Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 01:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: København
Ifølge TV2-nyhederne kl 19, har den russiske hær brugt nervegassen BZ mod de tjetjenske gidseltagere og derved og gidslerne.

BZ er udviklet af USA's militær og CIA.

Ifølge bogen "Acid Dreams", som bl.a omhandler CIA's forsøg med LSD og andre hallucinogener på befolkningen i forbindelse med udvikling af sandhedsserumer og våbenteknologi, er BZ en superhallucinogen nervegas, som pacificerer de ramte i omkring 3 dage i en lammende hallucinogen rus! [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Efter at gidslerne er kommet på hospitalet, fortsætter dødstallet med at stige, formentlig pga at mængden af BZ har været for stor under 'redningsaktionen'!

Det er vildt at de har brugt den gas... USA udviklede BZ til brug i Vietnam-krigen, men jeg er ikke klar over om de tog det i brug... [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

[ 28 Oktober 2002: Besked ændret af: Zonker ]

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Hvorfra har du at det var BZ? Jeg har søgt et stykke tid, og ingen lader til at vide præcis hvilken gas der blev brugt.
Jeg tror ikke at det er BZ som er blevet brugt, men nærmere en mere konventionel downer. BZ ville også være risky at bruge overfor terrorister bevæbnet med en masse sprængstof, da det kan hæve aggressiviteten.
Men jeg vil være meget interesseret hvis du har et link som kan bekræfte at det drejede sig om BZ.

In our memories

Her er linket til indslaget i TV2-nyhederne i aftes kl 19:

TV2 - nyheder "Måske nervegas der dræbte mange gidsler"

Kræver Realplayer!

In our memories

Og her er lidt info omkring BZ selv fra Erowid's BZ side...

Det er interessant at bemærke at det bl.a "Related to the JB-series (eg. Ditran) of benzillate
ester hallucinogens", som var blandt de kraftige hallucinogene stoffer som astronauter brugte til at træne vægtløshedstilstand med (JB-118 fx).

Et andet interessant citat:
"Actually, BZ (quinuclidinol benzilate, or QNB) is an anticholinergic,
acting specifically on muscarinic receptors. It is extremely potent (and
is, in fact, used in research for its antimuscarinic properties). It
also seems to have a greater LD50/ED50 ratio than other antimuscarinics
(such as atropine, scopolamine, etc). But I wouldn't try it, it's still
not particularly safe. Incidentally, it has been reported to tend to
induce nightmarish hallucinations/delusions (I could never find out why).
In any case, I can imagine that in a combat situation, one could easily
find onesself in a bad trip."

Dvs at stoffets virkning er beslægtet med scopolamin, som forårsager mange dages kraftigt delirium, og som bl.a findes i Datura-plantedele.

Powerful stof de russere er blevet spiked med i overdoser der! [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Øhm..i kemisk krigsførelse er BZ en FÆLLESBETEGNELSE for en gruppe af stoffer der påvirker centralnervesystemet. Efter at have læst ofrenes beretninger, er det tydeligt at der ikke har været nogen hallucinogene virkninger ved denne gas. Ihverttfald ikke ifølge deres beretninger.

In our memories

Jeg må lige læse op på BZ så... og tjekke de kilder jeg nævnte... jeg mente at de var ret specifikke.

Derudover tror jeg dog ikke at en person, som uvidende bliver udsat for en kraftig delirisk hallucinogen rus (som ikke kan/skal sammenlignes med en psykedelisk hallcinogen rus) vil være klar over at vedkommende har været udsat for et hallucinogen... blot noget som gjorde dem ude af stand til at sanse korrekt, og derved har pacificeret dem.

Psychedelia Gay Overlord

Tja, det er muligt at man ikke kan huske det, men det eneste ofrene siger er at de gled ud og ind af bevidsthed, samt at de ikke kunne røre sig.

In our memories

Jeg citerer lige fra Øvban:

Fra starten:
"Den 26-årige Oleg Sijogonov er på hospitalet. Indlagt med gasforgiftning. Han ved ikke hvad det er for noget gas, men han har det, som om han 'har drukket et ton vodka'.

Senere i artiklen:
[om selve aktionen]"'Jeg besvimede og fik så igen bevidstheden. Det skete flere gange. Det var, som om jeg havde drukket et ton vodka'".

Dvs at han har haft det på den måde under aktionen, og lige siden.

Det er efter mine oplysninger ret normalt at man i en delirisk rus ikke bagefter er bevidst om hvad der er foregået... dvs bevidstløs - hvadenten man har ravet rundt som en vanvittig eller er blevet slået omkuld pga styrken.

BZ blev jo fremstillet netop til at neutralisere fjenden uden at slå dem ihjel... og hvis en eller anden vodka-stiv russisk militærpersonlighed har skullet afgøre dosis etc... tjaaa, så kan jeg godt se hvorfor at alle faldt om som fluer.

Selv de gidseltagere som havde sprængstof og detonatorer på sig, nåede ikke at udløse disse.

Men måske formulerede jeg mig lidt dårligt i første post... det er jo ikke sikkert at det er BZ gas... men stærke sager har det været. De symptomer man hører om, udelukker ikke at det kunne være det...

For ganske normale folk tror jeg virkningen af en overdosis af den slags stoffer, bedst kan beskrives med 'at glide ind og ud af bevidsthed' - klart at de ikke begynder at snakke om spændende scopolamin-mystiske oplevelser fra den anden side.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg tror stadig ikke på at det var BZ. Selv når det bliver inhaleret, tager det ofte 35-40 minutter før det virker rigtigt inkapaciterende. I den periode bliver den "forgiftede" mere og mere paranoid, og ofte aggressiv. For mig lyder det absolut ikke som noget man ville forsøge at inkapacitere gidseltagere med fingeren på knappen med.
Desuden skulle de have overdoseret MEGET groft for at få så mange dødsfald; ED50 (den dosis som effektivt inkapaciterer 50% af en population) ligger på omkring 0,5 mg inhaleret, og forsøgspersoner (stakler!) er blevet injiceret med så meget som 50 mg uden at lide fysisk overlast.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er -ikke- påvist, så lad være med at hævde det som fakta.

Jeg tror dog også selv at det er BZ-gas, alt tyder på det bortset fra at folk døde i store mængder(det kan kun dræbe stærkt svækkede folk eller hjertesvage).

Peace,
Tias.

In our memories
Brugeravatar

Der står idag en udtalelse fra en mand, hvem det lykkedes at holde et tørklæde for munden og indhalere et minimum af gassen.

Han havde det efter sigende som om han havde drukket et ton vodka... (?)

Psychedelia Gay Overlord

Læs det igen Dex -> Han havde det som om han havde drukket et ton vodka... BAGEFTER! Han siger at han havde tømmermænd bagefter, men at selve virkningen var at han blev bevidstløs.

In our memories

en opiumsbaseret gas, hvad er det nu for noget?!

deep

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Ingen ideer men det er ret sygt...
Gassen skulle åbenbart have været opiums-lignende/baseret...
Passer meget godt med at ofrene på hospitalet bla.a. blev behandlet med et stof (kan ik´ lige huske navnet...) som bruges imod morfin/heroin OD....
Man kan ikke andet end at ryste på hovedet og sige at de russere er godt lamme i roen af al den sprut [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

VH !

Psychedelia Gay Overlord

Der var nogen på tysk TV der sagde at det måske var noget kloroform-lignende.

Insane psychedelia user!

CNN's bud
De fleste eksperter lader nu til at tro at det drejede sig om et kraftigt opiat; fentanyl eller lignende. Det passer ret godt med den beskrevne virkning, det virker hurtigt, og er nogenlunde lugtfrit. Desuden fås der en effektiv modgift, hvilket kan forklare hvordan anti-terrorcrew og redningscrew kunne gå ind lige efter uden gasmaske.
Det er bare TOTALT fucked up at de ikke har sørget for at indgive modgift hurtigst muligt til ofrene, og ikke har fortalt lægerne på hospitalerne noget som helst om hvilken form for stof de har været udsat for. Lægerne måtte selv eksperimentere sig frem til hvilken modgift der virkede. Atropin virkede ikke, så de fleste rigtige nervegasser er udelukket. Naloxon (opiod-antagonist) virkede nogenlunde, så det er sandsynligt at gassen indeholdt et opiat.
@Dankdawg> Noget chloroformlignende er så godt som udelukket, da alle stoffer med den virkningsmekanisme skal indgives i store mængder og har en karakteristisk, kraftig lugt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

trold>> Sagde de virkeligt det? Sygt at de ville bruge opiatbaseret bedøvelse.

Jeg hældte sq selv til BZ Gas-teorien. Jeg vil også gerne lige påpege at det altså ikke er en 'lammende hallucinogenrus', for det er det ikke. Man mister bare evnen til at tænke sammenhængende et stykke tid, kraftigt disassociativt, men sq ikke hallocinogent. Den vildeste hallu du kan opleve er tunnelsyn, ligefør du mister bevidstheden.

[ 29 Oktober 2002: Besked ændret af: Tias ]

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Prom_away:
...ED50 (den dosis som effektivt inkapaciterer 50% af en population) ligger på omkring 0,5 mg inhaleret, og forsøgspersoner (stakler!) er blevet injiceret med så meget som 50 mg uden at lide fysisk overlast.<HR></BLOCKQUOTE>

La' vær'... du ville jo ønske det var dig! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

In our memories
Brugeravatar

Det bliver værre og værre... China White-gas ??? Så er det vist kun de værste hero-addicts der kunne holde sig ved bevidsthed.

Hvorfor brugte de ikke Ketamin eller PCP ?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: WONDERLAND!!! MOSTLY
lusket at bruge sådan nogle våben for at diarmere terorrister,
hvad mon de tænkte på da de lukkede op for gassen ???
det virkede da vist ikke helt efter hensigten med alle de døde gisler,

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]