Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 maj 2024 18:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 11:47 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Taget fra Berlingske.dk idag:

Narkomaner skal være lovløse

Venstre i København vil fjerne narkomanerne fra gaden og tvinge dem til at vælge mellem fængsel eller tvangsafvænning.

Af Erik Bjørn Møller

Med et kontroversielt forslag om at gøre det ulovligt at være narkoman opfordrer Venstre i København sine partifæller i regeringen til at gøre op med mange års nyttesløs og blødsøden narkopolitik.

Politiet skal anholde og fjerne narkomanerne fra gadebilledet, stille dem for en dommer inden for 24 timer – og give dem valget mellem fængsel eller en stoffri tvangsafvænning, lyder det kontante forslag fra V-gruppens socialordfører på Københavns Rådhus, Karin Nørgaard.

Med opbakning fra borgmester Søren Pind og den øvrige V-gruppe sender hun i dag et brev til indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) med en opfordring til at sætte ind imod det stigende antal narkomaner, der fører »indbrud, usselhed og utryghed« med sig.

»Vi vil kriminalisere narkomanerne. Vi ved godt, at det er kontroversielt, men når vi ikke kan fjerne sælgerne, må vi fjerne køberne. Dermed viser vi et større socialt hjerte end det nuværende system, der bare uddeler Metadon og ser gennem fingrene med narkomanernes sidemisbrug. Vi vil hjælpe til et liv med selvrespekt og stoffrihed,« siger Karin Nørgaard.


- Det er sgu dejligt at se at Venstre håndhæver de liberale værdier! - NOT! Hvad sker der for dem? Skal narkomaner nu have færre rettigheder end de har i forvejen? Jeg er mangeårig beboer på Vesterbro i KBH. og har set hvordan narkomanerne lever og har kendt en del af dem også. Det sidste de har brug for er at være kriminelle end de er i forvejen.
Jeg finder det rystende at man vil kriminalisere narkomani. Man kan drage paraleller til Sverige, der allerede har en lignende lovgivning. I Sverige er det ikke alene ulovligt at være i besiddelse af narkotika, men også ulovligt at være påvirket. Ser politiet dig på gaden kan de anholde dig, tage dig med på stationen og tvinge dig til at tage en blodprøve. Er den positiv kan de give dig en bøde. Er det anden gang du bliver taget kan de tvangsindlægge dig til afvænning! De har sågar den såkaldte Rave-patrulje, hvis fornemmeste opgave er at gå rundt og opsnuse fester i private hjem, for at ransage dem hvis de har mistanke om at der er folk der er påvirkede af stoffer derinde. Hvis der f.eks. er høj techno-musik er det mistænkeliggørende.

Hvis man skal kriminalisere narkomani, må man næsten også kriminalisere at være påvirket af stoffer, da jeg har svært ved at se hvordan man ellers skulle definere hvem der er narkoman og hvem der ikke er. Det ville være et stort skridt væk fra den retspraksis vi kender her i DK, hvor man ikke lige hiver borgere ind og tager en blodprøve og hvor man slet ikke blander sig i om folk er på stoffer eller ej når de først er indtaget. Endnu et overgreb mod borgerne, og som det ofte er tilfældet, går det også her ud over nogle af de svageste i samfundet. Vi ved jo at narkomaner ikke brokker sig. De har andet at tænke på.

Man kunne have håbet på at der ville være stemning for lovliggørelse af narkotika i stedet. Eller i det mindste stemning for uddeling af gratis heroin, da det ville være en langt billigere løsning, omend ikke ideel. Ved uddeling af gratis heroin ville man for det første komme ud af den onde Metadon spiral (Metadon er langt mere vanedannende end heroin og desuden giver heroin en rus, det gør metadon ikke), hvis man organiserede indtagelsen af det, kunne man reducere hospitalsomkostninger, da de helbredsproblemr narkomaner har oftest skyldes dårlig livsstil og ikke heroinen i sig selv og man ville endelig opleve at drastisk fald i kriminalitet og spare mange penge den vej. Det ville måske være et godt skridt på vejen mod en liberal narkotikalovgivning? Under alle omstændigheder må man sige at dette forslag er MEGET betænkeligt!

- ovenstående er fra Liberator.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 16:33 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2002 01:01
Indlæg: 1079
Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
med ordet narkoman mener de vel en person der tager 1-2 sprøjter hver dag ik!? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 16:44 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Confusion -> det er netop det jeg siger: udover at det ville være et overgreb imod grundlæggende borgerlige rettigheder, så ville den eneste måde man kunne håndhæve sådan en lov på være ved at forbyde folk at være påvirkede af diverse rusmidler, for ellers ville det jo være umuligt at bevise at folk var narkomaner. Så juridisk ville det ligne noget i denne retning: 1) du bliver stoppet på gaden mistænkt for 'narkomani' 2) du bliver hevet med og får taget en blodprøve 3) prøven er positiv, du får tilbud om behandling eller fængsel.
- dvs. at er man påvirket vil det juridisk betyde at man er narkoman.

- Nu er det kun et forslag, men alligevel foruroligende.


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 17:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 17 jun 2002 01:01
Indlæg: 155
Geografisk sted: danmark
for fanden, fucking fucked up venstre... de tænker fanme med røven.. personligt tror jeg, at hende lene espersen er udsending fra en fjern planet, der udelukkende er interesseret i at sejle dette lille land i sænk... de må åbenbart have set lyset for enden af tunnelen, da de fandt ud af at lene espersen lignede en af os.. (sådan tilnærmelsesvis).. og så har de tænkt: hende der.. hun skal fucke danmark op for os.. og så smed de hende i en raket og skød den til nordjylland (derfra den lede accent.. hun skulle jo lige lære vores sprog da hun kom..) og så tog hun ellers toget til christiansborg og resten af historien kender i.. bare vent folkens.. it's going down, this shit.. [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

[ 08 November 2002: Besked ændret af: fonky ]


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 17:36 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Findes der ikke en eller anden menneskerettighedsparagraf der forhindrer sådanne overgreb???

Et eller andet sted kan jeg ikke lade være med at tænke over om det ikke i virkeligheden er selve det demokratiske system der er noget i vejen med - politikerne gør jo bare deres job, som i al sin groteske enkelthed går ud på at gøre de ting der giver flest mulige vælgere og så ellers skide på de svagt stillede mioritetsgrupper det så går ud over.

[ 08 November 2002: Besked ændret af: Sve*** ]


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 08 nov 2002 21:49 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 dec 2001 02:01
Indlæg: 1989
Geografisk sted: Danmark
Det er jo sygt! jeg brækker mig over Venstre


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 09 nov 2002 01:53 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Hvad foregår der???????????
Jeg er målløs og dybt chokeret og rystet over hvor inhumane og indsigtsløse de mennesker må være... sagde jeg mennesker?
...gøre det kriminelt at være narkoman... plonk [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] ...for at vise mere hjerte (er det at vise hjerte at smide folk, der allerede ligger ned, i fængsel?)...
Og tilmed sige at vi har haft en blødsøden narkopolitik er jo en direkte løgn.

V's nye slogan: "Chauffør! Fej lige de der suspekte menneske-skæbner af vejen, så min Rolls-Royce ikke bli'r beskidt".
AAAADDD jeg ku' brække mig over karin nørgaard og søren pind og hvem der ellers står bag den her ko-lort.


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 09 nov 2002 11:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 17 sep 2002 01:01
Indlæg: 87
Geografisk sted: min mors mave ; )
Hvad fanden skere der for dem!!! Er mundlam af deres SINDSYGE forslag!


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 09 nov 2002 15:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 20 aug 2000 01:01
Indlæg: 62
Geografisk sted: VesterBrooklyn
D må jo svare til : hvis man ikke kan få bilerne til, ikke at ramme fodgængerne, så gør vi det da bare ulovligt, at blive kørt ned... [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img]

Lad oz fængsle trafikofrene..

Desuden, hvis V´s holdning er, at sælgerne skal fjernes, vil fri morfin klorid til narkomanerne, da være den eneste rigtige handling. For at komme dette problem til livs..


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 09 nov 2002 15:58 
Offline
In our memories

Tilmeldt: 05 aug 2001 01:01
Indlæg: 3279
Geografisk sted: Provinsen
Jeg var også chokeret da jeg læste det, men det er vel bare hvad man kan forvente sig fra den front? Typisk at de pårørende grundet ubehagelige oplevelser går ind for den slags populistisk lort. Jeg håber fandme ikke at det foreslag bliver virkelighed.
Tre måneders fængsel for narkomani? Hvad sker der for dem?? [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img]

-Psyko


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 10 nov 2002 14:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 apr 2001 01:01
Indlæg: 1149
Jeg skider på Venstre!

Peace,
Tias
- Officiel seriøsitets-vogter på psy.dk [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 11 nov 2002 23:05 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 15 sep 2002 01:01
Indlæg: 694
Geografisk sted: Danmark
FUCK VENSTRE!

Også det med at de vil fjerne Su´en eller skære ned på den! Det er jo helt umuligt! Det kan jo ik lade sig gøre! Man får sq kun 4000 som udeboende, og det er sq svært nok for folk at leve på i forvejen!!!!
ARGH!


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 11 nov 2002 23:15 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2002 02:01
Indlæg: 163
Geografisk sted: En lille sivhytte i Peru
Alkoholic >> Der er #"¤%& kraft edder [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] eek: perkeme en meget meget grundlæggende forskel på at fængsle narkomaner og så på at skære lidt i nogle pengestrømme som fx. SU'en.


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 12 nov 2002 10:52 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Jeps Alco, det er vist en lidt anden diskussion. Det ene er et brud på dansk retspraksis der overskrider grundlæggende rettigheder. Det andet er et besparelsesforslags som man kan synes om hvad man vil.....men ligegyldigt hvad, så har det ikke så digre konsekvenser som det førstnævnte. Måske skulle du lige tage og se tingene i perspektiv? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

PS. Du kunne jo tjene nogle penge selv?


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 27 nov 2002 20:26 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 nov 2002 02:01
Indlæg: 10
Geografisk sted: Danmark
Personligt er jeg imod brug af noget som helst, der er stærkere end skunk - og at regeringen skal gøre hvad de kan for at hjælpe dem, der ryger ud i alt muligt lort i forbindelse dermed. At dette nye lovforslag er fucked up vil jeg ikke indvilge i, men sådan som jeg ser det, er hårde stoffer et problem, som der må gøres noget ved. 1: man må hjælpe dem, der allerede er ude i det. 2: man må gøre det sværere at komme i nærheden af.
Min personlige mening er, at der bør strammes op om narkotikalovene (dog i en anden retning end hvad V her foreslår) - og at tjald skal fjernes fra listen over forbudte stoffer i DK...Så har jeg egentlig ik et problem med stramninger længere.
Som situationen er nu, anser jeg den største fare i forbindelse med tjald, for at være den store risciko, der er for at blive slynget ud i et misbrug af hårdere stoffer - dette kan effektivt modvirkes ved at fjerne tjald og fx heroin/kokain fra den bås, de er blevet placeret i sammen...Hvis tjald var ligesom alkohol, og det værste ved det var at man blev dum + at de gamle brokker sig lidt en gang imellem, ville mange uheldige tilfælde undgås...
Dog skal jeg ikke sidde og sige, at brug af tjald bør ske uden omtanke...Da jeg var 2 år gammel, blev mit hus blev raseret af min mors ex, som var langt væk i et hash-misbrug og havde psykotiske problemer som følge heraf...

CC


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 27 nov 2002 20:29 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 27 nov 2002 02:01
Indlæg: 10
Geografisk sted: Danmark
UUUPS! Kom til at skrive:
"Personligt er jeg imod brug af noget som helst, der er stærkere end skunk - og at regeringen skal gøre hvad de kan for at hjælpe dem, der ryger ud i alt muligt lort i forbindelse dermed."

Selvfølgelig er jeg ikke imod at regeringen skal hjælpe folk, der er røget ud i problemer i forbindelse med tjald...Jeg er bare stiv og kom til at skrive forkert [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Som det fremgår senere i min post, går jeg ind for hjælp af narkomaner...

My Bad [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

CC


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 28 nov 2002 00:53 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 okt 2002 01:01
Indlæg: 221
Geografisk sted: nordjylland
@Chemaris Canopsy - hey og welkommen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

1. tror det er de færreste der ikke vil hjælpe narkomaner. det der diskutteres er metoden. personligt synes jeg at ideen med at give dem deres heroin er den bedste. de hollandske erfaringer med denne metode er positive og den er langt mere human. forskellige regeringer har nu i ca. 30 år prøvet at afvænne narkomaner og det er ik gået efter hensigten. der er stadig mange narkomaner og, såvidt jeg ved, lever de fleste en kummerlig tilværelse. man kunne samtidig unga en masse kriminalitet da de så ik længere behøver at skaffe penge til deres misbrug.

2. kan du argumenterer for hvorfor det _kun_ lige er _DIT_ ynglings stof der burde frigives? hvor meget ved fx om MDMA eller amf? no offence men år du bruger ordet "lort" virker det som om du er rimelig præget af fordomme.

jeg respekter din holdning så prøv også li at respekterer min [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] jeg går jo heller ik siger at tjald er noget "lort" fordi jeg foretrækker andre stoffer.

3. mener at det er _stærkt_ utilrådeligt at skærpe narkotika loven. der er intet der tyder på færre vil prøve. intet sted, jeg har hørt om, i verden har stramninger før hjulpet så hvorfor sku det så nu. det er meget usandsynligt at det vil gavne unge at komme i fængsel eller få hårde straffe (kender to det bestem ik har gavnet. de er blevet langt mere hardcore. eks fået de forkerte venner og fået et enormt had til samfundet). tværtimod har lempelser i lovgivningen i holland omkring MDMA givet positive resultater.


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 28 nov 2002 10:23 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Chemaris Canopsy:
Som situationen er nu, anser jeg den største fare i forbindelse med tjald, for at være den store risciko, der er for at blive slynget ud i et misbrug af hårdere stoffer<HR></BLOCKQUOTE>

Old myths die hard... [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]
Hashnarko gi'r ikke folk lyst til at fortsætte med andet narko (som feks ølnarko, heroinnarko, colanarko og alt mulig andet narko). Men det er typisk sådan, at folk der har lyst til heroinnarko også tit spiser (eller har spist) hashnarko.

At sige hash fører til hård narkomani, er det samme som at sige; at man dør af at gå med sko, da alle undersøgelser har vist at alle der har gået med sko, på et eller andet tidspunkt i deres liv, er døde.
Men hvor mange ville tro på at skoene var den letale faktor her???
De fleste hashrygere, ryger jo også almindelig tobak, men det betyder jo heller ikke at alle der ryger almindelig tobak, automatisk er i risikogruppen for at blive hashrygere, vel?

Fair nok at du er imod narko. Det bestemmer du selv. Men hash gi'r altså ikke lyst til heroin, det gør det altså ikke.


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 28 nov 2002 15:41 
Offline
Psychedelia Gay Overlord

Tilmeldt: 13 maj 2001 01:01
Indlæg: 3406
Geografisk sted: Biløen
Hej Chemaris,
måske var det bare federe om folk selv kunne bestemme hvad de ville putte i deres egen krop?


Top
 Profil  
 
 Titel: Ny narko-lov?
Indlæg: 28 nov 2002 19:32 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 17 jul 2000 01:01
Indlæg: 540
Geografisk sted: nordjylland
Jeg må sige jeg er forarget, men det er vel hvad man kan forvente af de medieludere.

Jeg tror ikke det er en officiel Venstre politik, men et forsøg på at fremhæve dem selv, igen, Søren Pind er jo mere Medie luder end politiker.

Er der forresten nogen af jer der ved hvad der skete med den afstæming om det fixe rum til de hårdt belastede narkomaner, det var da en human måde at "fjerne" dem fra gade billedet.

Jeg kan ikke lade være med at grine af folks urealistiske oh umeneskelige forslag, så vidt jeg ved er de danske fængsler overbefolkede. Jeg kan ikke lige huske statisikken, men er det noget med 75-80% af alle indsatte vender tilbage til fængslet igen, det er fanme ikke nogen god ide at putte syge mennesker bag træmmer... nå jeg ævler løs [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg ville bare lige sige det er forrygt en gang til !

MTV
Mads Jensen

PS! Fedt blad


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team