kaptajn_kaos skrev:
Der er nogle randbetingelser i den beregning som ikke er defineret, som f.eks. hvem ejer forskningsinstitutterne? Hvis det er de rigeste selv, som ejer forskningsfaciliteterne hvorfor er der så ingen mirakelkur pt. ? Kunne man forestille sig at behandlingen giver højere indtjening end forebyggelse?
Det har du ret i. Ofte er det ikke de rigeste der ejer forskningsfaciliteterne, men nogle fonde, som igen bestyres af en generalforsamling osv. Men så er vi så tilbage ved, at hvis der var flere som Bill Gates (som ikke kun tænkte på profit), ville de måske vælge at donere penge til de selskaber som ikke har en skjult agenda om at tjene penge på behandling frem for en kur. Det er ikke for sjov at Novo Nordisk aktier steg helt vildt da de fik patent på en ny form for insulin. Insulin bruges mod diabetes, og som det ser ud nu, kan diabetes ikke kureres, men skal behandles resten af personens liv. Her snakker vi om et evigheds salg!
kaptajn_kaos skrev:
Det er netop der dilemmaet ligger, jeg ville dyrke alt det koka jeg kunne komme til, for min egen og familiens skyld.
Der havde jeg gjort præcis det samme. Hvis f.eks. nogle rigmænd ville smide nogle flere penge sydpå for at oprette gratis skoler til de fattige, ligesom vi gør når vi donerer til Red barnet og SOS børnebyerne, kunne de måske nøjes med f.eks. kun at fælde 50% af hvad de gør nu, da de ikke skulle betale for skolegang.
kaptajn_kaos skrev:
Jeg ser dem ikke nødvendigvis som onde, men en tand mere desperate en kokabonden, som trods alt har muligheden for at dyrke noget han kan sælge, hvorom tiggeren intet har. Problemet er, at vi tenderer til at dømme dem fra det elfenbenstårn hvor vi sidder, og ikke fra der hvor de er.
Det eksempel du giver med børn der får hugget deres lemmer af for at tjene flere penge som tiggere, er primært noget der foregår i organiserede "tigger- bander", hvor 5-10 voksne, med hård hånd styrer og udnytter op til 100 (ofte forældreløse) små børn, med fysisk og psykisk vold og magt. Der er det primært de voksne ledere af banderne der skummer fløden.
Det samme gælder for østeuropæiske bagmænd der kidnapper kvinder og sælger dem i andre lande til prostitution, eller endnu værre har du set filmen "Hostel"? Den slags foregår også i virkeligheden. hvis det ikke er en form for ondskab, hvad er det så?
kaptajn_kaos skrev:
Eller et par sko. Det kan man blive slået ihjel for i Brasilien.

Det kan man nemlig. Det er velkendt at bestille et mord i de skumle dele af sydamerika kan koste så lidt som 50kr. Jeg ved at narko kartellerne har dusør ude for drab af politi betjente på omkring 500 dollars. Det er ikke ualmindeligt at små børn på 6-7 år får stukket en pistol i baglommen, går hen bag en intetanende betjent og skyder ham i baghovedet.
Dette ser jeg som et resultat af desperation, uvidenhed, folk der er påvirkede af stoffer og derfor er slukkede for følelser, og en ond spiral, hvor ondt avler mere ondt. Ligesom folk der kommer fra de tidligere krigshærgede østlande i europa, den dag idag, er mere brutale og afstumpede i deres former for kriminalitet, fordi de voksede op med krig, lidelse, mord og voldtægter som en del af deres opvækst.