Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 14:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
Ok. Så jeg skal til at i gang med mit første grow. Jeg har læst en masse og set nogle gode film, så jeg føler mig rimeligt selvsikker. Men det er altid godt at høre noget fra den virkelige verden.
Jeg har et par forskellige ideer. Her er den første af flere. Fortæl hvad i synes. Denne idé starter med frø:

1. FRØ:
Af 10 frø vil 8 spire.
Af 8 spirer, vil 6 vokse godt.
af de 6 vil 3 blive hanner.
Så er der 3 tilbage.

Jeg køber derfor 20 frø, da jeg planlægger at bruge en 400W pære og derfor gerne vil have mere end 3 planter.
White widow skulle være nem at starte med. Nogen der kender den nemme begynder sativa?

2. SPIRRING:
Jeg spirrer frøene ved at ligge dem mørkt of lunt imellem nogle lag vådt køkkenrulle.
Efter 1-3 dage, når frøene spirer, sås de i små 1L. potter (10x10x10) med kim roden (spiren) nedad. Så er der 16 små spirrer i 16 små potter. Disse potter anbringes i mini-veg. skabet, (Beskrevet nedenfor)
et skab på 50 x 60. (plads til 30).

Her får frøet/rødderne konstant varme fra det lille varme legeme, og planteskudet / mulden holdes manuelt fugtig med en "vand puster".
Her står de så og vokser under 115 watts cfl på 18/6 timer.
Efterhånden vil nogle falde fra. Jeg regner med at højst 12 klarer sig godt her.

3. VEGITATIVE FASE:
De 12 er efter 2 uger 10-20 cm. og plantes efterhånden om i 4L. potter, 15*16*20cm således at potten aldrig er for lille, men der stadig er plads til alle 12 i skabet.
Da jeg kun har plads til 6 voksne planter i det store skab med hps pære, har jeg råd til at sortere nogle svage fra
hvis der bliver pladsmangel her i det lille skab med cfl pære. Men antallet af potter er der plads til.

Efterhånden som de pliver for store til at stå herinde klippes toppen af de
højeste, så perioden hvor det er muligt at have dem herinde forlænges.
(Kan disse topskud bruges som stiklinger?) Hanner sorteres desuden løbende fra.

3.b
Når planterne, efter 3-4 uger og første beskæring, nærmer sig de 25-35cm, eller der bare ikke er plads herinde længere, er det tid til påny at plante om.
De 6 største kommer i 10-12L potter og kommer over i det store skab. (Se specs. nedenfor.)
De resterende 6 bliver her på nedsat døgn rytme 16/8 og vegger videre. Disse vil tjene som mødre/reserver til det
store skab, når nogle af dem nok bliver hanner. Planterne begynder desuden at få gødning afstemt til veg. fasen.

3.c
Der er nu gået ca 3-4 uger. Mine 6 bedste (største) planter, af ubestemt køn, står i det store hps skab i
10-12L potter og får lov til at vokse til de er 40-60cm (eller aftager kraftigt i vækst).
Når denne højde er nået, er det tid til blomstring. timeren justeres over 1 uges tid ned på 12/12.
Hanner kaseres, og erstattes med reserve planterne fra det lille skab, og gode hunner klones.
Den sidste vækst inkl. nedjustering af timer estimeres til at vare 2 uger under 400 w hps.

4 BLOMSTRINGS FASE:
Timeren når 12/12 rytmen. Der er nu gået 5-6 uger. Planterne står i 12L potter og har fået
3-4 uger 115W cfl 18/6 vegging med beskæring af topskud + 2 ugers hps vegging.
Her får de lov til at stå og blomstre ved 12/12 til 70-80pct af hårene er brunlige. Her får planterne
gødning der er tilpasset blomstringsfasen.

---------------------SKABENE----------------------------SKABENE--------------

mini-veg. skabet:
Inde i et lille skab 50*60*80+ der er hvidt på indersiden.
Fra bunden af skabet og opefter:
Varme isolerende flamingo kasse eller tæppe bund.
Termostatsstyret varmelegeme ala varmepude. (termometeret ligger blandt potterne hvor der skal være 75f.)
vandtæt plast bakke (som feks. pap kasse foret med voks dug).
de små potter. + termometer til Termostatsstyret varmelegeme.
115 watt fuldspektrums cfl lampe, der er justerbar i højden.
Reflektor skærm (Et stykke mylar beklædt pap der er så stort at det bukkes til en "n" form inde i skabet.
Timer til styring af pære.

Store skab: (Se tegning)
120x80x180-200høj.
mylar beklædt.
udluftning med filter.
400w hps. med refl.
3D model her: http://gallery.cannabis.com/displayimag ... =690&pos=0

------------------------?---------?---------------?---------------?----------------

Alle kommentarer yderst velkomne.
Har også nogle specifikke spørgsmål:
Hvad tænker du/i om balancen mellem cfl og hps?
Er tids horisonten realistisk?
Hvor stort ville dit udbytte blive, med din sort, hvis du havde dette setup?
Alle kommentarer yderst velkomne.

---------TAK--------------------------------TAK-----------------------TAK------

Titel:
Medlem

Ja, de har ændret linket.... Følg det, men tryk så search i menuen på den viste side, og skriv growbox eller 3D... Så kommer det rigtige billede... (Jo! kan man egentlig sætte et billede ind her?)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår bare ikke helt hvorfor du vil have mylar i det store skab?
Som du sikkert har læst er mat hvid udemærket og langt lettere at have med at gøre også hvis du vil lave flere grows fremover..

% forskellen på mat hvid og mylar er jo stortset ubetydelig, selvfølgelig vil man have det bedste for sine tøser, men alligevel ;>

Medlem
Brugeravatar

Niels skrev:
(Kan disse topskud bruges som stiklinger?)

Så vidt som jeg kan læse kan et hvilket som helst skud bruges.

Citat:
Fra http://www.dcfonline.dk/cf/
Du kan bruge et hvilket som helst skud, men normalt bruges nogle af de underste skud på planten, da disse alligevel ikke vil udvikle så store topskud/blomsterstande under blomstringen (på grund af lysmangel).

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Medlem

Tak for besvarelserne!

Nu er jeg videre til 2. plan som i kan læse om snart.
Det bliver noget mindre: 150Watt scrog. Ja sådan går det når man læser og læser. Planerne bliver... Bedre!

Godt nok troede jeg Mylar var langt bedst... Havde det været mit skab, malede jeg det bare så... Men desværre er det nye et lejet skab, så jeg må dække det... hva fan, 150 kr til et scrog.
Men kan det da ikke holde evigt?

Også godt at man kan bruger alle skud. Ja man kan jo ligså godt prøve. Hvad ellers, smide dem ud? hvor skæv var jeg...?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden
Mylar holder ikke evigt nej. Det mister sin reflektorpotens efter noget tid. Kan ikke huske præcist hvor lang tid.

Selvfølgelig skal du bruger alle skud hvis du har plads til det!?

Hvis du dog vil have et godt setup så vil jeg råde dig til at du vegger dine skud og tager stilke fra dine veggede skud (når de er store nok).

De stilke vegger du så, og dem sætter du både navn og plante nr. på evt.

Når de er store nok til at blomstre så sætter du dem i dit store skab med HPS lampen, og derudfra ser du hvilke planter der bliver smukke piger og hvilke der bliver grimme drenge. Drengene smidder du selvfølgelig ud (mm. du vil have frø?) og pigerne lader du vokse videre.

HURRA! Nu ved du så hvilke moderplanter du har. Og du kasserer dem der avlede drenge, og beholder mødrene i veg-stadiet.

Nu har du "for altid" moderplanter som du med sikkerhed kan tage pige-stilke fra og du får derved et uendeligt supply af piger :)

Det kan da ikke være bedre?

Nu kan du køre din groning systematisk.

Før dine blomstrede planter er færdige tager du stilke og vegger dem så de er klar til at komme i blomstringsskabet når de "gamle" er færdige.

Derved får du konstant supply af nice hjemmedyrket weed 8)

You gotta luve dat :D

Nogen spørgsmål så spørg løs. :)

-c0ne

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Niels,

Det er sgu smukt forarbejde. Dejligt at se folk, der bare klør på og lægger noget arbejde i sagen :D

Niels skrev:
1. FRØ:
Af 10 frø vil 8 spire.
Af 8 spirer, vil 6 vokse godt.
af de 6 vil 3 blive hanner.
Så er der 3 tilbage.

Husk det er teoretiske tal. I virkeligheden kan det gå meget bedre eller meget værre. Du skal evt. også indregne utidig død, svage planter som ikke er værd at dyrke videre på osv. Hvis du alligevel har tænkt dig at udvælge moderplanter og køre stiklinger fremover, så sørg for at du har noget at vælge mellem så kun de bedste tøser bliver dyrket.

Niels skrev:
2. SPIRRING:
Jeg spirrer frøene ved at ligge dem mørkt of lunt imellem nogle lag vådt køkkenrulle.
Efter 1-3 dage, når frøene spirer, sås de i små 1L. potter (10x10x10) med kim roden (spiren) nedad. Så er der 16 små spirrer i 16 små potter. Disse potter anbringes i mini-veg. skabet, (Beskrevet nedenfor)
et skab på 50 x 60. (plads til 30).

Udmærket spiringsmetode. Husk at køkkenrullen blot skal være fugtig og ikke drivende våd. Du kan teoretisk set drukne dine små spirer.

Nogen frø kan sagtens tage længere end 1-3 dage at spire.

Niels skrev:
Efterhånden som de pliver for store til at stå herinde klippes toppen af de
højeste, så perioden hvor det er muligt at have dem herinde forlænges.
(Kan disse topskud bruges som stiklinger?) Hanner sorteres desuden løbende fra.

De bedste stiklinger kommer fra de større lavere grene på din plante med 3-4 noder. Grunden til at de er bedre at lave stiklinger på skyldes ikke bare størrelsen, men også den kendsgerning, at de er udsultet for nitrogen/kvælstof. Det gør dem nemmere at få til at spire.

Tag og læs om topping, hvis det er det, du vil. Man topper vist generelt i den vegetative fase og for at få planten til at blive mere busket og knap så høj.

Niels skrev:
4 BLOMSTRINGS FASE:
...
Her får de lov til at stå og blomstre ved 12/12 til 70-80pct af hårene er brunlige.

Det kan være en god indikation, men det er nok bedre hvis du køber en lup og kigger på selve trichomernes udseende. De går fra klar, til hvidlig, til ravfarvet og derefter en ret mørk farve. Et sted omkring ugennemsigtig hvidlig til ravgylden er det optimale alt efter den effekt du går efter.

(Når det så er sagt, så synes jeg IKKE at det er nemt at glo trichomer med en 10-20x lup og skabe sig hele overblikket. Man kan sgu godt stå lidt blank og få flere spørgsmål end svar. Heldigvis bliver man dog klogere og kan nemmere se, hvor det hele bær hen med tiden.)

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: W00T =P
Fedt man!! :)

Hey Hvad for nogle hamp planter plantede du, (Navne)??

Og hvorfor?

Titel:
Ja lad os få en update, gerne billeder :D

MVH
Piercer :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]