Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 02:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Læs her.

Jeg synes at det er tåbeligt, meget tåbeligt. Alt fyrværkeri kan være farligt, så hvorfor ikke bare forbyde det hele ? At folk ikke håndterer det korrekt kan sgu ikke være fyrværkeriets skyld.
Jeg har selv fået forbrændinger på begge tommelfingre af at tænde børnefyrværkeri, af henholdvis lighteren og lunterne, både fordi jeg havde en pose i hånden som jeg også skulle håndtere, og at jeg var beruset og skæv gjorde det nok ikke lettere. Er det nogen grund til at forbyde børnefyrværkeri ?

Og hvad er det for noget pis med tidsbegrænsning ? De folk som er kommet værst til skade er på nytårsaften, dvs. inden for den lovlige grænse for afskydning. Hvis grænsen for salg havde været der kunne det jo være fuldstændigt ligegyldigt om de havde købt det indenfor den. Og folk køber allerede nu ulovlig fyrværkeri i stor stil, at det bliver sværere at få lovligt skal nok bidrage til det.

Og hvad så hvis at folk skyder at kanonslag af i marts ? Skal politiet så bruge penge og resourcer på at sende mænd ud og undersøge det ? Skal flere folk smides i spjældet for uskyldige ting ?

Min mening er NEJ ! :evil:

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Det er lidt en forvirrende sag. Jeg vil give dig ret i, at staten ikke burde bruge ressourcer på at få fat i folk som bruger ulovlig fyrværkeri.

Men på den anden side, så synes jeg at det er fint nok at det strammes... hellere en strammere lov af fyrværkeri og en mildere narkopolitik.

Ved narko er du f.eks. den eneste der er indblandet ved brug. Ved brug er fyrværkeri kan det sagtens gå ud over andre. Et eksempel er jo ham manden, som fik en lovlig (?) raket i hovedet, og døde. Altså der er allerede så højt et dødstal bare pga lovlig fyrværkeri, hvordan tror du ikke det ville ende, hvis al fyrværkeri blev lovlig? Du kan i sidste ende ligeså godt gå rundt med rigtige bomber og kaste dem rundt, for det giver jo et større brag.

Jeg synes det er fair nok at de gør det, men jeg synes IKKE de skal bruge flere ressourcer på det - evt. kan de løsne de andre unødvendige love, og bruge ressourcerne DERFRA til at stramme fyrværkeri-loven.

Det er sørgeligt at folk DØR fordi andre folk vil have det sjovt. Jeg tror ikke du ville bryde dig om at dø, fordi jeg går rundt med ulovlig fyrværkeri og fyrer det af ved siden af dig. Ved nytårsaften, hvor der er den største forbrug af fyrværkeri, er der folk over alt... så du kan ikke være sikker på at du ikke rammer nogen.

Håber det giver mening, og det er bare min mening.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hvis man forbyder noget der er en stor efterspørgsel på, vokser et kriminelt undergrundsmarked op uden nogen former for kontrol eller sikkerhedsgodkendelser, og kriminelle høster fortjensten.
Det gælder både stoffer, fyrværkeri eller en hvilken som helst anden efterspurgt vare. Forbud løser intet og skaber flere problemer end der er i forvejen. Det burde da efterhånden stå klart for enhver at et forbud mod en vare ikke fjerner denne fra markedet, markedet går bare under jorden.

Nytårsaften kan kun blive farligere hvis regeringen forbyder salg af de nævnte ting i artiklen.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@Drupe: Jeg er fuldstændig enig, men men men... jeg tror det er en lillesmule anderledes med fyrværkeri. Jeg er stensikker på at det er sådan med f.eks. hash. Hvis man frigiver det, så vil efterspørgslen falde markant, men forbruget blandt folk vil eksplodere de første år, indtil det er blevet en normal ting i samfundet.

Men jeg tror, at regeringen er bange for at legalisere det af to ting:
- At salget eksploderer de første år, og det er der mange folk der kan komme til skade af.
- At folk begynder at foretrække den hårde krudt frem for "familie"-krudten.

Og jeg synes stadig at der skal sættes en grænse her. For at nævne hash igen: Selvom at salget vil eksplodere, så er det stadig en privat ting, som ikke rager befolkningen. Du skader f.eks. ikke din mor og far, hvis du ryger hash. Men forestil dig det med fyrværkeri: Alle kan komme til skade, selvom det er til eget brug.

Jeg synes at det er der problemet ligger - og selvfølgelig vil det ikke løse noget at gøre det ulovligt, men hvad kan man ellers gøre? Her handler det om menneskeliv, ikke om at hygge sig.

Og desuden, så vil der altid blive lavet LIDT stærkere krudt, og LIDT mere, og LIDT til, og nu skal det her legaliseres, og det næste skal legaliseres... til sidst sidder vi nok med militær-udstyr for at fejre nytår. Og efterhånden, så vil flere dødsulykker finde sted - det vil ende med, at vi ligefrem bliver overraskede over, hvis der ikke er nogen der dør af fyrværkeri hvert år. "Nåh... 50 omkomne? Sidste år var det 55, det er da ingenting!".

Det er en skræmmende tanke.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
@Drupe: Jeg er fuldstændig enig, men men men... jeg tror det er en lillesmule anderledes med fyrværkeri. Jeg er stensikker på at det er sådan med f.eks. hash. Hvis man frigiver det, så vil efterspørgslen falde markant, men forbruget blandt folk vil eksplodere de første år, indtil det er blevet en normal ting i samfundet.

Hvad for dig til at tro at forbuget vil "eksplodere"? I forbindelse med dekriminaliseringen i holland steg forbruget godt nok en smule de første år, men det vendte jo hurtigt til et af de laveste i hele Europa.

Citat:
Men jeg tror, at regeringen er bange for at legalisere det af to ting:
- At salget eksploderer de første år, og det er der mange folk der kan komme til skade af.
- At folk begynder at foretrække den hårde krudt frem for "familie"-krudten.

Vi diskuterer et forslag om "et forbud mod det største fyrværkeri og batterier", og ikke en legalisering af kanonslag og lignende, ikke?

Citat:
Og jeg synes stadig at der skal sættes en grænse her. For at nævne hash igen: Selvom at salget vil eksplodere, så er det stadig en privat ting, som ikke rager befolkningen. Du skader f.eks. ikke din mor og far, hvis du ryger hash. Men forestil dig det med fyrværkeri: Alle kan komme til skade, selvom det er til eget brug.

Om det så kunne slå en hel landsby ihjel, ville det stadig ikke løse problemet med et forbud.

Citat:
Jeg synes at det er der problemet ligger - og selvfølgelig vil det ikke løse noget at gøre det ulovligt, men hvad kan man ellers gøre?

Man kunne iværksætte oplysningskampanger, sætte afgifter på særligt farligt fyrværki, indføre sikringer i fyrværkeriet, så store raketter fx. ikke kan antændes når de ligger ned osv. osv. Man kunne gøre rigtig mange ting.
Men uanset hvad er det nok vigtigt at se i øjnene, at fyrværkeri i dets natur ER farligt, og at det derfor er uundgåeligt at der sker NOGLE uheld nytårsaften.

Citat:
Og desuden, så vil der altid blive lavet LIDT stærkere krudt, og LIDT mere, og LIDT til, og nu skal det her legaliseres, og det næste skal legaliseres... til sidst sidder vi nok med militær-udstyr for at fejre nytår. Og efterhånden, så vil flere dødsulykker finde sted - det vil ende med, at vi ligefrem bliver overraskede over, hvis der ikke er nogen der dør af fyrværkeri hvert år. "Nåh... 50 omkomne? Sidste år var det 55, det er da ingenting!".

Jaja, folk der begynder med hash skal også altid have noget lidt stærkere. Så er det svampe, så er det ecstasy ("det er jo kun lidt farligere") og til sidst ender alle på heroin. Det er jo sådan det er ikke?

I øvrigt diskuterer vi som sagt om der skal indføres yderligere forbud, og ikke om kraftigere fyrværkeri skal legaliseres.

Titel:
Insane psychedelia user!

Lige mine ord Drupe.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

tja... det er stadig din mening, og det andet er stadig min egen mening. Jeg kan ikke tage mig af det.

Jeg går ind for yderligere forbud, og det kan ikke sammenlignes med at man vil have noget stærkere end hash, osv osv. Her handler det stadig om menneskeliv, fordi nogle skal hygge sig. Med stoffer skader man sig selv, og ikke andre!

Jeg vil ikke risikere mit liv, bare fordi der er en eller anden fucking idiot der skal hygge sig med fyrværkeri.

Tager jeg stoffer og dør, så er det mit eget problem og min egen fejl. Får jeg en raket i hovedet og dør, så er det ikke mit eget problem og ikke min egen fejl. Og jeg har ondt af folk der ikke kan se en forskel her.

Titel:
Insane psychedelia user!

For det første, er det noget du ved at de folk som er døde er blevet ramt af andet fyrværkeri end deres eget ?

For det andet, fyrværkeri er farligt under alle omstændigheder, afholder det dig fra at bevæge dig udenfor nytårsaften ?

For det tredje, en anden person kunne også skade dig med et heksehyl, skal de også være ulovlige ?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

MuseJens skrev:
For det første, er det noget du ved at de folk som er døde er blevet ramt af andet fyrværkeri end deres eget ?

For det andet, fyrværkeri er farligt under alle omstændigheder, afholder det dig fra at bevæge dig udenfor nytårsaften ?

For det tredje, en anden person kunne også skade dig med et heksehyl, skal de også være ulovlige ?

1. Jeg har selv en ven der er blevet ramt af en anden, som han rent faktisk overhovedet ikke kendte.

Og sidste år var jeg faktisk selv ved at blive ramt af en eller anden idiot - det var ikke ham der ejede fyrværkeriet, men det var faktisk fyrværkeriet der ejede ham! Og det var kun romerlys, hvad ville der ikke ske hvis det var en raket?

Og nu ved jeg ikke med ham der fik den der raket i ansigtet, men så vidt jeg har forstået på historien, så kendte han heller ikke vedkommende(?).

Her prøver jeg at fortælle dig, at hvis folk er i stand til at ramme hinanden, så er chancen for at dø langt større. Og lad os sige, at man ikke dør... jeg vil stadig ikke give en fuck, for jeg vil heller ikke ha at der sker mig noget. Jeg vil hverken dø eller brænde mig pga andre folk. Man behøver ikke at dø før det er slemt! Der er stadig folk der kommer til skade - du siger altså, at det er i orden at brænde folk og ramme dem, bare sålænge de ikke dør?

2. Næh, men jeg opholder mig faktisk en stor del af tiden indenfor til fester, og lige omkring midnat går jeg udenfor, sætter mig ned og nyder synet.

3. Nej, de skal ikke være ulovlige. Du kan skade dig selv med alt - problemet er bare, at jo stærkere fyrværkeri, desto større skader og større chancer for at blive ramt.

Man skal FANDME være uheldig, hvis man mister livet pga en heksehyl.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Citat:
Men på den anden side, så synes jeg at det er fint nok at det strammes... hellere en strammere lov af fyrværkeri og en mildere narkopolitik.

- Det er ikke en enten/eller sag Ali. Sådan kan du ikke stille det op.

Jeg vil også hellere have at de strammer loven om fyrværkeri end de f.eks. skærer nosserne af mig, men derfor har de to ting jo ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre, vel?

Anygays, så er det selvfølgelig dumt med forbud da der i de sidste år er blevet importeret mere og mere illegalt fyrværkeri. I følge Politiet stiger det hvert år, og det er vel et tegn på at et forbud bare vil flytte salget over på illegalt fyrværkeri. Fyrværkeri der i følge myndighederne ofte er kasseret i oprindelseslandet og derfor er farligt ( om dette passer eller bare er for at skræmme ved jeg ikke).

Desuden er det altså en offerløs forbrydelse at fyre fyrværkeri af med mindre du rammer en i skallen med det, og det er der lille risiko for. Kig på statistikkerne, og så vil du se at der generelt er færre skader, på trods af de to dødsfald.

At man kan blive ramt af en raket er et DÅRLIGT argument, og jeg kunne bruge det samme imod narko, da det er en kendt sag at der engang imellem er nogen der udøver vold i deres narkorus.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
tja... det er stadig din mening, og det andet er stadig min egen mening. Jeg kan ikke tage mig af det.

Jeg går ind for yderligere forbud, og det kan ikke sammenlignes med at man vil have noget stærkere end hash, osv osv. Her handler det stadig om menneskeliv, fordi nogle skal hygge sig. Med stoffer skader man sig selv, og ikke andre!

Pointen er, at din teori om at vi om 10 år fyrer militært krudt af nytårsaften, hvis udviklingen fortsætter, er lige så uunderbygget som teorien om at hash fører til heroin.

Citat:
Jeg vil ikke risikere mit liv, bare fordi der er en eller anden fucking idiot der skal hygge sig med fyrværkeri.

Tager jeg stoffer og dør, så er det mit eget problem og min egen fejl. Får jeg en raket i hovedet og dør, så er det ikke mit eget problem og ikke min egen fejl.

Det har du ret i. Det er det der er problemstillingen, at folk kommer til skade pga. deres eget eller andres fyrværkeri. Det vil vi gerne undgå. Derfor skal vi prøve at finde de bedste metoder til at forhindre dette. Jeg har argumenteret for at et forbud er en dårlig løsning, fordi det netop IKKE forhindrer dette, men bare gør det hele værre idet at markedet IKKE forsvinder ved indførslen et forbud, men bare bliver overtaget af kriminelle.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@Drupe: Jeg går ind for yderligere forbud, fordi jeg gang på gang kan se at folk ikke kan styre sig. Jeg har fandme selv utrolig mange venner der handler med ulovligt fyrværkeri. Det er næsten lige før, at det kun er mine pigevenner der ikke rør ved det.

Men altså: Hvis folk kan styre det, så har jeg intet imod at det bliver solgt og det bliver gjort lovligt. Jeg mener bare, at sålænge folk opfører sig sådan og lader sig rive med med alkohollen (i øvrigt en meget dårlig kombination med krudt!), så kan jeg absolut ikke se nogen mening i at legalisere det. Og det er egentlig af den grund jeg er så meget imod det.

Her har vi f.eks. MuseJens der ryger sig pisse skæv nytårsaften, og så står han her, to dage efter, og kæmper for at fyrværkeriet bliver legaliseret. Det er langt væk fra den sunde fornuft, IMO!

Titel:
Insane psychedelia user!

aliaarhus skrev:
Jeg går ind for yderligere forbud, fordi jeg gang på gang kan se at folk ikke kan styre sig. Jeg har fandme selv utrolig mange venner der handler med ulovligt fyrværkeri. Det er næsten lige før, at det kun er mine pigevenner der ikke rør ved det.

Siger du ikke dig selv imod der ?

aliaarhus skrev:
Men altså: Hvis folk kan styre det, så har jeg intet imod at det bliver solgt og det bliver gjort lovligt. Jeg mener bare, at sålænge folk opfører sig sådan og lader sig rive med med alkohollen (i øvrigt en meget dårlig kombination med krudt!), så kan jeg absolut ikke se nogen mening i at legalisere det. Og det er egentlig af den grund jeg er så meget imod det.

Jeg er meget sikker på at langt de fleste der kommer til skade er deres egen skyld. Jeg kan altså ikke blive klog på hvad du snakker om, snakker du om lovlig eller ulovlig fyrværkeri her?

aliaarhus skrev:
Her har vi f.eks. MuseJens der ryger sig pisse skæv nytårsaften, og så står han her, to dage efter, og kæmper for at fyrværkeriet bliver legaliseret. Det er langt væk fra den sunde fornuft, IMO!

Luk røven - jeg ved skam udemærket hvad jeg laver, og du skal slet ikke prøve på at udtale dig om den tilstand jeg var i eller min håndtering af krudtet, du ved ikke engang hvad jeg fyrede af.

Jeg kæmper heller ikke for legalisering af noget, jeg kæmper for at loven forbliver uændret.

Forresten, så skrev du længere oppe at det ville være underligt hvis nogen døde af heksehyl - det er også underligt at folk dør af raketter som gerne skulle flyve direkte op i luften. Det er ikke fyrværkeriet der skaber problemerne, det er mennesker.

Senest rettet af Dr. Phibes 02 jan 2004 21:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

MuseJens skrev:
Luk røven - jeg ved skam udemærket hvad jeg laver, og du skal slet ikke prøve på at udtale dig om den tilstand jeg var i eller min håndtering af krudtet, du ved ikke engang hvad jeg fyrede af.

Jeg kæmper heller ikke for legalisering af noget, jeg kæmper for at loven forbliver uændret.

Styr dit sprog, tak! Du skal ikke bilde mig ind, at der findes nogen der kan håndtere ulovligt fyrværkeri i en "pissestiv" eller en "pisseskæv" tilstand. Det er netop DERFRA problemerne kommer!

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
@Drupe: Jeg går ind for yderligere forbud, fordi jeg gang på gang kan se at folk ikke kan styre sig. Jeg har fandme selv utrolig mange venner der handler med ulovligt fyrværkeri. Det er næsten lige før, at det kun er mine pigevenner der ikke rør ved det.

Det synes jeg da var et glimrende eksempel på at et forbud ikke virker!?

Citat:

Ali, vi diskuterer altså ikke en legalisering, hvad er det du forestiller mig og jensus vil have legaliseret? Vi diskuterer et nyt lovforslag der går ud på at forbyde større raketter og batterier. Er du tilhænger af at dette forbud gennemføres?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

MuseJens skrev:
Forresten, så skrev du længere oppe at det ville være underligt hvis nogen døde af heksehyl - det er også underligt at folk dør af raketter som gerne skulle flyve direkte op i luften.

Ja, ik? Men der findes naturligvis idioter der lægger det langs gaden og fyrer det derned ad... endnu et bevis på at nogle folk ikke kan håndtere lortet ordentligt. Det var da også underligt at en tilfældig forbipasserende mand fik en raket i hovedet, som burde flyve lodret istedet for vandret.

@Drupe: Jeg tror at jeg holder min fyrværkeri-politik for mig selv... jeg har snakket om legalisering af ulovligt fyrværkeri og om lovforslaget om at stramme loven. Synes ikke det her fører nogen steder, og en vis idiot herinde kan vist heller ikke holde sine personlige angreb for sig selv.

Out.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvadfanden, kan man nu heller ikke få lov til at sprænge sig selv i luften? Jeg flytter fandeme til mexico!

Titel:
Insane psychedelia user!

Dine argumenter nu fuldstændigt gennemhullede Ali, og dine oplysninger er fuldstændigt forkerte. Den tredje som er død i nat, døde af en krysantemumbombe, som han selv fyrede af og som desuden er ulovlig. Den anden som døde blev ramt i hovedet af skud fra et batteri som han stod bøjet over - politiet mener også at det var ulovligt.
Den sidste som døde blev ramt af sin egen raket, som var lovlig, og politiet ved ikke hvad der skete.
Jeg tvivler ikke på at om det så er en mellem, en semistor, en stor eller en gigantisk raket man bliver ramt i hovedet af, så kan den slå dig ihjel, så at tale om at forbyde gigantiske raketer på det grundlag er da tåbeligt. Så kan man ligeså godt forbyde alle raketer med undtagelse af faldskærmsraketer, de kan vel højest smadre øjet, hvis man ikke har beskyttelsesbriller på.

Altså er en død af lovlig fyrværkeri - til gengæld har der været langt færre alvorlige øjenskader hos børn. Så jeg synes absolut ikke at der er nogen grund til at forbyde noget som helst af det fyrværkeri som er lovligt i dag.

Og endnu engang, du skal ikke forsøg at udtale dig om hvordan jeg håndterer situationer i påvirket tilstand, du ved intet om mit forhold til fyrværkeri og du kan IKKE sætte dig ind i hvordan min hjerne opfatter verden. Desuden, jeg forstår ikke hvordan du får ulovlig fyrværkeri ind i billedet, i min første post skrev jeg børnefyrværkeri. Det er ikke noget personligt angreb at sige hold kæft, det er blot et faktum at du kan ikke vurdere hvordan jeg håndterer mit fyrværkeri, og derfor bør du ikke udtale dig om det. Du burde selv kende følelsen fra fx. når smurf3000 udtaler sig om at du ikke har hallucinationer når du ryger, ikke sandt ?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Det er fair nok at du siger at mine argumenter er gennemhullede... jeg har sagt at jeg ikke vil diskutere emnet længere, så jeg nøjes med at kommentere det sidste du skrev.

Jeg siger ikke at jeg ved hvordan du opfører dig i påvirket tilstand - hverken i stiv, skæv eller høj. Jeg siger heller ikke, at jeg ved hvordan du opfatter verden. Det kan jeg selvfølgelig ikke vide, og det er meget logisk.

Jeg har heller ikke sagt, at "hold kæft" er et personligt angreb... begrebet "personlige angreb" er rimelig bredt, og hvis du ikke aner hvad jeg snakker om, når jeg siger at det netop er henvendt til dig, så smid en PM. For jeg gider ikke diskutere det offentligt.

Det er faktum, at man ikke er normal når man er påvirket... dette indebærer ordet "påvirket", og når du selv siger det, så siger du selv at du ikke var normal. Der er jo en grund til at det f.eks. er ulovligt at køre en bil i påvirket tilstand - det BEHØVER ikke at være farligt, men det KAN være farligt, og den risiko vil man ikke løbe. Selvom man f.eks. er en ufattelig erfaren chauffør, og har styr på sagerne i påvirket tilstand, så kan man stadig miste koncentrationen et øjeblik. Du er altså ikke en undtagelse - samme regler gælder ved fyrværkeri-brug.
Selvfølgelig kan det også gå galt i normal tilstand, men chancen er langt større i påvirket. Og forstå mig ret.

Mine svar er off-topic, og det har intet med emnet at gøre. Så hvis du vil diskutere det videre, så smid venligst en PM. For jeg er ikke interesseret i at diskutere fyrværkeri-emnet længere, og det gør jeg heller ikke lige nu. Og siden off-topic ikke er velanset, så er det her den sidste post fra mig herinde.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ingen er døde af lovligt fyrværkeri.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]