Du skriver at vi ville støtte alle der ville gå i krig mod Rusland og Kina (for at afvæbne), som om det er åbenlyst forkert.
I det værdigrundlag jeg beskrev var der indbygget en "os og dem" skillelinie, som blev trukket ved medlemmer af Nato. Det virker ikke helt hul i hovedet for mig, at det er en brugbar skillelinie. Man kan dog mene at Rusland og Kina ikke er så "ustabile" at deres ret til at have kemiske, biologiske og atomare våben ikke skal tages fra dem. Så kan man inkludere dem i listen i værdigrundlaget. At sådan ændre på mit forslag til et værdigrundlag, synes jeg dog ikke ændrer noget grundlæggende - for din kritik af det oprindelige forslag vil jeg mene hovedsageligt går på at du ikke er enig med det (ret mig hvis jeg tager fejl). Og det var jo bare et eksempel (jeg er heller ikke enig med det værdigrundlag).
Du har nok ret i at man kan risikere at værdisættene bliver meget detaljerede og komplekse, hvis ikke man passer på - men hvis man kigger på de forskellige partiers programmer, så er det da også en del at sætte sig ind i(og deres programmer er endda voldsomt vage). Jeg mener også at det faktisk er en fordel hvis de bliver lidt detaljerede og regelrette, for f.eks. reglen om skattestop har da fået mange til at tænke nye baner, istedet for at argumentere for hvorfor de simpelthen ikke kan undgå skattestigning. Og hvis de bliver detaljerede, er der mange ting som man bliver tvunget til at sætte ord på, som idag bare bliver irrationelt behandlet og skøjtet udenom. Jeg tror nemlig at man får svært ved at fortælle hvad det er for en værdi der adskiller alkohol og cannabis så det ene skal være lovligt og det andet ulovligt, for nu at tage et eksempel.
Selv hvis man siger at det bliver fuldstændig umuligt at få formuleret nogle værdisæt der ikke kan fortolkes på en milliard måder (jeg tror ikke det bliver så svært, men bare for at tage worst case) - så er jeg sikker på at bare det at få folk til at diskutere/skændes om hvordan de skal formuleres, er en vigtig ting - for det tvinger folk til at overveje hvorfor de nu synes som de gør. "Argumenter" som "sådan har vi altid gjort" og "jeg klager da ikke", kan bare ikke bruges når man går efter at formulere de dybere værdier.
Hvis vi videre forestiller os at worst case er tilfældet, så kan vi selvfølgelig ikke leve med at det er så åbent for fortolkning. Men så synes jeg stadigt det var bedre om man så yderligere valgte et "parti" til at fortolke og forholde sig til værdisættet, istedet for bare at skrotte det helt, som det system vi har idag. På den måde bliver "partiet" mere holdt fast på at skulle holde sig til det vedtagne værdisæt, og har ikke ret til at ombestemme sig efter valget. Desuden skulle der kun vælges eet parti til at fortolke, så der ingen tovtrækning var. Dette parti skulle så fungere som Danmarks "chef" og sørge for at målene for Danmarks fremtid blev holdt for øje. Med dette system ville folkets holdning, udtrykt i det vedtagne værdisæt, stadigt være rettesnor efter valget - og det ville være ret svært for et parti (eller diktator) at handle efter en skjult agenda - for de skal jo handle inden for værdigrundlaget.
Et værdigrundlag for mit tænkte politiske system : "Det politiske system skal sørge for at værdierne blandt flertallet i den danske befolkning, bliver administreret og ført ud i livet med så lidt mulighed for diskussion og fortolkning som muligt.". Det har nemlig også den sideeffekt at når folk ikke kan ombestemme sig(diskussion og fortolkning), så tænker de sig bedre om.
[Hvad angår at flertallet vedtager dumheder, så er det efter min mening ikke så slemt, da det jo netop afspejler den sande tilstand hos flertallet, og vi er vel altid interesserede i at sandheden kommer frem [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Desuden kender jeg ikke mange som jeg ville betro posten som leder i et aristokrati, kender du nogen?]
Apex
[ 24 Marts 2003: Besked ændret af: Apex ]
|