Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 22:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Har plantet mine planter ud i ca. 6 cm dybt fad, hvor der er 10 planter på 15 x 15 cm. Planterne er kommet op, nogle er ca. 6 cm høje med pæne grønne blade. Tænkte på at plante dem over i nogle altankasser. Har 14 små planter ialt. Nu kommer spørgsmålet jeg håber nogle kan svare på :D :

Er det nok plads til 7 planter i hver altankasse, indtil jeg kan separere hanner og hunner, eller kommer de til at vokse for meget ind i hinanden, så jeg får problemer med at adskille dem? Altan kasserne er 60 cm lange, 13 cm dybe og 17 cm brede.

Moderator
Brugeravatar

ForeverHigh skrev:
eller kommer de til at vokse for meget ind i hinanden, så jeg får problemer med at adskille dem?

Ja. Det sætter planterne ret meget tilbage hvis de får afskåret rødderne, jeg tror umiddelbart også det kan stresse dem nok til at der kommer hermaer (tvekønnede) Lad være med at spar på jord og pottestørrelse, og se at få adskildt dem så hurtigt som muligt, på en så blid måde som muligt :)

Junior medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
ForeverHigh skrev:
eller kommer de til at vokse for meget ind i hinanden, så jeg får problemer med at adskille dem?

Ja. Det sætter planterne ret meget tilbage hvis de får afskåret rødderne, jeg tror umiddelbart også det kan stresse dem nok til at der kommer hermaer (tvekønnede) Lad være med at spar på jord og pottestørrelse, og se at få adskildt dem så hurtigt som muligt, på en så blid måde som muligt :)

Ok, men har ikke ubegrænset plads. Hvad med 2 eller 3 planter hver altankasse. Når jeg så kan se hvem der hanner og hunner, fjerner jeg hannerne og lader bare hunnerne stå?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Så vil du være bedre tjent med at sætte dem i dét mindre potter, de får jo alligevel ikke mere jord af at stå sammen, og meget af jorden vil blive fyldt op med døde rødder (efter du fjerner hannerne) og det er for alvor spildplads. Så kan du plante om efterhånden som du får skildt nogle hanner fra.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Så vil du være bedre tjent med at sætte dem i dét mindre potter, de får jo alligevel ikke mere jord af at stå sammen, og meget af jorden vil blive fyldt op med døde rødder (efter du fjerner hannerne) og det er for alvor spildplads. Så kan du plante om efterhånden som du får skildt nogle hanner fra.

Tak for svaret. Nu har jeg bare købt de her altankasser som passer perfekt i størelse til min vinduskarm. Hvis jeg nu omplanter resterende hunner efter hanplanterne er sorteret fra, så kan jeg jo fjerne jorden med 'døde rødder', eller hvad? Hvis jeg nu gerne vil plante ud i mine altankasser, hvor mange planter kan jeg så på nuværende tidspunkt plante i hver kasse (før jeg ved hvad der han eller hun, og hvis jeg omplanter hunnerne i ny jord efter hannerne er sorteret fra) :? ?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:

Tak for svaret. Nu har jeg bare købt de her altankasser som passer perfekt i størelse til min vinduskarm. Hvis jeg nu omplanter resterende hunner efter hanplanterne er sorteret fra, så kan jeg jo fjerne jorden med 'døde rødder', eller hvad? Hvis jeg nu gerne vil plante ud i mine altankasser, hvor mange planter kan jeg så på nuværende tidspunkt plante i hver kasse (før jeg ved hvad der han eller hun, og hvis jeg omplanter hunnerne i ny jord efter hannerne er sorteret fra) :? ?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

ForeverHigh skrev:
Tak for svaret. Nu har jeg bare købt de her altankasser som passer perfekt i størelse til min vinduskarm. Hvis jeg nu omplanter resterende hunner efter hanplanterne er sorteret fra, så kan jeg jo fjerne jorden med 'døde rødder', eller hvad?

Problemmet er at rødderne vikler sig ind i hinanden, så det stort set er umuligt at lege 'kluddermor' i dét uden at ødelægge rodnettet på hunnerne.

ForeverHigh skrev:
Hvis jeg nu gerne vil plante ud i mine altankasser, hvor mange planter kan jeg så på nuværende tidspunkt plante i hver kasse (før jeg ved hvad der han eller hun, og hvis jeg omplanter hunnerne i ny jord efter hannerne er sorteret fra) :? ?

Jeg vil sige 1, det er ikke særligt smart at plante dem sammen. Hvor mange liter er de på? og har du evt. mulighed for at lave en skildevæg i potterne, så planternes rødder bliver adskildt? for så kan det måske godt lade sig gøre.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Ok, jeg dropper altankasserne. Det er måske heller ikke så godt med dem, da der ikke er huller i bunden.

Hvor mange liter skal potterne jeg bruger mindst være på? Er 5 liter til én plante ok?

Eftersom jeg har 14 små planter, tror jeg ikke jeg kan få plads til dem alle i min vinduekarm, hvis de skal stå enkelvis i rimelig store potter. Hvad gør jeg med resten? Kan jeg lave en 'jungle' potte med en masse blandede planter?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

ForeverHigh skrev:
Ok, jeg dropper altankasserne. Det er måske heller ikke så godt med dem, da der ikke er huller i bunden.

Hvor mange liter skal potterne jeg bruger mindst være på? Er 5 liter til én plante ok?

Eftersom jeg har 14 små planter, tror jeg ikke jeg kan få plads til dem alle i min vinduekarm, hvis de skal stå enkelvis i rimelig store potter. Hvad gør jeg med resten? Kan jeg lave en 'jungle' potte med en masse blandede planter?

Er din plan at kører hele growet igennem i vindueskarmen, eller har du tænkt dig at plante dem ud på et tidspunkt?

5 Liter tror jeg er fint nok i vindueskarmen, de bliver ikke så voldsomt store i vindueskarme pga. manglende lys, men normalt har planterne brug for en 12-20 liter jord, alt efter størrelse (Hvis det går hen og bliver et problem er det jo muligt at ompotte, dog kan det godt sætte væksten lidt i stå i blomst, så gør det skånsomt)

4 kantede potter hjælper en del mht. plads! :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Har tænkt at køre hele 'growet' igennem i min vindueskarm. Med en længde på ca. 2 m er der dog ikke meget plads. Har ikke købt potterne endnu, men hvis der kun skal være én plante i hver 5 L potte, tror jeg ikke jeg kan få plads til mere end 6 potter.

Hvad skal jeg gøre med resten af planterne? Kan jeg lave en 'jungle' potte med flere planter i?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som sagt er det rigtig dumt at sætte flere i samme potte, til den tid du skal skilde hanner fra hunner, er du på røven når rødderne har viklet sig godt sammen, og du ender med at ødeligge hunnernes rødder og derved sænke deres vækst meget!!

Sæt evt et bord foran karmen de kan stå på, eller find en plade der kan ligge i karmen og ræker ud over så resten kan stå der..

- eller giv dem til en god ven med smag for hashish!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Tak for det. Lige nok et sidste spørgsmål vedr. omplantning.. Planterne er stadigvæk meget små, ca. 6 cm høje. Hvad den bedste måde at plante dem om på? Har hørt man kan ryste jorden med dem ud på avispapir, og så separere dem. Ellers tænkte jeg på bare forsigtigt at hive dem op med rod, og så plante dem ned i potterne :) .

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hvis jeg nu ikke kan få plads til mere end 6 planter, er det så nok til at der med rimelig sikkerhed bliver et par ordentlige hunner (hvis jeg ellers passer dem ordenligt)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]