egalitarian betyder ikke kommunist.
La' mig ridse dem op for dig:
Egalitarian: <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Affirming, promoting, or characterized by belief in equal political, economic, social, and civil rights for all people.
Communism: <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
A theoretical economic system characterized by the collective ownership of property and by the organization of labor for the common advantage of all members.
(ifølge
www.dictionary.com )
Forstår du det nu? (som du selv provokerende ynder at sige det [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] )
Jeg taler ikke _for_ tvangs-opkrævning af skat. Jeg taler _for_ skat. Der er en stor forskel, ven.
Det handler om at gi' mennesker lige rettigheder og muligheder. Ikke om at vi ska' fælles-eje hinandens undertøj.
En lam i kørestol, feks, ka' ikke bare gå ud og finde et job på lige vilkår med en der ikke er lam i kørestol. I libertarianisme systemet har han derfor ikke lige muligheder for at få et liv på lige fod med andre. Det mener jeg der ska' kompenseres for gennem skatten.
Det mener jeg er måden at sikre at selv handicappede også ka' leve et liv i en slags 'frihed'. Det ka' være det er 2 forskellige slags 'frihed' vi taler om?
Det gi'r ikke nødvendigvis et lykkeligt samfund, hvor alle jubler af glæde og ingen kaster sten mod policen. Men det gi'r alle en fair mulighed for et godt og tåleligt liv.
Vi ka' sagtens standse enhver form for regerings-styring i verden, men er det virkelig en fordel for den brede befolkning? Hva' chance har du mod feks et US-vagtværn, hvis et sådan opstod? Hvordan vil du sikre dig at US-værnet ikke træder dine rettigheder under fode? Det ka' du som individualist ikke, og derfor beviser teorien om kollektivets overlegne styrke sig selv allerede der.
Og netop derfor ved vi også at det er helt Uundgåeligt at folk ikke vil samle sig i fælles vagtværn i libertarianismens verden.
Og vupti; så har du in-effect situationen vi har idag.
(Her ved jeg du plejer at nævne at man ska' ku' bo hvor man vil, men jeg har allerede forklaret dig at udviklingen vil kræve at du forlader vagtværnets fysiske territorie, hvilket dermed gi'r den tilstand vi har idag med lande og love/regler i disse lande. Under alle omstændigheder bli'r du ihvertfald tvunget til at flytte, hvis det er vagtværnets politik _ikke_ at ha' ikke-medlemmer boende på sit territorie.)
Alright, so far so good [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]
(jeg er irriterende når jeg har ret, er jeg ik'? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] )
Ideen om at konkurrencen ka' sikre folket, kræver jo at konkurrencen eksisterer, men hvordan ka' den det, hvis 1 vagtværn er magtfuldt nok til at diktere dagsordenen?
Du ka' jo se verden idag! Hvem styrer? Svar=det største vagtværn. Det eneste der ka' få US til at lytte, er en magtfaktor der er en _reel_ konkurrence (eller måske en ny president)
Vi ka' også ta' eksemplet sovjet, her var staten det største vagtværn, som dikterede overfor folket. Forskellen på "sovjet VS folket", er den samme som "US VS verden": Nemlig at den største altid bestemmer.
Derfor er det så vigtigt at rigdom fordeles, så _ingen_ ka' blive så stor at de ka' diktere nogen hvordan de ska' leve. Det er kun sådan du ka' opnå en mere stabil og 'ægte' frihed for alle individder.
Libertarianismen har en indbygget fare for at føre til diktature på udsatte steder. Jeg si'r ikke den nødvendigvis _vil_ føre til diktature, jeg si'r bare den ikke har indbygget nogen anti-diktatur systemer der ka' forhindre det. Men i et lige samfund (ska' vi kalde det 'egalitarianismen' for nemhed's skyld fra nu af?) vil der altid være _andre_ medlemmer af folket der ka' mobilisere en magt-faktor der ka' standse diktatur-spiren (fordi ingen er super-rig og ingen er super-fattig)
Hvis en diktator er super-rig og køber bornholm og tvinger folk til at blive boende (med de våben _den_ har haft råd til, men som bornholmerne _ikke_ har haft råd til), så ka' kun et _udefra_ kommende vagtværn hjælpe bornholmerne. De ka' ikke hjælpe sig selv.
Hvis der derimod er nogenlunde lige økonomiske forhold, så vil bornholmerne ha' råd til at bekrige diktatoren, som heller ikke selv vil ha' råd til de samme kraftige våben som før, og dermed måske bevare deres frihed.
Det er godt for bornholmerne og for os alle, for hvis der først kommer diktatur på bornholm, så risikerer vi at det forsøger at erobre mere land, og en dag bli'r det måske der hvor vi selv bor.
Der er også andre problemer ved konkurrence-samfundet. Det kræver flere resourcer! Og jo; det skader helheden!
La' os for sjov skyld sige en katastrofe mod jorden er opstået eller på vej til at opstå, og 27 forskellige konkurrerende virksomheder alle ska' bruge en masse ens resourcer på selve opgaven (de risikerer at bruge 27 gange de resourcer der måske ellers ku' ha' været nok for at forhindre en katastrofe) plus en masse resourcer på at vinde kontrakten over de andre virksomheder (de ska' blaa hemmeligholde deres egen forskning, så de andre ikke stjæler ideerne og dermed får et bedre konkurrence-grundlag)
Er det så en go' løsning? På den måde modarbejder de jo netop hinanden, istedet for at hjælpe hinanden. De gemmer viden fra hinanden for selv at vinde. Og hvem går det udover? Svar=alle der bor på jorden.
Vi ska' udnytte det fællesskab vi har, til at finde de bedste løsninger på fælles problemer, og jeg kan ved den søde grød ikke se hvordan det bli'r hjulpet på vej af _øget_ konkurrence.
Sars og aids er 2 eksempler, men det ku' også være en komet ingen kender til endnu, eller en klima-forandring der ændrer jordens livsbetingelser. Menneskeheden har mange fælles trusler, som vi bedst løser i fællesskab.
Konkurrence _er_ krig. Hvis jeg ikke vinder, så taber jeg. Ergo er alle mine med-mennesker pludseligt potentielle fjender (hvis _de_ vinder, taber jeg)
Sådan ska' det ikke være. Det burde være _naturen_ mod mennesket, og ikke mennesket mod med-mennesket.
Der er ingen vej udenom fællesskabet, hvis mennesket ska' overleve på længere sigt.
Sådan er det.
Libertarianismen er som at slås om hvilken ende af båden man vil sidde i, mens det efter min mening pt burde handle om hvordan man manipulerer vandet omkring båden, så vi ka' sejle sikkert, og dermed begge overleve længere (Med 'os' mener jeg selvfølgelig menneskeheden generelt). _Hvor_ vi sad i båden er ligegyldigt, hvis vi dør af sult eller driver udover et vandfald eller noget andet fatalt sker, fordi vi ikke koncentrerede os om at vi faktisk drev rundt på åbent hav.
Så det handler ikke om dine skide skatte-kroner, min ven, det handler om noget der er større. Det handler om vores _fælles_ fjender. Det nytter ikke kun at koncentrere sig om sig selv (Det gjorde dinosaur'ne også, men hvad fik de ud af det? De fik en sten i hovedet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )
Jaja det blev langt igen, men sådan er det jo [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Har du forresten set cube-filmene?
Lige 1 sidste ting; man ska' ikke _producere_ for at overleve i verden. Man ska' _samle_.
Tænk lidt over det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]