Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 22:16


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 sep 2010 00:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Hej alle psybrugere.

Ja som mit topic selv antyder; så vil og skal jeg starte en organisation lignende http://www.ssdp.org/ som er en organisation i USA, for unge studerende, som synes, at den nuværende politik vedrørende euforiserende stoffer er helt ude i hampen.

Det hele startede til et møde hos Gadejuristen, hvor Bruce K. Alexander holdte foredrag om afhængighedsbegrebet. Det er ham som har lavet Rat Park, som du kan læse noget om her, hvis det frister: http://en.wikipedia.org/wiki/Rat_Park. Jeg fik talt med nogle fra Gadejuristen og en af dem nævnte, at hvis der var nogle studerende, som havde motivation og engagementet til at opbygge en dansk organisation, som Students for Sensible Drug Policy (SSDP), så ville der være et startbudget og ikke mindst en masse erfaring og råd med på vejen fra den amerikanske organisation.

Jeg har i forløbende uge, selv gået og grublet gevaldigt over, om jeg havde den motivation og det engagement der skal til, for at få det stablet på benene og jeg er kommet til den konklusion: AT DET HAR JEG. Jeg har derfor kontaktet Gadejuristen igen, og sagt at jeg gerne vil påtage mig dette projekt.

Den enlige grund til, at jeg skriver dette indlæg er, at jeg mangler andre ildsjæle til at støtte og hjælpe mig med dette projekt. Jeg kan ikke klare det alene, men det ved jeg at vi kan sammen. Hvis du er ung og studerende og heller ikke synes at den nuværende politik vedrørende stoffer er optimal eller acceptabel, så vil jeg meget gerne høre fra dig. Du skal selvfølgelig have motivation og ikke mindst føle, at du gerne vil gøre en forskel, men udover det, så er jeg sikker på, at du nok skal få det sjovt og møde en masse nye mennesker, som deler nogle af de samme interesser som dig. Jeg er selv en dreng på 17 år, som går i 2.G og I behøver intet bestemt karaktersnit eller andre stupide ting. Alt i skal, er at have lysten til at gøre den afgørende forskel.

Jeg ved at i er derude og jeg håber på at høre fra jer!

Mvh,
Mathias Bjørn Hansen - en, som kan og vil gøre en forskel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2010 06:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Hovsa.

Med hensyn til kontakt, så kan du selvfølgelig kontakte mig enten her på Psy, men ellers er du meget velkommen til at tilføje mig på Facebook (Mathias Bjørn Hansen), eller at skrive en mail til mathiasbhansen@gmail.com.

Fortsat go' dag!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2010 20:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jun 2004 17:06
Indlæg: 830
God stil, og held og lykke med det!

_________________
O Laziness, have pity on our long misery! O Laziness, mother of the arts and noble virtues, be thou the balm of human anguish!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2010 22:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Tak for det Homo Superior.

En lille kort update: Der er tre personer, som har kontaktet mig og er interesseret i at få stablet organisationen på benene. Det går fremad og sådan skal det bare blive ved. Jeg har også skrevet til Liese Recke, som er den person fra Gadejuristen, der fremlagde idéen for mig. Der vil som sagt være budget fra den amerikanske sektion af foreningen til f.eks. transport, kurser, møder, fester eller lignende sociale eller politiske aktiviteter. Måden jeg har tænkt mig, at det skal foregå, forelyder sådan: Først finder jeg nogle gutter, som vil støtte mig og være med til dette projekt. Derefter mødes vi, finder ud af hvilke kurser, konference og møder vi skal til og finder ud af datoerne. Vi spreder derefter information om os og vores sag, gennem medierne og førnævnte aktiviteter. Derfra kører vi ud ad landevejen og i sidste ende får vi legaliseret det hele, i det rigtige tempo selvfølgelig. Det bliver sgu en glædesdag.

Det er dejligt, at der allerede er folk, som har kontaktet mig. Jeg glæder mig til at høre meget mere fra jer, og ikke mindst andre unge med samme vision.

Mange venlige hilsner fra aktivisten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2010 23:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Godt projekt. Hvis i får en hjemmeside, kunne jeg godt fyre et par klummer af hvis det var :) Studerer miljø økonomi på andet år.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 sep 2010 23:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Det kommer. Det kommer. Vi tager et skridt af gangen, så du skal nok få din mulighed. Er du ikke rimelig ung i forhold til at studere miljø økonomi på andet år? :roll:

Forresten så er folk på universiteterne også mere end velkomne! Håber du overvejer det, men ellers må vi nøjes med dine klummer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2010 10:41 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg er nok ikke 14 skal du se ;) Jeg føler ikke jeg har tid eller overskud til at rejse land og rige rundt for at deltage i møder... desværre, ellers super iniativ! Håber det bliver til noget :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2010 12:11 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
(Det var en joke), overvejede at skrive (JOKE) bagefter, men troede du ville forstå den.

Fortsat go' dag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 okt 2010 16:22 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Bare en lille update: Jeg har fået skrevet med Liese og er nu kommet med i deres arbejdsgruppe på mail. Vi er også nu 4 personer, to andre gymnasiestuderende og en som jeg ikke ved hvad laver - UNI måske. Jeg regner med at vi skal mødes engang i næste uge, i hvert fald inden for to - eventuelt med Liese, da hun ved mere om det. Liese har også kontaktet deres engelske kontakt, så det hele kører derud af.

Jeg glæder mig til at se dem, som har meldt at de er klar, og håber da også på et par enkelte mere, kom så!

Venlige hilsner,
Aktivisten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 okt 2010 11:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 apr 2002 01:01
Indlæg: 313
Geografisk sted: 2400 Kbh NV
sejt. Godt du/I gør noget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2010 14:54 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Tak Ras. Jeg værdsætter din og alle andres støtter enormt højt.

Jeg har i dag oprettet en Facebookgruppe, som hedder 'Studerende for fornuftig narkotika politik'. Jeg var meget i tvivl om hvad jeg skulle kalde den her gruppe, har også tænkt på Students for Sensible Drug Policy (DK). Jeg ved ikke hvad der er bedst, mht. at kunne huske navnet og finde det på Facebook. Derfor er alle forslag velkomne.

Vi er nu, seks studerende, inklusiv mig selv. Jeg glæder mig til, at vi allesammen skal mødes og jeg vil prøve at finde en dato for mødet, når alle er medlemmer af gruppen (det er det nemmeste).

Venlige hilsner og ha' en go' dag.

PS. Kom så! Vi skal have flere! Alle ildsjæle, go for it!


EDIT: Vi har nu officielt en pige, som vil være med!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2010 15:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2008 11:51
Indlæg: 1219
Thumps UP!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 okt 2010 21:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Haha, jeg kan godt lide din "oh my, a CHICK!!!"-tilføjelse. Jeg har selv meldt mig på banen, men jeg tænker, at det måske bliver mere organisatorisk art, da jeg desværre kun er studerende-aspirant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2010 08:50 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 okt 2010 03:28
Indlæg: 7
Jeg er også 100% frisk. Det lyder godt det her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2010 16:32 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 dec 2004 01:40
Indlæg: 1021
Geografisk sted: Right behind you...
Bonus... Godt at der er nogen der tager initiativ når nu sådan nogle som mig ikke magter at tage kampen... Men fuld moralsk og spirituel støtte herfra :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2010 17:34 
Offline
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 maj 2003 01:01
Indlæg: 2754
I har min moralske støtte ihvertfald :P

Jeg kan af karrieremæssige grunde desværre ikke selv være med i sådan et projekt. Men jeg er glad for, at nogen gør et forsøg på at ændre tingene. Thumbs up!

_________________
Penalties against possession of a drug should not be more damaging to an individual than the use of the drug itself.

-Jimmy Carter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2010 10:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 maj 2010 16:06
Indlæg: 103
Geografisk sted: Inside
Jeg synes i har fortjent en lille update! Vi holdt som sagt møde d. 16 oktober og her er et referat af mødet:


Levent Akbulut: http://www.ssdp.org.uk/index.php/staff.html har spurgt Liese om ikke der fandtes nogle unge i Danmark, som kunne være interesserede i at starte et SSDP chapter. Det viste sig at være tilfældet, så Liese har meldt tilbage og efterspurgt yderligere information om hvordan vi får igangsat et sådant. Nu venter vi bare på at Levent vender tilbage.


Vi har i mellemtiden afholdt et møde herom, hvor vi bl.a. talte om hvilke mærkesager SSDP-DK kunne gå ind i:

Hvis man nærlæser regeringens ”Kampen om narko II” vil man se at der lægges op til, at der som en del af det ”forebyggende” arbejde, placeres behandlere på samtlige uddannelsesinstitutioner. Dette kunne snildt være en sag for SSDP, da det er noget der direkte kommer til at berøre unges hverdag.

Urintest ligeså; Vi ser det i stigende grad brugt på skoler, diskoteker og af forældre, som var det helt naturligt, men sagen er at udtagning af et individs kropsvæsker er en ret alvorlig handling, normalt kun brugt i voldssager og det der er værre. Hvor går grænsen?! Og hvad med det faktum at urintest og andre lignende metoder (vurdering ud fra pupilstørrelse) ikke er til at regne med? (Dokumentere den høje fejlmargen.)

Bandesager er også oplagte, da det typisk er unge mennesker der rekrutteres ind i disse kriminelle netværk som foruden forbudspolitikken, ikke ville være så omfattende.

Ret oplagt er kriminaliseringen af unge brugere af illegale rusmidler. Der findes heldigvis masser af tal på området. Hvert år får omkring 10 – 15.000 personer en plet på straffeattesten som følger af forbudspolitikken; en ret stor procentdel af disse får den pga. besiddelse/brug og ikke pga. salg/smugling. Dette kan umuligt være givtigt for unges fremtid og dermed samfundets, hvorfor så? Signalpolitik!

Signalpolitikken er endnu en oplagt mærkesag for SSDP, for den stil regeringen har lagt og eskaleret de sidste 10 år, er specifikt målrettet vi unge, men hvor meget har den hjulpet? Reagerer vi på de løftede pegefingre? Er der belæg for at sige at det har den modsatte effekt?

Hvilken effekt har en narkotikadom på et ungt menneskes selvopfattelse og lyst til at ”assimilere” samfundets normer? Hvilken effekt har det når man identificerer unge som ”misbrugere”?

Ydermere talte vi om vigtigheden af åben/ærlig dialog mellem elever og forældre/lærere/studievejledere osv. En ordentlig ”aftabuisering” er tiltrængt, men dette har lange udsigter så længe forbuddet, og dermed benægtelsen af sagens natur, danner ramme for dialogen. Dette kunne være et oplagt område for SSDP, da det i allerhøjeste grad er noget der berører os. Tit hører vi om forældres kvaler, men hvad med den anden part, den som det hele handler om?



Vi fik også talt om hvilke værdier og visioner SSDP kunne have, kort om det:

- Harm Reduction = Viden om stoffer og stofbrug

- Åben dialog = Ingen fordømmelse tak!


Ingen diskrimination = Cannabis er et stof som alle andre, det kan have konsekvenser at tage, politiken bør ikke dannes på baggrund af estimeret ”farlighed” – Viden om stoffer er det essentielle (Også om Crack og Meth)

SSDP advokerer officielt set ikke for legalisering, vores fokus bør være kriminaliseringen og mistænkeliggørelsen af unge, de mærkbare konsekvenser af den førte politik.

SSDP er (selvfølgelig) en apolitisk organisation, vi bør tilstræbe at vinkle vores mærkesager politisk bredt, således at både betonkommunister og flagrende liberalister kan blive enige om og se fornuften/galskaben i den givne sag.

SSDP bør som organisation bestræbe sig på at fungere som et netværk, snarere end en traditionel forening med en bueakratisk bestyrelse og en virkelighedsfjern aktivistgruppe.



Aktivistmøde - Lørdag d. 4 December!!

Udover det har vi fastsat en dato for næste aktivistarrangement, vi forestiller os at det bliver et heldagsarrangement med ”alvorlighed” (oplæg/debat) om formiddagen, evt. en film (noget med narko) om eftermiddagen, og derefter noget hygge m. musik og våde varer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2010 17:37 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 08 jul 2009 16:48
Indlæg: 762
Matti: Super fedt at du har fået skrevet alt det her - thumbs up! :)

Lige en enkelt kommentar:
Citat:
SSDP er (selvfølgelig) en apolitisk organisation, vi bør tilstræbe at vinkle vores mærkesager politisk bredt, således at både betonkommunister og flagrende liberalister kan blive enige om og se fornuften/galskaben i den givne sag.

SSPD er selvfølgelig ikke apolitisk (rusmiddelpolitik er jo netop vores fokusområde), men SSDP er uafhængig af partipolitiske interesser, og der er plads til alle uanset hvilken overordnet politisk ideologi man ellers tilhører. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2010 02:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Jeg er ikke studerende længere, men vil gerne give en hånd med.

_________________
Problemer med misbrug af stoffer? Giftlinje, hjælp osv. her.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 nov 2010 10:18 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2002 01:01
Indlæg: 3112
Geografisk sted: Away...
Ærgerligt at I ikke går ind for legalisering, der er ellers masser af rigtigt gode argumenter for dette (økonomiske argumenter, der kan forstås af mange modsat de sædvanlige jeg-vil-gerne-være-skæv-argumenter).
Derudover, så fungerer de pupiltests faktisk ret godt, hvis man er uddannet i at bruge dem, og da det ikke er et invasivt system (som blod/urin/sved-tests) er det faktisk et glimrende alternativ.

Tag det som konstruktiv kritik på projektet, synes det er en super ide, og jo mere der sker af denne slags, jo større sandsynlighed er der for, at der rent faktisk sker en holdnings/lovændring over tid!

Big thumbs up...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team