Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 21:22


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 feb 2013 17:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 okt 2009 10:35
Indlæg: 337
[...]hvordan vil du gøre op hvem der har og hvem der ikke har?


Det kunne f.eks. være indkomstsafhængigt? Eller formue måske? Jeg ved ikke hvordan man regner familiers velstand bedst ud, men det er der heldigvis andre der gør.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 18:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Ja det kunne de vel godt, men nu går de altså til erhvervslivet ;)


Præcis og det her vil gå ud over den sociale mobilitet. Det går netop ikke udover middel eller overklassens børn, men over dem, der har de dårligst stillede forældre.


Dem med de dårligst stillede forældre får en del mere end middel/overklassen (har set tilfælde om fordobling) - Jeg hører selv ind under denne kategori, og mener bestemt at jeg selv og andre i min situation får for meget i SU som hjemmeboende.

Jeg fik ingen SU det første HALVANDET år efter jeg fyldte 18, og jeg klarede mig helt fint med støtte fra hjemmet uden klage over pengeproblemer. Da jeg begyndte at få SU var det ren luksus, og jeg var helt overrasket over hvor højt beløbet var. Synes det er langt fra nødvendigt at have de nyeste udgivelser af apple produkter til skole-relateret arbejde. Den eneste grund til jeg bare tager for mig af fadet, er at de offentlige ydelser der bliver betalt skat for er så ringe, at jeg har det hel fint med at tage imod pengene. Kunne uden tvivl klare mig for halvdelen, og dem med godt stillede forældre kunne klare sig med endnu mindre.


Du skriver selv, at du klarede dig fint i halvandet år med støtte fra hjemmet. Jeg tror du skal forsøge at forestille dig, at nogle hjem ikke har det overskud, hverken økonomisk eller menneskeligt.

Nu ved jeg ikke hvad din baggrund, men hvis ens forældre ikke har menneskeligt overskud, så har mange af dem også svært ved at styre deres økonomi. Børn af sådanne forældre, får svært ved at klare sig, hvis de er for afhængige af, at deres forældre har styr på situationen. Derfor bør de netop ikke være så afhængige af forældrenes ressourcer, økonomiske såvel som menneskelige. Det er vigtigt for at sikre social mobilitet, så de kan få et bedre liv end deres forældre, til gavn for både dem selv og samfundet.

Vi har større social mobilitet end fx. USA og SU er nok en stor del af forklaringen. Det er vigtigt, at vi ikke ødelægger det.



Efter at have genlæst mit indlæg, kan jeg godt se hvordan min formulering af "ingen klage over pengeproblemer" vender rundt på hele min pointe. Hvad jeg mente her var at der var penge nok til det nødvendige. Vil uden at begynde en større debat omkring min daværende situation mene, at det ikke var tit vi havde overskud i slutningen af måneden. Det kom der så af SU'en, det var super fedt med de penge så jeg ikke var afhængig af min moder til skolerelaterede gebyer, og lidt pis og gøgl i weekenderne - men ifølge min mening også penge til en hel del mere end bare det. Det var selvfølgeligt lettende at jeg kunne passe mig selv noget mere, men set i bakspejlet kunne udfaldet have været det samme for halvdelen af SU'en, eller at jeg tog mig sammen til at finde et arbejde.

Igen vil jeg pointere at jeg er imod nedskæringen, men af andre årsager end de unges klynken.

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Senest rettet af Sæwåj 01 mar 2013 10:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 18:47 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det er da en investering, tror nu nok at flere folk vælger at videreuddanne sig alene af den grund de kan få penge samtidig, og mange er det en kæmpe ekstra bonus. Så er det ikke en investering? hvad mener du rådighedsbeløb på 3000kr? hvor får de dem fra hvis det ikk er SU? er ikke helt med her, undskyld mig.

Det er en mulighed, og selvfølgelig skal folk der er født med en guldske i røven nok ikke have SU, hvis papa betaler kæmpe lejlighed midt i kbh, så er penge nok det mindste problem, men nu ved jeg selv at min fars indkomst er en del over det gennemsnitslige, derfor betaler han da ikke alle mine faste udgifter? Bevares, jeg får da nogle luksus ting af ham engang imellem, men hjælper jo ikke på mine faste ydelser, med mindre jeg selvfølgelig sælger det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 19:19 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Sig mig, tror I de penge, som vi får i SU (ja, jeg får også SU, men kan sagtens leve med mindre) kommer ud af den blå luft?


Penge kommer helt faktuelt ud af den blå luft. Det er et magtmiddel, og systemet er indrettet sådan at der altid er mere gæld iverden end der er penge. Det betyder mange ting, men bl.a. at de fleste mennesker i verden arbejder for at meget få kan leve i ufattelig luksus. Så for at de ikke skal miste omkring 0,05% af deres formue/indtægt, så er det klart at det er nødvendigt at skære ned på SU, right?


^This.

Nigeru Mono skrev:
Der er mennesker der arbejder for de penge og betaler dem i skat, så I kan tage en uddannelse. Du FÅR en uddannelse og FÅR penge så du ikke behøver arbejde mens du uddanner dig.


Du skriver først at vi TAGER en uddannelse, bagefter skriver du at vi FÅR den... Man TAGER en uddannelse, ligesom man tager et job, det er hårdt arbejde at uddanne sig godt, hvorfor skal man ikke have en ordentlig løn for det?

Jeg synes det er skræmmende så mange som rent faktisk hopper på limpinden og går med på hele det der spare/vækst trip, hvor er den kritiske sans overfor autoriteterne henne folkens?! Samfundet er grundlæggende forkert skruet sammen, jo før og jo flere der opdager det, jo før kan det ændres.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 19:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 apr 2011 17:40
Indlæg: 138
Jeg synes også at folk skal huske at tænke over at SU er et middel vi bruger for at få folk til at tage en uddannelse. Hvis SU'en bliver beskåret vil en del af de mennesker der ikke mener at de "har råd" til at tage en uddannelse, istedet havne på kontanthjælp. Dette er altså penge som vi ikke får tilbage på nogen som helst måde. Hvis folk istedet uddanner sig skulle de jo gerne begynde at betale noget af det tilbage på et eller andet tidspunkt...

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 20:23 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Forkælede unge mennesker. De skal være glade for at de overhovedet får noget. Vi er så pisse-priviligerede i Danmark. Hvad med at være lidt taknemmelige?


Måske vi kunne medicinere dem hvis de ikke føler det rigtige :roll:


Hmmm... hvilken medicin kan give en følelse af taknemmelighed? Jeg har det! LSD! Lad os give LSD til de studerende. :lol: Nej seriøst, lad os give dem LSD.

Sig mig, tror I de penge, som vi får i SU (ja, jeg får også SU, men kan sagtens leve med mindre) kommer ud af den blå luft? Der er mennesker der arbejder for de penge og betaler dem i skat, så I kan tage en uddannelse. Du FÅR en uddannelse og FÅR penge så du ikke behøver arbejde mens du uddanner dig. Hvis du ikke er taknemmelig for det, hvad er du så taknemmelig for?


Nu er der jo ret mange, som også arbejder for at få det hele til at køre rundt, og med det loft der er, på hvor meget du må tjene når du modtager SU, er efter min mening helt skudt i hovedet. Lad os sige, at du havde muligheden for at tjene 40k om måneden + du fik SU, det ville kun være en gevinst for staten, men den går åbenbart ikke.

Og hvorfor skal man være taknemmelig for at få penge for at tage en uddannelse? Det burde være en ret at modtage penge, imens man studerer så man kan fokusere mere på studiet, og ikke ender med en studiegæld, stress, gæld i bank og ditten og datten.
Vi burde være forbilledet for fx USA, hvor rigtig mange gerne vil tage en uddannelse, men ikke har råd til at betale for det, og hvor det i forvejen er svært at finde job.

Og i det lange løb ender man med et mere velbetalt job, man er mere kvalificeret, så man dermed kan bidrage mere effektivt til samfundet, og betaler på denne måde mere tilbage til staten end hvis man skulle betale for uddannelsen.


Citat:
Du skriver først at vi TAGER en uddannelse, bagefter skriver du at vi FÅR den... Man TAGER en uddannelse, ligesom man tager et job, det er hårdt arbejde at uddanne sig godt, hvorfor skal man ikke have en ordentlig løn for det?

Jeg synes det er skræmmende så mange som rent faktisk hopper på limpinden og går med på hele det der spare/vækst trip, hvor er den kritiske sans overfor autoriteterne henne folkens?! Samfundet er grundlæggende forkert skruet sammen, jo før og jo flere der opdager det, jo før kan det ændres.


Enig. Der er så mange der hopper på mediernes tomme snak. Prøv at tænke langsigtet - jo flere mennesker Danmark har med en hjernedød uddannelse, jo flere penge kan vi formentlig tjene i sidste ende.
Du kan ikke lave klatløsninger på en økonomisk krise, uden at der vil opstå huller igen.
Rom blev ikke bygget på en dag.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 20:35 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Religion giver mennesker en følelse af taknemlighed, så det vil nok være den bedste løsning. Men pas på, bivirkninger kan forekomme.
Skal jeg være taknemlig overfor skattesystemet? Eller er det de mennesker der betaler skat? Eller er det dem der producerer alle værdierne som jeg får glæde af? Det vil så også betyde de fattige mennesker i Kina, som arbejder på fabrikkerne

Og som Flux skriver, så er det en investering. Skal jeg være taknemlig over at være tilstede i produktionskæden? :lol:


Du skal vel ikke nødvendigvis være taknemmelig overfor noget eller nogen. Bare vær taknemmelig og glad *over* at der kommer omkring 5000 kr. ind på din konto hver måned, i stedet for at beklage dig over at der er knapt så mange penge at købe hash for. :lol:

Jeg er helt enig i at systemet på mange måder er skruet forkert sammen. Og jeg er godt klar over at penge, på et helt uvedkommende abstrakt plan, kommer ud af den blå luft. Hvis vi nu tager det ned på jorden igen og ser lidt pragmatisk på tingene, så er penge jo udtryk for at der er blevet udført et arbejde af en vis værdi, som så kan omsættes ved hjælp af penge, til andre værdier. Når danske unge kan modtage SU, er det fordi resten af befolkningen arbejder og dermed skaber værdi til landet, så dem der ikke kan producere noget meningsfuldt kan overleve og udvikle nogler evner, som kan skabe værdi i det lange løb.

Jeg er slet ikke imod SU. Jeg synes det er en smuk tanke at vi i Danmark tager så meget hånd om hinanden og kan finde ud af at løfte i flok. Men det er en pinsel for mine øregange at høre på de unge, som brokker sig over at man skærer i de penge, de får FORÆRET af samfundet. Hold mund. Vær glad. Brug din energi på at studere og blive mega sej i stedet for at beklage dig.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 20:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Du skriver først at vi TAGER en uddannelse, bagefter skriver du at vi FÅR den... Man TAGER en uddannelse, ligesom man tager et job, det er hårdt arbejde at uddanne sig godt, hvorfor skal man ikke have en ordentlig løn for det?


Ordkøveri. Min pointe var at du ikke behøver betale for uddannelsen. De fleste lande får du ikke uddannelse forærende, der betaler du i dyre domme for den.

Edit:

Og hvorfor skal man være taknemmelig for at få penge for at tage en uddannelse? Det burde være en ret at modtage penge, imens man studerer så man kan fokusere mere på studiet, og ikke ender med en studiegæld, stress, gæld i bank og ditten og datten.


En ret? Du har ingen rettigheder og det kan aldrig nogensinde få. Du har en masse privilegier, som til enhver tid kan tages fra dig hvis der kommer et forkert menneske til magten. Dem, vi harved magten lige nu, er pragmatikere, som prøver at regulere, så vores samfund, som egentlig er ret fint, kan klare sig i det lange løb.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 21:37 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Kan godt følge dig i den forstand, at en magtovertagelse af en eller anden slags ville kunne fjerne rettigheder, men lad os antage at det ikke sker i lille Danmark, og dermed også sige at jeg har rettigheder.

Og prøver de at regulere samfundet, så det kan klare sig i det lange løb, eller skifter politikere (og befolkning) ikke riiimelig tit mening, alt efter hvad der bliver sagt i medierne?

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 21:50 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Citat:
Du skal vel ikke nødvendigvis være taknemmelig overfor noget eller nogen. Bare vær taknemmelig og glad *over* at der kommer omkring 5000 kr. ind på din konto hver måned, i stedet for at beklage dig over at der er knapt så mange penge at købe hash for. :lol:


haha, ja okay ;) Ej, men at der kommer penge ind på kontoen bliver jeg ikke taknemmelig eller glad over, for det er en nødvendighed. Ingen penge, ingen mad, intet liv. Penge er ikke så meget luxus, det er noget man skal have for at opretholde sin fysiske eksistens.

Nu er det heller ikke "hele" befolkningen der arbejder, får penge og betaler skat. Aktionærer investerer penge og får så penge ud af ingenting. Andre ejer måske en fabrik og får derfor en timeløn på flere millioner. Der er et ulige forhold her, og derfor betaler vi skat. Så de rige kan få taget nogle af deres penge, og fordelt til alle os andre. At skære hele befolkningen over een kam, er frygteligt unuanceret.

Skat er udtryk for en kamp om værende resurser. Denne kamp støttes af de fleste, ikke pga. en smuk abstrakt tanke, men derimod fordi det kan betale sig materielt. Tager man penge fra erhvervslivet og giver dem til velfærd, så har "vi" fået mere. Tager man SU fra "os" og giver til erhvervslivet så får "vi" mindre.

Citat:
Hold mund. Vær glad. Brug din energi på at studere og blive mega sej i stedet for at beklage dig.


Haha, jeg er ikke 7 år, men tak for at genopfriske min hukommelse.

SÅ, SU er ikke en foræring, men noget der er kommet til veje under en opadgående konjunktur. Nu er økonomien i krise og så er der ikke råd til sociale goder. Derfor bliver der skåret. Der har altså aldrig været nogen der har FORÆRET de her penge til nogen, pga. altruisme.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 22:48 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 okt 2009 13:41
Indlæg: 2369
Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Problemet ligger bare i at nu skærer de i den, og om nogle år er det glemt og alle er lykkelige, men så banker krisen på, og hvor bliver der skåret? SU.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 23:06 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Du skriver først at vi TAGER en uddannelse, bagefter skriver du at vi FÅR den... Man TAGER en uddannelse, ligesom man tager et job, det er hårdt arbejde at uddanne sig godt, hvorfor skal man ikke have en ordentlig løn for det?


Ordkøveri. Min pointe var at du ikke behøver betale for uddannelsen. De fleste lande får du ikke uddannelse forærende, der betaler du i dyre domme for den.


En vigtig kløven, ikke desto mindre... Jeg er sådan set ligeglad med hvad der sker i de fleste lande, jeg vil ikke nøjes, jeg vil ikke være taknemmelig med mindre, hvorfor skulle jeg det? Fordi vi har lullet os selv ind i et kollektivt bedrag om at vi ikke har resourcer nok? Hvis man bliver ved med at bide på den, hvornår stopper det så? Når folk bliver hjemløse (hvilket de allerede gør) og begynder at få ernæringssygdomme og måske tilmed dø af dem? Den reform er et tilbageskridt for vores samfund, uanset hvordan du vender og drejer den og det synes jeg man skal kæmpe imod.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2013 23:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
^ Word!

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 10:15 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 dec 2008 08:35
Indlæg: 1238
Geografisk sted: DK
Enig med Joker.

Stop nu det der med, at det er meget værre i andre lande. Hvad har det med os at gøre? Udover at fortælle, at det selvfølgelig helst burde stå bedre til her end "der". Den sammenligning er ikke et argument, men det bliver konstant hevet frem og det kan blive ved, indtil vi har det lige så dårligt, som i samtlige andre lande.

Årsagen til, at de universelle velfærdsydelser gælder for alle, var blandt andet ment som en sikring mod ondt i røven. Altså, at dem der betaler mest i skat også får ydelserne.

Lige nu er vi kommet i den situation, hvor mange føler det som deres ret, at kigge over hækken og holde øje med, om naboen nu får noget, som de ikke har ret til. Jeg forstår simpelthen ikke, at nogen ønsker sådan et samfund. Betal den skat med glæde og glæd jer over, at andre får muligheder. Desuden er det forbundet med dyr administration, at afgøre hvem der skal have hvad.

Og så er det helt rigtigt: Penge er et symbol, dens værdi er vedtaget. Den kommer altså fra noget nær den blå luft, vores forestillinger om verden. Og det bliver brugt som et magtmiddel. Der er gjort et meget aktivt og intenst forsøg på, at rette borgernes opmærksomhed på deres skattekort og få dem til at mene, at de mangler noget og det virker.

Vi bliver manipuleret og den går tilsyneladende rent ind. Det her er et tilbageskridt af dimensioner.

_________________
The punishment of desire, is the agony of unfulfillment.

Most of the physical world is unseen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 10:32 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36
Vi bliver manipuleret og den går tilsyneladende rent ind. Det her er et tilbageskridt af dimensioner.


Helt enig.

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 13:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256
Okay jeg vil gerne medgive at det var et dårligt argument at de har det værre andre steder. Jeg tror heldigvis der er rimelig bred enighed i Danmark om at vi skal have et velfærdssamfund. Hvor stort omfang velfærdssamfundet skal have er jo så et tilbagevendende spørgsmål, og det skyldes at vi har et demokrati, hvor folk kan få lov til at skifte mening hvis de har lyst og prøve noget andet af.

Manipuleret? Denne her konspiratoriske passiv-aggressive offerrolle nægter jeg simpelthen at bide på. Der er givetvis mange mennesker, som forsøger at manipulere med andre for at få mere magt. Men det er da folks egen skyld hvis de vælger at lade sig manipulere. Jeg er, og det er måske idealistisk, af den overbevisning at vi er født med en fri vilje, som vi har mulighed for at gøre brug af på ethvert tidspunkt. At vi ikke vælger det meget af tiden er vores eget problem.
Hvis du ikke er tilfreds med den måde, der bliver ført politik på i Danmark er du fri til at stile op til et valg og forsøge at ændre det.

edit:
Vi bliver manipuleret og den går tilsyneladende rent ind. Det her er et tilbageskridt af dimensioner.


Helt enig.


Kan du ikke bare tie stille hvis du ikke har andet at bidrage med end "Helt enig"? :)

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 13:39 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jun 2007 18:56
Indlæg: 3533
Geografisk sted: Outside
Okay jeg vil gerne medgive at det var et dårligt argument at de har det værre andre steder. Jeg tror heldigvis der er rimelig bred enighed i Danmark om at vi skal have et velfærdssamfund. Hvor stort omfang velfærdssamfundet skal have er jo så et tilbagevendende spørgsmål, og det skyldes at vi har et demokrati, hvor folk kan få lov til at skifte mening hvis de har lyst og prøve noget andet af.

Manipuleret? Denne her konspiratoriske passiv-aggressive offerrolle nægter jeg simpelthen at bide på. Der er givetvis mange mennesker, som forsøger at manipulere med andre for at få mere magt. Men det er da folks egen skyld hvis de vælger at lade sig manipulere. Jeg er, og det er måske idealistisk, af den overbevisning at vi er født med en fri vilje, som vi har mulighed for at gøre brug af på ethvert tidspunkt. At vi ikke vælger det meget af tiden er vores eget problem.
Hvis du ikke er tilfreds med den måde, der bliver ført politik på i Danmark er du fri til at stile op til et valg og forsøge at ændre det.


Der er ikke noget konspiratorisk i at erkende at næsten alle verden resourcer er ejet af ca. 1% af verdens befolkning, det er fakta... Det er disse mennesker vi nu giver endnu flere penge ved at skære i nogle af samfundets kerneydelser, alt sammen i jobskabelsens og produktivitetens forlorne navn. Det er klart at der er nogen der bliver nødt til at være ofre når verden er styret af rovdyr, den rolle er ikke bare sådan lige at bryde ud af. Personligt tror jeg ikke på fri vilje, eller frihed for den sags skyld, jeg tror højst at vi kan fri i tanken og derfor er det også tanken vi bør levne rum til i samfundet og ikke materiel rigdom som vi i forvejen har rigeligt af.
Nu ser jeg mig selv som et relativt intelligent menneske, men min resourcer rækker altså ikke til at tag en cand. polit. på 5 år og det gjorde det heller ikke for mange af politikerne, der er andre måder man kan komme ind i politik på, det er sandt, men det er altså langt fra ligeså "frit" som du gør det til.

_________________
"Inform yourself. What does inform yourself mean? It means transcend and mistrust ideology. Go for direct experience." - T. McKenna


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 14:00 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2011 21:44
Indlæg: 256

Der er ikke noget konspiratorisk i at erkende at næsten alle verden resourcer er ejet af ca. 1% af verdens befolkning, det er fakta...


Hvad har jeg sagt om fordelingen af ressourcer i verden? Jeg føler lidt jeg bliver skudt en holdning i skoene her, bare fordi jeg ikke er paranoid overfor magthaverne. Undskyld, men lige nu er det altså dig der manipulerer med de ting, jeg siger. Jeg synes ike det er konspiratorisk at erkende at verdens værdier er skævt fordelt. Det er, som du selv siger, fakta. Det er til gengæld konspiratorisk at spekulere i, i hvor høj grad, vi er ofre for manipulation fra magtens side. Manipuleret er ikke noget, man passivt bliver, men noget man aktivt *lader sig blive*, efter min mening. Fordi det er nemt bare at acceptere at det er sådan som de andre siger. Men det er fuldkommen frugtesløst at begynde at spekulere i, i hvor høj grad, vores holdninger er formet af en eller anden, usynlig, ondskabfuld magt. Brug den energi på at forme verden til noget godt i stedet.

_________________
When I die, since I'm a real skeptic, I'm gonna gripe to the lord and make sure I get back my original investment when I'm reincarnated (Batou)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 16:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 24 sep 2012 16:32
Indlæg: 36

Der er ikke noget konspiratorisk i at erkende at næsten alle verden resourcer er ejet af ca. 1% af verdens befolkning, det er fakta...


Hvad har jeg sagt om fordelingen af ressourcer i verden? Jeg føler lidt jeg bliver skudt en holdning i skoene her, bare fordi jeg ikke er paranoid overfor magthaverne. Undskyld, men lige nu er det altså dig der manipulerer med de ting, jeg siger. Jeg synes ike det er konspiratorisk at erkende at verdens værdier er skævt fordelt. Det er, som du selv siger, fakta. Det er til gengæld konspiratorisk at spekulere i, i hvor høj grad, vi er ofre for manipulation fra magtens side. Manipuleret er ikke noget, man passivt bliver, men noget man aktivt *lader sig blive*, efter min mening. Fordi det er nemt bare at acceptere at det er sådan som de andre siger. Men det er fuldkommen frugtesløst at begynde at spekulere i, i hvor høj grad, vores holdninger er formet af en eller anden, usynlig, ondskabfuld magt. Brug den energi på at forme verden til noget godt i stedet.


Dog er det sådan at mange også bliver passivt trukket i, da de øverst stillede kan fremstå som havende en "højere værdi" på deres synspunkter eller mere tillidsfulde med hensyn til beregninger og statistikker, på områder som ikke altid så let kan be/afkræftes uden grundig undersøgelse, - og man kan ende med et eller andet sted at støtte sig lidt op af hvad man har hørt. At spekulere over graden er måske ikke det rette ord, men demokratiets udfald vil jo så også være påvirket af dem som "lod sig manipulere", og derved føre konceptet videre.

edit:
Vi bliver manipuleret og den går tilsyneladende rent ind. Det her er et tilbageskridt af dimensioner.


Helt enig.


Kan du ikke bare tie stille hvis du ikke har andet at bidrage med end "Helt enig"? :)



Kan du ikke bare læse videre, hvis min korte bekræftelse ikke var dig spændende nok formuleret :) ?

_________________
One time when me was high, i sold my car for like 24 chicken McNuggets.


Senest rettet af Sæwåj 01 mar 2013 16:38, rettet i alt 4 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 mar 2013 16:25 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Citat:
Hvor stort omfang velfærdssamfundet skal have er jo så et tilbagevendende spørgsmål, og det skyldes at vi har et demokrati, hvor folk kan få lov til at skifte mening hvis de har lyst og prøve noget andet af.


Ja, folk kan skifte mening, og "prøve noget andet af", men det ændrer ikke noget. Demokratiet er et røgslør. Det er det de mener når de snakker om "ansvar". Det er ansvar overfor systemet/økonomien, istedet for vælgerne og demokratiet.

Citat:
Manipuleret er ikke noget, man passivt bliver, men noget man aktivt *lader sig blive*, efter min mening. Fordi det er nemt bare at acceptere at det er sådan som de andre siger. Men det er fuldkommen frugtesløst at begynde at spekulere i, i hvor høj grad, vores holdninger er formet af en eller anden, usynlig, ondskabfuld magt. Brug den energi på at forme verden til noget godt i stedet.


Manipulation foregår konstant, og man kan ikke fravælge sådan noget. Jeg har da læst bøger om hvordan mennesker kan manipuleres. Det er ikke en konspiration. Det er noget man kan lære på nogle uddannelser. Hvilke grupper der skal manipuleres på bestemte måder. Hvordan man får dem til at gøre ting som de ikke bryder sig om osv. osv,
Og man skal da spekulere i, i hvor høj grad man er blevet manipuleret. Det har jeg gjort på diverse psykedelika, hvor jeg har fundet meget kultur i mig selv. Det er rart at vide hvad der er kultur, og hvordan det er indlejret. Især når man, efter min mening, befinder sig i en ganske syg kultur.

Kig på dine negle, og du gør det som en mand. Det er kulturelt. Du er blevet manipuleret. Jeg siger ikke det er et problem, vi bliver alle påvirket af vores miljø. Hvis jeg snakker med nogle der bruger bestemte vendinger, så begynder jeg også at bruge dem. Jeg kunne da godt tvinge mig selv til lade vær', men det er også fjollet.

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team