aliaarhus skrev:
@Drupe: Jeg er fuldstændig enig, men men men... jeg tror det er en lillesmule anderledes med fyrværkeri. Jeg er stensikker på at det er sådan med f.eks. hash. Hvis man frigiver det, så vil efterspørgslen falde markant, men forbruget blandt folk vil eksplodere de første år, indtil det er blevet en normal ting i samfundet.
Hvad for dig til at tro at forbuget vil "eksplodere"? I forbindelse med dekriminaliseringen i holland steg forbruget godt nok en smule de første år, men det vendte jo hurtigt til et af de laveste i hele Europa.
Citat:
Men jeg tror, at regeringen er bange for at legalisere det af to ting:
- At salget eksploderer de første år, og det er der mange folk der kan komme til skade af.
- At folk begynder at foretrække den hårde krudt frem for "familie"-krudten.
Vi diskuterer et forslag om "et forbud mod det største fyrværkeri og batterier", og ikke en legalisering af kanonslag og lignende, ikke?
Citat:
Og jeg synes stadig at der skal sættes en grænse her. For at nævne hash igen: Selvom at salget vil eksplodere, så er det stadig en privat ting, som ikke rager befolkningen. Du skader f.eks. ikke din mor og far, hvis du ryger hash. Men forestil dig det med fyrværkeri: Alle kan komme til skade, selvom det er til eget brug.
Om det så kunne slå en hel landsby ihjel, ville det stadig ikke løse problemet med et forbud.
Citat:
Jeg synes at det er der problemet ligger - og selvfølgelig vil det ikke løse noget at gøre det ulovligt, men hvad kan man ellers gøre?
Man kunne iværksætte oplysningskampanger, sætte afgifter på særligt farligt fyrværki, indføre sikringer i fyrværkeriet, så store raketter fx. ikke kan antændes når de ligger ned osv. osv. Man kunne gøre rigtig mange ting.
Men uanset hvad er det nok vigtigt at se i øjnene, at fyrværkeri i dets natur ER farligt, og at det derfor er uundgåeligt at der sker NOGLE uheld nytårsaften.
Citat:
Og desuden, så vil der altid blive lavet LIDT stærkere krudt, og LIDT mere, og LIDT til, og nu skal det her legaliseres, og det næste skal legaliseres... til sidst sidder vi nok med militær-udstyr for at fejre nytår. Og efterhånden, så vil flere dødsulykker finde sted - det vil ende med, at vi ligefrem bliver overraskede over, hvis der ikke er nogen der dør af fyrværkeri hvert år. "Nåh... 50 omkomne? Sidste år var det 55, det er da ingenting!".
Jaja, folk der begynder med hash skal også altid have noget lidt stærkere. Så er det svampe, så er det ecstasy ("det er jo kun lidt farligere") og til sidst ender alle på heroin. Det er jo sådan det er ikke?
I øvrigt diskuterer vi som sagt om der skal indføres yderligere forbud, og ikke om kraftigere fyrværkeri skal legaliseres.