Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 maj 2024 09:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 sep 2011 19:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Bragt i Information:
Citat:
Glædesbudskabet om Pia Kjærsgaards marginaliserede position i dansk politik er allerede spredt langt ud over Danmarks grænser.

For hele Europa blev Pia Kjærsgaards ubrydelige samarbejde med Anders Fogh Rasmussen et symbol på, at den yderste højrefløj ikke nødvendigvis må nøjes med at råbe op om deres foragt for udlændinge. Nu kunne holdningerne pludselig omsættes til realpolitik i form af pointsystemer, 24- års-regel og udsmidning af kriminelle udlændinge på røv og albuer.

Derfor var Dansk Folkeparti i 00’erne forbillede for højrepopulisterne Jörg Haider i Østrig og Geert Wilders i Holland, og derfor samler de internationale mediers interesse sig nu om fortællingen om Dansk Folkepartis uomgængelige forfald.

Derom rapportererbåde franske Le Monde, tyske Die Ziet og britiske The Guardian, der betegner Dansk Folkeparti ”det vel nok mest indflydelsesrige højrepopulistiske parti i Europa”.

Den anerkendte amerikanske avis The Christian Science Monitor mener ligefrem, at Dansk Folkepartis isolation i dansk politik vil trække spor igennem Europa. Pia Kjærsgaard bar højrepopulismen ind som realpolitisk faktor i Europa. Nu må hun også selv som den første bære den ud igen.

Om det sker, er endnu for tidligt at fastslå, men for alle, der har græmmet sig over det søle, dansk udlændingepolitik har trukket os igennem internationalt, synes folketingsvalget 2011 at markere et skift. Eller gør det?

Spørgsmålet er nemlig, om Dansk Folkepartis politik i virkeligheden står og falder med Dansk Folkepartis indflydelse. Ligegyldig hvilken regering Danmark får, vil de grundlæggende tanker i Dansk Folkepartis udlændingepolitik fortsat gælde.

Socialdemokraterne og SF har for længst overtaget en borgerlig udlændingepolitik, de borgerlige selv har forladt. 24-års-reglen skærer således i Lars Løkke Rasmussens ”liberale hjerte”, og den skal ikke bevares for evigt, lod oppositionens nye leder forstå i valgkampens sidste fase. Så i dag står Helle Thorning-Schmidt sammen med Pia Kjærsgaard som den stærkeste fortaler for selve symbolet på 10 års skandaløs udlændingepolitik.

Villy Søvndal er efter nogen vaklen i egne standpunkter endt med at garantere vælgerne, at han i fire år vil kæmpe for den 24-års-reglen, han selv og størstedelen af hans parti er imod. Måske er det denne opportunisme, Villy Søvndal betalte prisen for ved torsdagen valg. Danskerne vil have politikere, der mener, hvad de siger. De vil tilsyneladende ikke have politikere, der siger, hvad de mener, vælgerne helst vil høre.

Hvis en ny regering vil lave et reelt opgør med 10 års udlændingepolitik, kunne den passende starte med en nedrivning af Integrationsministeriet. Det var Anders Fogh Rasmussen, der udtænkte og opførte ministeriet i Holbergsgade i København i 2001 med det formål at eksekvere den nye hårde udlændingepolitik. Med den ene hånd skulle ministeriet holde så mange som muligt ude af landet. Med den anden hånd skulle det integrere udlændinge i det danske samfund. De to hensyn har for længst vist sig uforenelige, ikke mindst fordi det blev et selvstændigt mål at finde på nye måder at udvise dem på, der engang var udlændinge. Ministeriet har de seneste år været præget af retsløse tilstande. Det så vi i sagen om de statsløse unge, hvor Lars Løkke Rasmussen måtte fyre Birthe Rønn Hornbech, fordi hun overhørte gentagne advarsler om ministeriets ulovlige afslag på statsborgerskab til statsløse unge. Det er denne kultur, der bør gøres op med. Lad os håbe, at en ny regering tager fat på det arbejde.

En ny regering må også hurtigst muligt få sløjfet pointsystemet og lempet green card-ordningen, så Danmark igen kan blive et attraktivt land for nødvendig udenlandsk arbejdskraft. Og på Helle Thorning-Schmidts plan for de første 100 dage må også stå en annullering af Dansk Folkepartis sidste aftryk på dansk politik: den tossede grænseaftale, der i Europa er blevet symbolet på alt det, Danmark ikke skal kendes på: lukkethed, intolerance og fremmedfrygt.

Dansk Folkepartis foragtfor udlændinge hænger snævert sammen med partiets angst for globaliseringen. Eller som den tyske ugeavis Die Zeit noterer, så har Dansk Folkeparti og udlændingepolitikken ”forandret det engang så skandinavisk-tolerante Danmark” til en ”xenofobisk grænsekontrolpost”.

Det er måske nok at sætte den på spidsen, men symbolsk er det, at den foreløbige afslutning på Dansk Folkepartis epoke i dansk politik kan føre os over i det globale fællesskab, der er den eneste vej ud af den økonomiske krise. Den kan vi ikke selv fikse, selv om politikerne har forsøgt at foregøgle vælgerne det med alle 2020-planerne.

Danmark må igen åbne sig mod omverdenen i stedet for at møde den med mistro, pointsystemer og 24-års-regler. Det bliver en hovedopgave for en ny regering, og denne åbning til verden står Dansk Folkeparti nu ikke længere i vejen for.


Lad os håbe han har ret og at vi vil se et åbent Danmark i fremtiden som ikke skal være forgangsland for nationalistiske tendenser.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2011 22:05 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Venstrefløjspartierne er også nationalistiske.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2011 22:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
dankdawg skrev:
Venstrefløjspartierne er også nationalistiske.


Tjo, måske kan man godt sige de er nationalistiske. Men ikke i den ekstremestiske forstand (så sgu det lige være social demokraterne som tendere en lille smule til det en gang imellem). Det er jo et vidt begreb, men tror du ved hvad jeg mener. Nationalisme som i at ønske et Danmark kun for dem som er født her. Et lukket Danmark.

Man kan også kalde mig nationalist fordi jeg elsker den danske velfærdsmodel og elsker den åbenhed overfor et mulitkulturelt samfund vi havde for få årtier tilbage.
Men hvis du spørger Jesper Langballe og co. om jeg er en god dansker med danske værdier så ville de nok give det et rungende NEJ.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2011 23:17 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Citat:
Nationalisme er en ideologi, der anskuer nationen som den primære identitetsskabende faktor for grupper af mennesker. Nationalismen er oftest knyttet til opfattelsen om et 'hjemland', hvor nationen med dennes særlige kendetegn (sprog, levevis-kultur, fælles skæbne) har sin kerne (undertiden mytiske oprindelse), samt ideen om et 'folkeligt' eller etnisk tilhørsforhold til dette land[1]. Det er derfor ifølge denne ideologi vigtigt, at nationens fællestræk (som tolket i den konkrete situation) bevares og styrkes, og at nationalstaten, hvor der er en sådan, har størst mulig suverænitet.


Venstrefløjen anskuer derimod som verden bestående af klasser. Så nej, jeg vil ikke kalde den nationalistisk

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2011 12:56 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Luftkaptajn, det er en MEGET snæver definition af nationalisme. Nationalisme kan være meget mere end det. Som John Hall siger "No single universal theory of nationalism is possible. As the historical record is diverse, so too must be our concepts". Richard Jenkins er også inde på nogle af de samme ting i hans glimrende værk "Rethinking Ethnicity". Så lad os snakke om "nationalismer" i stedet.

En del af venstrefløjen er bestemt nationalistisk. Se f.eks. Natasja med "Giv mig danmark tilbage" og Nannas Enhedsliste-sang, samt mangen en snak fra diverse venstrefløjspersonligheder om en længten efter et forestillet "frisindet" Danmark eller et "velfærdsdanmark" som man så beklager sig over er blevet pillet fra hinanden. Derfra hvor jeg står ser det grangiveligt som om der foregår en kamp for at få lov til definere danskhed og danske værdier.
De fleste danskere er voldsomt stolte af den danske velfærdsmodel f.eks. i en grad så de har et helt urealistisk forhold til de mange andre måder man kan indrette sig på rundt omkring i verden. Det forekommer mig at det i høj grad er en følelsesmæssig ting, og jeg har f.eks. ikke tal på de gange jeg har stået i et udlandet med danskere, der føler sig langt bedre end resten af verdens folkeslag pga. deres nationalistiske forhold til velfærdsstaten.

Personligt er jeg anti-nationalistisk. Jeg hader når både venstrefløjen og højrefløjen er nationalistiske. Det er ulækkert at høre folk forsøge at udelukke andre fra "danskheden", og forsøge at tage patent på den. Her til folketingsvalg var der en socialdemokrat der havde plakater i KBH med "fattigdom er udansk" f.eks. Danmark vil fortsat være åbent for nationalistiske tendenser, fordi de er over HELE det politiske spektrum. At komme udover den slags har længere udsigter og kræver en del mere end skift fra blå klov til rød klovn.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2011 13:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg kan sagtens se dine pointer dankdawg men du må da indrømme at vi går en lysere fremtid imøde. Jeg vil i hvert fald til enhver tid sige at den venstreorienterede nationalisme er langt mere åben og søger bidrag fra andre kulturer. Hvor at den højreorienterede nationalisme forsøger at lave Danmark til et lille lukket land udelukkende med den kultur som Danmark fik sig efter tabet af Slesvig. For bare nogle få hundrede år siden var Danmark jo en form for multikulturelt samfund hvor der blev snakket forskellige sprog. Det er jo ikke det samfund som man ønsker i Dansk Folkeparti. Det er et samfund hvor man snakker dansk og hvor der bor andre folk som er født i Danmark og kender til den danske historie (eller i hvert fald den del hvor danskerne hyldede fædrelandet, blev styret af en monark og var kristne).

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2011 13:32 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Jeg næsten 100 % enig med dig dank, nu ved jeg jo ikke helt hvor du "står". Men jeg ser nu mere kampen for at få lov til at definere danskhed og danske værdier, som et alvorligt tegn på identitetsforvirring fremfor nationalistiske tendenser, synes også man burde skelne mellem en åben og tolerant nationalisme og en fremmedfjendsk og krigerisk. Vi higer efter at definere det unikke danske i vores kultur og historie og holde FAST i, det i stedet for at acceptere, at vi er blevet til én stor gråfed forbrugermasse - udannede og rodløse.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2011 18:52 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Snoezel: man kan klart skelne mellem flere nationalismer, helt sikkert. Men man må også se i øjnene, at lige med DF så er hænger den form for dansk identitet, som bygger på stolthed af velfærdsstaten tæt sammen med den form for nationalisme som Pia K og venner repræsenterer. Husk, at den netop er vokset frem som resultat af et værd om velfærdsstaten. De er altså ikke uden forbindelse. Man skal også huske at det er "gratis" at være for åbne grænser når man er i opposition, i det man ikke behøver at forholde sig til problemer som f.eks. hvem der har ret til velfærdsydelser, etc. når man ikke har magten.
Jeg deler ikke din (i øvrigt ret konservative, sjovt nok) forfaldshistorie om rodløshed, da der ALDRIG har eksisteret én danskhed, som vi nu ikke har længere. Det er netop den myte, som både venstre og højre deler. National identitet er altid mange forskellige ting, og hvis vi går mindre end et par hundrede år tilbage i tiden så kunne folk knapt nok forstå hinanden indenfor landets grænser (som hashdropz også er inde på).

Hashdropz: Jeg håber da at det bliver nemmere for folk at indvandre og bosætte sig end det er blevet i løbet af de sidste 10 år, men jeg er ikke optimist bl.a. pga. de udfordringer jeg nævnte ovenfor. En udbygget velfærdsstat med ydelser til alle og en meget fri indvandringspolitik er svær at få til at passe sammen. Det er dette problem der har ført til DF's success. Det tror jeg bestemt S og SF har lært af og derfor er der nok grænser for hvor meget bedre det bliver.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2011 19:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
dankdawg skrev:
Snoezel: man kan klart skelne mellem flere nationalismer, helt sikkert. Men man må også se i øjnene, at lige med DF så er hænger den form for dansk identitet, som bygger på stolthed af velfærdsstaten tæt sammen med den form for nationalisme som Pia K og venner repræsenterer. Husk, at den netop er vokset frem som resultat af et værd om velfærdsstaten. De er altså ikke uden forbindelse. Man skal også huske at det er "gratis" at være for åbne grænser når man er i opposition, i det man ikke behøver at forholde sig til problemer som f.eks. hvem der har ret til velfærdsydelser, etc. når man ikke har magten.
Jeg deler ikke din (i øvrigt ret konservative, sjovt nok) forfaldshistorie om rodløshed, da der ALDRIG har eksisteret én danskhed, som vi nu ikke har længere. Det er netop den myte, som både venstre og højre deler. National identitet er altid mange forskellige ting, og hvis vi går mindre end et par hundrede år tilbage i tiden så kunne folk knapt nok forstå hinanden indenfor landets grænser (som hashdropz også er inde på).

Så det der i virkeligheden er galt, er at vi er "stolte" eller hvordan skal jeg forstå dig? :P

Nok har der aldrig eksisteret én danskhed nej, men der eksisterer danskere, som forstod at samle folket om fælles mål... Grundtvig for at tage et oplagt eksempel... Måske det netop er det som er problemet, at vi bliver ved med at granske begrebet danskhed fremfor menneskehed - jeg kan da i hvert fald konfirmere at visionen/illusionen lever i bedste velgående i den almene didaktik. Men hvis vi nu ser udover dét med danskheden, har jeg så ikke forstået konservatismen ret, når jeg stadig holder på, at mennesker generelt er blevet mere rodløse? Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal have en nationalistisk værdikamp a la DF's, men jeg holder nu stadig på, at vi som mennesker (i den vestlige verden i hvert fald) er mere ignorante end nogensinde før... Men måske har jeg ikke tolket min historie rigtigt... :whogives:

Sorry - det blev vist noget rod... :offtopic:

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 sep 2011 20:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Jeg synes nu den definition er jeg fandt var ganske bred, men nok om det.

"Gi' mig Danmark tilbage". Den udtalelse vil jeg ikke anse som nationalistisk. Ved "Danmark tilbage" mener hun bare Danmark, som et geografisk afgrænset sted, som har været anderledes før hen, i en eller anden periode. politikerne snakker om "velfærdsDanmark", fordi det kun er inde for Danmark de har autoritet, hvorfor det er meningsløst at snakke om andre lande?

Der foregår helt klart en kamp om at definere vores kultur, men netop bevidstheden om en kultur der kan defineres og ændres er vel i bund og grund Unationalistisk

Men jeg er da enig i at mange danskere er Etnocentriske(?), men det bliver også så meget nemmere at smide bomber, når det i bund og grund er "white mans burden"

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 sep 2011 18:13 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Luftkaptajnen skrev:
"Gi' mig Danmark tilbage". Den udtalelse vil jeg ikke anse som nationalistisk. Ved "Danmark tilbage" mener hun bare Danmark, som et geografisk afgrænset sted, som har været anderledes før hen, i en eller anden periode. politikerne snakker om "velfærdsDanmark", fordi det kun er inde for Danmark de har autoritet, hvorfor det er meningsløst at snakke om andre lande?

Der foregår helt klart en kamp om at definere vores kultur, men netop bevidstheden om en kultur der kan defineres og ændres er vel i bund og grund Unationalistisk


det er jeg ikke enig med dig i. Man kæmper om at få lov til at definere danskhed, dvs. man kræver retten til at bestemme hvad der er dansk. Det gør at dem, der falder udenfor denne definition bliver udanske. Som jeg ser det er der ingen "danskhed" overhovedet, og Danmark er defineret af de mange forskellige mennesker der enten bor indenfor landets grænser, eller definerer sig selv som danske. Forestillinger om danskhed er så noget folk kan vælge at bringe i spil engang imellem, når det passer dem, men disse forestillinger er ikke homogene, ikke engang når de betjener sig af de samme begreber.

Der er, som jeg ser det, ingen forskel i væsen på når folk fra DF eller venstrefløjen forsøger at definere danskheden. Begge forsøger at tage patent på danskheden, begge forsøger at udelukke andre fra danskheden og ikke mindst, så foregår det med nationalstaten som centrum.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team