i stedet har jeg lyttet til Bubber som foreslog mig at pumpe vand op til taget med en 12volts lænsepumpe som jeg så kobler til et scooter-batteri så der ikke skal køres ledninger.
Det var sgu også en skarp idé!

Efter at have kigget lidt, lader det til at man kan få ret billige manuelle lænsepumper med en løfteevne på 3 meter+(istedet for at installere et hejseværk til vand der ser pænt suspekt ud).
Edit: Jeg ser at du vil bruge den elektriske lænsepumpe til at få vandet op til taget, det var nok kun mig der ikke kunne finde en med en løfteevne over 2m, uden at det blev 24v.

Tanken bag hejsesystemet er at det skal være let at pille ned og sætte op. Som sagt skal i bruge 1 stk Alustige, reb, en plade og søm/skruer/bolte. Princippet er en kælk på en skinne.
Stigen skal være lang nok til at kunne stå i en vinkel på ca 45-50 (Kan godt være stejlere, hvis i kan surre de ting i skal hejse op godt nok fast, men jeg tror det er bedst med en lav vinkel.)
Pladen skal være bred nok til at rage ud over hver side af stigen og minimum 1 cm tyk - gerne af krydsfiner eller massiv.
Under bunden af pladen sætter i søm / skruer / bolte (whatever) fast i en bredde der ca. svare til stigens - disse skal sørge for at pladen ikke forlader skinnen (stigen). Der skal som minimum være 1 på hver side, i hver ende - flere vil naturligvis kun gøre det mere holdbart, men hvis de efterfølgende ikke sidder snorlige på, tjener de kun et formål som back-up.
Bolte er iøvrigt langt det mest solide, men mindre kan også gøre det. Hvis det skal være ren luksus, skruer i et par lægtestykker fast på hver side, istedet for blottede bolte/søm/skruer
I den ene ende af pladen bore i et hul midt på pladen, ca. 7-8 cm fra kanten, som i kan binde rebet fast i.
I kan nu placere pladen på stigen, smække jord/sand/whatever på den, og trække den op til tagkanten, hvor i kan læsse af og sende slæden retur. Hvis i klodser stigen op kan i endda trække slæden op over tagkanten - pas dog på med at trække den mere end 40% af pladens længde over punktet hvor stigen er klodser op, da stigen ellers vil svippe op i en vandret position i forhold til taget (vægtstangs princip) - medmindre i placere noget ballast på enden af stigen der står på jorden.
I vil iøvrigt gøre jer selv en tjeneste hvis i vinkler kanterne på pladen lidt, så den glider lettere.
Jeg håber det giver lidt mening, jeg er ikke helt sikker på hvor læser venligt det blev.. Men som du nok kan fornemme, er der mange muligheder for hvordan det kan udføres, selvom princippet er utroligt simpelt.