Raz skrev:
Er den eneste måde at opnå frø på ved at lade min hanplante bestøve en af mine hunner?
Jeg har 4 hunner og en han (heldigt nok)
Vil nødigt ofre en af hunnerne, men kan forstå det er nødvendigt hvis jeg vil have frø til næste års grow. Eller hvad?
Lad mig først svare, hvad jeg synes du skal gøre.
Du skal flytte den han et andet sted hen, hvor den ikke voldkaster sin pollen på dine hunner. Når hannem blomstrer og begynder at smide store mængder pollen: så tager du en flok papirs eller plastikposer og ryster pollen ned i dem. Tag f.eks. 4 poser. Dette bør ske ca. samtidig med at hunnerne også virkelig rammer blomst (ellers skal du prøve at fryse dine pollenposer ned, da de ellers kun holder nogen dage)..
Tag din pollenposer og sæt dem FORSIGTIGT på en enkelt gren af dine hunner. Luk posen 100% tæt! Ryst posen som rådden og lad den sidde 1-2 dage. Ryst undervejs. Herefter er 99% af denne ene gren befrugtet, mens resten af planten ikke er befrugtet.
Det eneste du "taber" er den ene udsatte gren på hver plante (har du god pot, så kan du altså stadig sagtens ryge noget seeded topskud). Til gengæld har du nu en halv backup af dine hunner

Et alternativ er at du lader din han stå sammen med hunnerne et stykke tid og lader den befrugte de første blomster på hunnerne. Disse (få) blomster vil bære frø, hjælpe med at fiksere kønnet og ikke retardere dit sinsemilla grow signifikant. Du skal dog huske at fjerne hannerne INDEN dine hunner begynder at voldblomstre. Høst så frøene når de er klar og pas på de ikke drysser ned (du kigger efter de små, tykke blomster, der bærer frø, og hvis du meget blidt kan skubbe til frøet og det går fri uden modstand, så er det modent).
Det korrekte svar på dit første spørgsmål er dog "nej". Du kan også gøre noget langt mere drastisk: nemlig stresse dine hunner indtil de skifter køn. Desværre er dette en usikker process og når din hun går i hermie er det ikke sikkert at du opdager den ene satans pollensæk - også så når den sgu nok at gøre hele din grow "semilla".