Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: midtjylland
hvor lang tid kan man have sine planter til at stå under 2 36w coolwhite
lystofrør inden de skal have noget ordenlig lys hvis man gerne vil have noget ud af dem udover noget at kigg på??

de er ca 3 uger gamle nu og er netop ved at udvikle det 3 sæt blade
og ca 10 cm høje..

mvh: duck

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Det kan du i forholdsvis lang tid, bare du giver planten nok "sol"timer - den skulle stå i mere eller mindre dvale ved 18/6 eller 20/4.... Har selv holdt planter i live ved denne metode med success... Tror de stod i knap 1 mdr...

Titel:
Medlem

HopIFjordeN skrev:
Det kan du i forholdsvis lang tid, bare du giver planten nok "sol"timer - den skulle stå i mere eller mindre dvale ved 18/6 eller 20/4.... Har selv holdt planter i live ved denne metode med success... Tror de stod i knap 1 mdr...

har en timer på der køre 20/4 :) .. men det vil så sige jeg kan ha dem til at stå indtil vejret begynder at bli godt nok til at sætte dem ud?? :?:

mvh:tha-duck

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det vil jeg bestemt mene - giv dem en smule luft så du styrker rod og stamme, men kun en smule da planten ikke rigtig vokser - og hold lyset så tæt mod planten du kan, så den ikke strækker sig efter mere lys og derved bliver mere skrøbelig/vakkelvorn... Men ellers burde det kun være en fordel at starte på denne måde nu, hvis det er muligt så suppler evt. med det sollys der er til stede nu - hvis du kan rykke dem rundt=)

Titel:
Medlem

HopIFjordeN skrev:
Det vil jeg bestemt mene - giv dem en smule luft så du styrker rod og stamme, men kun en smule da planten ikke rigtig vokser - og hold lyset så tæt mod planten du kan, så den ikke strækker sig efter mere lys og derved bliver mere skrøbelig/vakkelvorn... Men ellers burde det kun være en fordel at starte på denne måde nu, hvis det er muligt så suppler evt. med det sollys der er til stede nu - hvis du kan rykke dem rundt=)

har dem ståene i en kælder lige nu da jeg bor i et blok kvarter. :(
men har fået lov af min mor til at stille dem på altanen når vejret bliver der til :) hehe

men har 2 af de alm stue blæsere og en lille bord blæser til at stå en af de store i hver ende skrå ind på og den lille i midten til at blæse direkte ind på dem.. og lyset hænger ca 10 cm over toppen.. og lader jorden tøre helt ud i ca 2-3 dage (har hørt rødderne sku søge dybere så) inden jeg vander .. har et par stykker der er blevet lidt slatne i stilken men der har jeg taget noget stoltråd og sat i jorden og lavet en "lykke" som de kan stå at støtte sig til.. (den er ikk viklet rundt om stammen der er lidt mellemrum så stammen kan udvikle sig)... er det godtnok??

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vent med at lade jorden udtørre i så lang tid, til planten rent faktisk har mulighederne for at vegge, giv dem en.. Husk også en smule mild gødning engang i mellem... Lidt drivhuseffekt ville heller ikke skade - dette kan klares med klar plast med små lufthuller du langsomt udvider, for til sidst at droppe helt når du potter dem udendørs, men du kan fint klarer dig uden... Desuden, når du potter om så bland din jord med omhu, sørg fx før at rødderne kan få lidt plads ved hjælp af lift lekakugler i jordblandingen, muld, sand osv kan blandes med gefühl, så prøv dig frem og skab dine egne erfaringer, prøv evt lidt forsk. blandninger i år, så er du bedre rustet næste år hvsi du holder styr på det...

Titel:
Medlem

okay så må jeg få fat i noget plast :wink: ... er en jord blanding med 50% så og prikle muld 20%leca nødder 20%sand 10% perlilte (eller hvordan det nu staves) godtnok..?? . og hvornår går de ca i vegge stadiet.??

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det lyder umiddelbart ganske udemærket... jamen planten bliver vegetativ når soltimerne rammer omkr 18/6 og går typisk i blomst ved 12/12 - men da dit lys ikke er kraftigt nok, har planten ikke meget at gøre godt med - men der er jo ikke længe til den sidste nattefrost er overstået - en mulighed er jo også at tage dem ind om natten....

Titel:
Medlem

HopIFjordeN skrev:
Det lyder umiddelbart ganske udemærket... jamen planten bliver vegetativ når soltimerne rammer omkr 18/6 og går typisk i blomst ved 12/12 - men da dit lys ikke er kraftigt nok, har planten ikke meget at gøre godt med - men der er jo ikke længe til den sidste nattefrost er overstået - en mulighed er jo også at tage dem ind om natten....

okay så når jeg engang sætter timeren ned fra 20/4 til 18/6 begynder de at vegge...?? og vedrørende blomstring er det noget jeg bar kan sætte dem i når jeg syndes de er blevet høje nok hvis jeg beholder nogen inde?? (syndes jeg jeg har læst noget om her inde) .. og er det ikk for koldt ude om dagen lige for tiden?? (jeg fryser nemlig hehe :D )

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej med det lys du har lige nu, så vil de forblive i mere eller mindre dvale tilstand... jo det er koldt udenfor og solen ikke så kraftig, men du ku jo supplere... men ellers bare hold dem i live, du kan ikke færdiggøre planterne under 36w lystofrør, det er helt sikkert=)

Titel:
Medlem

okay mange tak for hjælpen :D ...

MVH: tha-duck

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]