Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 22:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har lige dyrket 4 potfrø i hver sin spirebakke. Spirebakkerne står i mit minidrivhus som står i vindueskram på første sal. Vinduet er et vestvendt vindue.

Er det for lidt lys eller hvad gør jeg?

Jeg tænker på at sætte en lampe på for at give mere lys, eller ihvertfald bare varme, men alt hvad jeg har en halogen lampe? Kan man bruge dem?

Hvor ofte bør mange vande og evt. gøde?
Hvor hvor lang tid skal jeg (cirka) vente før de kommer op (er ikke blevetforspiret og er blevet dyrket i købespagum fra købmanden.)

Titel:
Dedikeret medlem

lys vil blive et problem hvis du har planer for de skal stå der i vinduet til de er færdige.
Varme burde ikke være det største problem, da de jo gerne skulle opnå stuetemperatur. Og en halogen lampe kan slet ikke anbefales. Først og fremmest er det dårligt lys (for plantens vedkommende), den genere meget varme og du har chance for at futte hele skidtet af hvis lampen eller planten kommer for tæt på hinanden.

Med det jord du har købt hos købmanden kan det være forgødet, men de 2 første uger efter planten er groet fra sit kim-stadie burde jorden havde gødning nok. Ellers kan du starte stille og rolig ud med en NPK 3-1-2 eller hvad nu pot og plante er, med en ½-1/4 dose.

Vandingen foregår når jorden er tør 2-3 cm under overfladen (eller hver 2-3 dag afhængig af potte størrelsen. lille potter tørre hurtigere ud end store).
Og hvis det er rodendenron jord, skal du nok lige prøve at finde lidt kalk (kan købes på en planteskole) for at hæve ph'en fra de 3½-4 stk som den ligger på, til omkring 6.

Titel:
Junior medlem

Ja lyset bliver nok et problem, det er kun sol på et par timer om dagen, men det er stadig for koldt at stille dem udenfor hele dagen, det ved jeg ikke om de kan tåle.

Kan jeg bruge en normal arkitektlampe til er erstatte noget af det mangelde solys?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

delvist.. hvis der sidder en sparepære i den..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]