Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 15:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Kære growers.

Jeg er igang med 8 planter, 3 early girl og 5 Hollands hoop. De står i 6-liters potter under 400W HPS.
De er ca. 15-20 cm høje, og har stået i lidt over en måned...
Er det på tide at sætte blomstring igang?

Mvh. Pigen

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hey, nej det er det ikke.
vent til der er gået 2 måneder ialt,
Men altså de plejer jo blomstre af sig selv ved en 400w hps. eller vis du har 600w hps, så sæt den ind under der, hvor du syns den har fået nok. men vis den kun er 20cm skal du vente lidt mere :)
vent du bare til der er gået 2 måneder ;)

Titel:
Junior medlem

Oki doki!!

Takker for hjælpen :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Kr0no skrev:
Men altså de plejer jo blomstre af sig selv ved en 400w hps. eller vis du har 600w hps, så sæt den ind under der, hvor du syns den har fået nok. men vis den kun er 20cm skal du vente lidt mere :)

En plante blomstrer altså ikke bare fordi den kommer ind under en 400 eller 600w HPS, photoperioden(hvor mange timer lys pr. dag), skal skiftes til 12/12.
At en HPS så ikke har særlig godt lysspektrer til vegetativ vækst, er så en anden sag... :wink:
En plante fra frø, kan du jo sådan set sætte i blomst lige når du har lyst til det, dog er der som du siger vist noget med det er bedst med omkring 2 måneders vegetativ vækst... :wink:
Men fra cloner, kan man sætte dem i blomst lige efter de har fået rødder eller inden for omkring 14 dage, der får du en masse små planter,
also known as - SOG( sea of green ).

-Fluffy

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Fluffy McPooch skrev:
At en HPS så ikke har særlig godt lysspektrer til vegetativ vækst, er så en anden sag... Wink
Det er ikke rigtigt. Hun har da ikke nævnt hvilken pære hun bruger? HPS er den bedste allround lampe, langt mere effektiv med lumens sammenlignet med MH. Pæren SON-T AGRO har den smarte egenskab at være udstyret med 30% mere lys i det blå spektrum og er derfor en genial lampe, både til veg og i blomst.

Pigen alene i grow-verden: Sæt planterne under 12/12 nu! :P
Godt grow.

Titel:
Tjaaa jeg er ikke helt enig med jer om kring HPS osv.

Stones og fluffy har ret i at det ikke har noget med lampen at gøre om planterne blomstre eller ej, de skal ha 12 timers mørklægnig for at gå i blomst.

HPS er bedre til Blomst ja, men de kan sagtens bruges til Veg også. Dog vil jeg lige gøre opmærksom på at HPS ikke er bedre end MH og giver ikke mere brugbart lys, desuden er lumen ikke en holdbar måle enhed for vækst lys. Det er også nyere info jeg har lært, da jeg selvfølig også lære en masse nye ting hele tiden. Der imod gælder det om PAR watt eller PAR lys på dansk, PAR = Photosynthetik active radiation og måles i en enhed der kalders micro einstein.

Dette er ikke noget man kan "måle" sig frem til som grower og kræver seriøst udstyr, analyser m.m. Dog er de fleste producenter flinke til enten at oplyse PARwatt på data blade over de pågældne pære eller ved forspørsel pr. mail.

Her slår MH altså HPS om man vil det eller ej, jeg har også i lang tid svoret til HPS og ikke givet meget for om man brugte MH eller ej. Dog må jeg sige at det kan klart godt betale sig at vege med en MH eller bruge mixed lys under sin blomstring, med over vægt HPS og eks en enkelt MH hvis lys også spredes bedre og ikke behøver at være så tæt på.
Der med kan man dække et større område med en enkelt MH og fx. 2 HPS lamper, ved at bruge reflektre der samler lyset på HPSerne og en spreder reflektor på sin MH.

@alene i verden Jeg vil vente til dine planter har sat preflowers, det vil sige at du kan kønsbestemme dem under veg og det siger på samme tid at dine frøplanter er modne til at gå i blomst.

Sætter du dem i blomst før de er modne til det, vil de først og fremmest ikke gå i blomst før de er modne og din blomstrings periode bliver forlænget. Med det resultat at mange nybegyndere vil høste for tidligt, da de ofte høster efter antal uger i blomst og ikke efter om THC thrichomerne (de små kugler folk kalder krystaler) er modnet færdig.

Når du så har fået kønsbestemt dine planter, så ta et par cloner af hunnerne og du vil kunne slå rødder på dem og holde dem under 24 timers lys et andet sted. Når du så har cloner med rødder lader du dem vegge osv. mens du blomstre dine første planter færdig, når du så har høstet kan du sætte det næste hold (cloner) under 12/12 med det samme og høste igen efter 60 + dage alt efter strain.

Nogle sorter skal ha meget mere end 60 dage i blomst, men de fleste strains begynder at være moden efter 60-65 dage i 12/12.

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Det skrev jeg os bagefter på PM ;)
Så ikk noget at være bange for, glemte det bare :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Stonez skrev:
Fluffy McPooch skrev:
At en HPS så ikke har særlig godt lysspektrer til vegetativ vækst, er så en anden sag... Wink
Det er ikke rigtigt. Hun har da ikke nævnt hvilken pære hun bruger? HPS er den bedste allround lampe, langt mere effektiv med lumens sammenlignet med MH. Pæren SON-T AGRO har den smarte egenskab at være udstyret med 30% mere lys i det blå spektrum og er derfor en genial lampe, både til veg og i blomst.

Pigen alene i grow-verden: Sæt planterne under 12/12 nu! :P
Godt grow.

Sorry, vidste ikke at de forskellige pærer til HPS´er kunne give mere til blåt spektrum lys og omvendt.
Nu er jeg heller ikke lige den store haj til indedyrkning, men kan det ikke bedre betale sig at bruge nogen almindelig lysstof rør til at vegge?
Istedet for at have en stor HPS til byldre?
De skulle da efter min viden have et noget mindre watt forbrug en f.eks HPS lamper.

-Fluffy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]