Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 apr 2024 18:18


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 21 nov 2012 00:00 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 okt 2012 02:31
Indlæg: 1
Hej alle sammen!

Jeg sidder og brainstormer lidt omkring en dokumentar, omkring cannabis.
Jeg vil prøve at holde fokus på selve legalisering, og se om jeg kan få møder med diverse politikere og mennesker.

Det jeg så vil spørge jer om er;

Hvem vil være passende at snakke med? Kan umiddelbart selv komme i tanke om Khodr Merhi og Johanne Schmidt Nielsen.

Hvad vil være passende emner til at holde sig on-topic?

Eventuelt nogle kilder som NORML's.



Jeg er stadig på fase 1, hvilket er grunden til de "dumme" spørgsmål. Håber I vil hjælpe mig!

Rasmus Dalsgaard

_________________
God ryger til alle


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2012 12:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 feb 2012 19:23
Indlæg: 319
Sørg for at få folk på begge sider af legaliseringen med. Det kunne være nogle konservative politikere/KU, eller en misbrugsbehandler. Sørg for at forholde dig kritisk og rationel til begge parter, selvom du måske selv er for/imod. Hvis du er heldig kunne du jo også få fat i Henrik Rindom.

_________________
There's a time and place for everything. - prof. Oak


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 nov 2012 12:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 okt 2010 13:44
Indlæg: 848
Geografisk sted: The White House
klaus trier tuxen fra hampe partiet, jeg stemte på ham til folketingsvalget :D men han kom ikke ind (sjovt nok).

_________________
Weed doesn't make you lazy, it just makes you realize things aren't worth doing.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 02:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Malkavian, ingen tvivl om det. Alene hans hjemmeside er en guldgrube af info, se den på http://www.cannabismyter.dk/ . Flere partiers ungdomsorganisationer går også ind for legalisering. Frank Jensen, Københavns overborgmester? Han er jo aktuel med sin kamp for forsøg med fri hash i København. Og Tom Behnke er et eksempel på den modsatte grøft(bare pas på ikke at grine for meget af ham under interviewet). Her kunne man passende spørge hvad der fik ham til at skifte mening, han var jo tidligere pro-legalisering.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 11:10 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Hvem vil være passende at snakke med? Kan umiddelbart selv komme i tanke om Khodr Merhi og Johanne Schmidt Nielsen.

Hvad vil være passende emner til at holde sig on-topic?


Hej Rasmus,

Trods de pæne ord i tråden, så er jeg ikke politiker - men det ved du nok :) . Hvis du leder efter politikere, så kommer du ikke uden om Liberal Alliance, der helt sikkert har den mest konsekvent liberale politik på området. Jeg skulle mene at enten Simon eller Anders har en mening. Jeg kan også varmt anbefale Jacob Mchangama fra CEPOS (og juridisk er han meget relevant for det jeg skriver nedenfor).

Angående emner, så tror jeg ikke problemet så meget er et spørgsmål om "off topic" som det er at få det hele med. Tag nu det med ... dyb indånding ... farerne. Det emne har en tendens til fuldstændig at dominere, da det passer ind i den etablerede dramaturgi på området. Det skal naturligvis med, men hold det skarpt adskilt og tillad det ikke at inficere alle andre emner. Det er derfor vigtigt, at man også forholder sig seriøst til forbuddets skader og relaterer dem til gevinsterne eller mangel på samme (mange kan for bagateller ende med en plet på straffeattesten, der gør at de ikke kan få et job og derfor kun er velkommen på samfundets bagside i 5 år).

Der er også et juridisk aspekt, som sjældent bliver udforsket, selv om det er af høj filosofisk og moralsk vigtighed. Det er hele spørgsmålet om det basalt retfærdige i at straffe en person for en gerning, der kun påvirker personen selv - men også nogle bredere spørgsmål, som har med hæderkronede juridiske principper at gøre, for eksempel: straffen skal stå mål med forbrydelsen, strafbare handlinger bør generelt være indlysende "ondsindede" og forståelige for borgerne, samt problemet med at straffe en person for en "forbrydelse" som vedkommende begår mod sig selv (strafspørgsmålet KAN ikke være det samme her som når en person direkte skader en anden).

Peter Høilund, som har skrevet bogen "Frygtens Ret" kunne også være en mulighed for en anden juridisk vinkel. Hans bog afgrænsede sig fra narkotikapolitikken, men jeg har korresponderet med ham privat og han gav mit ret i, at hans analyser fra Frygtens Ret med rimelighed kan udstrækkes til at gælde for narkotikapolitikken (i dens nuværende form). Om han så selv føler sig rustet til at tage en diskussion i offentligheden om narkotikapolitikken aner jeg ikke.

Derudover - om muligt - så synes jeg da du skal se om du ikke kan få Detektor redaktionen til at bistå dig med en ren rapporterende sektion i dokumentaren. Hvad er udviklingen i tal, hvordan ser tallene ud i sammenlignelige lande som Holland, Schweiz, Spanien, Portugal og forskellige stater i USA der har haft medicinsk cannabis. Hvordan er kontrasten mellem Danmark og f.eks. USA og deres målopfyldelse af narkotikapolitiske mål? (Hint: Danmark har en fængselsrate på ca. 77 og USA har nu en over 1000 - pr. 100.000 borgere forstås - men USA har ingen positive resultater selv med det niveau). Detektor kunne måske også perspektivere med rapporter som den store rapport fra WHO, der viste at der ikke var nogen sammenhæng mellem et lands straffe-politik og forbruget af rusmidler. Der findes mange DYBT bekymrende effekter af forbudspolitikken, se f.eks. de seneste fra eks-politimand Jack Cole fra LEAP.

Endelig så er et af de bedste dokumenter omkring det helt praktiske i legalisering lavet af britiske Transform Drug Policy: "After the War on Drugs: Blueprint for Regulation". Forestillingsevnen er nemlig noget af det, der allermest begrænser den åbne diskussion. Ved at se på, hvordan tingene i praksis ville se ud, så bliver diskussionen langt mere nuanceret, knap så mystisk og åben for frygtsomme menneskers fantasier. Det er Danny Kushlick du skal have fat i fra Transform.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 13:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Malkavian: Jeg skrev ikkke at du er politiker, og han efterlyser jo både politikere og mennesker(forøvrigt en fin opdeling ;) ). Jeg anbefalede dig, fordi du har en god hjemmeside om emnet, og fordi du generelt er veltalende.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 14:40 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
OK, forstået - og tak for de pæne ord :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 15:05 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
'Pernille Skipper og Stine Brix fra Enhedslisten er også bud på politikere der er gode til at argumentere for sagen. Læs evt. deres kronik her: http://www.information.dk/314693

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 nov 2012 16:00 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Rasmus: Kom også i tanke om, at du kunne invitere f.eks. Lars Kragh Andersen (eks-politibetjent og ægte dansk LEAP mand) samt måske Niels Westy Munch-Holbek. De skrev denne kronik i Weekendavisen for en rum tid siden: http://punditokraterne.dk/2011/03/18/et ... r-draeber/


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team