Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 23:55


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Indlæg: 26 mar 2016 17:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 apr 2008 18:04
Indlæg: 91
Geografisk sted: På en nydelig villavej
Koalabjørnen skrev:
Det eksempel du giver med børn der får hugget deres lemmer af for at tjene flere penge som tiggere, er primært noget der foregår i organiserede "tigger- bander", hvor 5-10 voksne, med hård hånd styrer og udnytter op til 100 (ofte forældreløse) små børn, med fysisk og psykisk vold og magt. Der er det primært de voksne ledere af banderne der skummer fløden.

Det samme gælder for østeuropæiske bagmænd der kidnapper kvinder og sælger dem i andre lande til prostitution, eller endnu værre har du set filmen "Hostel"? Den slags foregår også i virkeligheden. hvis det ikke er en form for ondskab, hvad er det så?

Jeg havde mere Sydøstasien i tankerne, men tak for indsparket omkring den organiserede kriminalitet - det var en meget relevant pointe som jeg havde overset. Grådighed og begær har mange facetter. :)

_________________
HUSK: Fjenden læser med.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2016 19:44 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
@Koala
Når jeg tænker på et samfund med anarkisme under ansvar, så er det et samfund, hvor folk selv finder ud af det. Og ja det kræver at folk på nogle grundlæggende punkter har de samme holdninger. Sådan et samfund håber jeg ikke at der er ret mange der ønsker for verden som det ser ud nu, men jeg ser det selv som et ideal. At folk tager ansvar for eget liv og handlinger, og har en interesse i at løse konflikter konstruktivt, så ingen føler sig snydt eller undertrykt.

Mit eget ideal samfund er noget lignede det, men blandet godt sammen med hvad vi har nu, altså med en stat. Bla. med en total reformation af folkeskolen, og gymnasierne, hvor der skal ligges meget højere vægt på egenlig dannelse, og undervisning i etik, filosofi, konflikthåndtering, og medmenneskelighed. Om det er emner der er muligt at undervise i, fordi interessen skal komme indefra, er jeg ikke klar over. Jeg ved at jeg har støttet mig meget op af ting jeg har samlet op i barndommen, og skolen. Men jeg har også en medfødt interesse for det. Nogen ville nok hellere ud og spille fodbold, og det er måske hvorfor det er som det er nu. At der bliver undervist i alt muligt forskelligt, så alle kan være med, et eller andet sted, eller flest muligt.

I det hele taget synes jeg verden er fin nok, der er massere af plads til forbedring, men de fleste mennesker stræber mod godhed, med de ressourcer de nu engang har, og gør hvad de kan. Og jeg synes det er fint at præsentere kritik af verden i form af noget som Zeitgeist, dårlig argumentation eller ej, så har det da sat nogle tanker igang, og rakt vidt omkring.

Mr. Gone skrev:
Det irriterer mig bare enormt at en film med et godt budskab, indeholder direkte løgne.

Det her kunne jeg ikke lade være at studse over, det kender jeg bare godt! Når man pådrager sig viden om især filosofi, idealogier, og andet fra tænkere, så vil der næsten altid være noget der er forkert. De har måske brugt lidt feje kneb til at få en pointe igennem, eller man er bare direkte uenig i det de siger, eller de kommer med et eksempel hvor de har handlet forkert, der er altid noget, og ja hvem kan da også holde sit ego ude af projekter på så mange timer. Og som du også er inde på, så er ting ala Zeitgeist et glimrende sted at starte, hvis man ikke ved så meget om hvordan verden er skruet sammen - det gør jeg heller ikke. Jeg tror da vi alle har været i tvivl om en eller anden konspiration på et eller andet tidspunkt, og lært af det. For at komme med en hurtig, så er jeg stadig ikke helt afkræftet på 9/11, jeg tror sgu godt at amerikanerne eller andre vestlige stater kunne finde på at fake sådan noget "for vores eget bedste". Nok ikke så voldsomt, meeen, jeg tror der er noget om snakken. Som feks. det med at der kommer meget mere medicin, end der kommer kur, eller vaccine. Men så igen, hvad kan man virkelig gøre ved det? Det jeg prøver at sige er, at jeg tror det er sundt at sætte sig ind i en filosofi uanset hvilken, og derefter bruge sin kritisk analystiske sans til at ødelægge det igen, og tage det man har lært med sig, som det lyder til at du er igang med. :)


Et spørgsmål jeg tit stopper mine indre dialoger ved, er om mængden af bevidsthed, og generelt goodwill er stigende, konstant, eller faldende, generelt, for selvfølgelig svinger det, nogen der tør kaste sig ud i den?

Altså bliver vi mere bevidste og gode år for år, eller føles det bare sådan, fordi jeg ikke er så gammel, og mine tanker om mig selv tit flyder ud i min verdens anskuelse. Sad og så noget fra omkring anden verdenskrig, hvor en tilfældig far blev spurgt ind til krigslegetøj, og kom med den mest fornuftige, nede på jorden, argumentation, og bankede det helt i jorden at der skulle være noget skadeligt ved at drengebørn leger med tanks. Det fik mig til at tvivle på, om vi egenligt bliver ret meget klogere, eller om det er en illusion. Her snakker jeg ikke om viden, men visdom eller livserfaring, kært barn har mange navne. Anyone?

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2016 22:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 16 jan 2013 20:33
Indlæg: 789
Geografisk sted: Messier 45
Koalabjørnen skrev:
Jeg ikke har meget forstand på hvordan en person der går ind for anarki tænker, så du bliver nød til at forklare mig lidt mere omkring hvordan dit samfund skulle være bygget op.

Med intet hieraki, mener du så intet kongehus, ingen direktører, ingen skattefar?? Eller hvordan?


Hej igen.
Intet kongehus, ingen direktører, ingen skattefar. Det er ikke ved siden af. Anarkisme som ideologi tager først og fremmest udgangspunkt i de fællesskaber vi tilhører og hvordan den enkelte kan eksistere uden at underkaste sig, samtidig med at vores institutioner tjener det fælles bedste. Det betyder at vi må organisere fra bunden og op.

Helt lavpraktisk et direkte demokratisk rådsdemokrati, hvor borgere kan få direkte indflydelse på deres lokalsamfund. I større samarbejde sender de lokale råd en delegeret repræsentant til samling, som skal repræsentere sit lokalsamfunds interesser, ikke egne holdninger. Og hvis der opstår splid om dette kan den lokale samling altid trække mandat tilbage og sende en anden repræsentant. Større samlinger vil nødvendigvis heller ikke kunne override den lokale selvgovernance. For at undgå teknokratvælde og politisk hierarki.

Men det gælder også alle andre fællesskaber vi indgår i. Især arbejdsdemokrati fylder meget i den anarkistiske ideologi, dvs. at virksomheder er kollektivt ejet og demokratisk styret af alle dets arbejdere og fortjeneste spredes ligeligt fremfor samles hos kapitalisten/direktøren. Mondragon, det store spanske kooperativ jeg nævnte tidligere i tråden, er et eksempel på en meget succesfuld og lige virksomhed, der er meget inspireret af de principper.

Men dette kan og vil selvfølgelig omfavne alle andre tænkelige institutioner, fx. uddannelse.
Jeg har naturligvis taget udgangspunkt i anarkisme som historisk ideologi.
Vh


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 mar 2016 22:48 
Offline
Coca-entusiast
Brugeravatar

Tilmeldt: 22 dec 2015 00:35
Indlæg: 524
Geografisk sted: In your dreams, Pedro... In your dreams!
Plejadestjerne skrev:

Hej igen.
Intet kongehus, ingen direktører, ingen skattefar. Det er ikke ved siden af. Anarkisme som ideologi tager først og fremmest udgangspunkt i de fællesskaber vi tilhører og hvordan den enkelte kan eksistere uden at underkaste sig, samtidig med at vores institutioner tjener det fælles bedste. Det betyder at vi må organisere fra bunden og op.


Jeg føler på ingen måde at jeg underkaster mig nogen som helst.
Efter min mening burde vi alle betale en lille smule mere i skat, for at få det samfund vi alle i sidste ende gerne vil have. Og alle burde arbejde bare 2 timer mindre om ugen, da der så ville være arbejde nok til alle de arbejsdsløse.

Plejadestjerne skrev:
Helt lavpraktisk et direkte demokratisk rådsdemokrati, hvor borgere kan få direkte indflydelse på deres lokalsamfund. I større samarbejde sender de lokale råd en delegeret repræsentant til samling, som skal repræsentere sit lokalsamfunds interesser, ikke egne holdninger. Og hvis der opstår splid om dette kan den lokale samling altid trække mandat tilbage og sende en anden repræsentant. Større samlinger vil nødvendigvis heller ikke kunne override den lokale selvgovernance. For at undgå teknokratvælde og politisk hierarki.


Meget af ovenstående har vi i forvejen, dette kaldes lokal og kommunevalg. Men det du skriver ville jo medføre at hele landet ville være opdelt i en masse underkredse, med hver sine særlove og regler?

En løsning på dette, i det samfund vi er i nu, ville være at sætte ALLE love, vedtægter og forslag, der som det ser ud nu bliver stemt internt om i folketinget, ud til afstemning af den danske befolkning på nettet. De fleste har NemId, og hvor svært ville det være at smide et lovforslag op om ugen og sætte til afstemning hos den Danske befolkning. I stedet for alle de lovforslag, som pludselig bliver bakket op om af politikere der egentlig stod for noget andet i sin tid, og blev valgt ind på det.

Levebrødspolitikere har jeg INTET til overs for (se Joachim B. Olsen)

Plejadestjerne skrev:
Men det gælder også alle andre fællesskaber vi indgår i. Især arbejdsdemokrati fylder meget i den anarkistiske ideologi, dvs. at virksomheder er kollektivt ejet og demokratisk styret af alle dets arbejdere og fortjeneste spredes ligeligt fremfor samles hos kapitalisten/direktøren. Mondragon, det store spanske kooperativ jeg nævnte tidligere i tråden, er et eksempel på en meget succesfuld og lige virksomhed, der er meget inspireret af de principper.


Vil du mene at lager arbejderen der arbejder 37 timer om ugen skal have den samme time løn som direktøren der sidder op til halsen i papirarbejde og arbejder 70-80 timer om ugen, og derudover er ansvarlig for at holde firmaet oven vande, så alle de ansatte har et job at stå op til? Du kan ikke trække hvilken som helst person ind til et direktør job, dette ville medføre at firmaet gik konkurs, og en kædereaktion af fyringer ville opstå. Dette er ikke til fællesskabets bedste. Dog burde vi afskaffe disse såkaldte gyldne håndtryk, betalt orlov (på trods af skandaler), og andet fryns.

Plejadestjerne skrev:
Men dette kan og vil selvfølgelig omfavne alle andre tænkelige institutioner, fx. uddannelse.
Jeg har naturligvis taget udgangspunkt i anarkisme som historisk ideologi.
Vh


Men dejligt at hører hvad andre har af meninger og ideer :) Man bliver klogere dag for dag.

_________________
#DERUDAF!

-BILLED GUIDE: Sådan laver man kokain! Fra Blad til HCl: viewtopic.php?f=80&t=55695
-BILLED GUIDE: Oprensning af gade kokain til 99% Kokain HCl: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 80&t=51476
-Acetonevask af kokain: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... 86&t=51577
-BOG: The Coca Homegrowers Guide: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =1&t=51497


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team