købesex :)
Jeg tror aldrig jeg kommer til at bruge det... så desperat håber jeg aldirg at jeg bliver.
MEN !!!

Hvis der nu siddet et gammelt svin derhjemme og gnupper sig i skridtet og bare MÅ HA FJAMS koste hva det vil-
så går han desværre nok ud og voldtager en ung pige eller noget i den stil, istedet for at gå ned og købe en luder ( hvis det altså ikke er ledigt )

Det er en forbandet skam at sælge sin egen krop ja ! Det er forbandet synd og skam !
Men man kan ikke gøre noget ved det.. det vil altid været her - og er en af de ældste metoder at handle på som vi kender til her i historien..
Lissom bytte bytte købman
Og ja folk kommer til at lide under det... lissom narkotika !

og ja jeg er meget imod at unge piger fra polen og tjekkiet osv blir tvunget ud i arbejde som ludere - det har de ikke fortjendt,
men danske damer der selv vælger den levevej ??
jamen hvis det er det de vil syndes jeg at de skal gøre det, men stadig - ingen fortjener at blive tvunget ud i sådan noget-
og ja jeg ved det her måske lyder sygt, men jeg mener der ska mere kontrol over " luderne " i dk før de må være her.
Jeg gider ikke at have at min søn eller datter ( den dag jeg får nogle ) skal se på sårn noget svineri stå på gaden, jeg gider ikke have de forpester det normale liv som det gør.. det skal blive oppe i sin lejlighed, og så skal det have sex med andre " THE " ;) hehe forstå mig ret...
Jeg syndes det er i orden det er der- men det skal bare ikke være på gaden, og det og narkoen bliver man nød til at få adskildt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
The-Lizardman skrev:
Det er en forbandet skam at sælge sin egen krop ja ! Det er forbandet synd og skam !

Jeg gider ikke at have at min søn eller datter ( den dag jeg får nogle ) skal se på sårn noget svineri stå på gaden, jeg gider ikke have de forpester det normale liv som det gør..

Jeg finder det en anelse hyklerisk at du godt vil have at købesex skal være lovligt, men at du ikke gider se på det og syntes at det er synd og skam, når en person vælger at tjene penge på den måde... Hvorfor er det synd og skam Lizardman? Hvorfor syntes du egentlig det? Er det i virkeligheden ikke bare dit eget moralkodeks du ikke kan komme over? Sådan ser jeg det ihvertfald...
Jeg syntes ikke det er synd og skam, jeg syntes tværtimod at det, trods den voldsomme stigmatisering af faget, er pissemodigt at man gør det alligevel! For hvis man selv har taget stilling til prostitution og er kommet frem til at man ikke ser noget principielt forkert i det, så er den eneste skam man skal leve med, den som resten af samfundet byder en, netop den skam som du giver udtryk for!!

Hvis jeg en dag får børn vil jeg i modsætning til dig, gøre alt for at forklare mine børn at prostituerede er mennesker på lige fod med os andre, ja jeg tror faktisk jeg vil opfordre dem til at vinke pænt til dem, for jeg kan ikke forestille mig at de i løbet af en dag på gaden får særlig mange positive tilkendegivelser af andre end deres kunder.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry fields
@The-Lizardman:

Du er netop eksemplet på den dobbeltmoral der skaber så stor inkongruens i vores samfund.
Stil dig op bag i rækken af ivrige brokkehoveder uden løsningsforslag, anarkistiske tryghedsnarkomaner, og moralske minoritetshadere.

Du er imod trafficking men synes samtidig at købesex generelt (selvom du synes den skal være der) er en svinsk branche, der skal gemmes langt væk fra offentligheden og ikke se dagens lys.
Jeg giver ikke meget for din ”bekymring” for østeuropæiske kvinder i sexslaveri.
Deres skæbne kunne da ikke interesserer dig mindre, bare det er gemt godt af vejen i en kælder på Vesterbro, og du ikke skal se på det i dit pæne, normale liv.

Du foragter tydeligvis også de kvinder der selv vælger det som levevej. Vi kan da hurtigt blive enige om, at det er svært at forstå. Men jeg vælger - som kvinde - at acceptere at andre kvinder har råderetten over deres egen krop, og at det ikke er op til mig at dømme dem for de valg de egenhændigt træffer.

Hvis du ikke vil have at dine børn skal se ubehagelige ting, så forslår jeg at du giver dem en sæk over hovedet ved fødslen.
Alternativt kan du lære dem lidt om realiteterne i verden, og om næstekærlighed, moral og etik, og så stole på deres evne til selv at tage stilling til det de ser.

Sidst men ikke mindst kunne du jo gå ind i kampen for at forbedre forholdende for sexarbejdere, narkomaner og andre ”udskud”, så der er mindre sandsynlighed for at de kommer til at ligge og rode der midt på gaden, til stor gene for jer pæne folk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]