Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 06:31


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 apr 2012 22:48 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Gang på gang hører man diskussionen: Er der mere vold nu, end før i tiden? Gang på gang bliver påstanden om, at volden er steget, tilbagevist med, at det er hysteri og paranoia.

Jeg var teenager i 80'erne og er slet ikke i tvivl om at volden er steget. Ser man det fra år til år, så er det klart, at man kun kan se små forskelle.

Men nu læste jeg så nogle tal fra Danmarks statistik: Antallet af voldsforbrydelser var i 1980: 5.719, mens det i 2010 var: 18.131.

En stigning på flere hunderede procent og en stigning, som jeg hele tiden har været sikker på, uanset hvor meget det er forsøgt dæmpet ned. Her er ikke engang tale om procenter, men reelle tal, så man umiddelbart kan sammenligne.

Man kan så diskutere hvad årsagerne er: Øget brug af medier (herunder internet) og ja, desværre (og så kom den): Markante ændringer af familieliv og indvandring, øget fremmedgørelse og grupperinger.

Der kan være flere grunde og det er formentlig meget komplekst, men det kunne være interessant at høre, hvad andre ser som mulige årsager.

Kilden er som sagt Danmarks statistik og jeg vil tro, at der er tale om domsfældelser og ikke sigtelser. Tallene er at finde i pjecen "Danmark i tal 2012".

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 01:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Det er den der Yuppie-kultur fra 80'erne, hvor fokusset blev på materielle værdier, bl.a. Problemet er så måske ikke så meget grupperinger, men nærmere mangel på samme.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 08:57 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Det er den der Yuppie-kultur fra 80'erne, hvor fokusset blev på materielle værdier, bl.a. Problemet er så måske ikke så meget grupperinger, men nærmere mangel på samme.


Den tiltagende individualisme og egoisme og manglende fællesskabsfølelse kan meget vel være forklaringen, eller en del af den.

Jeg tror du har ret i, at ensomhed og marginalisering kan medføre ekstreme reaktioner. Samtidig søger nogle mennesker stærke fællesskaber, der kan være ekstreme fx. politiske, religiøse eller kriminelle grupperinger.

Samfund der rammes af katastrofer, som fx. en tsunami, betegnes ofte som styrkede fællesskaber, hvor alle hjælper hinanden. Så vores meget fredelige land igennem mange år efterhånden, kan også have svækket følelsen af samhørighed og tilknytning og ansvarsfølelse overfor hinanden.

Der mangler noget, som kan samle mennesker.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 09:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Hvordan var statistikken geografisk inddelt? Det er vel primært i storbyer, at volden stiger eller hvad?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 11:47 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 12 mar 2008 12:31
Indlæg: 2055
Grunden til den store stigning tror jeg også skal findes i det faktum at folk i langt højere grad melder 'mildere' episoder som fx en enkelt lussing osv.
Jeg tror simpelthen ikke på at den reelle vold er steget så meget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 12:34 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2010 15:07
Indlæg: 35
Grunden til den store stigning tror jeg også skal findes i det faktum at folk i langt højere grad melder 'mildere' episoder som fx en enkelt lussing osv.
Jeg tror simpelthen ikke på at den reelle vold er steget så meget.


^^Det, og så at politiet har kvoter på sigtelser så netop en lussing ender med en voldssag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 13:59 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 nov 2008 23:36
Indlæg: 287
Geografisk sted: På bunden af havet
Grunden til den store stigning tror jeg også skal findes i det faktum at folk i langt højere grad melder 'mildere' episoder som fx en enkelt lussing osv.
Jeg tror simpelthen ikke på at den reelle vold er steget så meget.


Er enig med Fjas i at noget at stigningen skyldes at folk er mere tilbøjelige til at melde vold. Men hvor meget det så har betydning ved jeg sgu ikke

_________________
"if a law is unjust a man is not only right to disobey it he is obligated to do so" Thomas Jefferson


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 14:09 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Hvordan var statistikken geografisk inddelt? Det er vel primært i storbyer, at volden stiger eller hvad?


Det jeg læste viste ikke noget om geografiske forskelle.

De andre kommentarer er en stædig nægtelse af realiteterne. Så voldsom en stigning kan ikke forklares ved hjælp af, at folk melder en lussing. Nej, der må være tale om en markant stigning, selv hvis man regner med flere anmeldelser for "simpel" vold, som man ikke anmeldte før.

Edit: Men hvis det primært er i storbyerne, så skulle det kun være der, man er begyndt at anmelde ting man ikke anmeldte før.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 14:50 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
det var federe i de gamle dage hvor man kunne have et ærligt barslagsmål uden at der blev trukket knive og politiet blev involveret. det er sundt for drenge at slås.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 15:06 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
@Lunokhod det er i den grad ikke. Hvorfor skulle de på nogen måde være sundt at skade andre mennesker?

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 16:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 maj 2004 17:47
Indlæg: 1308
Geografisk sted: København
Hvad med stigende social ulighed. Nu kan jeg ikke lige finde en statestik, men det kunne da være meget sjovt at se, om der var en vis lighed imellem de to.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 20:53 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Den Lunokhod lidt kækt fyrer af, har jeg faktisk hørt en psykolog argumentere for. Drenge skal have lov til at slås, de kender ikke grænserne mere, dem lærte de før i tiden, fordi de fik lov. Drenge er små krigere, det ligger i generne. Der kan godt sidde en dreng i børnehaven og kigge på blomster, men så er det fordi han tilhører den anden klasse af drenge "filosofferne".

Da jeg gik til boksning så jeg en del, der kom godt oppustede ind i lokalet med armene ud til siden, men efter et par ture i ringen, slappede de ligesom mere af og fik armene ind igen, fik styret deres "naturlige" behov for at kæmpe, som er undertrykt i et samfund som vores, domineret i institutioner og skoler af feminin etik. Drengene, der senere bliver til unge mænd, kender ikke grænserne, møder dem aldrig, så de søger dem, indtil de finder dem. Derfor sker umotiveret vold.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 20:59 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
@Lunokhod det er i den grad ikke. Hvorfor skulle de på nogen måde være sundt at skade andre mennesker?



Du misforstår... En slåskamp på lige vilkår handler jo om at finde ud af, hvem der er stærkest, ikke om hvem der kan skade den anden mest... Problemet er, at det sjældent er på lige vilkår mere - vi har jo et ego vi skal beskytte....


Det er et meget komplekst emne du har valgt at tage op. Jeg ved ikke om volden er steget markant i Danmark, men jeg føler at den er i resten af verden, skoleskyderier i USA, breivik, tollouse (staveplade), oprør i mellemøsten, libyen, syrien der er masser af eksempler - jeg har efterhånden også hørt om et par sager om sagsbehandlere der er udsat for vold, det sker sikkert ikke kun i Danmark. Jeg tror at den mest markante årsag er den sociale ulighed i samfundet, afmagtsfølelsen er det der trigger folk mere og mere i disse dage - det har det nu også været før i tiden, men jeg spår at den vil blive stærkere i Danmark, mest af alt affødt af den økonomiske krise. Men måske er det lige netop det der skal til, for at vi kan finde sammen i nogle fællesskaber der fungerer, jeg er i hvert fald (jubel)optimistisk! :P

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 apr 2012 23:14 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2001 01:01
Indlæg: 2921
Geografisk sted: Danmark
Her er en god analyse, ved ikke om du har set den før:
http://www.indblik.nu/public_site/webro ... _13009.pdf

Jeg tror også at noget af stigningen kan forklares med en øget tilbøjelighed til at anmelde vold, især mod kvinder - men det er altså ikke hele forklaringen. Jeg har desværre ikke noget godt bud på hvorfor unge mænd (og særligt med indvandrerbaggrund) er blevet mere voldelige...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2012 09:30 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
>Snoezel: Jeg kan godt følge din optimistime på den lange bane. Samfund, der rammes af katastrofer betegnes i øvrigt ofte som socialt "perfekte samfund". Alle holder pludselig sammen, taler med hinanden og hjælper hinanden på tværs af diverse skel. Så er det nærmest svært, ikke at være optimist.

Men det er svært at svare entydigt på. Jeg synes det er spændende, men også foruroligende. Interessant at høre nogle bud/reflektioner. Måske har vi mere følsomme ego'er i dag, der skal beskyttes og måske også en ændring i moral.

Der hvor jeg voksede op var der regler for slåskampe og det hører jeg også andre fortælle. Man erkendte nederlaget og når man sagde stop, så blev der stoppet. Det blev ikke set som "uden ære" og man kunne leve med det, selvom det sikkert ikke altid var rart. Særligt følsomme individer blev beskyttet, fordi man anså det for helt forkert, at en der ikke selv lagde op til det (eller sad og kiggede på en blomst eller en stjerne), skulle have tæsk.

Spark i hovedet mod en der havde givet op, medførte eksklusion af fællesskabet, eller at den skyldige blev afstraffet af de tilstedeværende. Jeg voksede op i et kvarter hvor der var en del slåskampe, men jeg mindes ikke en eneste, der blev banket til invalid, spark i hovedet mod en der havde givet op, eller andet i samme stil. Men jeg ved godt, at hukommelsen kan snyde og så er det selvfølgelig heller ikke statistisk repræsentativt.

Tak for analysen Jim Fear. Dykker ned i den. Tror du har ret i den med kvinderne. I perioden fra 1980 til 2010 er der også sket en signing i antallet af indvandrere fra ikke-vestlige lande fra 1 % af befolkningen til 6,5%. Det er en pænt stor stigning. Vi har også haft et par rocker/bande opgør i perioden.

I 2006 blev der afsagt 1412 domme for alvorlig vold. I 1990 var tallet 551. Så er der korrigeret for lussinger.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2012 21:31 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
@Lunokhod det er i den grad ikke. Hvorfor skulle de på nogen måde være sundt at skade andre mennesker?

Du misforstår... En slåskamp på lige vilkår handler jo om at finde ud af, hvem der er stærkest, ikke om hvem der kan skade den anden mest... Problemet er, at det sjældent er på lige vilkår mere - vi har jo et ego vi skal beskytte....

Ved godt, hvad vold går ud på, men derfor skader du stadig andre. Mange ender på hospitalet efter en slåskamp, og medmindre du virkelig er dygtig til at slås, kan du ikke vide, hvor meget og hvor lidt du skader en person, når du slår.
Det er usundt at skade andre mennesker på den måde, og det er usundt at få sit selvtillidsboost ved at slå på andre.

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 apr 2012 22:10 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Samuel Caldwell: Jeg synes også det er primitivt, men hvis man ser på hvordan mange forældre opdrager børn med skam som våben, så er jeg nogle gange i tvivl om hvad der er værst. Jeg vil ikke glorificere vold, det er skadeligt og ubehageligt, som du skriver, ligesom "skamning" og psykisk terror er det. Men det kan være, at nogle ikke rigtigt forstår vold, før de har prøvet det og derfor netop glorificerer det. Jeg ved det ikke.

Men jeg ved, at et uforholdsmæssigt stort antal voldssager, begås af mennesker med indvandrere/flygtninge baggrund og at man burde finde ud hvad der går galt der. Det er dårligt for dem det går ud over, det er dårligt for dem selv og for alle de uskyldige der rammes af tilfældige gengældelser og fremtidige konflikter mellem forskellige politiske fronter og/eller racer.

Stigningen har et forbløffende sammenfald med den massive indvandring, der er foregået siden starten af 80'erne og jeg tror også der er en sammenhæng, samtidig med den før omtalte individualisering/egoisme, øget ulighed og at flere anmelder vold. Samfundet hænger ikke sammen og mange mennesker er fremmedgjorte overfor deres omgivelser.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team