<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Men som det er nu, er der INGEN der gider at bygge nye boliger, fordi det ikke kan betale sig pga. huslejeregulering. Forstår du dét?
Til gengæld bygges der mange luksusboliger, som du nok ved. Hvorfor nu det? Jo, de er fritaget for huslejeregulering! <HR></BLOCKQUOTE>
Jeg var faktisk ikke klar over der blev bygget mange luksus-boliger, men sådan er der jo så meget. Det undrer mig dog at de så ikke har gennemgået de mekanismer du nævner, og er blevet billige nok til at dække behovet og ud-radere bolig-manglen. Hvorfor er de ikke blevet det, hvis det er sådan pris-udviklingen altid vil gå på et Ureguleret marked?
Jeg er egentlig ikke specielt imod en fri kapitalistisk økonomi, hvis det er det folk vil ha', hvis bare alle stadig betaler en del i skat til de svage. Jeg har intet reelt imod at de stærke slås med hinanden om at tjene flest penge, hvis bare alle stadig sørger for at de svage ikke bare bli'r ladt helt i stikken. På bundlinien altså, for jeg tror ikke på det de-regulerede system er det bedste eller mest effektive, og det er selvfølgelig derfor jeg argumenterer for et mere fælles indrettet system.
Din 'anden synsvinkel' link var meget interessant synes jeg.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
promised that deregulation would reduce electricity bills by 20%. In fact, when in the first California city to go "lawless," San Diego, the 20% savings became a 300% jump in surcharges.
Prisen steg altså 300 procent!! Ok, det ka' være en enlig svale som måske ikke vælter teorien om fri kapitalisme, men alligevel er det da værd at ta' med.
Citat:
According to Dr. Anjali Sheffrin, economist with the California state Independent System Operator which directs power deliveries, between May and November 2000, three power giants physically or "economically" withheld power from the state and concocted enough false bids to cost the California customers over $6.2 billion in excess charges.
Det ka' du selvfølgelig godt sige er en negativ side af regulering, men er det ikke at bøje situationen lige lovlig meget?
Det si'r da meget mere om den moral de forretnings-drivende besidder. Hvis regulerings-reglerne blev fulgt, så ville problemerne jo ikke opstå. De opstår fordi nogle ikke _vil_ følge reglerne, men istedet bare jagter profit.
Citat:
It took until December 20, 2000, with the lights going out on the Golden Gate, for President Bill Clinton, once a deregulation booster, to find his lost Democratic soul and impose price caps in California and ban Enron from the market.
Så markedet ku' altså ikke selv finde ud af at sikre befolkningen stabil energi i dette tilfælde.
Citat:
So too the free-market British buckaroos controlling Niagara Mohawk raised prices, slashed staff, cut maintenance and CLICK! -- New York joins Brazil in the Dark Ages.
Hvordan får du det til at være reguleringens skyld?
Du nævner hele tiden hvor Uvidende jeg er om økonomi og hvor lidt jeg forstår det, og det har du jo lov til at mene, men problemet er jo at økonomi ikke er så simpelt som nogle økonomer, og formentlig også du selv, tror. Du ka' ikke stille simple teorier op og så påstå at gør man bare sådan og sådan så løser alle problemer sig selv.
Opportunisterne er jo dem der ødelægger tingene, når de skruppelløst vil tjene penge for enhver pris. Og de findes i alle politiske systemer i større eller mindre grad. De forsøger ikke at tænke langsigtet over hvordan man bedst sikrer energi til alle på den bedst effektive måde, de tænker kun i profit. Og det er altså ikke altid godt nok, eller særlig hensigts-mæssigt. Profit-jagt ka' nemlig føre til udhuling af et system (det er en naturlov, og de er altså noget mere seriøse og holdbare end økonomiske politiske teorier, så dem støtter jeg mig til når jeg anbefaler at man passer meget på med at tro på erhvervs-livets Ufejlbarlige guddommelighed [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )
Citat:
Regulering er en UØKONOMISK ændring af markedet. Dvs. at det er en dårligere allokation af ressourcer end den der ville finde sted på det uregulerede marked.
Jeg synes ikke det er dårligere, men det er nok en politisk smags-sag. Et Ureguleret money-flow (UMF, hehe) har ikke de fordele _jeg_ søger. Og overskriften på den 'anden synsvinkel' du linker til si'r netop hvorfor:
Citat:
The Tale of The Brits Who Swiped 800 Jobs From New York, Carted Off $90 Million, Then Tonight, Turned Off Our Lights
Så om det er en bedre allokering, som altså her gik fra usa til england, ka' man vel diskutere [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Nogle englændere tjente nogle penge påstår han, men de tjente disse penge på 50 mio menneskers bekostning, og det er efter min mening at pådrage andre Unødig skade for egen vindings skyld, og det synes jeg er Usympatisk og derfor er jeg imod den frie kapitalisme. Den har ofre jeg ikke synes om, præcis som en reguleret økonomi også har ofre. Det er et politisk valg i sidste ende. At du så synes jeg vælger ud fra Uvidenhed, ka' jeg jo ikke lave om på, men jeg har stadig ikke set noget der ka' overbevise mig om at den frie kapitalisme er så meget bedre. Tværtimod ser jeg en række virksomheder, enron blaa som han også selv nævner i teksten, som opfører sig totalt respektløst og samfunds-undergravende.
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Their plan was not to follow the rules, but to ELIMINATE the rules. They called it "deregulation."
It was like a committee of bank robbers figuring out how to make safecracking legal.
But they dare not launch the scheme in the USA. Rather, in 1990, one devious little bunch of operators out of Texas, Houston Natural Gas, operating under the alias "Enron," talked an over-the-edge free-market fanatic, Britain's Prime Minister Margaret Thatcher, into licensing the first completely deregulated power plant in the hemisphere.
And so began an economic disease called "regulatory reform" that spread faster than SARS. Notably, Enron rewarded Thatcher's Energy Minister, one Lord Wakeham, with a bushel of dollar bills for 'consulting' services and a seat on Enron's board of directors. The English experiment proved the viability of Enron's new industrial formula: that the enthusiasm of politicians for deregulation was in direct proportion to the payola provided by power companies.<HR></BLOCKQUOTE>
Altså bestikkelse.
Og jo det ka' du godt sige er reguleringen's skyld. Mens jeg istedet vil sige det er en profit-styret moral af skadelig karakter. Bestikkelse er efter min mening et tegn på man ikke bryder sig om sine medmennesker. Hvis man er villig til at købe sig til en fordel andre ikke ka' få, på bekostning af andre, fremfor at alle deles ligeligt, så har man ikke en go' moral efter min mening.
Det er derfor visse ting ska' styres af et over-ordnet fællesskab. Udgifter til el-nettet gider ingen betale hvis de ikke ka' tjene penge på det, men hvis nogen ka' tjene penge på det, så ka' de også bruge det som pressions-middel til at hæve deres profit. Hvis et selskab ska' investere i bedre el-net, så ejer de jo også pludselig muligheden for at ku' lukke for strømmen hvis de lyster. Og selv med den frieste konkurrence ka' et andet selskab jo ikke bare lige sådan bygge et nyt el-net og dermed overta' kunderne. Ergo er vi gidsler hos det selskab der sætter profit øverst. Konkurrence på ikke-nødvendige ting er ok, men ikke på noget så vigtigt og omfattende som energi.
Ku' man bare med et klik på en knap tilmelde sig et andet el-net, så ku' de for min skyld godt konkurrere. Men det ka' man jo altså ikke med den nuværende teknologi. Derfor er samarbejde nødvendigt, og derfor er det bedst at et organ der ikke tænker i profit, styrer disse dele af infra-strukturen.
Eller egentlig må de godt tænke i profit, det ska' bare være vores _allesammens fælles profit_, istedet for kun nogle få personer's [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Citat:
Jeg gør det dog stadigvæk, fordi jeg ka li dig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Tak, jeg har det sjovt nok på samme måde, hehe [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Jeg er da heller ikke blind for dine argumenter, jeg vægter nok bare slag-siderne og fald-grupperne ved Ureguleret kapitalisme anderledes.