<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
politik er en afspejling på hvilke faktorer som er afgørende imellem de enkelte nationer<HR></BLOCKQUOTE>
Ja ok, det var så ikke den definition jeg tænkte på [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det du si'r her, er selvfølgelig rigtigt. Men jeg talte om den _effektive_ politiske indflydelse Saddam havde på resten af menneskeheden, og here mener jeg stadig ikke at han havde nogen reel indflydelse. Bin laden havde/har langt større politisk indflydelse end saddam, mener jeg. Hvis nogen med politiske udtalelser kan vække slumrende terrorister, så er det sikkert mere binladen end saddam. Så det var ikke politik som begreb, jeg tænkte på, men at _effektiv_ politik ligger under for personligheder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] (den samme politik ført af 2 forskellige personligheder, gi'r 2 forskellige _effektive_ resultater. Havde Clinton feks gået ind i irak, så havde verden næppe reageret ligeså stærkt som nu når det var BabyBush. Så politik er ikke så væsentligt, men det er personligheder derimod. Branding er vigtigere end indholdet)
Så det er samme ord, politik, men 2 forskellige meninger, eller gradbøjninger af meningen.
Anima; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
jeg tror næppe enhver med et ansvar for sig selv, kan benægte at ansvaret også ligger hos hver enkelt af de andre, derfor vil ethvert anligende have en personlig betydning for mig
Det er et stort spørgsmål. Hvem har ansvar... har vi alle lige ansvar? Har lederne ansvaret? Har den snydte selv et ansvar for at være dum nok til at lade sig snyde? Har spritbilisten et ansvar, hvis han har medfødte anlæg for alkoholisme? Ansvar er noget underligt noget og det skal man være lidt varsom med at slynge rundt. Vi har allesammen ansvar for noget, men ikke for alt. Du kan ikke være berørt af alt der sker (ikke direkte ihvertfald), og derfor kan du heller ikke ha' ansvar for at alle Uretfærdige i verden bli'r retfærdigt behandlet. Hvis alt sku' berøre dig, ville du også ha' ansvar for alt...men hvilket ansvar sku' dine medmennesker så ha'? Derfor; vi har ansvaret for noget, men ikke for alt. At påstå at 1 menneske har ansvaret for alt, er altså...og det må du ikke blive personligt fornærmet over jeg si'r, for sådan er det ikke ment...men det er altså et 'gude-kompleks'. Og der er også en lang række problemer forbundet med det. Feks; hvor meget er 'alt'? Har du også ansvar for hvad der sker på planeter du ikke kender til endnu? Hvis tv ikke havde vist irak krigen, havde du så også stadig haft ansvar omkring den? Selvfølgelig ikke. Du har kun ansvar for noget, og ikke for alt. De ting du kender til, kan du sige du har noget ansvar for. Men selv dét vil være at strække den, for feks kender du sikkert til månens omløb om jorden...men er det dit ansvar? Kun meget meget vagt, eftersom du praktisk talt hverken kan gøre fra eller til.
Det er præcis som med bølgerne på havet; 1 lille bølge kan ikke gøre det for en hel storm...det kræver en samling af flere bølger. Vi kan kun påvirke det der berører _os_. Det vi ikke rører, kan vi heller ikke påvirke og derfor er det ikke vores ansvar. I dag kan vi nå 'langt' med vores berøring, pga nettet og tv osv, så idag har vi måske mere end nogensinde før, et ansvar for den globale verden. Men stadigvæk; ansvar er en underlig størrelse. Har man feks et ansvar for at følge med i tvavisen? Hvis man hellere bare vil klippe roser i haven, eller cykle en tur eller hvad ved jeg, skal man så også stadig føle sig berørt og ha' et ansvar? Er folk tvunget til at ha' et ansvar? Hvad med folk her på sitet feks; her er jo kun få der poster i politik rummet...betyder det at de andre løber fra deres ansvar? Hvis alt berører dig, hvad gør du så for at undgå omskæringer af små børn i afrika? Hvad gør du for hjemløse i Florida? Hvad gør du for at forhindre piger bli'r gruppevoldtaget i Århus? Hvad gør du for dit og hvad gør du for dat? Det er der jo ingen mennesker der kan rumme altsammen. Derfor har vi kun ansvar for noget, som så må brede sig som bølger eller ringe i vandet og påvirke videre ud i mange led. Som feks når jeg si'r "Legaliser narko", så er det jo ikke noget jeg personligt bestemmer, men jeg kan kun sende en lille bølge afsted og så må andre der er enige med mig, sende den videre til de næste osv osv. Så alt det der med ansvar, er meget meget komplekst.
Man ku' også sige "det er mine forældres ansvar, for de har født og opdraget mig", eller "det er biologiens ansvar, for den dikterer om min hjerne fungerer og kan tænke 'korrekt'", eller "det er guds ansvar, for han har skabt altsammen", eller...ja du kan sikkert godt se hvad jeg mener; vi kan ikke være overalt. Det er iøvrigt derfor mennesker overhovedet kaldes for _individer_, by the way [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
[ 27 April 2003: Besked ændret af: JEL ]