Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 01:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Skal kronen skiftes ud af euroen?
Ja 41%  41%  [ 11 ]
Nej 59%  59%  [ 16 ]
Afgivne stemmer : 27
Forfatter besked
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Lad os så høre... ja eller nej til euroen, og hvorfor?

Senest rettet af syreperlen 18 jan 2004 22:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg vil godt have euro'en, da den vil gøre det nemmere at købe research chemicals hjem fra udlandet. :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Vil også meget hellere have eruo'en da den vil gøre alt køb/salg i udenlandske lande + online handel mange gange lettere i de fleste tilfælde :)

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Og give slip på den kære krone?? :cry:
Jeg kan godt se alle fordelene, men gider satme ikke give slip på kronerne af en eller anden grund :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Synes det ville være et dumt træk af både Danmark og England hvis vi skal være de eneste i eu der ikke har euroen, desuden er droningen grim og jeg kan sgu godt undvære hendes fjæs!!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vejle
jeg vil også gerne have Euroen da jeg tit er i udlandet, og det ville være meget nemmer ikke at skulle veksle penge hele tiden... :lol:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Øh, det er et ret useriøst grundlag i har for at være tilhængere eller modstandere af euroen. Ting som "så behøver man ikke at veksle" o.l. er sgudda fuldstændigt ligemeget og demontrerer en komplet uvidenhed om pengepolitik.

I stedet burde i nok interessere jer for hvilke konsekvenser indførelse af euroen har, samt hvilke egenskaber en valuta overhovedet bør have, før i bestemmer jer.

Selv er jeg imod euroen, og i øvrigt også modstander er EU. Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at have en valuta der er styret endnu længere væk ( og hér taler jeg ikke afstand i meter, men afstand til beslutningsprocesser )fra end den danske krone. Man kan godt kritisere den danske pengepolitik, men den er faktisk bedre end mange andre landes, og derfor ligger den danske inflation meget lavt.

Indførelse af euroen kunne ændre dette, og medføre at vi ville blive meget fattigere alle sammen på grund af stigende inflation. Derudover, så har indførelse af euroen medført højere priser i de lande hvor den findes.

Sidst men ikke mindst er det en god idé med konkurrende valutaer. Konkurrence er sundt, og den vil jo forsvinde hvis euroen indføres. Jeg kan ikke se hvorledes det faktum at nogle er for dovne til at gå i banken når de skal på ferie kan opveje disse bagdele?

Titel:
Insane psychedelia user!

dankdawg said it.

Forresten dankdawg, jeg synes at du i et tidligere topic talte positivt om euroen, men det kan være at jeg husker forkert.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Det tror jeg ikke Jensus..., i så fald må jeg have været sindssyg den dag.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

@dankdawg: Good point... når tiden er inde til at stemme igen, så stemmer jeg også nej - egentlig også fordi at kronen repræsenterer Danmark, og også af den grund gider jeg ikke give slip på den.

Og som du selv siger, så er konkurrence en sund ting... bryder mig ikke helt om at jorde andre lande og bygge en slags supermagt, hvis I forstår hvad jeg mener.

I så fald, så får Euroen et nej fra mig... Jeg har det fint nok med at vi har forenet os, men synes ikke der skal gøres mere ud af det.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Selv er jeg imod euroen, og i øvrigt også modstander er EU. Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at have en valuta der er styret endnu længere væk ( og hér taler jeg ikke afstand i meter, men afstand til beslutningsprocesser )fra end den danske krone. Man kan godt kritisere den danske pengepolitik, men den er faktisk bedre end mange andre landes, og derfor ligger den danske inflation meget lavt.

Indførelse af euroen kunne ændre dette, og medføre at vi ville blive meget fattigere alle sammen på grund af stigende inflation. Derudover, så har indførelse af euroen medført højere priser i de lande hvor den findes.

Sidst men ikke mindst er det en god idé med konkurrende valutaer. Konkurrence er sundt, og den vil jo forsvinde hvis euroen indføres. Jeg kan ikke se hvorledes det faktum at nogle er for dovne til at gå i banken når de skal på ferie kan opveje disse bagdele?

Danmark kan jo ikke føre en selvstændig pengepolitik idag i praksis alligevel. Det er jo sådan set de to første dele af det økonomiske samarbejde du kritiserer - ikke euroen.

Om vi har euroer eller kroner gør ikke nogen økonomisk forskel. Derimod synes jeg sagtens man kan argumentere imod euroen som symbol på målet for EU - et stadig tættere samarbejde på alle områder.

Titel:
NEEJ til euroen .jeg vil dælme ikke af med den danske krone ....

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

acidDreamer skrev:
Citat:

Danmark kan jo ikke føre en selvstændig pengepolitik idag i praksis alligevel. Det er jo sådan set de to første dele af det økonomiske samarbejde du kritiserer - ikke euroen.

Om vi har euroer eller kroner gør ikke nogen økonomisk forskel. Derimod synes jeg sagtens man kan argumentere imod euroen som symbol på målet for EU - et stadig tættere samarbejde på alle områder.

Du tager fejl. kronens kurs er godt nok knyttet til euroen, men pengemængden styres herhjemme fra igennem renten. Og det er pengemængden der bestemmer inflationen.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Det kan godt være der er noget jeg overser, men så vidt jeg ved kan et land med en fast valutakurs (som Danmarks er overfor euroland) og frie kapitalbevægelser netop ikke føre en selvstændig pengepolitik.

I praksis er der en lille renteforskel mellem Danmark og euroland, men denne kan aldrig blive ret stor før kapitalstrømme vil føre til et pres på kronen. For at opretholde kronens kurs vil nationalbanken være tvunget til at tilpasse pengemængeden indtil renten er tilbage på niveau med resten af europas. (Pengemængden styres vel ikke gennem renten snarere omvendt).

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

acidDreamer skrev:
Det kan godt være der er noget jeg overser, men så vidt jeg ved kan et land med en fast valutakurs (som Danmarks er overfor euroland) og frie kapitalbevægelser netop ikke føre en selvstændig pengepolitik.

I praksis er der en lille renteforskel mellem Danmark og euroland, men denne kan aldrig blive ret stor før kapitalstrømme vil føre til et pres på kronen. For at opretholde kronens kurs vil nationalbanken være tvunget til at tilpasse pengemængeden indtil renten er tilbage på niveau med resten af europas. (Pengemængden styres vel ikke gennem renten snarere omvendt).

I Danmark styres pengemængden igennem renten AD. Det er anderledes i f.eks. USA, hvor man har en mere udtalt pengepolitik.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]