Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 maj 2024 13:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 dec 2012 18:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Jeg tror du er intelligent og ligger inde med stor viden, Morten på 14. Hvad ved Emil Diurhuus' forslag får dig til at betænke dig?

Red: er det hans attitude, som så mange andre har klaget over?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2012 19:14 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Jeg har ikke hørt noget forslag fra Emil Diurhuus. Jeg har blot hørt, at han har fået en aha-oplevelse over, at Danmark ikke alene kan løse verdens klimaproblemer.

Men hvad jeg har imod ham? At han er dommedagsprofet. At han er modstander af en réel løsning på problemet (atomkraft). At han først i en alder af 20 år, finder ud af at Danmark ikke alene kan gøre noget ved klimaproblemet, og at han sviner vores statsminister til, fordi hun ikke på egen hånd løser verdens klimaproblem. Og at han betragter det som en sensation, at hun ikke kan løse problemet.

Okay, han har måske et forslag, det er at Danmark går først i kampen om at bekæmpe klimaændringerne, og håber så at alle andre lande følger trop. Det problem jeg har med det forslag, er at det er meget dyrt, hvilket vil gå udover vores konkurrenceevne og vores velfærd. Samtidig har Danmark så lille indflydelse på verdensplan, både økonomisk, politisk og militært, at det ingen forskel vil gøre, at vi blot viser, at vi har gode intentioner. Vi har nul leverage overfor resten af verden. Det svarer til at sige, at fordi Skagens byråd beslutter at skifte til hundrede procent bæredygtig energi, så følger resten af Danmark med - men det vil jo ikke ske.

Og nej, det kan ikke være venligt for budgettet at omskifte til udelukkende bæredygtig energi nu her, i forhold til at gøre det i fremtiden, hvor teknologien er billigere. Den billigste måde at skære kraftigt i vores forbrug af kul og olie nu og her, vil være atomkraft.


Senest rettet af Morten på 14 18 dec 2012 19:41, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2012 19:26 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007 21:49
Indlæg: 2185
Geografisk sted: up yours
Nej, vi skal ikke holde en pistol for hovedet af Obama. Den eneste grund til at socialdemokratiet overhovedet bekymrer sig for miljøet, er fordi det trækker stemmer til. Det ser godt ud.

Vi skal sørge for at gøre Danmark bæredygtigt, så skal resten af verden nok følge efter.


det er jo for f.... præcis det vi gør nu, og imens går USA i den diametralt modsatte retning, "drill, baby, drill". Der investeres i øjeblikket heftigt i risikable dybhavsoliefelter i golfen, for ikke at tale om tjæresand i Canada.

_________________
Corporations cannot commit treason, nor be outlawed, nor excommunicated, for they have no souls. ~ Sir Edward Coke


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2012 21:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
gf


Senest rettet af Rophe 02 sep 2013 16:51, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2012 21:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Nej, vi skal ikke holde en pistol for hovedet af Obama. Den eneste grund til at socialdemokratiet overhovedet bekymrer sig for miljøet, er fordi det trækker stemmer til. Det ser godt ud.

Vi skal sørge for at gøre Danmark bæredygtigt, så skal resten af verden nok følge efter.


det er jo for f.... præcis det vi gør nu, og imens går USA i den diametralt modsatte retning, "drill, baby, drill". Der investeres i øjeblikket heftigt i risikable dybhavsoliefelter i golfen, for ikke at tale om tjæresand i Canada.


Hvis du hører optagelsen, så vil du finde ud af at heller ikke vores statsminister er enig i, at det vi gør, er nok til at sikre vores velbefindende i den nærmeste fremtid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 dec 2012 21:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Atomkraft er ikke realistisk(!), og det er det ikke, simpelthen fordi, vi lever i et demokrati, og der skal idëer være populære, før de kan gennemføres.

Edit: ellers var det nok blevet gennemført noget før.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 00:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Citat:
Måske, det ville være billigere at vælge atomkraft på kort sigt, men er det virkelig det vi ønsker; at vi vælger den ringe løsning - fordi den er billigere? Hvad for et samfund får vi så?


Noget af det første man lærer når man studerer økonomi er, at penge er et udtryk for nytte. Så hvis vi vælger en billigere løsning, så får et et samfund, med højere nytte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 01:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Nytteteorien er elendig


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 02:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Nytteteorien er elendig


Fint, så lad os afskaffe finansministeriet, de økonomiske vismænd og hele den økonomiske videnskab. Vi kan også afskaffe penge i det hele taget, og gå tilbage til at bytte varer.

Edit: Nå nej, nytteteorien gælder også for at bytte varer... Benægter du egentlig også evolutionsteorien? Vil mene, at begge teorier er lige velbegrundede. Og hvor meget har du forsket i nytteteorien, siden du føler dig i stand til at konkludere, at den er elendig? Hvis du benægter nytteteorien, så benægter du også, at efterspørgslen for fx en iPad stiger, hvis iPaden falder i pris fra 5000kr til 2000kr. Hvilken verden lever du i?
:hm:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 02:09 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
den tar' ikke højde for skade på miljøet bla


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 02:16 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Det gør den da? Jeg studerer tilfældigvis miljøøkonomi på universitetet, og vi sidder hver dag og regner på, hvad værdien af forskellige miljøskadelige tiltag er.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 02:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Interessant. Det er nyt for mig. Kan du uddybe hvad i regner på? Og hvilket formål har jeres beregniner?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 17:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Det kunne fx være at udregne hvor meget skade på miljøet udledningen af NOx gør, så man kan lægge en afgift på, der får forbruget af NOx til at falde til det samfundsøkonomiske optimale niveau. Det samfundsøkonomiske optimale niveau, er der hvor værdien af den NOx krævende produktion minus værdien af eksternaliteterne (miljøskaderne forårsaget af NOx) er maksimal. For meget NOx udledning giver syreregn og smog, mens for lidt NOx udledning giver en for lille produktion af goder, som vi mennesker efterspørger. Det handler om at finde den rette balancegang.

På den måde får man rettet på nogle market failures, hvor de private producenter ellers ikke ville betale for de skader de påførte miljøet og samfundet, men i stedet blot ville producere løs på en måde, der udelukkende gavnede deres egen profitmaksimering.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 19:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
@frækfyr, Det tror jeg er fordi, vi begge to er enige i, at den er helt gal mht. vores miljø - vi er bare en smule uenige om den vej, vi skal tage for at sikre, at vi ikke fucker hele planeten op.

Jeg er ikke uenig i, at vi gør noget for miljøets skyld - der er blevet nedsat nogle få 'udvalg' og lignende, men det er simpelthen ikke godt nok. Morten, jeg er sikker på, at dig og dit team gør et udmærket arbejde - og jeg vil ikke fornærme din indsats, men jeres eksistens er kun fordi magthaverne gerne vil lukke numsen på os 'grønne' mennesker: "Vi gør noget! Se selv på vores flotte miljø-udvalg, bla bla bla i kender selv resten af valgflæsken".

Måske bliver du trollet, måske gør du ikke? Men vi har det da meget hyggeligt, ikke? ;o)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 19:45 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Jeg ved udmærket godt hvordan verden hænger sammen, morten, og det ved jeg at du ved jeg gør - ellers ville jeg ikke kunne komme med de postulater, som jeg gør.


Senest rettet af Rophe 19 dec 2012 19:48, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 19:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
bfd


Senest rettet af Rophe 02 sep 2013 16:52, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 dec 2012 22:28 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 dec 2012 22:22
Indlæg: 6
SSSsssssshhhhhhhh.......


Senest rettet af Intet0012234 20 dec 2012 23:04, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2012 14:28 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Nu har jeg lige tilladet mig at rydde lidt op i denne her lortetråd - det er politisk forum, hold nu lige en vis standard når i argumenterer i stedet for bare at komme med ligegyldige statements og personlige angreb... Hvis det er en troll, så lad være med at fodre den aight?

Mvh. Der Führer.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2012 15:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 apr 2009 20:39
Indlæg: 1416
Geografisk sted: Strawberry Fields
Rophe og Emil Diurhuus, hvis I vil væbne jer med nogle argumenter for jeres sag, så folk kan begynde at tage jer seriøst, så studér grenen Ecological Economics og baser jeres argumenter på det. Så har I andet end varm luft og feel good at spille på.

I kan læse lidt om det her: http://www.information.dk/319707


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2012 17:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 27 feb 2012 00:30
Indlæg: 99
Hej morten, tak for dit svar. Du er velkommen til at blive en del af MFU, så du kan dele din visdom med resten af Danmark. Det er jeg sikker på at alle ville være godt tjent med, og hvorfor ikke - egentlig?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 81 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team