Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 10:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

HEY psychedelia

Jeg er lige begyndt at bygge mit eget gro skab, og tænkte lige jeg ville høre hva jeres meninger om min forehavende er :)

Havde tænkt mig at lave det med målene 80x90x170
Har tænkt mig at lave det i vådrums gips plader da de er røv nemme at skære til og så smække det på et træ skelet(eller hva man nu kalder det.)
Og så bund og top plader i MDF plader. Indholdet skal være en fin begynder grow pakke til en fordelagtig pris vil jeg nu mene med:
1 x 400W ballast, reflektor og 400W Hps lampe
- 1 x Kabelsæt til lampen og ballast
- 1 x Kæde opsætning til reflektoren
- 1 x timer ur fra Omnirex
- 1 x Canna Terra Vega 1000ml
- 1 x Canna Terra Flores 1000ml
- 1 x BioBizz Rootjuice 250ml
- 10 x potter 5 Liter
- 1 x Målebæger 50ml
- 30 x Jiffy pots

Har osse tænkt mig at smide to låse på bare for at bevar privat livets fred, folk kan være oh så nysgerrige :wink:
Og når jeg har fået det hele samlet bliver det malet hvidt så det ligner et hvert andet skab.

Så hva jeg mangler at finde ud af lige pt. er noget ventilation og noget godt jord at gro i her håbede jeg i havde nogen forslag på noget i har haft succes med.

På forhånd tak

Tyrkias

Moderator
Brugeravatar

Synes det ser ganske udemærket ud, husk at lav skabet lystæt :) Jiffy'erne kan evt. spares væk, og 5 liters potter er for lidt, (måske medmindre du vil sætte dem direkte i blomst), 10-20 liters potter vil være noget bedre. Mht. jord så har blomsterjordssække altid fungeret godt for mig, det er mildt gødet og blander man op med Perlite eller leca kugler, har man en rigtig fornuftig jord til billige penge.

Junior medlem

Køber det i en samlet pakke så de er bare med som en slags goodie :) Havde tænkt mig at lade dem i veg en uge eller to alt efter hvordan de nu udarter sig. Det er bare det jord man kan købe i havecentre og sådan eller hva..

Laver det lys tæt med div. lister og laver en ventilatons skakt bag på det, så det ikke tiltrækker alt for megen opmærksom hed i dagligdagen da jeg bor i en 1. værelses lejlighed :D

Men tusind tak for det hurtige og brugbare svar BisMann

Junior medlem

Smider nogen billeder op når jeg engang for taget mig sammen og for det samlet :D

Moderator
Brugeravatar

Ah okay :) Små potter begrænser bare væksten en del, men du kan så længe de er i veg potte dem om til større, ikke tilrådeligt at gøre i blomstringsperioden.

Ja præcis, havecentre og deslige, der er ofte gode tilbud på jord i diverse dagligdagsbutikker. Det hedder typisk blomsterjord eller pottemuld, prøv at find noget med en pH mellem 6-7, og ikke alt for næringsrigt.

Mht. at holde det ubemærket, så vær opmærksom på at sådan et setup larmer lidt ved ventilation og bordblæser, eller hvad man bruger til at holde luften i bevægelse derinde. God idé at have en lydkilde at kunne skyde skylden på, som en tændt computer (Server) eller lign. hvis folk er snagende. :)

Det var skam så lidt. :)

Junior medlem

Uhhh tak for rådet med lyden lyder sku som en rigtig go ide må jeg sige :D

lækkert potte muld er jo ik svært at få fat i :wink: tror osse lige jeg køber et par større potter så vil jo ik have nogle små ynkelige piger som Amy Whinehouse, de må gerne være lige som Anna Nicloe Smith :rocking:

Medlem

jeg har lavet mit skab med spånplader, brugt vinkeljern UDENPÅ og lavet 45graders skæringer hele vejen rundt

lavede grund arealet efter en grund plade (noget lign det man anvender til hydro systemer) der er 1x1,1 og den passer bare inde i skabet som handske til hånd :D

Jiffys er helt klart en god ting, ikke til at spire i men til at lave et lille "hele" anlæg i det jord du bruger hvis du nu f.eks. bruger noget forgødet jord.

"ægte" cannabis jord koster jo ikke en krig, og hvis du har for gødet jord behøver du ikke gødning før efter 1-2 måneder, har ihvertfald selv ikke haft brug for dem og jeg anvender 11L potter.

mht til ophænging ville jeg anbefale du liiige tager et kig på de der easy-rollers. lidt mere simpelt, dog er de kun 1 meter, har selv bare bestilt 2 par og så sætter jeg 2 og 2 sammen, vupti har du 2 meter og du kan derfor bare hive din lampe op og ned som du ønsker det uden at skulle lege med kæder osv

nu kender jeg jo ikke dit budget, men hvis jeg var dig ville jeg også anskaffe mig en MH pære, og eventuel en ballast der kan tage både 250w og 400w. planterne optager ikke samme mængde lys i vege fasen som i blomst, så derfor behøver MH pæren ikke være liiige så stærk som din hps pære :)

men hvad du har tænkt dig med skelet osv virker sikkert også fint, måske lidt skrøbeligt tænker jeg, men til gengæld sikkert meget simpelt og let at lave :)

Junior medlem

Tak for besvarelsen ra2fa havde overvejdet spån plader men fik et monster godt tilbud på gibs pladerne 50kr stk for 90x250 så købte bare dem :D
Det med easy rollers virker som en meget go ide, faktisk tror lige jeg må ha et par af dem :D
Har set lidt film om dyrkning, der blev der sagt at jeg bare kunne bruge normale lystofs rør til veg og da jeg har en ordenlig slat af dem ligende tænkte jeg at jeg ville bruge dem :? har ikke det største buget til mit grow desværre ellers var der helt sikker blevet gjort meget mere ud af det :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
hvis ikk du har det største budget, så skal du ikk købe easyrollers.. køb noget kæde istedetfor.. det billigere ;)

Junior medlem

kæderner er med den begynder pakke jeg køber :D så det er ikke noget problem men det bliver der taget stilling til når det hele er up and running :D

Junior medlem

Lige et side-spørgsmål; Skal MH lamper bruge ballast før de virker, eller er det kun hps lamperne?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
mh/hps bruger ballaster

Medlem

Både MH og HPS pærer tilhører samme familie pærer, nemlig High Intencety Discharge (HID) pærer. med andre ord kræver de begge også ballaster. :)

og ja, lysstofrør virker fint til vege, faktisk så kan du tage et grow hele vejen til høst med lysstofrør, men ideen med MH pærer er at de bare er mere effective.
dog skal du være opmærksom på at lysstofrør skal have det rette lysspectre.

Junior medlem

jeg mindes at i filmen blev der sagt at man burde bruge et med koldt hvidt lys og et med varmt gult lys:D

Medlem

det er vel smag og behag om man vil blande lysspectrende eller ikke. nogle sværgerer at det er bedst at blande dem for at efterabe naturen bedst muligt, hvorimod andre igen siger at det er bedst at bruge f.eks. cold white til vege da det skulle fremme rod og bladvækst bedst, og varm white til bloom da det fremmer skud vækst bedst.

du må tænke på at det at gro Cannabis ikke er en "videnskab" der findes ikke 1 rigtig løsning, der findes bare nogle MEGET brede rammer, og så længe du holder dig inden for dem får du et godt produkt :)

det kan f.eks. være ikke at overgøde, under/overvande, sørge for at temperaturen aldrig overstiger 28 og aldrig frost og så at de har det rette lys, f.eks. kan du ikke bruge UV lys, halogen lys. bare du sørger for de har nok lys i det rette spectre, og holder dig inden for rammerne kan du ikke gøre noget galt.

og så må du ellers lige huske at det er bedre at vande lidt for lidt og gøde lidt for lidt, end omvendt.
hvis du vander for lidt vil du kunne mærke det på jorden og se det på planten, gøder du for lidt vil du kunne se det på bladende.
vander du derimod for meget kan du være uheldig og drukne din plante (husk, røderne skal have ilt), udover det kan røderne begynde at rådne og ja, du kan vel se hvor det fører hen ?
og det samme gælder at overgøde, hvis du gøder for meget kan du i værste tilfælde dræbe planten, eller ihvertfald skade den så meget at den skal bruge lang tid på at komme sig igen.

så bare følg de små forholds regler, hold dig inden for rammerne og sørg for de rette forhold til planterne. så skal du ikke lave andet end at lade naturen gøre resten. :)

EDIT: Grammatik :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]