Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 16:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Fryser
Junior medlem

Hey smokers og growers :D

Jeg har ladet mig høre, at det er en fordel af smide planterne 2-3 dage i fryseren efter høstning, inden man tørre dem. Nogen der har erfaringer med dette?

Lige i samme åndedræt; Hvornår begynder folk at høste deres planter?

Peace.

Titel: Re: Fryser
Moderator
Brugeravatar

Jeg gjorde det sidste år (mest for at dræbe nogle spindemider) budsne bliver ret slaskede og våde når de tørre op, så dér skal man nok være opmærksom på om der dannes mug. Når dét er sagt kommer væden jo også inde fra budsne, så hvis man får vandet rimeligt hurtigt væk fra budsne, så kommer man af med en masse vand, og dermed må det også tørre hurtigere.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Efter spindemider er mug fjende nr 1, så jeg ville nu hellere vælge, at høste dem, hænge det til tørre og nyde årets høst, men hvad skulle belæggrunden være til, at smide det i fryseren inden tørring?

MoS :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jeg vælger nu også bare at hænge mine op,

Junior medlem

Det er lige det - jeg ved det ikke. Har bare fået det fortalt. Tror også bare jeg hænger dem til tørre, da mug er min største paranoia.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Mades skrev:
Hey smokers og growers :D

Jeg har ladet mig høre, at det er en fordel af smide planterne 2-3 dage i fryseren efter høstning, inden man tørre dem. Nogen der har erfaringer med dette?

Lige i samme åndedræt; Hvornår begynder folk at høste deres planter?

Peace.

Hvis planterne ligger tilstrækkelig lang tid i fryseren, bliver de...tadaa....frysetørrede :shock:
Det er is´evne til at "fordampe"(sublimere), der gør at planten tørrer over tid. Et afrimet fryselegeme virker mere optimalt end et legeme, der er belagt med is, mht frysetørring i en alm. fryser.

Længere tids opbevaring af frisk, såvel som tørret urt, kan sagtens ske i en fryser. Man undgår mug, lys og varme - og dermed meget langsommere nedbrydning af cannabinoiderne. Hele 3 ting som på én gang elimineres.
Prøv at lægge et bud løst i fryseren(ikke pakket ind), vent 3-4 måneder, tø op og observér hvor meget af vandet der allerede er forsvundet fra planten.

Hvis bl.a. temperaturen af fryselegemet holdes koldere end selve den frosne urt, kan man i både teori og praksis opnå et knastørt produkt - blot et spørgsmål om tid.

Jeg formoder at "folk" begynder at høste afgrøden, når den er moden til at blive høstet :)
Når de hvide pistiller begynder at visne og dermed blive brune, så er det ved at være høsttid.
Også selve trikomerne/harpikskirtlerne ændrer farve fra at være gennemsigtige - over i det mælkehvide, og ender med at blive ravgyldne.

Afhængig af hvilken cannabinoidsammensætning der ønskes, så vælger de fleste "folk" nok at høste når ca. 50-80% af samtlige pistiller er visnede og trikomerne er gået hen og blevet lidt mælkehvide - men det er meget forskelligt, hvad folk ønsker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]