Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 17:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 26 feb 2013 23:20 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
https://www.facebook.com/events/522380317806402/?fref=ts

Citat:
Regeringens planlagte SU-forringelser er hamrende uansvarlige og vil ramme socialt skævt. Det er et klokkeklart løftebrud fra regeringens side og vil modvirke regeringens egne målsætninger om at få flere unge hurtigere igennem en uddannelse. Det er bydende nødvendigt at investere i uddannelse for at sikre Danmarks fremtid.

Derfor samles vi på Københavns Rådhusplads på torsdag d. 28. februar kl. 15 og går kl. 15.50 samlet videre til Christiansborgs Slotsplads for at råbe politikerne op:

- Ingen forringelser af SU på ungdomsuddannelser
- Bevar det 6. SU-år for alle
- SU til de studerende – ikke til erhvervslivet


---FORDEMONSTRATIONER---
Før demonstration vil der være fem fordemonstrationer, som du kan joine med dit uddannelsessted og følges op til demonstrationen på Rådhuspladsen! Se mere her:

SU-fordemonstration: Nørrebro: http://www.facebook.com/events/557581960926660/
SU-fordemonstration: Østerbro: http://www.facebook.com/events/140351466140694/
SU-fordemonstration: Amager: http://www.facebook.com/events/469000119820384/
SU-fordemonstration: Valby: http://www.facebook.com/events/155255091297545/
SU-fordemonstration: Frederiksberg: http://www.facebook.com/events/160519324102226/


---BUSSER---
Der er planlagt busser fra Aalborg, Aarhus, Odense, Varde, Esbjerg, Tønder, Sønderborg, Holbæk, Næstved og Struer.

DEADLINE FOR TILMELDING ER D. 26./2. KL. 15:30 (DOG AARHUS UNDTAGET)!

Busserne er gratis.

Alle busser kører fra København tilbage til opsamlingsstedet kl 18:00.

I Aalborg køres der fra Aalborg Banegård kl. 09.
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: sis.worrall@gmail.com

I Aarhus køres der fra Musikhuset kl. 10
For tilmelding: https://docs.google.com/a/dgsnet.dk/for ... form?pli=1

I Odense køres der fra Dannebrogsgade kl. 12
For tilmelding: https://docs.google.com/a/dgsnet.dk/for ... form?pli=1

I Varde køres der fra Varde Gymnasium kl. 9:30
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: c.fruhstuck@gmail.com

I Esbjerg køres der fra Esbjerg Gymnasium kl. 10:15
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: c.fruhstuck@gmail.com

I Tønder køres der fra Tønder Gymnasium kl. 10
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: louise_provstgaard@hotmail.com

I Sønderborg køres der fra Sønderborg Busstation kl 9:30
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: Charlottemoxi@gmx.de

I Holbæk køres der fra Holbæk HTX kl. 13:30
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: jamillaeriksen@hotmail.com

I Næstved køres der fra Næstved Gymnasium kl. 13:30
For tilmelding: https://docs.google.com/a/dgsnet.dk/for ... k/viewform

I Struer køres der fra Struer Gymnasium kl. 9:30
For tilmelding: Skriv navn, uddannelse og telefonnummer til: patr8290@stgym.dk


---ANDET---
Brug hashtagget #SUdemo2013, når du opdaterer Twitter eller smider billeder op på Instagram fra demoen.


---LÆS MERE---
Se mere og like os på Facebook: www.facebook.com/SU.forringelser

Initiativet "Nej til SU-nedskæringer" består af: Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Danske Studerendes Fællesråd (DSF), Sygeplejestuderendes Landssammenslutning (SLS), Lærerstuderendes Landskreds (LL), Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH), Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende (SDS) og Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS)


Jeg ville bare lige opfordre til at støtte op om demonstrationen enten ved at komme eller sprede rygtet. Jeg vil i hvert fald ikke se passiv til mens regeringen fortsætter VKO's kurs. Den sociale mobilitet er i frit fald og det er ikke ønskværdigt for nogen!

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2013 23:24 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
SU til hjemmeboende fra middelklassen? - baaaah.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2013 00:26 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Velfærden er til for ALLE, så alle støtter på om denne. Overklassen undtaget, da denne altid vil være imod dette. At tage fra nogle grupper i samfundet fører til foringelser for alle på lang sigt.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2013 02:39 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Forkælede unge mennesker. De skal være glade for at de overhovedet får noget. Vi er så pisse-priviligerede i Danmark. Hvad med at være lidt taknemmelige?

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2013 03:44 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
De penge jeg modtager månedligt kunne mine forældre lige så godt give mig eller jeg kunne tjene dem selv. Så kunne de 1200 kr jeg lige nu modtager gives til mennesker der rent faktisk har et behov for dem i stedet.
Den danske ungdom har ikke et naturligt behov for modetøj, dyr elektronik osv. Det er et behov der er skabt. Jeg tror det vil være sundt for ungdomskulturen hvis man fjernede SU'en for dem der ikke har behov for dem.
Jeg kan kun give Nigeru Mono ret i, at min årgang er uforskammet forkælet :(


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2013 04:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Ja det kunne de vel godt, men nu går de altså til erhvervslivet ;)

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2013 12:14 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Ja det kunne de vel godt, men nu går de altså til erhvervslivet ;)


Præcis og det her vil gå ud over den sociale mobilitet. Det går netop ikke udover middel eller overklassens børn, men over dem, der har de dårligst stillede forældre.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 10:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Ja det kunne de vel godt, men nu går de altså til erhvervslivet ;)


Præcis og det her vil gå ud over den sociale mobilitet. Det går netop ikke udover middel eller overklassens børn, men over dem, der har de dårligst stillede forældre.


Dem med de dårligst stillede forældre får en del mere end middel/overklassen (har set tilfælde om fordobling) - Jeg hører selv ind under denne kategori.

Jeg fik ingen SU det første HALVANDET år efter jeg fyldte 18, og jeg klarede mig helt fint med støtte fra hjemmet uden klage over pengeproblemer. Da jeg begyndte at få SU var det ren luksus, og jeg var helt overrasket over hvor højt beløbet var. Synes det er langt fra nødvendigt at have de nyeste udgivelser af apple produkter til skole-relateret arbejde. Den eneste grund til jeg bare tager for mig af fadet, er at de offentlige ydelser der bliver betalt skat for er så ringe, at jeg har det hel fint med at tage imod pengene. Kunne uden tvivl klare mig for halvdelen, og dem med godt stillede forældre kunne klare sig med endnu mindre.

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Senest rettet af Sæwåj 01 mar 2013 10:27, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 15:00 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Ja det kunne de vel godt, men nu går de altså til erhvervslivet ;)


Præcis og det her vil gå ud over den sociale mobilitet. Det går netop ikke udover middel eller overklassens børn, men over dem, der har de dårligst stillede forældre.


Dem med de dårligst stillede forældre får en del mere end middel/overklassen (har set tilfælde om fordobling) - Jeg hører selv ind under denne kategori, og mener bestemt at jeg selv og andre i min situation får for meget i SU som hjemmeboende.

Jeg fik ingen SU det første HALVANDET år efter jeg fyldte 18, og jeg klarede mig helt fint med støtte fra hjemmet uden klage over pengeproblemer. Da jeg begyndte at få SU var det ren luksus, og jeg var helt overrasket over hvor højt beløbet var. Synes det er langt fra nødvendigt at have de nyeste udgivelser af apple produkter til skole-relateret arbejde. Den eneste grund til jeg bare tager for mig af fadet, er at de offentlige ydelser der bliver betalt skat for er så ringe, at jeg har det hel fint med at tage imod pengene. Kunne uden tvivl klare mig for halvdelen, og dem med godt stillede forældre kunne klare sig med endnu mindre.


Du skriver selv, at du klarede dig fint i halvandet år med støtte fra hjemmet. Jeg tror du skal forsøge at forestille dig, at nogle hjem ikke har det overskud, hverken økonomisk eller menneskeligt.

Nu ved jeg ikke hvad din baggrund, men hvis ens forældre ikke har menneskeligt overskud, så har mange af dem også svært ved at styre deres økonomi. Børn af sådanne forældre, får svært ved at klare sig, hvis de er for afhængige af, at deres forældre har styr på situationen. Derfor bør de netop ikke være så afhængige af forældrenes ressourcer, økonomiske såvel som menneskelige. Det er vigtigt for at sikre social mobilitet, så de kan få et bedre liv end deres forældre, til gavn for både dem selv og samfundet.

Vi har større social mobilitet end fx. USA og SU er nok en stor del af forklaringen. Det er vigtigt, at vi ikke ødelægger det.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 15:42 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 sep 2009 14:02
Indlæg: 938
Jeg har ikke råd til husleje hvis de skærer i min SU på trods af arbejde. Jeg får hjemmeboende, fordi mine forældre bor under 20 km fra mig.
Men så må jeg sgu bare flytte hjem igen...

_________________
there is someone in my head and it's not me


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 16:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Jer der har det okay med at SU bliver nedsat; Jeg forstår bare ikke... Hvorfor vil i have mindre? Kan i ikke lide penge eller hvordan hænger det sammen? Eller kan i godt lide at arbejde meget?

Nej helt seriøst. Jeg fatter ingenting

Forkælede unge mennesker. De skal være glade for at de overhovedet får noget. Vi er så pisse-priviligerede i Danmark. Hvad med at være lidt taknemmelige?


Måske vi kunne medicinere dem hvis de ikke føler det rigtige :roll:

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 16:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 18 nov 2009 21:47
Indlæg: 354
Jer der har det okay med at SU bliver nedsat; Jeg forstår bare ikke... Hvorfor vil i have mindre? Kan i ikke lide penge eller hvordan hænger det sammen? Eller kan i godt lide at arbejde meget?

Nej helt seriøst. Jeg fatter ingenting



Jeg tror at det har meget at gøre med samvittighed.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 16:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Ja det tror jeg også, men jeg vil bare gerne har det gjort lidt konkret. Altså vide om der er et rationale bag.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Forkælede unge mennesker. De skal være glade for at de overhovedet får noget. Vi er så pisse-priviligerede i Danmark. Hvad med at være lidt taknemmelige?


Måske vi kunne medicinere dem hvis de ikke føler det rigtige :roll:


Hmmm... hvilken medicin kan give en følelse af taknemmelighed? Jeg har det! LSD! Lad os give LSD til de studerende. :lol: Nej seriøst, lad os give dem LSD.

Sig mig, tror I de penge, som vi får i SU (ja, jeg får også SU, men kan sagtens leve med mindre) kommer ud af den blå luft? Der er mennesker der arbejder for de penge og betaler dem i skat, så I kan tage en uddannelse. Du FÅR en uddannelse og FÅR penge så du ikke behøver arbejde mens du uddanner dig. Hvis du ikke er taknemmelig for det, hvad er du så taknemmelig for?

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:10 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Sig mig, tror I de penge, som vi får i SU (ja, jeg får også SU, men kan sagtens leve med mindre) kommer ud af den blå luft?


Penge kommer helt faktuelt ud af den blå luft. Det er et magtmiddel, og systemet er indrettet sådan at der altid er mere gæld iverden end der er penge. Det betyder mange ting, men bl.a. at de fleste mennesker i verden arbejder for at meget få kan leve i ufattelig luksus. Så for at de ikke skal miste omkring 0,05% af deres formue/indtægt, så er det klart at det er nødvendigt at skære ned på SU, right?

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:16 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg betaler skat, og vil meget hellere investere i fremtiden end jeg vil investere i mennesker der sidder på deres fladerøv, husmødre der har "depression og stress", indvandre og hvad har vi ellers der sidder og får penge af staten hver dag - vel og mærke uden at gøre noget som helst for det, og nærmest griner af os andre bag ryggen - fordumsfuldt ja, men det er kraftedeme sandt, har set det så mange gange.. Hvis deres overlevelse afhang af penge, var deres depression nok ikke så slem igen.

Hvis man bor i en lejlighed, langt væk fra sine forældre er 5000kr ingenting, overhovedet, jeg overvejer at droppe min videreuddannelse hvis jeg ikke kan finansiere det, bl.a via SU.
Forstår ikke hvorfor mellemklassen skal betale for de rige, IGEN - IGEN IGEN.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Religion giver mennesker en følelse af taknemlighed, så det vil nok være den bedste løsning. Men pas på, bivirkninger kan forekomme.
Skal jeg være taknemlig overfor skattesystemet? Eller er det de mennesker der betaler skat? Eller er det dem der producerer alle værdierne som jeg får glæde af? Det vil så også betyde de fattige mennesker i Kina, som arbejder på fabrikkerne

Og som Flux skriver, så er det en investering. Skal jeg være taknemlig over at være tilstede i produktionskæden? :lol:

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
Fine argumenter. Men de er næsten alle rettet mod unge der på den ene eller anden måde er udsatte.
Jeg er fuldstændig enig i, at der er unge i DK der har brug for SU - men det er endnu flere der ikke har brug for den.

Forhold jer nu til, at også over/middelklassen modtager SU.


Edit: En investering? Hvordan kan det være en investering, at give en hjemmeboende studerende med et rådighedsbeløb på >3000kr om måneden ENDNU flere penge?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:33 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jamen er det ikke ligemeget? forringelserne gælder jo alle, så kan vi vel også forholde os til dem vi vil.
Det er rigtigt at nogen ikke har brug for SU, men hvordan vil du gøre op hvem der har og hvem der ikke har?
Det er i det mindste noget de er begyndt at tage det fra dem der har for meget fravær.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 17:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Citat:
Edit: En investering? Hvordan kan det være en investering, at give en hjemmeboende studerende med et rådighedsbeløb på >3000kr om måneden ENDNU flere penge?


Så det, muligvis, en dårlig investering ;) Min pointe var ifm. taknemlighed

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team