Mades skrev:
Hey smokers og growers
Jeg har ladet mig høre, at det er en fordel af smide planterne 2-3 dage i fryseren efter høstning, inden man tørre dem. Nogen der har erfaringer med dette?
Lige i samme åndedræt; Hvornår begynder folk at høste deres planter?
Peace.
Hvis planterne ligger tilstrækkelig lang tid i fryseren, bliver de...tadaa....frysetørrede
Det er is´evne til at "fordampe"(sublimere), der gør at planten tørrer over tid. Et afrimet fryselegeme virker mere optimalt end et legeme, der er belagt med is, mht frysetørring i en alm. fryser.
Længere tids opbevaring af frisk, såvel som tørret urt, kan sagtens ske i en fryser. Man undgår mug, lys og varme - og dermed meget langsommere nedbrydning af cannabinoiderne. Hele 3 ting som på én gang elimineres.
Prøv at lægge et bud løst i fryseren(ikke pakket ind), vent 3-4 måneder, tø op og observér hvor meget af vandet der allerede er forsvundet fra planten.
Hvis bl.a. temperaturen af fryselegemet holdes koldere end selve den frosne urt, kan man i både teori og praksis opnå et knastørt produkt - blot et spørgsmål om tid.
Jeg formoder at "folk" begynder at høste afgrøden, når den er moden til at blive høstet
Når de hvide pistiller begynder at visne og dermed blive brune, så er det ved at være høsttid.
Også selve trikomerne/harpikskirtlerne ændrer farve fra at være gennemsigtige - over i det mælkehvide, og ender med at blive ravgyldne.
Afhængig af hvilken cannabinoidsammensætning der ønskes, så vælger de fleste "folk" nok at høste når ca. 50-80% af samtlige pistiller er visnede og trikomerne er gået hen og blevet lidt mælkehvide - men det er meget forskelligt, hvad folk ønsker.