Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 16:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 okt 2011 22:14 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Cubensis skrev:
Joseph Hashdropz skrev:
Jeg er helt enig i at der er mange inkonsekvente politikere. Jeg er bare ikke enig i at det ikke er i kapitalismen og liberalismen fejlen ligger. Tag og se "inside jobs" den viser hvordan finanskrisen startede og hvordan det på skræmmende vis stadig er de samme politikere som får lov til at lave lovgivning på bankmarkedet. Der mangler regulering og det er i høj grad det der var skyld i finanskrisen. Mennesker er egoister og i bankverdenen er det lovligt at lave yderst skadelig spekulation.


Inside Job er som så mange andre pseudodokumentarer en subjektiv fortælling med et specifikt budskab, derfor skal man ikke æde dens konklusioner råt, nemlig at det er kapitalismens skyld og at der er brug for regulering af den finansielle sektor. Set i lyset af de bailouts der er blevet givet (ca. 700 mia. Dollar) og USA's opkøb af Fannie Mae og Freddie Mac, så er det helt naturligt at folk bliver pissed off over at de skal betale for finanskæmpernes roulette, det er jeg helt nede med – Men de akademiske økonomer der i sin tid anbefalede deregulering af finanssektoren har ikke anbefalet bailouts, man vil med al sandsynlighed finde at de anbefaler at man lader dem gå bankerot i stedet, hvilket vel er helt fair. Så vil den opmærksomme sikkert spørge ”Jamen, vil det ikke resultere i at markederne får en psykose og vil det ikke ramme den average joe?” Jo klart, men man må samtidig have for øje at udsigten til at blive reddet af staten jo har øget de store ”too big to fail”-investeringsselskabers risikovillighed og at det således er politikernes inkonsekvente holdning til deres rouletteleg der har skabt grundlaget for, at de overhovedet turde starte på den slags. Det er iflg. Misesartiklen (som du BØR læse Joseph) samme mekanisme der har skabt den situation vi nu har i grækenland:

Citat:
In Europe the situation was not that different. The creation of a single currency, again a government decision that in many cases was not even submitted to popular scrutiny through a referendum, enabled countries like Greece, Portugal, and Spain to borrow money at very low interest. The market rightly assumed that if some of these countries defaulted, Germany and France would rescue them. This explains why private investors considered Greek bonds to be as good as German bonds. Using this unique opportunity, politicians in southern countries started an orgy of credit. Their purpose was to win more elections through the promise of more welfare policies. Meanwhile, the European Central Bank was keeping interest rates artificially low, inflating housing bubbles in Spain and Ireland. For a time everyone was happy: politicians were being reelected, the people were getting new government benefits every year, bankers were making tons of money, and industries were booming. It was all an illusion. When the bubble burst in the United States, it quickly became clear that Europe's economic and fiscal situation was also unsustainable.
Igen er det altså markedet der reagerer på hvad der bedst kan beskrives som politiske luftkasteller.


Det er så heller ikke finanssektoren der har besluttet at USA skal have en såkaldt centralbank der uden videre demokratisk process kan printe landets valuta, det er amerikanske politikere der beder centralbanken om at printe flere penge når meningsmålinger har brug for et boost, derved skabes inflation og bobler – Man lærer på samfundsfag c, b og formentlig også a, at en inflation på 2% er helt naturlig og anbefalet, men sandheden er at det til dels også er en politisk konstruktion, det samme er fractional reserve banking som også er en faktor for den krise vi står i, det bliver iflg. Wikiartiklen om Inside Job også nævnt som en vigtig faktor.

Der er mange flere faktorer der leder tilbage til politiske beslutninger som jeg ikke helt kan på stående - en af dem er meget groft og kort fortalt at de her selskaber aldrig ville være blevet "Too big to fail" hvis ikke det var for politikere, jeg kan sgu ikke lige huske hva det drejede sig om, så den står for min egen regning indtil videre :)

Kort og godt så har politikerne skabt incitamentet til investeringsselskabernes risikovillighed og da det så gik galt printede de en masse dollar som afledte en ringere købekraft for borgerne, de penge gav de så til bankerne og menneskerne som nu lider under det, ender med at skulle betale en stor del af kagen. Jeg kan godt forstå vreden og jeg kan godt forstå at det er lykkedes magtsyge politikere og ideologisk motiverede journalister at give markederne skylden, men det er bare den halve sandhed og tager man politikernes rolle i betragtning så bør det stå klart hvem der skal bøde. Samtidg er det mest latterlige nu at uanset hvad de vælger at gøre af de forslag vi hører mest om (bankpakker Vs. bankskatter) så ender vi borgere med at stå med endnu mere lort end vi allerede gør – og folk bliver ved med at stemme på de aberne der tror de kan GØRE noget, når vi i virkeligheden er bedst tjent med at gjorde mindre. SUK!

Værd at bemærke: Det er altid de politikere der vil gøre mest for dig, der ender med at vinde, det erkendte Fogh og Løkke vidste det også, derfor er dansk politik mest en konkurrence om at tilbyde pakkeløsninger der lyder sejest men vigtigst af alt, gør mindst ondt (umiddelbart) - Politikere som vil gøre mindre har det generelt svært og det som sagt fordi folk ER grådige - også når de står i stemmeboksen.

@Joseph: Hvad angår JAK så linker de til de hersens bæredygtige banker, f.eks. Oikos. Du kan jo starte med at rykke din konto over hos dem, så har du da gjort dit for at gøre verden til et forhåbentligt bedre sted og det endda helt uden at stemme nogen selvudnævnte omfordelingsguruer med smag for ministertaburetter ind på en plads hvor de har reel magt til at dreje på knapper de ikke aner en skid om.


Jeg er som du også i mod at redde banker som ikke kan selv. Hvis man endelig skal dele penge ud i finanskriser må det være til dem der har penge stående i en bank der går bankerot.

Jeg har skam også tænkt mig at rykke min konto over til Folkesparekassen (den har min far, så de kender jeg lidt), det er bare lige at få det gjort. Det er rigtigt at penge skabelsen ikke er markedets skyld, men vil stadig mene at det er et frit marked der er skyld i at spekulation er muligt. Det kan jeg ikke rigtig se hvordan man vil forhindre i et frit marked.

Vi er egentlig enige om en hel del af problemerne. Det er mere løsningerne vi er uenige om. Jeg kan også sagtens se problemet med at befolkningen vælger den mildeste pakkeløsning. En afskaffelse af staten vil bare ikke fjerne folks grådighed og det vil hurtig give en kæmpe social ulighed.

Må hellere få læst artiklen som du snakker om. Jeg er bare ikke vildt god til engelsk så skal gøre når jeg har bedre tid og er mere frisk end ligenu.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 okt 2011 23:58 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Joseph Hashdropz skrev:

Ja det er interessant og kommer da også med nogle pointer. Men er du og jeg gode nok til at regulere markedet? Kan vi gennemskue det?



Du har fat i noget, men ikke helt som du tror. Vi kan ikke gennemskue alt, nej. Her kommer det så: det kan INGEN. Det interessante ved den organiske proces vi kalder "markedet" i mangel af bedre, er at her besidder vi alle sammen små bidder af viden, som vi handler ud fra og sammen former vi processen. Det gør at vi ikke behøver at vide det hele, og det kan vi heller ikke, for den viden vil aldrig kunne være direkte tilgængelig. Hayek har skrevet en del om viden på markedet og det er IMO der han er stærkest.

Politikere står dårligere end vi gør, for de TROR at de kan gennemskue det, men gang på gang kan vi se at de ikke ved noget som helst. Vi, der ikke er politikere, ved at vi er afhængige af hinanden for at agere på markedet, og det er vores fordel.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 15:10 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
dankdawg skrev:
Joseph Hashdropz skrev:

Ja det er interessant og kommer da også med nogle pointer. Men er du og jeg gode nok til at regulere markedet? Kan vi gennemskue det?



Du har fat i noget, men ikke helt som du tror. Vi kan ikke gennemskue alt, nej. Her kommer det så: det kan INGEN. Det interessante ved den organiske proces vi kalder "markedet" i mangel af bedre, er at her besidder vi alle sammen små bidder af viden, som vi handler ud fra og sammen former vi processen. Det gør at vi ikke behøver at vide det hele, og det kan vi heller ikke, for den viden vil aldrig kunne være direkte tilgængelig. Hayek har skrevet en del om viden på markedet og det er IMO der han er stærkest.

Politikere står dårligere end vi gør, for de TROR at de kan gennemskue det, men gang på gang kan vi se at de ikke ved noget som helst. Vi, der ikke er politikere, ved at vi er afhængige af hinanden for at agere på markedet, og det er vores fordel.


Men markedet tager slet ikke højde for de svage i samfundet. Det gør de politikere der bliver valgt. Det vil jeg i hvert fald vove at påstå. Med fare for at jeg laver en fejlslutning så er vi et af de rigeste lande som samtidig har en lav ginikoefficient samtidig med at vi har en af verdens højeste skattetryk (altså en høj grad af omfordeling). Jeg har ikke læst noget som beviser at de 2 ting hænger sammen, men jeg ser bare at vi egentlig har et godt samfund i Danmark og at forskellen på os og andre rige nationer er at vi har et mindre frit markede. I andre rige nationer med lavere skatter osv. er der samtidig stor ulighed og større fattigdom.

Jeg ved godt at politikerne er styret af egne interesser, men en af deres interesser er magten og i vores demokrati kan de ikke beholde magten hvis ikke de handler efter folkets interesser. Politikerne er afhængige af vores stemme og prøver derfor at skabe et samfund der passer til så mange som muligt.
Det er lykkedes ikke til noget nær perfektion men markedet derimod ville skabe et helt andet samfund. Og jeg tror det vil blive et samfund hvor den stærkeste overlever. Det er ikke min drøm og derfor er jeg meget imod at lade os forbrugere styre på markedet.

Som den kære churchill formulerede det ""Demokrati er ikke den bedste styreform... Men det er den mindst ringe."

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 21:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2006 13:54
Indlæg: 1816
Geografisk sted: Fælledparken :P
Joseph Hashdropz skrev:
Men markedet tager slet ikke højde for de svage i samfundet. Det gør de politikere der bliver valgt. Det vil jeg i hvert fald vove at påstå. Med fare for at jeg laver en fejlslutning så er vi et af de rigeste lande som samtidig har en lav ginikoefficient samtidig med at vi har en af verdens højeste skattetryk (altså en høj grad af omfordeling). Jeg har ikke læst noget som beviser at de 2 ting hænger sammen, men jeg ser bare at vi egentlig har et godt samfund i Danmark og at forskellen på os og andre rige nationer er at vi har et mindre frit markede. I andre rige nationer med lavere skatter osv. er der samtidig stor ulighed og større fattigdom.

Jeg ved godt at politikerne er styret af egne interesser, men en af deres interesser er magten og i vores demokrati kan de ikke beholde magten hvis ikke de handler efter folkets interesser. Politikerne er afhængige af vores stemme og prøver derfor at skabe et samfund der passer til så mange som muligt.
Det er lykkedes ikke til noget nær perfektion men markedet derimod ville skabe et helt andet samfund. Og jeg tror det vil blive et samfund hvor den stærkeste overlever. Det er ikke min drøm og derfor er jeg meget imod at lade os forbrugere styre på markedet.

Som den kære churchill formulerede det ""Demokrati er ikke den bedste styreform... Men det er den mindst ringe."


Selvfølgelig tager markedet ikke højde for de svage da det blot er et begreb for frihandel (mennesker der handler varer/ydelser med hinanden) men markedet er på den anden side så heller ikke noget der ødelægger noget for de svage - Det er manglen på retssikkerhed, korruption og fejlslagen politik der ødelægger det for de svage. Det kan godt være at politikere vil nogen det bedste, men lad mig slå fast at intentioner bare ikke er nok! Man vil f.eks. beskytte os unge mod narko, men se hvad det leder til (læs: mere lort) vil ville være bedre stillet foruden politikernes indblanding, på samme måde ville vi alle drage mere nytte af "markedet" hvis politikerne gad erkende at deres planøkonomiske analfabetisme ikke just hjalp. At vi har det godt i DK pt. er jo cool, men det er blot et øjebliksbillede, man skal være godt og grundig naiv hvis man tror en situation hvor under halvdelen af landets individer tjener skattekronerne hjem til en stadig større forsørgerbyrde.

Ydermere så snakker du om markedet som så mange andre, du taler som om markedet var noget konkret bestående at et par store spillere, men vi er alle en del af både det ene og det andet marked og når politikerne ønsker at styre markedet er det i virkeligheden et udtryk for at de vil styre dig og mig - Hvis jeg vil starte en virksomhed op med henblik på at forsørge mig selv, så er det immervæk mig der ved bedst hvordan jeg gør det bedst og enhver regulering af min adfærd og handel med andre mennesker er et indgreb i min personlige og økonomiske frihed. Vil du sælge narko, nej det må du ikke! Vil du importere billige varer, så skal du betale told! Vil du sælge hjemmedyrkede råvarer, så skal du registrere dig her og der, tage en masse kurser og indvilge i kontrol fra ende til anden (Samtidig kan du så tilrage dig EU borgeres skattepenge i form af landbrugsstøtte)! Overvejer du at smide din pensionsopsparing i nogle obligationer, så bliver du beskattet! Vil du bare købe danske varer, 25% moms! Politikerne skævvrider et ellers helt naturligt equilibrium på snart sagt alle markeder, tror du selv de kan overskue konsekvenserne af det efterhånden sindrige system af reguleringer?

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 okt 2011 23:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Hvordan vil du sørge for retsikkerhed og ingen korruption uden en stat?

Det er rigtigt at du bedst selv ved hvordan du starter en virksomhed til at forsørge dig selv. Men ved du også bedst selv hvordan du laver en virksomhed der tjener dine kunders bedste?
Så siger du nok at dine kunder vil forsvinde hvis du yder dårlig service eller sælger dårlige varer. Men bare kig ud på markedet som det ser ud i dag. Er der ikke massere som køber lorte fødevarer? Er der ikke massere som ikke kan gennemskue hvilket fjernsyn der passer til deres behov? Og vigtigst af alt hvordan fanden vil du konstruere et frit markede der tænker på bæredygtighed? Vi mennesker har det med først at handle når det er gået galt. Når klimaproblemerne eskalere og giver kæmpe problemer er det for sent. Det kan godt være at det er in at købe bæredygtige varer men den trend er langt fra nok til at redde den jord som vi lever på. Jeg har også svært ved at se meningen ved noget som moms, det rammer de svage i samfundet og giver ikke rigtig nogen form for omfordeling.

Jeg vil gerne af med en masse bureaukrati, men jeg har altså svært ved at se hvordan f.eks. fødevarebranchen skulle fungere uden kontrol myndigheder der kan sørge for kvalitet.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 14:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Joseph Hashdropz skrev:
Hvordan vil du sørge for retsikkerhed og ingen korruption uden en stat?


Du får det til at lyde som om der er retssikkerhed og ingen korruption nu? :shock:


"Det er rigtigt at du bedst selv ved hvordan du starter en virksomhed til at forsørge dig selv. Men ved du også bedst selv hvordan du laver en virksomhed der tjener dine kunders bedste? "

Så må folk jo begynde at tage ansvar, hvor svært kan det være?
Ansvar over for at købe ordentlige produkter og få den rette mad. Det kan umuligt være staten der skal tvinge alle til at have samme præferencer og definere det acceptable.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 14:33 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Det er et lidt forkælet argument du bruger Khazim. Mange mennesker har ikke råd til at købe ordentlige produkter, men er nødt til at købe det sprøjt virksomhederne laver og sælger billigt til fattige. Ansvar er en god ting, men der skal også være råd og overskud til at tage det ekstra ansvar. Det har rigtig mange mennesker ikke på nuværende tidspunkt.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 15:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Odden skrev:
Det er et lidt forkælet argument du bruger Khazim. Mange mennesker har ikke råd til at købe ordentlige produkter, men er nødt til at købe det sprøjt virksomhederne laver og sælger billigt til fattige. Ansvar er en god ting, men der skal også være råd og overskud til at tage det ekstra ansvar. Det har rigtig mange mennesker ikke på nuværende tidspunkt.


Er det ikke bare fordi de bruger alle deres penge på usund mad eller forarbejdet mad, istedet for at købe råvarer som man selv tilbereder?
Selvfølgelig skal der være råd og overskud, men hvem siger at der ikke er råd/overskud hvis markedet er frit?
Det virker ikke som om folk har råd nu, så hvorfor fortsætte i samme rille?

Edit: Jeg bliver bare voldsomt provokeret at Jesephs holdning til at ingen kan tænke eller arbejde selv, alle er hjerneløse individer der skal hjælpes og guides igennem livet, ellers går alting galt.
Som om man på forhånd ingen tiltro har til sine medmennesker.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 15:47 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Joseph Hashdropz skrev:
[
Men markedet tager slet ikke højde for de svage i samfundet. Det gør de politikere der bliver valgt. Det vil jeg i hvert fald vove at påstå. Med fare for at jeg laver en fejlslutning så er vi et af de rigeste lande som samtidig har en lav ginikoefficient samtidig med at vi har en af verdens højeste skattetryk (altså en høj grad af omfordeling). Jeg har ikke læst noget som beviser at de 2 ting hænger sammen, men jeg ser bare at vi egentlig har et godt samfund i Danmark og at forskellen på os og andre rige nationer er at vi har et mindre frit markede. I andre rige nationer med lavere skatter osv. er der samtidig stor ulighed og større fattigdom.


Det kommer an på hvad du mener. Man kan sige at frie markeder kommer de svageste til gode på den måde, at de får adgang til billigere mad f.eks. og mulighed for at forbedre deres levestandard, etc. Så på nogen måder er det en fordel for alle, også "de svage" (lidt diffust begreb). Statslig regulering i form af licenser, uddannelseskrav, beskatning, etc. skaber enormt mange barrierer for at dem, der måske ikke har så mange muligheder kan lave deres egne virksomheder eller sælge deres arbejdskraft. På den måde skaber politikere eliter.
Man kan sige, at det har en lang historisk baggrund, hvor politikere og kapitalister systematisk har afskåret de fattigste fra at have andre muligheder end at arbejde for de "ansættende klasser" (i mangel af bedre udtryk). Det forekommer mig underligt at hylde politikere for at de omfordeler midler til de fattige, når de selv er med til at fastholde dem i en position på bunden af samfundet.

Endvidere er omfordelingen i Danmark jo ikke fra rig til fattig, men fra alle til alle. Det vil sige, at den meget store middelklasse, der jo virkelig bruger skatteyderbetalte goder faktisk modtager omfordeling fra kassedamen og rengøringsmanden. Det du argumenterer for er ikke en velfærdsstat som den vi har, men for en konservativ velfærdsstat, hvor man kun hjælper de svageste.

Men det er sidespor. Du forventer at markedet skal løse alt, men jeg siger at intet system kan løse alt. Det vi derimod KAN gøre som individer er at handle. Du kan spørge dig selv om det er pga. politikerne at de svageste hjælpes, eller er det fordi de fleste af os synes det er vigtigt, at hjælpe dem, der ikke kan selv? Jeg er f.eks. selv aktiv frivillig i en 100% privat organisation, der hjælper nogle af samfundets svageste. Der er ingen stat dér, så det kan lade sig gøre at gøre sådan noget på frivillig basis.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 15:53 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Khazim skrev:
Odden skrev:
Det er et lidt forkælet argument du bruger Khazim. Mange mennesker har ikke råd til at købe ordentlige produkter, men er nødt til at købe det sprøjt virksomhederne laver og sælger billigt til fattige. Ansvar er en god ting, men der skal også være råd og overskud til at tage det ekstra ansvar. Det har rigtig mange mennesker ikke på nuværende tidspunkt.


Er det ikke bare fordi de bruger alle deres penge på usund mad eller forarbejdet mad, istedet for at købe råvarer som man selv tilbereder?
Selvfølgelig skal der være råd og overskud, men hvem siger at der ikke er råd/overskud hvis markedet er frit?
Det virker ikke som om folk har råd nu, så hvorfor fortsætte i samme rille?


Jeg er enig i, at noget nyt skal ske, og jeg ved også at frihandel aldrig har eksisteret. Så måske kunne det være et forsøg værd, men så skal alt nulstilles, og mennesker der er blevet udnyttet groft i generationer af virksomheder og stater grundet handelsinteresser skal kompensere så alle får en lige start. Jeg tror ikke bare på, at vi kan fjerne staten og så løser det hele sig. Men jeg er enig med DD i, at vi har en fordel ved, at vi ved vi ikke kan gennemskue markedet, og derfor ikke laver overambitiøse projekter som statsledere nu laver, der i sidste ende går ud over en masse stakkels mennesker.

Og nej, det er ikke bare fordi de bruger penge på usund mad. Eller jo det er det, men der er ikke sund mad inden for rækkevidde altid. Der er visser urter her hvor jeg bor som er billige etc, men det der er sundt dækker ikke hele spektret for en generel sund kost, og mange familier har kun råd til én af urterne (som regel malunggay) som de så spiser med noget meget billigt og ernæringsfattigt ris.
F.eks. er det også svært at få fat i ordentlig fiberrig mad her, uden at man så kan forvente at få diabetes som 50-årig.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 16:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Odden skrev:
Og nej, det er ikke bare fordi de bruger penge på usund mad. Eller jo det er det, men der er ikke sund mad inden for rækkevidde altid. Der er visser urter her hvor jeg bor som er billige etc, men det der er sundt dækker ikke hele spektret for en generel sund kost, og mange familier har kun råd til én af urterne (som regel malunggay) som de så spiser med noget meget billigt og ernæringsfattigt ris.
F.eks. er det også svært at få fat i ordentlig fiberrig mad her, uden at man så kan forvente at få diabetes som 50-årig.


Nu ved jeg ikke lige hvor du befinder dig i verden, men jeg snakkede ud fra danskernes tilstand.
Som jeg ser det, er de "svageste" dem der ikke kan give julegaver, tage på ferier eller betale for deres børns fritidsaktiviteter. Vi ser jo ikke folk ligge og sulte ihjel, med mindre de selv vælger det, ved at bruge pengene på noget andet - Eller gør vi?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 16:44 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg er på Filippinerne, her er tilstanden en helt anden, men når vi taler kapital-markedet og handel må vi tale om det internationalt, for der findes intet marked der bare er et land. I Danmark vil jeg nu nok være enig i, at man kan prioritere lidt anderledes, men det ses ofte at sund mad er dyrere end usund mad, hvilket jeg synes er at lægge op til forkerte værdigrundlag, fordi de fleste mennesker også vil have råd til andet end blot mad. Man kan så sige det er forkert og de så bare skal tage sig sammen, men når man knokler hårdt dag ud og dag ind for en lille løn, så mangler overskuddet til at spare på alt muligt og så spise sundt.... Som eksempel.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 17:13 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2006 13:54
Indlæg: 1816
Geografisk sted: Fælledparken :P
Odden skrev:
Det er et lidt forkælet argument du bruger Khazim. Mange mennesker har ikke råd til at købe ordentlige produkter, men er nødt til at købe det sprøjt virksomhederne laver og sælger billigt til fattige. Ansvar er en god ting, men der skal også være råd og overskud til at tage det ekstra ansvar. Det har rigtig mange mennesker ikke på nuværende tidspunkt.


Nok er det forkælet Odden, men faktum er at du skal være relativt velstillet økonomisk før du begynder at bekymre dig om ting som miljøet og whatnot, ergo må selv dem der brænder for klima og miljøsagen starte med at fokusere på at gøre folk mere velstillede, da det er en forudsætning for overhovedet at kunne agere miljørigtigt i ens forbrug. Hvordan bliver vi så rigere? Jeg vil mene at den mest forskerte metode er at lade staten nakke folks penge og bruge dem i den gode sags tjeneste da de er notorisk gode til at gøre næsten alt til en langt højere pris end du selv kan få det til på et frit markede. Folk bliver ikke velstillede af at blive parkeret på offentlige ydelser og de bliver sgu heller ikke miljøbevidste når det er en udbredt ide at staten tager sig af den slags, til dels på grund af at de altid lover så meget, men sgu også fordi folk kan mærke skattetrykket og mener at de selv bidrager så rigeligt gennem den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 okt 2011 20:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Khazim skrev:
Joseph Hashdropz skrev:
Hvordan vil du sørge for retsikkerhed og ingen korruption uden en stat?


Du får det til at lyde som om der er retssikkerhed og ingen korruption nu? :shock:


"Det er rigtigt at du bedst selv ved hvordan du starter en virksomhed til at forsørge dig selv. Men ved du også bedst selv hvordan du laver en virksomhed der tjener dine kunders bedste? "

Så må folk jo begynde at tage ansvar, hvor svært kan det være?
Ansvar over for at købe ordentlige produkter og få den rette mad. Det kan umuligt være staten der skal tvinge alle til at have samme præferencer og definere det acceptable.


Der er en vis form for retsikkerhed, jeg kan se mange problemer i vores "retsstat", jeg tror bare at den ville blive forværret uden en stat. Svar på mit spørgsmål istedet.

Det er nemt for dig og mig at tage ansvar. Nu kender jeg dig ikke personligt men du virker som en ressourcestærk person. Det er ikke alle der er det pga. f.eks. den sociale arv. Der er så mange mennesker der ikke aner hvad ordentlige produkter er fordi de ganske enkelt ikke har lært det. Jeg ser i hvert fald ganske mange familier der spiser det min mor ville kalde lortemad hver dag. Der er så mange der lever af hvidt brød, pasta og svinekød fyldt med pencilin. Og i USA hvor der er mindre regulering af fødevaremarkedet er det meget værre. Man skal have en doktorgrad for at sortere de sunde fødevarer fra dem der giver dig kræft.
Jeg er helt enig i at alle ikke har samme præferencer og vil til alle tider gå imod at forbyde usunde fødevarer, men adfærdsregulerende afgifter er et fandens godt værktøj. Det er bare meget vigtigt at de sunde fødevarers pris bliver nedsat på samme tid som prisen bliver sat op på de usunde fødevarer.

Cubensis: Det er selvfølgelig rigtigt at vi skal kæmpe for at få en mere velstillet befolkning. Men et frit markede ville ekspandere sig endnu hurtigere end det har gjort i de sidste 100 år. De sidste 100 år har ikke bare været en kæmpe ekspandering af industri og teknologi, det har også været en af mindst bæredygtige århundreder. Hvis det her bliver ved og endda bliver speedet op vil miljøet da først blive ødelagt. Især hvis man har et frit markede uden CO2 kvoter og lignende.

Dankdawg: som du selv påpeger har kapitalisterne været med til at holde de fattige på bunden. Det vil de absolut ikke stoppe med i et frit markede. Jeg er næsten 100 % sikker på at den tendens vil vare ved og nok i langt være grad. Hvem skal sørge for uddannelse i et frit markede? Private uddannelses institutioner? Hvad så med dem der ikke har råd til at starte sådan et sted?
Ja det er vel fordi vi gerne vil have at de svage får hjælp at politikerne sørger for at de svage for en god sjat af skattekassen. Ja hjælpe organisationer kan sagtens laves uden en stat. Spørgsmålet er som om man tror at nok ville engagere sig i den slags hvis vi levede uden en stat til at skabe et fællesskab. Jeg ved det ikke.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2011 00:56 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Joseph Hashdropz skrev:
Dankdawg: som du selv påpeger har kapitalisterne været med til at holde de fattige på bunden. Det vil de absolut ikke stoppe med i et frit markede. Jeg er næsten 100 % sikker på at den tendens vil vare ved og nok i langt være grad. Hvem skal sørge for uddannelse i et frit markede? Private uddannelses institutioner? Hvad så med dem der ikke har råd til at starte sådan et sted?
Ja det er vel fordi vi gerne vil have at de svage får hjælp at politikerne sørger for at de svage for en god sjat af skattekassen. Ja hjælpe organisationer kan sagtens laves uden en stat. Spørgsmålet er som om man tror at nok ville engagere sig i den slags hvis vi levede uden en stat til at skabe et fællesskab. Jeg ved det ikke.


Well, uden staten til at alliere sig med ville markeder se ret anderledes ud. Både liberalister og socialister deler opfattelsen af staten som noget der "holder markedskræfterne tilbage". Liberalisterne synes det er dårligt, socialisterne synes at det er godt. Staten tøjler ikke markedskræfter som sådan, den dirigerer dem nærmere, så det er til eliternes fordel. De kapitalister som liberalisterne hylder nyder godt af det, når venstrefløjen sætter barrierer op for indgang på markedet f.eks. Det er måske nok en hæmsko for de brede masser, men de mest magtfulde får oftest fordele ud af det, fordi det forstærker deres position. Kapitalisterne har så meget magt som de har i dag pga. staten, ikke på trods af den.

Hvem skal gøre ting hvis staten ikke gør det? Du og jeg, hvis vi mener det er vigtigt. Du siger " Spørgsmålet er som om man tror at nok ville engagere sig i den slags hvis vi levede uden en stat til at skabe et fællesskab." - Det er ikke staten, der skaber et fællesskab. Jeg er tilhænger af frivillighed, og mener at vi alle er moralsk ligestillede. Dvs. der er ikke nogen, der kan præsentere et argument for at nogle personer har en naturlig ret til at herske over andre. Så hvis du synes at der f.eks. skal være "gratis" uddannelse til alle, så har du ikke ret til at påtvinge andre at betale for dette. Der må du tage ansvar for dig selv og overtale andre til de ting du synes, der er vigtige. Slå dig sammen med andre, osv. alternativet er som det er nu: at man stemmer på de politikere, der er villige til at bruge statens voldsmonopol på en måde, der kommer tættest på det, der er mest fordelagtigt for en selv. Det synes jeg er en primitiv samfundsform, en slags alle-mod-alle samfund. Staten skaber modsætninger imellem mennesker, ikke sammenhæng. Bare se på hvordan den f.eks. sætter folk i kasser, som f.eks. dem, der ryger på pension og skal ud af arbejdsmarkedet, dem der er kriminelle, bistandsklienter, flygtninger, etc. Det er ikke ligefrme noget jeg ser som sammenhæng i hvert fald.

Skoler er ikke statens opfindelse, og "gratis uddannelse" er ikke en givet størrelse. Hvorfor kan man f.eks. ikke få 10 års universitetsuddannelse gratis, eller 15 eller 20? Hvorfor skal uddannelsessystemet se ud lige præcis som det gør nu? Osv. Den samme slags spørgsmål kan man stille til andre goder, som staten id ag har monopol på. De kunne tage mange forskellige former, men når staten har taget kvælertag på dem, er det svært at forestille sig noget andet.

Et statsløst samfund vil nødvendigvis se radikalt anderledes ud, og man kunne sagtens forestille sig at der var mange parallelle samfundsformer, forskellige besiddelsesformer, etc. Så hvem vi sørge for dit eller dat i et statsløst samfund? Det ved jeg ikke, andet end at det nødvendigvis må blive dem, der føler for noget, der må tage ansvar. Hvordan de vil gøre det, det er umuligt at sige, da man kan gøre ting på så mange forskellige måder. Men vi kan se, at der ikke findes nogen goder, som kun kan produceres af en stat. Sociale sikkerhedsnet, sygehuse, arbejdsløshedsforsikringer, banker, sikkerhed, skoler, etc. er alt sammen noget, som der er masser af eksempler kan produceres uden en stat.

Jeg synes dine spørgsmål er gode, men der findes bare ikke nogen endelige svar på dem, kun muligheder for hvordan løsninger kunne se ud.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2011 04:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y28yFxLydzU&feature=player_embedded[/youtube]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2011 08:34 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 aug 2002 01:01
Indlæg: 2651
Geografisk sted: I mulmehulen
Cubensis: Jeg er godt klar over, at man skal være rimeligt velstillet for at kunne bekymre sig om andet end bare dagen og vejen. Hvis du læser mit indlæg vil du også set, at jeg peger på det.

Hvordan vi løser dette her ved jeg ikke, men jeg ved at det går den gale vej nu. Mit problem med diskussionen, undtagen DD, er at de fleste herinde virker alt for skråsikre i deres sag på et område som er så uigennemskueligt. Jeg må bare indrømme, at jeg ikke helt ser staten som så direkte medskyldig i det, men ofte som en indirekte skyldner. Fjerner vi staten tror jeg faktisk bare virksomheder med penge vil finde nye måder at samle sig på og få deres vilje igennem. Jeg tror ikke altruisme opstår automatisk ved at fjerne staten. Men jeg er villig til at høre nærmere.

DD: Jeg har et stort "hvordan" spørgsmål til det åbne brev. Der står meget, men jeg synes ikke jeg får særlig meget indblik i præcis hvad staten gør som skaber så store problemer. Jeg synes ikke vi skal fjerne ansvaret fra virksomhederne og de egeninteresser der driver dem til deres handlinger.

_________________
:roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2011 09:17 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Odden skrev:
DD: Jeg har et stort "hvordan" spørgsmål til det åbne brev. Der står meget, men jeg synes ikke jeg får særlig meget indblik i præcis hvad staten gør som skaber så store problemer. Jeg synes ikke vi skal fjerne ansvaret fra virksomhederne og de egeninteresser der driver dem til deres handlinger.


Som det er nu har virksomhederne netop ikke ansvaret. Jeg vil nærmere sige, at de skal bære ansvaret. Nu tørrer de udgifterne for mange ting af på skatteydere.

I det åbne brev, står det ellers MEGET klart beskrevet hvad staten gør: kreditekspansion, kunstigt lav rente, garantier for uansvarlig opførsel, monopolisering af valuta- og bankmarkedet, etc. Men det er måske fordi du ikke er klar på hvad konsekvenserne af dette er?

Kreditekspansion og lav rente fører til at låne penge bliver billigt. Det vil sige, at det ikke følger de normale regler for udbud og efterspørgsel. Når penge er dyre at låne er man mere forsigtig med at låne og investere, men når de er billige opdager man ikke at det er tid til sænke investeringerne. I stedet tror man alt er godt, og låner og investerer lystigt videre. Man kan også være villig til at betale mere for f.eks. fast ejendom end man ellers ville fordi penge er billige. Den overdrevne investering og villigheden til at betale mere fører til bobler på markedet, som så brister på et tidspunkt. Det var det, der satte krisen i gang. Det var den helt almindelige udlånsforretning, der var den udløsende faktor, IKKE avanceret finansspekulation. Det skal man lige huske.

I forhold til derivater betyder disse ting, sammen med de statslige garantier for bankinstitutioner, at der vil blive handlet på en måde, som man ellers aldrig ville gøre, hvis man selv skulle bære hele risikoen. Denne form for spekulation har forværret situationen kraftigt.

Der er ingen alternative bankinstitutioner eftersom det er et stærkt reguleret område, hvor staten uddeler monopoler til de enkelte banker. Vi har ikke et særligt stort råderum til at eksperimentere med alternative valuta- og bankformer, som kan konkurrere med de statsgodkendte banker og statens valuta. Det gør os afhængige af det eksisterende system, og vi mister alt når systemet fejler, fordi vi ikke har nogen steder at gå hen.

Ovenstående er meget simplificeret, men det burde være ret tydeligt hvad jeg mener. Jeg er ikke helt sikker på det var hvad du spurgte om?

Jeg kan anbefale at bruge 6 minutter på denne video:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 okt 2011 17:02 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 okt 2010 09:53
Indlæg: 54
I trækker den for langt drenge..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GCt4V_0IUfM&feature=related[/youtube]


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2011 01:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2006 13:54
Indlæg: 1816
Geografisk sted: Fælledparken :P
Odden skrev:
Jeg tror ikke altruisme opstår automatisk ved at fjerne staten. Men jeg er villig til at høre nærmere.


Folk og firmaer behøver ikke at være altruistisk indstillede for at tjene det fælles bedste, jeg er ret sikker på at min lokale grønthandler ikke har placeret sin butik hvor han har og sælger de varer han gør for min skyld. Han er højest sandsynlig motiveret af egennytte, alligevel er jeg dog umådelig glad for at han er der og sælger varer jeg har brug for. Når det så er sagt, så tror jeg de fleste mennesker gerne vil gøre noget godt, det giver jo sådan en rar følelse, men når 48% plus momsen skal hives igennem staten der bruger 5,58kr på at omfordele 1kr, så synes man lissom at man har betalt en gang og det endda helt uden den rare følelse da det ikke er frivilligt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team