En fortsættelse af cola-debatten, men placeret i en ny tråd da det ikke handler så meget om cider-cola mere:
dankdawg skrev:
Som sagt, så kan folk jo bare tage ansvar for sig selv i stedet for at rende rundt som nogle idiotiske zombier.
Du ka' simpelthen ikke skubbe alting over på forbrugeren, og så stadig påstå du har en go' salgs-etik.
Hvordan forestiller du dig feks en analfabet, der ikke har lært at læse (fordi regeringen vil spare penge i skat, så der ikke er noget godt skolesystem til børn af fattige forældre), ska' stå og læse indholds-fortegnelsen på varen i et supermarked?
Derfor er der brug for en over-dommer over den frie kapitalisme, altså et solidt og bredt funderet fællesskab med magt over pengene, sådan så de brodne kar ka' fjernes (om du så kalder det en STAT eller ej er mig totalt ligegyldigt, bare det er hele folket der deler denne magt ligeligt, og den ikke er centreret omkring nogle få super-rige personer)
dankdawg skrev:
Jo, det er faktisk skideligemeget med deres stemme, for de bruger ikke produktet alligevel, så hvorfor skal de have indflydelse på det?
Det ku' jo være produktet havde nogle bi-effekter, som var interessante for flere end blot produktet's kerne-brugere. Hvis feks nogle af de ingredienser der puttes i varen, gi'r spild-produkter der bagefter udledes som forurening i naturen. Det har alle der lever i naturen da interesse i, selvom de ikke har noget med selve start-produktet at gøre.
Det ku' feks være en bil-producent der laver en bil jeg ikke selv har råd til at købe. Betyder det så at jeg bare ska' være ligeglad med om bilen forurener og sender tunge bly-skyer ud i atmosfæren, som _jeg_ også ska' indånde?
Hvem ska' varetage folke-sundheden, altså den fattige's sundhed, når køberen af bilen er ligeglad, og den fattige ikke selv har råd til at modsætte sig?
Mit svar er at; det ska' fællesskabet i fællesskab.
Derfor er der, som minimum, brug for en solid overbygning _over_ den frie kapitalisme.
Men globen's fysiske øko-system, mennesket's livs-fundament, står der vel ikke så meget om i de der forældede fætter-br økonomi-bibler... (som omhandler en verden der ikke længere eksisterer)
dankdawg skrev:
Ser du, en cola-fabrikant, som vi jo taler om nu, vil gerne sælge mest mulig cola.
Nu tvivler jeg på der står noget specifikt om lige netop cola-fabrikanter i de bøger du læser, så jeg ta'r dit argument som alment gældende for alle erhvervs-virksomheder, hvilket får mig til at spørge: Findes der ikke også virksomheder der sælger prestige-betonede liebhaver-varer til en lille lukket kreds af rige personer, og dermed holder pengene i små lukkede kredsløb, der _ikke_ kommer de fattigste til gavn? Feks Cadillac (the luxury automobile) eller ferrari bil-fabrikanter? De sætter mig bekendt ikke prisen ned for at få større kunde-underlag, men går direkte efter dollar-fede velhavere. Altså en slags eksklusiv-økonomi for de indviede. Det er og bli'r ved med at være; asocialt.
edit; nedtoning af barbarisk sprog-brug, til et mere civiliseret