Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 10:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey folkens

Fik ikke særlig meget ud af sommerens grow, men har da høstet mig en okay portion frø, og har kigget lidt rundt herinde, men kan ikke finde noget om hvordan jeg høster frøene? altså om jeg skal vente til de falder af, af sig selv, eller om jeg bare skal plukke dem, og om de skal ligge og tøre før jeg planter dem?

Men anyway har jeg tænkt mig at lave et lidt større grow, har tænkt mig at sætte nogle planter ud i vores hønsehus og 2 x 100 W lystofrør op over dem, og så skal der muligvis også stå nogle kaktusser under. Her vi jeg så køre med 20/4 belysning det første stykke tid. Udover det sætter jeg nok en ventilator til at køre hvert andet kvarter for at de ikke bliver for svage.

Tror i det er realistisk at gennemføre hele mit grow under de lys betingelser? og tror i det bliver for koldt for de kære planter at stå derude om vinteren? (der kommer ikke frost ind, men vil nok være koldt alligevel og lysstofrør afgiver ikke meget varme.

Håber på lidt god response og evt lidt gode råd hvis jeg skal rette noget til(:

Har ikke alt for mange penge, så tænkte jeg ville prøve med lysstofrør da jeg kan skaffe det lidt billigere!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Mht frøene, så tører du bare dine skud, og plukker frøene, ved egentlig ikke om våde/friske frø vil spirre - men det er da et forsøg værd...

Det kan godt være at du får problemer med kulden, men når du er frossikret kan det godt være at det kan lade sig gi sig, men dit udbytte tror jeg bliver sparsomt, specielt når dine lamper ikke er stærkere end de er - altså de kan sagtens leve under 2 gange 100w - men om du kan gennemføre hele growet under dem kan jeg ikke svare dig på - men det ville uden tvivl være en fordel, hvis du forplanter derude og får det til at passe med at solen til den tid kan tage over...

Mht lystofrør, så har de vel et farvespektre? Kender du det? Ellers, hvis du vil spare lidt på el-regningen, kan det anbefales at du kigger lidt på CFL pærer/systemer - evt købe dig en blåspektret (vegetativ) pære....

Junior medlem

Altså de lysstofrør jeg i hvert fald regner med at få bliver nok de der standard i hvidt spektrum. De kommer også til at stå så de får det sol lys der nu er at finde om vinteren bare som lidt ekstra lys.. altså kan jo prøve om jeg kan finde nogle 126 W rør i stedet, da det stadig vil blive billigere end at købe en CFL pærer, men selvfølgelig burde man da overveje at investere i det.

Junior medlem

Skal jeg vælge noget andet i stedet for de 2 x 100 W lysstofrør (evt. kraftigere), er det her sæt:1 x 180W Maxgrow Bloom Spectrum 2100K 1 x Hammerblow Reflektor for CFL 1 x Omnirex Timerur - et sæt jeg har fundet til en god penge(:

Og lige et hurtigt spørgsmål, skal den CFL pære bare sættes i en normal fatning, eller skal jeg have anskaffet mig en ballast? så bliver det nemlig ikke det sæt:b

Titel: Vintersæson
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Tror desværre du får problemer med kulden udenfor her til vinter med de lys, med mindre du har en el radiator eller lignende kørende mate...

MoS :mrgreen:

Junior medlem

Lige for at komme med en hurtig opdatering, så har jeg fundet ud af at vores hønsehus IKKE er frostsikret, til gengæld har vi et andet rum i huset som jeg kan bruge til at plante i, ikke større end 2 - 3 m3, helt perfekt og rimelig lunt. Udover det har jeg droppet lysstofrørene, og besluttet mig for at købe en 200 W CFL pære. Det enese jeg stadig er lidt i tvivl om er, at lig emeget hvor jeg kigger på pærer hende, står der enten - (Grow), eller (Bloom) ud for navnet. Er det påkrævet at jeg har begge pærer, eller kan jeg godt gennemføre mit grow med kun den ene? Da mine planter alligevel kun kommer til at stå under en lampe, og gå i blomst samtidig, har desvære ikke plads til både vege og bloom rum. I tilfælde af at jeg godt kan klare mig med en pære, skal jeg så vælge en bloom eller grow pærer?

- Regner med at uploade nogle billeder af mit grow hvis det viser sig at blive godt, venter bare på at få løn så jeg kan få bestilt grejet(:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg vil kraftigt anbefale at have en pære til vegge og en til blomst da planten udnytter lyset bedst hvis det er i det rette spektrum. Vegge er 6400Kelvin og blomst 2100K når vi snakker CFL's. Du skifter bare til den anden når de skal i blomst. Hvis penge er problemet så kan du jo vente med at købe en 2100K pære til der er brug for det

Alternativt kan man også købe dual spektrum pærer med 50% 2100K og 50% 6400K. Den kan man gro hele growet med men de få kroner en blomsterpære koster får du meget mere for pengene.

Moderator
Brugeravatar

Xpert skrev:
Alternativt kan man også købe dual spektrum pærer med 50% 2100K og 50% 6400K. Den kan man gro hele growet med men de få kroner en blomsterpære koster får du meget mere for pengene.

Plus at den så udsender et spektrum som planten reelt ikke har brug for, så der er sådan set penge at spare på strømregningen, når man ser på ydelse per watt.
Strømmen igennem et grow koster stort det samme som 2 fine CFL lamper, (alt efter lystimer og antal dage under lamperne selvfølgelig) så det kan klart betale sig, at købe to CFL pærer, fremfor at spilde halvdelen af strømmen igennem hele growet.

Junior medlem

lyder godt nok som om jeg hellere må smide penge efter en pære mere.

Så forventer jeg efterhånden snart et okay udbytte;)

Medlem

Geografisk sted: Århus
Hvis ellers dine planter står i ca 20 graders varme,får frisk luft og cirkulation, og rødderne/vandet de får har en nogenlunde temp, så kan du dyrke under 200W lystofrør. Men det var måske mere elegant med en eller flere af de der moderne el-spare pærer, med reflektor. Jeg syns du skal tage en 400W HPS i brug. Det kan også hæve tempen lidt i dit grow, hvis det bliver koldt. Isoler det evt. med flamingo, især i bunden. Hvis du køber en elektronisk ballast, kan du også bruge MH pære til at vegge, og så skifte til HPS. (Ballasten kan måske i øvrigtSå skal du kun købe en pære ekstra. -Vi må ikke nævne forhandlere her, men der findes andre end de gængse, som ovenikøbet er billigere. Nogle i udlandet er udemærkede, og portoen er fin nok. Det kan svare sig at snuse lidt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]