Superpedro: Det var ikke på noget tidspunkt, min mening at nedgøre psychedelias grow forum, men DCF er der jo kun for urtens skyld, Psychedelia er jo nærmest et multiknowlegde forum, derfor mente jeg, at rådene ville være flere på DCF og vi ved jo alle, at flere hjerner tænker bedre end få, ikke?
Det med HPS lamper! Jeg kan ikke se formålet med dem, undskyld jeg siger det, men jeg siger det ikke, pågrund af jeg er nærig med strøm, fordi jeg har 720watt kørende og det er ren CFL. Jeg foretrækker bare CFL 100% fremfor HPS, jeg har ikke noget stort drivhus, som skal køre om vinteren, hvis jeg havde det, ville jeg helt sikkert, anskaffe en flok HPS lamper. Men så går der altså også mastergrower i min tossegode skal. Kunne da ellers være genialt nok med sådan et hamphus.
Den med udbyttet, det er jo bevist, at det er Watt, man beregner udbyttet fra og om der har været optimale Lumens pr m2, dernæst kommer vi til de korrekte kelvin grader, nytter jo ikke noget, at vegge under 3000 kelvin, som en HPS højst går til, til det skal der bruges en CFL/DAYLIGHT som kan gå helt op til 6500 kelvin grader, altså det blå/violette spektrum.
Hvis man ser på gartnere, de bruger kun HPS til sekundært lys, og det er fordi at med HPS, er der stor mulighed, for der bliver længere afstand imellem grenene, det giver derved højere planter, men med mindre antal blomstringspunkter. Dog er der HORTILUX HPS, de kan give en 30-35% højere kelvin og 10% højere lumens. Dette bringer os op omkring de 4000 kelvin, nu er vi så ved at være deroppe hvor man kan sige at de kan bruges til den vegetative fase, dog er det stadigvæk ikke højt nok oppe.
Det vegetative stadie har det altså bedst under 5500-6500 kelvin, det giver en ufattelig hurtig vækst, men kan kun opnåes ved brug af DAYLIGHT pærer eller CFL. Ikke engang MH pærer kommer op på 6500 kelvin, de rammer kun de 4000-4500 kelvin, alt efter hvilken type man anskaffer sig.
Udfra alle disse informationer, har jeg konkluderet, at det er optimalt at bruge CFL, både med hensyn til pris og selve growet. En CFL lampe gør at man laver buske, der er ikke mange mm imellem grenene på mine planter, dog er de heller ikke de højeste, 50cm, stadigvæk med godt udbytte.
Så når man dyrker med HPS skal man altså enten have CFL eller DAYLIGHT for at opnå maximal effekt i den vegetative fase. Dog kan man vælge at bruge conversion lamper, altså MH der kan bruges på HPS ballast og omvendt, dermed har man en chance, for at optimere det lidt. Sådan en MH conversion kommer jo op på 4500 kelvin, ligesom en dual CFL, dog kræver det mindst en 400watt conversion lampe. Inden du så siger at DAYLIGHT og HPS er bedre end kun CFL, skal det lige siges at DAYLIGHT er superdyrt, i forhold til CFL.
Sten og Trille
|