Af: Merete Riisager
Citat:
Kære Johanne.
Jeg ville ønske, at vi to kunne hænge ud en hel dag. Vi kunne tage en tur rundt i Danmark på virksomhedsbesøg, vi kunne spise en middag og ende i biffen, spise popcorn og bare slappe af. Herefter ville jeg ønske, at vi kunne gå på café, drikke en spand møgsort kaffe og diskutere Danmarks tilstand. For helt ærligt, Johanne, jeg har så mange spørgsmål til dig. For jeg
forstår dig simpelthen ikke.
Du har en pointe, når du siger, at der ikke er en modsætning imellem en stærk konkurrenceevne og en velfungerende offentlig sektor. Man kunne i stedet sige at de på flere områder er hinandens
forudsætning. Et velfærdssamfund med velfungerende infrastruktur, lav kriminalitet, en veluddannet befolkning og et fleksibelt arbejdsmarked er meget væsentlige konkurrence-parametre, når det handler om at tiltrække og fastholde virksomheder og dermed arbejdspladser. Men disse vilkår er ikke tilstrækkelige. Det er ikke bare noget, jeg synes, det er ikke en påstand, det er et faktum.
Flere og flere virksomheder flytter både produktions- og videnarbejdspladser ud af landet. De 180.000 job, der er forsvundet ud af landet de seneste år, er ikke forsvundet pga. mangel på vuggestuepladser. De er forsvundet PÅ TRODS af de gode vilkår som velfærdssamfundet byder på. Jeg har arbejdet de sidste 7 år for forskellige store danske virksomheder. Der har jeg siddet med frit udsyn til udflytningen af de arbejdspladser, der skal betale den velfærd, du skatter så højt og giver praktikpladser til de unge mennesker, du taler så varmt for.
Det er blevet for dyrt for virksomheder at producere i Danmark. Også de grønne, f.eks. Vestas, som jeg ved, du holder særligt af. Det er vist 100.000 job, du mener, vi kan skabe i den grønne sektor. Men, kære Johanne, virksomhederne skal jo kunne sælge deres varer på verdensmarkedet til en pris, andre vil betale. Ellers kan vi bare sætte alle vindmøllerne ind i en af de tomme haller på Lindø, mens vi venter på, vi løber tør for skattekroner til at betale løn medarbejderne.
Du siger, vi ikke kan konkurrere med lønningerne i Kina. Men konkurrence er ikke noget vi kan vælge til og fra som et par nye bukser. Og så er vi i øvrigt direkte udfordret på konkurrencen af lande, der ligger tæt på som Tyskland, Sverige og Tjekkiet. I dag er det 25 % dyrere at producere en vare i Danmark end i Tyskland, og det er en overvejelse værd for enhver seriøs virksomhed, om man får så meget bedre infrastruktur i Danmark end i Tyskland, at det retfærdiggør den høje pris. Er danskerne bedre uddannet end tyskerne? Er de mere flittige? Er veje og jernbanenet, havne osv. bedre fungerende i København end i Hamborg? Er vi mere internationalt orienterede? Johanne, problemet er jo, at hvis vi vil have et af verdens højeste skattetryk, må vi være verdens bedste til det hele for at konkurrere. Og det er der ikke noget, der tyder på, vi er eller bliver lige foreløbigt.
Måske vil du sige, at vi bare skal uddanne os noget mere, og her er jeg sådan set enig. Jeg er cand.mag. i pædagogik, og jeg mener, vores uddannelsessystem skal have skruet ambitionsniveauet i vejret. Men helt ærligt, Johanne – det er ikke nok. Vi har ikke større hjerner end andre folkefærd, så vi kan ikke ignorere, at vi er blevet den dyreste butik på Strøget.
Inden du skruer på skatten og dermed øger virksomhedernes incitament til at flytte arbejdspladserne ud af landet, vil jeg bede dig overveje, om det er mest socialt ansvarligt at skabe et samfund med velfungerende virksomheder og arbejdspladser, eller at skabe et samfund, hvor kun eliten kan få et job, fordi alle de "almindelige" job er flyttet til Tyskland, Polen, Letland, Sverige og Frankrig.
Når vi siger, at Liberal Alliance er Danmarks eneste arbejderparti, er det fordi vi, som de eneste, er optaget af at skabe vilkår for at beholde arbejdspladser, herunder industri-arbejdspladser, i Danmark.
Vi vil ikke ”slagte den offentlige sektor” eller skabe ”sociale massegrave”. Vi peger stilfærdigt på, at virksomhederne er begyndt at stemme med fødderne. Og at det går ud over de mennesker, der bliver arbejdsløse. Og det er ikke bankdirektørerne eller millionærerne der rammes, hvis du skulle være i tvivl. De skal nok klare sig, så dem behøver hverken vi eller du at støtte. Du og jeg har også en god uddannelse, og vi kan søge job i udlandet, hvis det bliver for stramt i Danmark. Men hvad med alle de, der bliver tilbage?
Liberal Alliances skatteplaner og planer for en trimning af den offentlige sektor hjælper de mennesker, hvis sag du påstår at kæmpe. Et rummeligt arbejdsmarked kræver en økonomisk ramme, så virksomhederne kan få råd til at bevare også de ufaglærte arbejdspladser i Danmark. Kunne vi ikke blive enige så langt?
Politik er ikke en leg, det tror jeg i hvert fald vi er enige om. Hvis Folketinget vælger at sætte skatten mærkbart op eller ned har det konkrete konsekvenser for helt almindelige mennesker.
Vi ses derude, Johanne, til en kop kaffe og en snak om det samfund, vi begge er så brændende optagede af.
http://www.180grader.dk/Politik/kaere-johanne