Citat:
Selv er jeg imod euroen, og i øvrigt også modstander er EU. Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at have en valuta der er styret endnu længere væk ( og hér taler jeg ikke afstand i meter, men afstand til beslutningsprocesser )fra end den danske krone. Man kan godt kritisere den danske pengepolitik, men den er faktisk bedre end mange andre landes, og derfor ligger den danske inflation meget lavt.
Indførelse af euroen kunne ændre dette, og medføre at vi ville blive meget fattigere alle sammen på grund af stigende inflation. Derudover, så har indførelse af euroen medført højere priser i de lande hvor den findes.
Sidst men ikke mindst er det en god idé med konkurrende valutaer. Konkurrence er sundt, og den vil jo forsvinde hvis euroen indføres. Jeg kan ikke se hvorledes det faktum at nogle er for dovne til at gå i banken når de skal på ferie kan opveje disse bagdele?
Danmark kan jo ikke føre en selvstændig pengepolitik idag i praksis alligevel. Det er jo sådan set de to første dele af det økonomiske samarbejde du kritiserer - ikke euroen.
Om vi har euroer eller kroner gør ikke nogen økonomisk forskel. Derimod synes jeg sagtens man kan argumentere imod euroen som symbol på målet for EU - et stadig tættere samarbejde på alle områder.