Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 apr 2024 12:49


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 okt 2012 21:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg synes bare det vil være hyklerisk, hvis jeg som spiser kød, selvom jeg ikke behøver at gøre det, skal til at forbyde andre at de går med pels.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2012 22:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2004 09:57
Indlæg: 1743
Geografisk sted: Orbit Earth
Jeg er enig i at forbud nok ikke er vejen frem, så også hellere en generel holdingsændring/i det mindste stillingtagen. Jeg synes personligt bare det er sværere at forsvare pelsfrakker end at nogle spiser kød for at overleve. Fordi ingen kan leve uden mad, særligt længe, mens laaangt de fleste ikke lider nogen nød ved at undvære en pelsfrakke.

_________________
Let Go And Let God!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2012 22:44 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Det er altså ikke mange der spiser kød for at overleve... Måske nogle få isolerede jægersamfund, men hvis man er tilsluttet en økonomi, så er det langt billigere at sælge ens kød, og købe ris eller mel eller grøntsager for pengene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2012 22:55 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jun 2012 18:13
Indlæg: 27
Hvorfor blev slaveri nogensinde afskaffet?! Hvorfor reformerede progressive lande ikke bare systemet og gjorde forholdene lidt mere tålelige for slaverne? Det kunne ikke udelukkes at nationer der bibeholdt slaveri (og dertil følgende biligere arbejdskraft), ville blive komparativt stærkere og muligvis få brug for at importere endnu flere slaver, hvilket så ville øge den totale mængde lidelse her og nu. Problemet er blot at hvis man blot reformerer, risikerer man på et tidspunkt at den akkumulerede lidelse overskrider lidelsen ved at afskaffe fænomenet lokalt, idet det kan tænkes at andre lande senere vil følge trop.

Ovenstående er igen spekulationer, skal jeg lige understrege. Jeg hælder selv til at man ikke skal forbyde kød eller anden brug af dyr, da jeg ikke ser at dette formelt er muligt. Jeg mener for eksempel at der kan opstå situationer hvor det kan blive nødvendigt at spise kød, f.eks. subsistensfiskeri i Afrika.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 00:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Synes der indtil videre har været nogle fremragende argumenter for afskaffelsen af minkavl, og nogle ikke så gode argumenter for bevarelsen af det samme.

Faktisk vil jeg vove at påstå, jeg nu er blevet overbevist om, at folk der ikke støtter afskaffelsen af minkavl enten er uvidende om emnet, og derfor selvfølgelig ikke har nogen mening, eller er totalt moralsk forkastelige og mangler basal empati. Bevis at jeg tager fejl!!

Det bedste argument, imo, der er blevet bragt på banen indtil videre, må være, at hvis vi lukker minkavlen i Danmark, spreder den sig bare til andre lande, hvor dyrevelfærden er mere elendig. Men synes hurtig det falder til jorden, når man tænker på at lande som England, Schweiz, Skotland, Østrig, Kroatien og Bosnien allerede har vedtaget et forbud. Norge er vidst også godt på vej.

Det er kun i Danmark at man er lad, for, hey, minkindustrien giver jo penge i statskassen. Jamen, okay, dyremishandling er altså okay, når det er i profittens navn.

Selvfølgelig skal vi da forbyde minkavl i Danmark, og når vi har gjort det, skal vi gøre alt for at lægge et internationalt pres på andre lande, for at de også opgiver minkavlen. Tænk på dominobrikker, når den ene falder....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 01:08 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Tak for at kalde mig moralsk forkastelig og uden basal empati... Synes tilgengæld også du er moralsk forkastelig HVIS du spiser kød, og vil forbyde minkavl. Er du vegetar, så er du tilgivet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 01:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Ikke tag det så seriøst, please, mente det mest som en provokation, så vi kan få skabt lidt debat. Er sikker på du er en meget moralsk og empatisk person :-)

EDIT: men synes det er en kedelig holdning at have.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 01:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
jeg kan godt gå med til, at der er en hvis dobbeltmorale i at spise kød og samtidig være imod minkavl. Jeg synes dog man skal huske at tænke på, at dyrevelfærd er en ting der først kommer de fleste på sinde senere i livet hvor vaner og traditioner er indgroet i individdet, det kan derfor være sværere at tage afstand til en handling (at spise kød) som man har levet med hele livet, end til en (at gå i pels) som man aldrig har dyrket og som fra ens mere modne synspunkt synes grotesk og unødvendig. Jeg synes dog ikke snakken her handler så meget om have en "ren" morale, mere om at tilstræbe en balance hvor vi ikke voldtager vores naturlige ressourcer i kapitalens navn...

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 19:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 maj 2010 19:11
Indlæg: 29
Den principielle argumentation er allerede fint på plads (vi spiser kød, ergo er det hyklerisk ikke også at lave pelsfrakker), så vil blot tilknytte diskussionen, at der finder langt værre overgreb sted mod dyr, uafbrudt -- eks. halalslagtning, der af uforklarlige årsager kræver, at dyret er ved bevidsthed når halsen skæres over på det (dette på trods af kødets kvalitet falder drastisk (især grundet den store stresspåvirkning dyret udsættes for (dyret lider virkelig meget indtil døden indtræffer!!)). Ydermere må minkene - alene set i lyset af vi i Danmark tilsyneladende producerer verdens bedste pels - da have det ret godt. Hvorfor det? - jo, fordi dyr der ikke trives har en jammerlig pels, der ikke kan indbringe mange (hvis overhovedet nogle) grunker på diverse markeder. Argumentet for halalkød er selvfølgelig, at det bunder ud i en (umiddelbart urokkelig, ældgammel) kultur, men blot fordi denne kultur har været etableret i adskillige århundreder, er den så mere valid end den relativt nye luksus-pels kultur (som altså blot er en del af moderne kultur)?
NEJ!, så vær nu et fornuftigt, moderne menneske og stop den hykleri.

(Jeg har selv ikke taget stilling til min holdning vedr. halalkød og minkavl (hvem siger jeg er fornuftig :P), men jeg kan sagtens vurdere argumenter, og her er mink-disukussionen altså helt tabt på forhånd!). Desuden: Jeg ved godt du specifikt spørger til minkavl, men for at kunne vurdere noget (her: hvorvidt det er mishandling eller ej), skal man holde det op mod noget andet, hvorfor din kritik af andres sammenlignings-indlæg er helt uberettiget :).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 21:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Jeg er selv vegetar, men synes det er mærkeligt at sammenligne minkavl med at spise kød.

Landbrugsdyr er domesticeret igennem årtusinder.

Minke er vilde dyr.

Det vil altså sige, at landbrugsdyr rent faktisk godt kan trives som, ja, landbrugsdyr - dog under langt bedre forhold end de har i dag, hvorimod minke stadig er vilde dyr - amerikanerne begyndte først at avle på dem i 1920'erne.

Tænk på ræveavl, som er blevet forbudt af etiske årsager. Det samme burde gøre sig gældende for minkavl.

Jepper de danske minke har det fantastisk, se selv her: http://stopminkavl.dk/forhold.html og her: http://www.flickr.com/photos/forbydminkavl/page5/

I mine øjne, der er det tæt på vanvid at tro, at vilde dyr kan trives, når de holdes indespærret i små bure.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2012 21:18 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jun 2012 18:13
Indlæg: 27
Den principielle argumentation er allerede fint på plads (vi spiser kød, ergo er det hyklerisk ikke også at lave pelsfrakker), så vil blot tilknytte diskussionen, at der finder langt værre overgreb sted mod dyr, uafbrudt -- eks. halalslagtning, der af uforklarlige årsager kræver, at dyret er ved bevidsthed når halsen skæres over på det (dette på trods af kødets kvalitet falder drastisk (især grundet den store stresspåvirkning dyret udsættes for (dyret lider virkelig meget indtil døden indtræffer!!)).


Ang. slagtning af dyr, er der ingen tvivl om at en boltpistol er det bedste middel. Men at sige at dyrene lider af halal-slagtning, kræver at blive kvalificeret: Problemet med halal som slagtemetode er at den megen megen blod der skal ud af halsen, gør at området bliver stoppet til, hvorved dyret nogle gange kommer til bevidsthed igen. Det er uheldigt. Det skal dog siges at man heller ikke altid kan være sikker på at et slag med en boltpistol dræber dyret omgående (hvorved der er risiko for at dyret føler smerte indtil det dør). For at døden indtræffer omgående, skal pistolen placeres rigtigt, og for en uerfaren slagter (hvilket alle slagtere er på et tidspunkt) er der en risiko for at ramme forkert og dermed forårsag. Men man skal ikke vide sig sikker, blot fordi der er tale om en erfaren slagter. Travlhed på slagterier øger nemlig også risikoen for fejl.

Citat:
Ydermere må minkene - alene set i lyset af vi i Danmark tilsyneladende producerer verdens bedste pels - da have det ret godt. Hvorfor det? - jo, fordi dyr der ikke trives har en jammerlig pels, der ikke kan indbringe mange (hvis overhovedet nogle) grunker på diverse markeder.


Landmændene sørger for at minkenes forhold er sådan at det for de flestes vedkommende ikke går ud over pelsen. Det er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med at de har det godt. Men selv om de fleste mink levede en paradisisk tilværelse, vil der alligevel altid være et vist "spild" - dyr der skader sig selv eller andre fordi deres trange bure forhindrer den i at udleve deres instinkter. Om man så kan acceptere at en minoritet lider, er smag og behag. Jeg kan personligt ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2012 15:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 07 maj 2010 19:11
Indlæg: 29
Vedr. halalslagtning citerer jeg kort en artikel fra samvirke, hvori chefkonsulent og dyrlæge ved Landbrug og Fødevarer, Flemming Thune-Stephensen udtaler sig (artiklen kan læses i sin fulde længde her):
Citat:
Et apparat, der anvendes i udlandet til schæchtning og halalslagtning, er en kasteboks, som kreaturet går ind i. Siderne holder koen fast, hovedet fikseres, så halsen strækkes, og boksen drejer omkring, så dyret kommer til at ligge på ryggen med bugen op, når slagtekniven skærer begge halspulsårer over.

At se kasteboksen i funktion er en voldsom og afskyvækkende oplevelse selv for en garvet dyrlæge.

Dyret kæmper i mange minutter
»Det er en modbydelig slagtemetode, hvor dyret kæmper og spjætter i op til tre-fem minutter, før det dør. I modsætning til får og geder har kreaturer en ekstra lille pulsåre under halshvirvlerne, som ikke bliver ramt, når de øvrige halspulsårer skæres over. Derfor får dyret stadig ilt til hjernen nogle minutter, inden det mister bevidstheden. Der er ingen tvivl om, at det både er skræmt over den unaturlige stilling og har smerter af, at både indvolde og maver trykker mod rygsøjlen og mellemgulvet, så vejrtrækningen bliver besværliggjort,« siger Flemming Thune-Stephensen, der fortæller, at kasteboksen blev anvendt på et dansk kreaturslagteri indtil 2005.

Som det også fremgår af artiklen er denne metode sidenhen kriminaliseret her i landet, omend den stadig er fuld legal i en stribe (vest)europæiske nationer. I Danmark har myndighederne påkrævet et kompromis: Her skal dyret først bedøves vha. af en særlige boltpistol, som skyder en plade ind i dyrets kranium, hvorved det ikke dør, men blot bedøves, førend halalritualet kan finde sted. At den "rigtige" metode stadig bruges i en stribe lokale halalslagterier skal der ikke meget fantasi til at forestille sig.... Men nok om det. Summa summarum så lider dyr altså (hvis man skal tro en autoriseret dyrlæge) rigtig meget ved ægte halalslagtning, hvorfor det du skriver ganske enkelt ikke passer.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2012 17:25 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jun 2012 18:13
Indlæg: 27
Tak for info.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2012 20:59 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 okt 2008 21:50
Indlæg: 1307
Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hvis dyrene havde bedre forhold at leve under, og levede et "lykkeligt" liv, så så jeg ikke noget problem i det. Problemet er jo, at nogle af de minkfarme man ser, har dyrene ikke mere plads at leve på end at de lige kan vende sig - dybt forkasteligt grænsende op til det psykotiske. Det er heller ikke sjældent set at dyrene bliver sindsyge, angriber hinanden, og udviser en psykotisk adfær, f.eks. gentagende bevægelser som at løbe rundt om sig selv inde i buret indtil det falder om af udmattelse. Folk der ejer denne salgs farme skulle have et skud af sin egen medicin efter min mening - ind i en gummi celle på 2x2x2 meter resten af deres usle liv.

Jeg vil personligt aldrig nogensinde drømme om at støtte den helvedes produktion på noget plan, hvis jeg kan undgå det.

_________________
Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2012 01:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2011 17:33
Indlæg: 326
[ Billede ]
Man skal da virkelig være godt distanceret til ens hjerte hvis man hellere vil ødelægge et dyr for sjov(eller en pels) fremfor at beholde det i live af kærlighed til livet i sig selv!




Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 nov 2012 02:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Jeg vil personligt aldrig nogensinde drømme om at støtte den helvedes produktion på noget plan, hvis jeg kan undgå det.

Du spiser vel kød? Det er da ikke en sjældenhed at svin dræber hinanden pga pladsmangel og i fugle opdræt som høns, ænder og gæs er forholdene endnu værre, der bliver jo decideret skovlet lig ud hver dag.

Så igen gider man jo heller ikke give 200kr for en kylling, fordi den "havde det godt".


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2012 01:04 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2008 23:21
Indlæg: 639
Geografisk sted: Vaikuntha
Minken er en super dræber hvilket er vold svedigt, den skal have lov til at jage! Ikke være i et lille bur, Sådan er naturens orden! Jeg ville bare ønske de angreb deres avlere :D
Kærlighed til liv er kærlighed til alt liv ikke kun nuttede dyr..

Dog er det ærgeligt at de er så effektive dræbere at de ødelægger et økosystem hvis der slipper for mange ud!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2012 22:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jun 2011 01:08
Indlæg: 310
Jeg vil personligt aldrig nogensinde drømme om at støtte den helvedes produktion på noget plan, hvis jeg kan undgå det.

Du spiser vel kød? Det er da ikke en sjældenhed at svin dræber hinanden pga pladsmangel og i fugle opdræt som høns, ænder og gæs er forholdene endnu værre, der bliver jo decideret skovlet lig ud hver dag.

Så igen gider man jo heller ikke give 200kr for en kylling, fordi den "havde det godt".


en 50kr kylling får klippet næbet halvt af.

:evil:

_________________
BZ!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2012 11:12 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006 18:25
Indlæg: 727
Geografisk sted: den sorte muld
Dog er det ærgeligt at de er så effektive dræbere at de ødelægger et økosystem hvis der slipper for mange ud!


de skal slet ikke slippes ud.

dyreelskere som slipper mink ud i naturen for at udtrykke deres utilfredshed med mink avl, er hjernedøde idioter som ikke aner hvad fanden de laver.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2012 12:02 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 12 mar 2008 12:31
Indlæg: 2055
Endnu værre er minkavlere som lukker mink ud, for at score forsikringspenge, og skyder skylden på dyreretsaktivister!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team