Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej drenge og piger :)

Første post herinde på det her pragtfulde forum :)

Jeg er ved at planlægge et grow, og sidder i den forbindelse og kigger på kanalventilatorer. Det drejer sig om et enkelt skab på ca 1x1x2 meter, så jeg har regnet ud at jeg skal skifte luften omkring et par gange i minuttet, så er det længe fint med en kapacitet på 150-180 m3/t

Jeg har kigget meget rundt på forummet og generelt på nettet, men jeg har svært ved at se mig frem til hvad der er vigtigt.

Den kanalventilator jeg har kig på har de her tekniske data:

Kapacitet: min 145 m3/t - max 185 m3/t
Forbrug: min 0,12A - max 0,20A
Effekt: min 21W - max 33W
r.p.m.: min 2450 - max 2500
dB(A): min 28 - max 35
Spænding 230V - 50 Hz
Tæthed IP X4 (IP4X = Sikret mod en 1,0 mm ståltråd og IPX4 = Sprøjtetæt)

Og det aktive kulfilter jeg har for øje:

Specifikationer
Vægt:
5 kg.
Flange: 100 mm
Højde: 450 mm
Luft gennem strømning ved lugte: 160 m³/h
Matriale: Stål/Carbon CTC70
Ca levetid: 1år 6 måneder (levetiden nædsættes hvis der er meget fugtigt)

Min tvivl ligger så på:
Sikkerheden? Hvad er vigtigt at tænke over her? Isolering af strømførende dele? IP X4 er sigende for hvor tæt ventilatoren er, men er det nok ifht. fugt?

Hvor meget skal man fjerne fra kapaciteten, når man regner det aktive kulfilter med? - jeg vil jo gerne have det således at der bliver suget et meget svagt undertryk i skabet.

Hvis jeg kører UDEN hydro, hvor fugtigt bliver der så reelt set i sådan et skab? Forudsat at der er tilstrækkelig ventilation. Vil selvfølgelig sigte efter en så LAV fugtighed som overhovedet muligt.

:gud: Håber der er en erfaren person der kan hjælpe en newbie lidt på vej :gud:

Junior medlem

Nu er jeg selv ret ny i faget,
min for mig at høre, går du måske lidt for "effektivt" til værks, i forhold til mængde af planter du har tænkt dig at plante (der er jo ikke plas til så meget i den størrelse skab)

Hvis du har styr på lys, en lille smule blæs, og PH Kit, så burde du da bare skyde dig ud i projektet :)

Af hvad jeg har kunne høre mig til - er så effektiv ventilation / kulfilter slet slet ikke nødvendigt, før hende i bloom - og der går jo nogle uger - hvis du ikke har plantet endnu :)

Just my thoughts

///Smokeout

Junior medlem

Hehe tænkte nok jeg gav den lidt for meget gas med forberedelserne, tror det er en erhvervsskade hehe :)

Jeg har ikke helt styr på lyset endnu, synes det er en jungel, men vil ned og snakke med de kære folk i den lokale grow-shop om behovsdækning og dimensionering. Aner ikke hvad et PH Kit er, det skal vist også undersøges..

Ang. kulfilter og ventilation, så bor jeg et sted hvor det er nødvendigt at reducere lugtgener så meget som muligt, bor tæt op og ned af mine naboer, og 1. vil ikke være ham den irriterende hobby gartner som får hele opgangen til at stinke, og 2. så vil jeg reducere chancen for at folk får ondt i røven, og melder mig eller lign.

Men tak for responsen, der var i hvert fald noget mere at tænke på!

Moderator
Brugeravatar

Synes det lyder nogenlunde fornuftigt, men prøv at hør dem ad nede i growshoppen, det afhænger nemlig også lidt af hvad for noget lys du bruger (jo varmere, jo større behov for luftskifte).

Mht. fugtighed så har de også brug for en vis fugtighed for at trives, så det er ikke noget ideal at nedbringe den så meget som muligt. En 40-60% relativ fugtighed (RH), plejer at være fint.

Jeg ville også vente med at dyrke til du har udsugning og kulfilter på plads, som sagt er varmen ellers et problem, og mange planter lugter en del i vækstfasen også.

Junior medlem

Tak for respons :D

Jeg har faktisk ikke bestemt mig for lys endnu.. Jeg vil rigtig gerne undgå at købe ballast i første omgang, det er et budgeterings spørgsmål. Jeg synes det er UMULIGT at finde rundt i alle de ting - og folk har vidt forskellige meninger.. Nogle siger at HPS er den eneste rigtige vej at gå, nogle siger at CFL er the bomb, nogle siger LED bare dur, og samtidig snakker de fleste dårligt om alternativer til det DE lige kører med.

Nogle steder skriver folk at man ikke behøver en ballast til en HPS på 250 watt, kan det passe?

Jeg var nede i growshoppen i dag og snakke med dem, og ham gutten dernede sagde at en 400 watt HPS slet ikke var overkill til 1m2 ca, samtidig har en af mine gode venner, som selv har dyrket i nogle år, sagt at det er alt alt for meget :/

Jeg tager ned i growshoppen igen i morgen, og hører hvad de kan lave af tilbud til mig mht lys osv..

Ang. fugtigheden, så mente jeg den absolut laveste fugtighed for at planterne kunne trives :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du skal have ballast til alle HPS paerer. Ellers kan de ikke fungere. 400 watt til en kvadratmeter er spot on. Langt stoerstedelen af det skunk der bliver dyrket indendoers paa verdensplan bliver dyrket under HPS. Og under forhold med omkring 400 watt/m2. Tried and true.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Helt sikkert Bubs! Tak for det, for så jeg nemlig allerede pæren!

Vild historie omkring det faktisk, i får lige den korte..

En af mine gode venner, hans mor boede halv langt ude på landet på Djursland, indtil hun fandt en mand som hun flyttede sammen med. I den forbindelse ville hun udleje sit hus, og hun finder nogle lejere, de virker stille og rolige. Så mangler der at blive betalt husleje et halvt år efter ca, så hun tager derud og finder et hus der er totalt aflukket, ingen hjemme og postkassen fuld. Så ringer hun selvfølgelig til osten, de kommer, selvfølgelig først to dage efter, og så finder de huset totalt forladt.

Det viser sig så at der har været et KÆMPE grow der, og at de har forladt stedet i en fart, for de havde efterladt alt muligt. Så fandt jeg en pære derude, en:
MASTER SON-T
PIA Plus
400W E E40

Det var ellers et vildt setup de havde haft sig.. Der var boret huller i betonen ude i en hal, store huller i spær og lignende, og så havde de lavet nye stikledninger - satme noget vildt grej de har haft gang i siden dét har været nødvendigt..

Nå, så jeg blev sgu alligevel lidt tjalde haha :D

God aften peeps!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]