Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Heey Psy.. ;D

Nogle der kan anbefale en rigtig bog om dyrkning, en som er godt forklaret så det kan forstås.. ;D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jaaa, altså den klassiske, Hampdyrkernes håndbog er næsten et must - den er også ret billig efterhånden!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Btw, dine smileys er ultra irriterende hehe!!!

Medlem

okay.. så stopper vi med dem.. :mrgreen:

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Godt nok ikke en bog i traditionel forstand, men CF-guiden er også god, hvis du ikke kender den i forvejen.

Moderator
Brugeravatar

Jeg vil anbefale at læse på nettet i stedet for bøger. Der er gode dyrkningsbøger, men de fleste er på engelsk, og de danske er ofte ikke særligt godt opdateret, og i hampedyrkerens håndbog i hvert fald, også delvis fejlagtig(e). Der sker hele tiden noget på området, så hvis man læser en start guide, som cf-guiden er et glimrende eksempel på, og så læser på forskellige foraer (ICMAG er najs) om forskellige måder at dyrke på, så kan man hurtigt komme igang med at dyrke sit eget kvalitets stash.

Medlem

BisMann skrev:
, og i hampedyrkerens håndbog i hvert fald, også delvis fejlagtig(e). .

Har du et eksempel eller 2??
Bare så hvis nogen søger, hitter her, og de har evt læst den som det eneste!!
Jeg læste den engang, og synes den var fin, og jeg kan ikke lige erindre den den skulle have fejl som sådan nogle steder, men har tænkt over om en opdatering af den ikke snart ville være på sit højeste??
Så som stiklinger står der intet om, og at man kan holde den som bonzaimødre, bare for at tage nogle eksempler..
Har også læst den engelske version, + tonsvis andre, jeg synes den stemmer meget overens med andre bøger, men ikke at jeg skal sige den er fejlfri.
Er der delvise fejl kunne det være rart at opdatere den selv, ved evt at skrive en note ind i bogen! :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.scribd.com/doc/13387/The-Cannabis-Grow-Bible

The Cannabis Grow Bible er også udmærket. Nogle ting er ikke helt så nøje beskrevet og andre steder springer de lidt for let over et par punkter.
Men i det store hele er det en god bog for begyndere.

Moderator
Brugeravatar

@Chas
Jeg kan umiddelbart kun komme på det eksempel med, at der står man skal dyppe rødderne i kogende vand efter høst, for at cannaboider skulle springe fra stamme til buds. Må indrømme at jeg ikke har læst hele bogen igennem.

Medlem

BisMann skrev:
@Chas
Jeg kan umiddelbart kun komme på det eksempel med, at der står man skal dyppe rødderne i kogende vand efter høst, for at cannaboider skulle springe fra stamme til buds. Må indrømme at jeg ikke har læst hele bogen igennem.

Ja der grinede jeg også..Har sat en note i bogen, men skulle du eller andre, finde nogen småfejl i den må du meget gerne huske mig og tråden her..

Kan selv "tilføje" at der står et sted at trichromerne er imellem 0.015 og 0.030 mm i diameter.
Det er nok den største "fejl" jeg kender til i bogen.

Et opsamler bubblebag net på 72 micron hedder 0.0072 mm og er lige omkring halv størrelse af det mindste tal i bogen.. Lader man det overskyende vand tørre ud i spanden efter brug af et 72 net, er der stadig en meget lille del der slap igennem...

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
72 micron er 0.072 millimeter...

En størrelse på 15-30 micron (0.015-0.030 millimeter) ser ud til at være beskrevet flere steder på nettet (men det er jo så kun den mindste type trichome, så forkert er det)...

F.eks http://www.stonerforums.com/lounge/harvesting-drying-curing/893-harvesting-trichome-color.html:

Bulbous:
The bulbous type is the smallest (15-30 micron). From one to four cells make up the "foot" and "stalk," and one to four cells make up the "head" of the gland. Head cells secrete a resin - presumably cannabinoids, and related compounds which accumulate between the head cells and the cuticle. When the gland matures, a nipple-like protrusion may form on the membrane from the pressure of the accumulating resin. The bulbous glands are found scattered about the surfaces of the above-ground plant parts.

Capitate-Sessile:
The second type of gland is much larger & is more numerous than the bulbous glands. They are called capitate, which means having a globular-shaped head. On immature plants, the heads lie flush, appearing not to have a stalk and are called capitate sessile. They actually have a stalk that is one cell high, although it may not be visible beneath the globular head. The head is composed of usually eight, but up to 16 cells, that form a convex rosette. These cells secrete cannabinoids, and related compounds which accumulate between the rosette and it's outer membrane. This gives it a spherical shape. The gland measures from 25 to 100 micron across.

Capitate-Stalked:
Cannabinoids are most abundant in the capitate-stalked gland which consists of a tier of secretory disc cells subtending a large non-cellular secretory cavity. During flowering the capitate glands that appear on the newly formed plant parts take on a third form. Some of the glands are raised to a height of 150 to 500 micron when their stalks elongate. These capitate-stalked glands appear during flowering and form their densest cover on the female flower bracts. They are also highly concentrated on the small leaves that accompany the flowers. The male flowers have stalked glands on the sepals, but they are smaller and less concentrated than on the female bracts. Male flowers form a row of very large capitate glands along the opposite sides of anthers.

Medlem
Brugeravatar

Personligt har jeg fået meget glæde af "Marijuana Horticulture: The Indoor/Outdoor Medical Grower's Bible" af Jorge Cerventes. Bogen er vist nået til 5. oplag. Der er masser af flotte farvefotos i den, diagrammer m.m. Tilgengæld mener jeg, at man kun kan få den på engelsk. Han har, som de fleste herinde nok ved, også lavet nogle DVD'er som er ganske lærerige.

held og lykke!

Junior medlem

Geografisk sted: Jeg er oplyst af skærsildens flammer. Venter utålmodigt på helvedets barmhjertighed..
Jeg har lidt engelske bøger. De danske kan jeg ikke bruge. Knap heller de engelske.
Dog er jeg helt vild med Dj shorts 'Cultivating Exceptional Cannabis' - sjovt nok er det også den med færrest billeder..

God information fremfor billeder. Tak..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]