jeg fik et endeligt svar som jeg næsten ikke gider at svare på da de melder jo ud hver gang at sativex og producent er det eneste som de vil have med at gøre.
indledes med kære mitnavn.
Det er som nævnt en vigtig nuance at holde fast i her. Der er stort set ingen lande, der har lovliggjort salg af cannabis - heller ikke til medicinsk brug. Dette gælder faktisk også Holland, hvilket måske vil undre. Det handler om, at stort set alle lande har tiltrådt FN-traktaterne om euforiserende lægemidler, hvorefter man ikke bare kan lovliggøre salg af cannabis frit. Det man så kan gøre juridisk er at undlade at håndhæve sine regler - det der også kaldes for afkriminalisering. Så efter reglerne er det forbudt, men på visse området vælger man ikke at retsforfølge overtrædelser. Dette får så betydning for politi, anklagemyndighed og domstolene, der så ikke fuldt ud kan håndhæve de regler, der faktisk gælder.
I USA er al handel med cannabis forbudt, da det er et såkaldt "Schedule I drug", men igen så har nogle stater valgt at afkriminalisere anvendelsen. Flest i forhold til medicinsk brug, og nogle enkelte helt liberaliseret. Det skaber så de pudsige situationer, at der er nogle stater, der har afkriminaliseret, og andre har ikke, hvorfor der er en del konflikter mellem disse stater. Den føderale regering har valgt en lidt forsigtig vej i forhold til ikke at kritisere stater, der har valgt at afkriminalisere, herunder ladet anklagemyndigheden og de føderale myndigheder holde sig tilbage. Men faktum er stadig, at den føderale regering ikke ser ud til at ændre klassificeringen som "Schedule I drug", hvorfor det også fremover efter de amerikanske regler vil være forbudt, og derfor skal afkriminaliseres, hvis staterne ønsker fx at åbne for medicinsk brug af cannabis.
Så ud over, at det er lidt teknisk, så kan jeg ikke se, at du har påpeget nogle forkerte fakta i vores beskrivelse af reglerne i en række lande. Vi har faktisk brugt en del tid på netop at undersøge disse regler, bl.a. da folketinget stillede nogle spørgsmål hertil.
Du kan læse mere om de juridiske forhold i USA fra stat til stat vedr. det de kalder for marijuana:
https://www.whitehouse.gov/ondcp/marijuana.
Vi er bekendt med, at Information på et tidspunkt fremhævede nogle forhold ved det første udkast af notatet, som godt kunne tåle en præcisering, og det har vi derfor taget højde for i den udgave, der nu ligger.
Vi har noteret os dine synspunkter, men det ændrer ikke på vores udmeldinger eller vores syn på sagen. Vi følger løbende forskningen på området. Som tidligere nævnt hører spørgsmålet om generel liberalisering af cannabis ikke ind under Sundhedsstyrelsen, men ligger i Justitsministeriet.
Vores synspunkter og udmeldinger har ikke noget med lægemiddelindustrien at gøre, men handler om hensynet til borger og patienter, herunder overholdelse af den EU-lovgivning, der gælder på området for godkendelse af medicin. Det står alle frit for at ansøge om godkendelse af et lægemiddel, der indeholder cannabis. De skal bare overholde de samme krav som andre lægemidler, herunder søge diverse tilladelser. Vi er godt klar over, at kravene er store, og at det normalt koster mange millioner kroner og tage mange år at skaffe beviser, der kan give anledning til godkendelse, men det gælder jo for alle lægemidler. Til dato har vi kun fået én ansøgning om et lægemiddel fremstillet ud fra cannabis, hvor vi gav tilladelse, og det var til Sativex, som i dag kan købes i Danmark som et godkendt lægemiddel. Man kunne forestille sig, at GW Pharmaceuticals fra UK eller andre virksomheder i fremtiden vil søge om tilladelse til at markedsføre nye lægemidler, der indeholder stoffer fra cannabis.
Med venlig hilsen
Frank Wendelbo-Madsen
fwm@dkma.dkSundhedsstyrelsen
Overvågning af Virksomheder & Kvalitet
Danish Health and Medicines Authority
Medicines Control and Inspection
T +45 72 22 74 00
sst@sst.dk-------------------------------------------------
mange tak for svaret.
problemet som jeg antyder er at det er jo ikke rigtigt det som står udfra faktuelle forhold når i skriver
""""
Nogle lande (for eksempel Holland, Canada, Israel og nogle stater i USA) har efter forskellige regler stillet cannabis til rådighed for patienter med visse sygdomme til medicinsk brug, men disse lande har ikke godkendt rå cannabis som medicin.
På grund af den manglende lægevidenskabelige viden på området har Sundhedsstyrelsen anbefalet, at Danmark ikke går i retning af at tilbyde rå cannabis til medicinsk brug.
"""
den "rå cannabis" som jo er en plante ER lovlig i USA og holland og flere andre lande og den tillades også dyrket hjemme hos folk selv i nogle lande dog med en begrænsning på hvor mange man må have som hjemmedyrker.
der ER jo masser af forskning og min pointe er jo netop at grundet forbuddet så mister danmark meget terræn på det område og der begår vi en enorm fejl.
som jeg gav jer links til var der også et par fra information og illusteret videnskab som faktisk modsiger jeres informationer på siden som i nok burde nærlæse og rette ind efter.
medicinal indstrien kan ikke lave et bedre produkt end planten selv som man kan dyrke derhjemme og hvis de kan så fred være med det , men erfaringer fra USA viser at marinol virker ikke optimalt og brugere solgte bare deres piller og købte rigtigt cannabis topskud istedet.
Sundheds styrelsen er med til at forhindre et økonomisk eventyr og en del seriøs forskning på det her område som vil være økonomisk til danmarks fordel hvis man lod plantens legale status være det samme som en mælkebøtte·
nu ved i måske ikke det her men landbruget og skovejere har man forsøgt at få lokket til at dyrke mere hamp da det er en rigtigt god plante både industrielt men faktisk også miljø hensyn da det er en ukrudtsplante som villigt selv vokser uden at blive sprøjtet.
der er flere producenter af hampe frø til foder til dyr og der er også produkter med hampefrø som er beregnet til at mennesker kan spise dem , da frøene er meget indholdsrige af proteiner og omega3 olier .
selve det politiske med hensyn til legalisering for at blive fri for bandekriminalitet osv har jeg skrevet ind til andre myndigheder omkring og jeg forventer at lave så meget larm omkring det her emne op til valgkampen som overhovedet muligt evt selv oprette et parti med udelukkene det formål at legalisere cannabis til eget brug og egen dyrkning for det er tåbeligt ikke at bare lovligøre det.
her er iøvrigt en af de typer undersøgelser som i efterspørger som er fortaget med kontrol gruppe som viser at en joint om dagen faktisk gør dine lungere stærkere .
http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article4055769.eceman kan således finde rigtigt meget af den slags hvis man leder de rigtige steder fra USA hvor den type forsøg jo altså også forgår og det tyder alt sammen på at man har fejlagtigt forbudt et stof som er mindre skadeligt end alkohol og enda kan bruges medicinsk hvis man bare legalisere brug og dyrkning.
alle de samfundsfordele der kan opremses der i form af besparelser er ikke småting og hvis medicinal industrien ikke kan hamle op med det så er det deres egen fejl og de overlever nok at forbuddet bliver ophævet hvorimod en masse mennesker ville kunne skabe arbejdspladser fra dag et at det bliver legaliseret og tjene mange penge hjem til staten samt vi spare på sundheds området da folk kan dyrke den medicin de mangler selv.
jeg vil derfor bede sundhedstyrelsen om at have det med i baghovedet når i bliver spurgt næste gang om anbefaling af legalisering.
venlig hilsen MIg