Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 16:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 03 dec 2016 03:17 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Jeg er blevet gjort opmærksom på at det siden Juni 2016, er blevet et krav at psykiatrien skal udrede folk, hvis de har mistanke om ADHD - OGSÅ hvis de er i et misbrug. Så hvis man sidder fast i systemet, fordi man hverken kan få ordentlig sammenhængene misbrugsbehandling pga. ADHD/psykisk sygdom, eller kan få psykiatrisk hjælp fordi man er i misbrug, kan man nu få den samme hjælp som alle andre har krav på.

Jeg forstår ikke helt dokumentet selv, men det er en psykiater der har arbejdet med området stofmisbrug og psykisk sygdom i mange år, der har fortalt mig om det - hvis en er jer er nok inde i det til at forstå helt præcist hvor det står, må i meget gerne forklare. Ellers opdatere jeg tråden, så snart jeg ved mere.

Ca 40% af hash og stofmisbrugere har ADHD.

Dokumentet som er udstedt af Sundhedsstyrelsen kan findes nederst på siden her:
https://www.sst.dk/da/nyheder/2016/udre ... e-med-adhd

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2016 11:11 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Hvor finder du det tal med ca. 40% af misbrugere er ADHD'ere?

Jeg har kigget på det du linker til, og umiddelbart er der intet deri som understøtter det du skriver om.
Har du nogle flere informationer?

Dette er sakset fra kilden:

Citat:
For personer med ADHD i kombination med social funktions-
nedsættelse, misbrug og/eller jobrelaterede problematikker, kan kommunale instanser som fx job-
centre og misbrugscentre varetage fx misbrugsbehandling samt jobrelateret eller socia
lfaglig støtte.
Det er hensigtsmæssigt, at der etableres et samarbejde og en
dialog mellem alle involverede aktører, og at ansvaret for relevante indsatser placeres entydigt. I denne sammenhæng kan der for patienter med samtidigt misbrug henvises til krav om koordinerende indsatsplaner



Husk nu at misbrug også kan give samme symptomer som ADHD giver. Det er ikke ensbetydende med at man er ADHD'er, bare fordi man har symptomerne, når man har et misbrug.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2016 11:44 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Artikle ... 112744.htm
http://www.janssen-cilag.com/content/ba ... aarhus.pdf

Her står lidt om det (ikke det samme tal, synes jeg så det i vejledning 42, men det gør det ikke - tydeligvis), og så har jeg fået det at vide af en privat psykiter. Forstår det heller ikke helt selv. Ligeledes med det andet.

Citat:
3 Kriterier for henvisning
ALMEN PRAKSIS
Opgaver i almen praksis
Så stor en del af udredning og diagnosticering som muligt bør foregå i almen praksis, som efter
konkret undersøgelse og vurdering tager stilling til, om udredning og behandling kan foregå der eller
skal varetages i samarbejde med andet regi. Hvis patienten i forvejen har et forløb hos en speciallæge
i psykiatri, er denne også involveret. Diagnosen stilles ofte af en speciallæge i psykiatri, der
under alle omstændigheder skal stille diagnosen endeligt, inden patienten eventuelt tilbydes behandling
med CNS-stimulerende midler eller atomoxetin, jf. Vejledning om ordination af afhængighedsskabende
lægemidler. For personer med ADHD i kombination med social funktionsnedsættelse,
misbrug og/eller jobrelaterede problematikker, kan kommunale instanser som fx jobcentre
og misbrugscentre varetage fx misbrugsbehandling samt jobrelateret eller socialfaglig støtte.
Det er hensigtsmæssigt, at der etableres et samarbejde og en dialog mellem alle involverede aktø-
rer, og at ansvaret for relevante indsatser placeres entydigt. I denne sammenhæng kan der for patienter
med samtidigt misbrug henvises til krav om koordinerende indsatsplaner.

Det er det her jeg tolker sådan, men har ikke fået spurgt mere ind til det endnu, og igen jeg forstår ikke rigtig sproget.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2016 12:21 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 nov 2006 17:29
Indlæg: 1714
Geografisk sted: Gellerup
Ah interessant læsning. Jeg tror du kan finde mere af interesse her:
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2014/retningslinjer-for-udarbejdelse-af-koordinerende-indsatsplaner
Da det du snakker om, lyder som koordinerende indsatsplaner :)

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2016 21:57 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Tak! Det var lige sådan noget jeg havde i tankerne, det vil jeg prøve at gå videre med :)

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team